خودپرداز بیت کوین چیست + آموزش برداشت و واریز با Bitcoin ATM
۵ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. حذف ایموجی‌های بیت کوین و سایر رمزارزها از شبکه اجتماعی ایکس
  2. کد مخفی ویدیو تپ سواپ امروز شنبه ۶ مرداد به همراه آموزش وارد کردن
  3. بلاک چین تون از قابلیت تراکنش بدون کارمزد رونمایی کرد
  4. کد مورس همستر کامبت شنبه ۶ مرداد  به همراه آموزش وارد کردن
  5. کد انیگما امروز راکی ربیت شنبه ۶ مرداد به همراه تصویر
  6. بازی دات کوین در بستر بلاک چین ونوم راه‌اندازی می‌شود
  7. سولانا برای لحظاتی بایننس کوین را پشت سر گذاشت
  8. بیت کوین در حال دورخیز برای فتح قله قیمتی ۱۰۰,۰۰۰ دلار است
  9. کمبو کارت های امروز همستر جمعه ۵ مرداد
  10. سه کارت امروز راکی ربیت جمعه ۵ مرداد
  11. جواب سوال تایم فارم امروز جمعه ۵ مرداد
  12. کارت های روزانه پیکسل تپ امروز جمعه ۵ مرداد به همراه تصویر آموزشی
  13. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت جمعه ۵ مرداد + آموزش ویدئویی

خودپرداز بیت کوین چیست و چطور کار می‌کند؟

یک نفر در حال اسکن کردن qr کد دستگاه خودپرداز بیت کوین با گوشی موبایل
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

با افزایش محبوبیت بیت کوین و فراگیر شدن استفاده و پذیرش آن به عنوان یک روش پرداخت، بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال به دنبال راه‌های ایمن و مطمئن برای خرید و فروش این شکل جدید از ارزها هستند. اما چطور می‌توان این کار را انجام داد؟ اگرچه روشی که برای این کار ابداع شده ممکن است برای افراد مبتدی گیج‌کننده به نظر برسد، اما در واقعیت، استفاده از دستگاه خودپرداز بیت کوین یکی از ساده‌ترین راه‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. در این مقاله، توضیح می‌دهیم که دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست، چطور کار می‌کند چه مزایا و معایبی دارد و چطور می‌توان با Bitcoin ATM ارز دیجیتال خرید و فروش کرد. وبلاگ رمزینکس را دنبال کنید.

دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟

پیش از هر چیز، لازم است که توضیح دهیم دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟ ATM مخفف Automated Teller Machine یا دستگاه باجه خودکار است و Bitcoin ATM (یا BTM)‌ به کیوسک‌هایی گفته می‌شود که به افراد عادی اجازه می‌دهند با استفاده از کارت اعتباری یا پول نقد خرید و گاهی اوقات هم فروش بیت کوین را انجام دهند. اگر بپرسید سازوکار دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟ می‌توان گفت تقریبا شکل ATMهای معمولی عمل می‌کند.

با این تفاوت بزرگ که به جای واریز یا برداشت پول فیات، کاربران را قادر می‌کند Bitcoin خریداری و آن را به هر کیف پولی که دارند، واریز نمایند. برخی از دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین هم وجود دارند که می‌توانید Bitcoin خود را در آن‌ها به پول نقد تبدیل کنید. خودپرداز‌های بیت کوین به اینترنت متصل هستند و این امکان را به افراد می‌دهند تا مستقیما با یک صرافی ارزهای دیجیتال ارتباط برقرار کنند و کاملا راحت و بی‌دردسر به صورت حضوری Bitcoin خریداری کنند.

در کشورهایی که خودپرداز بیت کوین وجود دارد، می‌توانید آن‌ها را در مکان‌های عمومی مختلف از جمله مغازه‌های کوچک، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها، مراکز خرید یا فرودگاه‌ها پیدا کنید. توجه داشته باشید که از نظر تئوری، Bitcoin ATM فقط برای خرید و فروش بیت کوین نیست؛ بلکه سایر ارزهای دیجیتال از جمله تتر، ریپل، اتریوم، دوج کوین، لایت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را هم می‌توان در آن‌ها خرید و فروش کرد. فقط کافی‌ست یک کیف پول کریپتو داشته باشید.

