بانک سرمایه‌گذاری چندملیتی جی‌پی‌مورگان در گزارش تحقیقاتی‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد که علی‌رغم نزدیک شدن به رویداد «نصف شدن عرضه» (هاوینگ) بیت‌کوین، قیمت این ارز دیجیتال ممکن است پس از این رویداد با کاهش مواجه شود. هاوینگ رویدادی است که هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد و طی آن، سرعت رشد عرضه بیت‌کوین به نصف کاهش می‌یابد. انتظار می‌رود هاوینگ بعدی بیت‌کوین در ۱ اردیبهشت رخ دهد.

تحلیلگران جی‌پی‌مورگان بر اساس بررسی‌های خود بر روی میزان تعهدات باز در قراردادهای آتی بیت‌کوین، معتقدند که بازار این ارز دیجیتال همچنان با وضعیتی به نام «خرید بیش از حد» (Overbought) مواجه است. در چنین شرایطی، با توجه به اشباع تقاضا، احتمال بروز اصلاح قیمتی پس از رویدادی که انتظار افزایش قیمت در آن می‌رود، وجود دارد. بر همین اساس، تحلیلگران این بانک پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ احتمالا با کاهش مواجه شود.

علاوه بر این، قیمت فعلی بیت‌کوین که حدود ۶۱,۲۰۰ دلار است، همچنان بالاتر از قیمت مقایسه‌ای با طلا پس از اعمال تعدیلات نوسانات (حدود ۴۵,۰۰۰ دلار) و همچنین بالاتر از هزینه تخمینی تولید آن (حدود ۴۲,۰۰۰ دلار) پس از هاوینگ است. به طور سنتی، هزینه تولید بیت‌کوین به عنوان کف قیمتی برای این ارز دیجیتال عمل کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که قیمت فعلی بیت‌کوین ممکن است با توجه به عوامل بنیادی، از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته باشد.

جی‌پی‌مورگان همچنین اشاره می‌کند که علیرغم بهبود نسبی وضعیت بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در این حوزه همچنان در سطح نسبتاً پایینی قرار دارد. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تردید و احتیاط سرمایه‌گذاران در مورد چشم‌انداز بلندمدت بیت‌کوین و کل بازار ارزهای دیجیتال باشد.

تحلیلگران جی‌پی‌مورگان در این گزارش پیش‌بینی می‌کنند که تأثیر اصلی هاوینگ بر شرکت‌های استخراج‌کننده‌ی بیت‌کوین (ماینرها) احساس خواهد شد. دکتر نیکولاس پانیگیرتزوگل، سرپرست تیم تحلیل این گزارش، می‌نویسد:

«خروج ماینرهای زیان‌ده از شبکه بیت‌کوین پس از هاوینگ، می‌تواند منجر به کاهش قابل توجهی در نرخ هش (توان محاسباتی شبکه) شود. از طرف دیگر، انتظار می‌رود شاهد ادغام در میان استخراج‌کنندگان بیت‌کوین باشیم. به این ترتیب، سهم ماینرهای لیست‌شده در بورس از کل هش‌ریت به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. احتمالاً برخی از شرکت‌های استخراج بیت‌کوین پس از هاوینگ، برای به دست آوردن ارزش باقی‌مانده از تجهیزات استخراج ناکارآمد خود، به دنبال تنوع‌بخشی به فعالیت‌هایشان در مناطقی با هزینه انرژی پایین مانند آمریکای لاتین یا آفریقا باشند.»

منبع: CoinDesk