دستگاه خودپرداز بیت کوین چطور کار می‌کند؟

اکنون که می‌دانیم دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست، توضیح می‌دهیم که چطور کار می‌کند. نحوه عملکرد Bitcoin ATM نسبتا ساده است؛ با این حال بسته به سازنده یا ارائه دهنده خدمات و مدل هر دستگاه، عملکرد آن‌ها می‌تواند کمی متفاوت باشد.

در ادامه نگاهی کلی به نحوه عملکرد خودپردازهای بیت کوین می‌اندازیم:

  • احراز هویت: کاربرانی که می‌خواهند از Bitcoin ATM استفاده کنند، نیاز به شناسایی یا اسکن QR کد کیف پول کریپتو خود دارند.
  • انتخاب تراکنش: کاربران مقدار بیت کوینی که می‌خواهند بخرند یا بفروشند را وارد می‌کنند.
  • پرداخت: کاربران می‌توانند برای خرید بیت کوین با دستگاه ATM پول نقد، کارت اعتباری یا Debit card وارد دستگاه کنند. برای فروش بیت کوین نیز می‌توانند یک QR کد در کیف پول کریپتو خود را اسکن کنند تا رمز ارز مورد نظر خود را به دستگاه ارسال کنند.
  • تایید: آخرین مرحله از عملکرد خودپردازهای بیت کوین، تایید نهایی تراکنش است. پس از تکمیل پرداخت یا انتقال، BTM یک رسید فیزیکی یا دیجیتالی از تراکنش تحویل می‌دهد.

پس، اکنون می‌دانیم سازوکار و مراحل عملکرد دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست. به زبان ساده، دستگاه‌های ATM بیت کوین با اتصال به فناوری بلاک چین کار می‌کنند. بلاک چین را می‌توان یک دفترچه در نظر گرفت که کلیه تراکنش‌های کریپتو را ثبت می‌کند. هنگام استفاده از دستگاه‌های ATM بیت کوین، در ازای دریافت Bitcoin به شما پول فیات می‌دهند یا در ازای دریافت پول فیات، به شما Bitcoin می‌دهند. کارمزد و نرخ مبادله تراکنش نیز به نرخ بیت کوین در زمان انجام این معامله بستگی دارد.

شرکت‌های سازنده خودپرداز بیت کوین

شرکت‌های سازنده یا ارائه‌دهنده خودپرداز بیت کوین، شرکت‌هایی هستند که این دستگاه‌ها را تولید و راه‌اندازی یا در مکان مورد نظر مستقر می‌کنند. این شرکت‌ها مسئول سخت‌افزار و نرم‌افزاری هستند که در BTM به کار می‌رود و ضمن تامین امنیت تراکنش‌ها، باید مطمئن شوند که استفاده از آن‌ها برای همه مردم کاملا ساده و راحت باشد و با قوانین و مقررات شهر یا کشوری که در آن قرار دارند نیز سازگار باشند.

برخی از شرکت‌های ارائه دهنده Bitcoin ATM فقط روی ساخت این دستگاه‌ها تمرکز می‌کنند و خدماتی برای پشتیبانی سخت‌افزار و نرم‌افزار آن‌ها ارائه نمی‌دهند. این در حالی است که برخی از این شرکت‌ها، یک بسته خدمات جامع ارائه می‌دهند که شامل استقرار، نگهداری و انطباق با مقررات محل قرارگیری دستگاه می‌شود. در ادامه، تعدادی از این شرکت‌ها را معرفی می‌کنیم.

Coinhub

Coinhub یکی از شرکت‌هایی است که به کاربران اجازه واریز و برداشت ارزهای Bitcoin و Bitcoin Cash تا سقف ۲۵ هزار دلار در روز می‌دهد. این شرکت بیش از ۲۰۰۰ دستگاه BTM در سراسر دنیا مستقر کرده است که عمدتا در آمریکا قرار دارند و کلیه خرید و فروش‌ها را به صورت آنی انجام و مستقیما به کیف پول کریپتو کاربران ارسال می‌کند.

Lowest Fee Bitcoin ATMs

یک دستگاه خودپرداز بیت کوین در مرکز خرید
تفاوت شرکت‌های مختلف سازنده و ارائه دهنده خدمات خودپرداز بیت کوین معمولا شامل رابط کاربری، کارمزد و سقف تراکنش‌های روزانه است.

شرکت Lowest Fee Bitcoin ATMs تلاش کرده تا با افزایش سقف واریز و برداشت بیت کوین، خودش را به عنوان یک ارائه دهنده متمایز مطرح کند. همانطور که از اسم این شرکت هم هویداست، کاهش کارمز تراکنش‌ها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که روی آن تمرکز کرده. شیکاگو، دالاس و واشنگتن چند شهر مهم آمریکا هستند که این شرکت دستگاه‌های Bitcoin ATM خود را در آن‌ها مستقر کرده است.

Byte Federal

Byte Federal ارائه دهنده دستگاه خودپرداز بیت کوین، سیستم POS و یک کیف پول غیرامانی (Non-custodial) است که یکی از امن‌ترین و مطمئن‌ترین نوع کیف پول‌های کریپتو به شمار می‌رود. این شرکت ادعا می‌کند که به امنیت، حریم خصوصی و آزادی مالی متعهد است و شبکه خودپردازها و مجموعه ابزارهای آن به کاربران امکان خرید، فروش و مدیریت دارایی‌های خود در دنیای کریپتو را با خیال راحت می‌دهند. در سایت Byte Federal می‌توانید با انتخاب لوکیشن دقیق خود، نزدیک‌ترین BTMهای این شرکت را مشاهده کنید.

Coinme

Coinme اولین اپراتور خودپرداز بیت کوین در ایالات متحده بود که موفق به دریافت مجوز رسمی شد و اکنون با این عنوان، هزاران دستگاه امن و مطمئن Bitcoin ATM را در سراسر این کشور راه‌اندازی کرده و پشتیبانی می‌کند تا امکان خرید و فروش ارز دیجیتال با پول نقد را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

Cash2Bitcoin

Cash2Bitcoin یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های نصب و ارائه خدمات دستگاه Bitcoin ATM است که خرید و فروش بیت کوین برای ساکنین سراسر ایالات متحده را بسیار تسهیل کرده است. اکثر دستگاه‌هایی که Cash2Bitcoin در آمریکا مستقر کرده است، به صورت ۲۴ ساعته در کل ایام هفته و بدون توقف کار می‌کنند.

CoinTime

با استفاده از خودپردازهای بیت کوین شرکت CoinTime می‌توانید فورا و به صورت آنی با محدودیت حداکثر ۵۰ هزار دلار در روز، بیت کوین بخرید. این شرکت اعلام کرده که هدف ما در CoinTime این است که فرآیند خرید بیت کوین را تا حد ممکن سریع، آسان و ایمن کنیم.

Crypto Dispensers

دستگاه‌های BTM شرکت Crypto Dispensers خرید سریع Bitcoin را امکان‌پذیر و با ارائه امنیت بالا، دریافت وجه نقد را راحت و مطمئن کرده‌اند. برای استفاده از دستگاه‌های BTM شرکت Crypto Dispensers فقط کافی‌ست به سایت این شرکت مراجعه و نزدیک‌ترین خودپرداز را پیدا کنید.

Shitcoins

شاید تصور خیلی خوبی از شنیدن اسم این شرکت پیدا نکنید، اما Shitcoins یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان و شبکه‌های Bitcoin ATM است که تمرکز اصلی خود را روی امنیت و حفاظت از حریم خصوصی کاربران گذاشته است. گاهی اوقات این شرکت یکسری کمپین هم برگزار می‌کند که کارمزد تراکنش‌ها را به صفر می‌رساند. همچنین، در اکثر اوقات کارمزد کم‌تری در مقایسه با صرافی‌های آنلاین کریپتو دریافت می‌کند. در حال حاضر Shitcoins در تلاش است تا اسم خود را به Bitomat تغییر دهد.

خودپرداز بیت کوین در ایران

اولین خودپرداز بیت کوین در ایران در سال ۱۳۹۸ در طی برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی شد. اما با گذشت چندین سال از رونمایی خودپرداز بیت کوین در ایران این دستگاه هنوز به طور رسمی فعال نشده است. بنابراین، می‌توان گفت تا زمانی که این مطلب در حال نگارش است (اسفند سال ۱۴۰۲) هنوز هیچ دستگاه خودپرداز بیت کوین فعالی در ایران وجود ندارد. دلایل متعددی می‌توان برای عدم فعالیت رسمی خودپرداز بیت کوین در ایران نام برد.

یک نفر در حال وارد کردن سکه بیت کوین داخل دستگاه خودپرداز بیت کوین
در حال حاضر هنوز زیرساخت‌های لازم برای استقرار دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در ایران فراهم نشده است.

یکی از اولین دلایلی که می‌توان برای عدم شروع به فعالیت خودپرداز بیت کوین در ایران نام برد، این است که استفاده از ارزهای دیجیتال در ایران هنوز به طور کامل قانونی نشده است. مقامات ایرانی نگرانی‌هایی در مورد استفاده از بیت کوین برای فعالیت‌های غیرقانونی دارند و ایران هنوز زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از تراکنش‌های بیت کوین را هم به طور کامل ندارد. وضعیت و آینده دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در ایران هنوز مشخص نیست، اما امیدواریم که در آینده BTMها در کشور ما هم فعال شوند.

نحوه خرید بیت کوین با دستگاه خودپرداز

برای خرید Bitcoin با دستگاه خودپرداز BTM، باید مراحل زیر را طی کنید:

۱. انتخاب کیف پول کریپتو

وقتی بیت کوین می‌خرید، باید جایی برای ذخیره آن داشته باشید. کیف پول کریپتو یک ابزار دیجیتالی یا سخت افزاری است که به کاربران اجازه ذخیره، ارسال و دریافت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را می‌دهد. ساخت کیف پول کریپتو بسیار ساده و راحت است و فقط باید یک نرم افزار را روی گوشی، لپ‌تاپ یا سیستم دسکتاپ خود نصب کنید. وقتی این نرم افزار را نصب کردید، کیف پول کریپتو شما به طور خودکار ساخته خواهد شد. سپس، می‌توانید بیت کوین را بلافاصله به کیف پول خود ارسال، آن را با خیال راحت ذخیره و هر طور که می‌خواهید از آن استفاده کنید.

۲. پیدا کردن دستگاه خودپرداز بیت کوین

در حال حاضر، ده‌ها هزار دستگاه خودپرداز بیت کوین در سراسر دنیا (به غیر از یکسری از کشورها نظیر ایران) وجود دارد. بیشترین تعداد Bitcoin ATM در آمریکا قرار دارد که در ۳۰۵۸۴ نقطه این دستگاه‌ها را مستقر کرده است. نزدیک‌ترین کشورهای دارای BTM در اطراف ایران، ترکیه و امارات هستند. در حال حاضر در ترکیه حدود ۵۰ دستگاه خودپرداز بیت کوین در شهرهای مختلف از جمله استانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا وجود دارد. در دبی هم بیش از ۱۰۰ دستگاه Bitcoin ATM وجود دارد که در مراکز خرید، هتل‌ها و فرودگاه‌ها یافت می‌شوند.

۳. خرید بیت کوین از دستگاه خودپرداز

فرآیند خرید بیت کوین از دستگاه خودپرداز بیت کوین معمولا شبیه به مراحل زیر است:

  1. مقدار بیت کوینی که قصد دارید بخرید را وارد کنید: بسته به مقررات کشور یا شهری که این کار را در آن انجام می‌دهید و مبلغی که می‌خرید، ممکن است از شما خواسته شود هویت خود را تایید کنید.
  2. آدرس کیف پول بیت کوین خود را وارد کنید: معمولا یک دوربین در دستگاه‌های Bitcoin ATM وجود دارد که برای خرید بیت کوین، می‌تواند QR کد کیف پول کریپتو شما را اسکن کند تا بدون نیاز به تایپ دستی آدرس و اشتباهات احتمالی، آدرس کیف پول شما را بگیرد.
  3. مبلغ بیت کوینی که می‌خواهید بخرید را پرداخت کنید: مبلغ بیت کوین را می‌توانید به صورت نقدی یا با کارت اعتباری و Debit card به دستگاه پرداخت کنید. بسته به مدل و سازنده خودپردازی که از آن استفاده می‌کنید، ممکن است روش‌های دیگری نظیر PayPal هم برای پرداخت وجود داشته باشد.
  4. بیت کوین خود را در کیف پول کریپتو خود دریافت کنید: معمولا چند دقیقه طول می‌کشد تا بیت کوین به کیف پول شما واریز شود. دستگاه خودپرداز بیت کوین یک شناسه تراکنش در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید وضعیت تراکنش خود را با آن پیگیری کنید. زمانی که Bitcoin به کیف پول شما واریز شود، تاییدیه آن در نرم افزار کیف پول، به شما نمایش داده خواهد شد.

نحوه فروش بیت کوین با دستگاه خودپرداز

یک مرد میانسال در حال استفاده از دستگاه Bitcoin ATM
خرید و فروش بیت کوین با دستگاه BTM به راحتی اسکن کردن یک QR کد است.

فرآیند فروش بیت کوین با دستگاه خودپرداز معمولا شامل پروسه‌ای شبیه به زیر است:

  1. مقدار بیت کوینی که قصد دارید بفروشید را وارد کنید: بسته به مقررات کشور یا شهری که این کار را در آن انجام می‌دهید و مبلغی که قصد دارید بفروشید، ممکن است از شما خواسته شود هویت خود را تایید کنید.
  2. بیت کوین را به آدرس اعلام‌شده ارسال کنید: دستگاه BTM یک آدرس به شما می‌دهد تا بیت کوین‌هایی که قصد دارید بفروشید را به این آدرس ارسال کنید. برای اینکه خیالتان از درست وارد کردن آدرس Bitcoin مطمئن باشد و سرعت این فرآیند را هم افزایش دهید، می‌توانید وارد نرم افزار کیف پول خود شوید و QR کدی که دستگاه نشان می‌دهد را با گوشی موبایل خود اسکن کنید.
  3. وجه خود را دریافت کنید: هنگامی که خودپرداز، بیت کوین شما را دریافت کرد، وجه نقد شما را تحویل می‌دهد. این فرآیند معمولا چند دقیقه طول می‌کشد. شما از طریق نرم افزار کیف پول خود، می‌توانید وضعیت تراکنش را پیگیری کنید.

مزایا و معایب خودپرداز بیت کوین

تا اینجا متوجه شدیم که دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست و چطور کار می‌کند. همچنین، با نحوه خرید و فروش بیت کوین با BTM و برخی از شرکت‌های سازنده و ارائه دهنده خدمات Bitcoin ATM نیز آشنا شدیم. در ادامه، قصد داریم مزایا و معایب خودپرداز بیت کوین را بررسی کنیم.

مزایای خودپرداز بیت کوین

درخصوص اینکه مزایای خودپرداز بیت کوین چیست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین به راحتی می‌توان پول نقد را به دارایی دیجیتال تبدیل کرد.
  • از آنجایی که ارزهای دیجیتال به یک سیستم مرکزی وابسته نیستند، هر کسی صرف نظر از اینکه حساب بانکی داشته باشد یا خیر، می‌تواند آن‌ها را خریداری یا معامله کند.
  • وجود خودپردازهای پرشمار بیت کوین، خرید (یا فروش) Bitcoin به صورت نقدی را آسان می‌کند.
  • دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین اغلب اطلاعات شخصی شما را با شخص یا سازمان خاصی به اشتراک نمی‌گذارند؛ اگرچه در برخی موارد از شما می‌خواهند قبل از انجام معامله، یک شناسه یا QR کد را اسکن یا احراز هویت کنید.
  • برخی از دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین دارای عملکرد دو جانبه هستند. یعنی کاربران می‌توانند از آن‌ها برای فروش بیت کوین نیز استفاده کنند.
  • دستگاه‌های Bitcoin ATM از حریم خصوصی افراد محافظت می‌کنند و برخلاف صرافی‌های آنلاین که به اطلاعات شخصی زیادی دسترسی دارند، نهایتا به احراز هویت نیاز دارند.
  • کاربران می‌توانند از اکثر BTMها به صورت ۲۴ ساعته استفاده کنند. این سهولت دسترسی، تضمین می‌کند که افراد می‌توانند بدون توجه به ساعات کاری بانک‌های سنتی، به راحتی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مورد نیاز خود را هر زمانی که خواستند انجام دهند.
  • برخی از اپراتورهای خودپرداز بیت کوین خدمات پشتیبانی از مشتری را نیز ارائه می‌دهند و به کاربرانی که در حین تراکنش با مشکل مواجه می‌شوند کمک می‌کنند.
  • کار کردن با BTM بسیار ساده و راحت است و اکثر افراد حتی بدون آشنایی زیاد با ارزهای دیجیتال نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
  • خرید بیت کوین از طریق BTM سریع‌تر از صرافی‌های آنلاین است که نیاز به ثبت نام و تایید هویت دارند.
  • کاربران می‌توانند بیت کوین را با پول نقد یا کارت‌های اعتباری خریداری کنند و نیازی به افتتاح یا استفاده از حساب بانکی ندارند.
  • با رشد پذیرش Bitcoin به عنوان یک روش پرداخت، در آینده نزدیک خودپردازهای بیشتری در سراسر جهان راه‌اندازی می‌شود.
  • برخی از دستگاه‌های BTM امکان ساخت کیف پول کریپتو را فراهم می‌کنند.

معایب خودپرداز بیت کوین

یک نفر در حال وارد کردن شماره موبایل خود در دستگاه خودپرداز بیت کوین
خودپردازهای بیت کوین علاوه‌بر اینکه کارمزد زیادی دارند، هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا به اندازه ATMهای سنتی فراگیر نشده‌اند.

درخصوص اینکه معایب خودپرداز بیت کوین چیست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خودپردازهای بیت کوین کارمزد زیادی دارند که می‌تواند بین ۵ تا ۲۰ درصد از کل مبلغ تراکنش باشد. در حالی که برخی از صرافی‌های آنلاین کریپتو، کم‌تر از ۱ درصد کارمزد می‌گیرند و گاهی اوقات هم در صورت استفاده از شبکه اختصاصی آن‌ها، کارمزد دریافت نمی‌کنند.
  • دستگاه‌های Bitcoin ATM معمولا فقط خرید و فروش بیت کوین انجام می‌دهند و دستگاه‌های کمی وجود دارد که از اتریوم، ریپل، دوج کوین و سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی کنند. برای خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال، باید از خدمات صرافی‌های آنلاین استفاده کنید.
  • احتمال هک و حملات سایبری به خودپردازهای بیت کوین زیاد است. به عنوان مثال، سازمان FBI در سال ۲۰۲۱ به افزایش شمار کلاهبرداران اشاره کرد که به بهانه‌های واهی قربانیان را به بازیابی یا ارسال پول از طریق دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین هدایت می‌کردند.
  • اگر با دستگاه‌های BTM از کسی کلاهبداری شود، پیدا کردن کلاهبردار و بازیابی وجه تقریبا غیرممکن است.
  • در اکثر کشورهای دنیا، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هنوز به عنوان پول واقعی به رسمیت شناخته نشده‌اند. این بدان معناست که وقتی از خودپردازهای Bitcoin استفاده می‌کنید، مقامات و سازمان‌های دولتی امکان تامین امنیت تراکنش‌های شما را به همان شکلی که از تراکنش‌های بانک‌های سنتی پشتیبانی می‌کنند، ندارند.
  • تعداد دستگاه‌های Bitcoin ATM حتی در مقیاس جهانی هم هنوز چندان زیاد نیست و در برخی از کشورها از جمله ایران، اصلا خودپرداز بیت کوین وجود ندارد.
  • بسیاری از خودپردازهای بیت کوین، فقط امکان خرید بیت کوین را فراهم می‌کنند و نمی‌توان با آن‌ها Bitcoin فروخت.
  • اکثر BTMها محدودیت دارند و بیشتر از سقف مجاز نمی‌توان با آن‌ها خرید و فروش انجام داد.

جمع‌بندی

دستگاه‌های Bitcoin ATM موفق شده‌اند به عنوان یک پل ارتباطی مهم بین دنیای دیجیتال و فیزیکی مطرح شوند. این دستگاه‌ها یک روش راحت و سریع برای خرید، فروش و نگهداری بیت کوین فراهم کرده‌اند. یقین داریم که با ادامه رشد پذیرش ارزهای دیجیتال، دستگاه‌های BTM بیشتری در نقاط مختلف جهان به وجود خواهد آمد. Coinhub، Coinme و Cash2Bitcoin برخی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات خودپرداز Bitcoin هستند که قطعا فعالیت‌های خود به سایر کشورهای دنیا نیز گسترش خواهند داد.

در این مطلب توضیح دادیم دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟ همچنین، وضعیت خودپرداز بیت کوین در ایران را نیز بررسی کردیم. این دستگاه‌ها خرید و فروش بیت کوین را تسهیل و همه افراد را قادر کرده‌اند فارغ از اینکه حساب بانکی سنتی دارند یا خیر، از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوند. سهولت استفاده و عملکرد ۲۴ ساعته دو مورد از نکات برجسته دستگاه‌های Bitcoin ATM هستند. کارمزد بالا، فراگیر نشدن در اکثر نقاط دنیا و ریسک حملات سایبری نیز مهم‌ترین معایب خودپرداز بیت کوین است.

سوالات متداول در مورد خودپرداز بیت کوین

آیا خودپرداز بیت کوین در ایران وجود دارد؟

خیر، تا زمانی که این مطلب نگارش می‌شود، هنوز هیچ دستگاه خودپرداز بیت کوینی در ایران وجود ندارد. در حال حاضر نزدیک‌ترین خودپردازهای بیت کوین به ایران در دبی، ترکیه و برخی دیگر از کشورهای همسایه قرار دارند.

کارمزد دستگاه Bitcoin ATM چقدر است؟

کارمزد دستگاه‌های Bitcoin ATM معمولا ۵ تا ۲۰ درصد است. به عنوان مثال، اگر ارزش تراکنش شما ۱۰۰ دلار باشد، باید ۵ تا ۲۰ دلار کارمزد بدهید.

قیمت دستگاه خودپرداز بیت کوین چقدر است؟

هر دستگاه خودپرداز بیت کوین بین ۳ تا ۱۴ هزار دلار قیمت دارد. قیمت دقیق آن به مدل، شرکت سازنده، کارمزد، مالیات، هزینه نصب و راه‌اندازی و عوامل متعدد دیگر بستگی دارد.

آیا می‌توان ۱۰ هزار دلار با BTM جابجا کرد؟

دستگاه‌های BTM نیز مانند صرافی‌های آنلاین و بانک‌های سنتی، محدودیت روزانه دارند که مقدار آن به مدل و شرکت سازنده دستگاه یا قوانین کشوری که در آن قرار گرفته بستگی دارد.

چه نوع ارزهای فیاتی را می‌توانم در دستگاه خودپرداز بیت کوین استفاده کنم؟

نوع ارزهای فیاتی که می‌توانید در دستگاه خودپرداز بیت کوین استفاده کنید، به اپراتور دستگاه بستگی دارد. به طور کلی، رایج‌ترین ارزهای فیات پشتیبانی‌شده شامل یورو، دلار آمریکا، پوند انگلیس و لیر ترکیه است.

بیشترین تعداد دستگاه خودپرداز بیت کوین در کدام کشور است؟

بیشترین تعداد دستگاه ATM بیت کوین در آمریکا است که طبق آخرین آمار، ۳۰۵۸۴ دستگاه ATM بیت کوین در آن وجود دارد. پس از آن کانادا (۲۹۳۰ دستگاه)، استرالیا (۸۸۰ دستگاه)، اسپانیا (۳۱۰ دستگاه)، لهستان (۲۸۳ دستگاه) و ال سالوادور (۲۱۶ دستگاه) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

منابع: bitcoin | localcoinatm | techopedia | bankrate

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر نصب اپ