تاریخچه هاوینگ بیت‌کوین و هر آنچه درباره آن باید بدانید!

تاریخچه هاوینگ بیت کوین
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

می‌توان به یقین گفت که هاوینگ بیت‌کوین یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد و تاثیر بسیار زیادی روی روند پیش‌روی بازار دارد. برای بررسی این تاثیر، بهترین راه بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین است؛ زیرا در صورت بررسی می‌توانیم در هاوینگ‌های بعدی، بهتر نسبت به سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین تصمیم بگیریم. 

به همین دلیل، در این مطلب از رمزینکس قصد داریم تا به بررسی کامل تاریخچه هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن روی قیمت این ارز و سایر ارزهای دیجیتال بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

مفهوم هاوینگ بیت‌کوین 

هاوینگ بیت‌کوین (Bitcion Halving) رویدادی است که در آن، پاداش شبکه استخراج این ارز دیجیتال برای ماینرها، نصف می‌شود و اگر به تاریخچه این رویداد گریزی بزنیم، می‌بینیم که همواره تاثیر مثبتی روی قیمت بیت‌کوین گذاشته است. 

به بیان ساده‌تر، بیت‌کوین دارای یک شبکه بلاک‌ چین است که هر روزه تراکنش‌های بسیار زیادی در آن انجام می‌شود. حال این تراکنش‌ها برای تکمیل نیاز دارند تا با استفاده از روش محاسباتی خاصی (هشینگ) پردازش و تایید شوند؛ این کار را ماینرهای موجود در سراسر جهان انجام می‌دهند که به آن استخراج بیت کوین می‌گویند. 

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که ماینرها به ازای تایید و پردازش تراکنش‌ها، میزانی بیت‌کوین به عنوان پاداش شبکه (block reward) دریافت خواهند کرد. به دلیل مدیریت ارزش و تعداد بیت‌کوین، این پاداش هر چهار سال یک‌بار در قالب رویدادی به نام هاوینگ نصف می‌شود. 

در تصویر زیر می‌توانید روند نصف شدن پاداش شبکه را به تفکیک هر هاوینگ مشاهده کنید: 

روند نصف شدن پاداش شبکه را به تفکیک هر هاوینگ
در هر هاوینگ بیت کوین، پاداش استخراج آن نصف می‌شود.

بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین 

بیت‌کوین تا به الان، سه هاوینگ را در ۱۲ سال گذشته  پشت سر گذاشته است و  چهارمین هاوینگ آن، در آوریل سال ۲۰۲۴ رخ خواهد داد. در این بخش به بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین به تفکیک هر یک از این رویدادها می‌پردازیم. 

۱. سال ۲۰۱۲: اولین هاوینگ بیت‌کوین 

در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹، بیت‌کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال به بازار عرضه شد و سپس چهارسال بعد، یعنی در ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۲، اولین هاوینگ بیت‌کوین رخ داد. تا قبل از این هاوینگ، پاداش استخراج بیت‌کوین برای ماینرها، ۵۰ بیت‌کوین بود که به ۲۵ بیت‌کوین کاهش یافت. 

جالب است بدانید که در آن زمان، قیمت بیت‌کوین تنها ۱۲ دلار بود و افراد این ارز دیجیتال را چندان جدی نمی‌گرفتند و تقاضای زیادی برای آن وجود نداشت؛ اما دقیقا در نوامبر سال ۲۰۱۳، یعنی تقریبا یک‌سال پس از هاوینگ، قیمت بیت‌کوین به ۱۱۷۰ دلار افزایش یافت و رشد صد برابریِ این ارز دیجیتال به عنوان یک دارایی مناسب برای سرمایه‌گذاری در بین افراد بیشتر جدی گرفته شد. 

نمودار زیر روند قیمت بیت‌کوین پس از گذراندن اولین هاوینگ را نشان می‌دهد: 

روند قیمت بیت‌کوین پس از گذراندن اولین هاوینگ
نمودار تغییرات قیمت بیت کوین پس از هاوینگ اول

۲. سال ۲۰۱۶: دومین هاوینگ بیت‌کوین 

همان‌طور که گفته شد، هاوینگ بیت‌کوین هر چهارسال یک‌بار رخ می‌دهد و مشخص است که دومین هاوینگ بیت‌کوین در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاده است. در تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۱۶ مصادف با دومین هاوینگ بیت‌کوین، پاداش شبکه این ارز دیجیتال از ۲۵ به ۱۲.۵ بیت‌کوین کاهش یافت. 

در آن زمان قیمت بیت‌کوین حدود ۵۳۵ دلار بود که از سال ۲۰۱۳ و پس از رشد شدید خود، یک روند کاملا نزولی را طی می‌کرد؛ یک‌سال پس از این اتفاق و در دسامبر سال ۲۰۱۷، قیمت بیت‌کوین به ۱۹۴۰۰ دلار و سقف تاریخی خود را برای دومین بار شکست. 

در تصویر زیر می‌توانید تغییرات قیمت بیت‌کوین پس از دومین هاوینگ خود را مشاهده کنید: 

تغییرات قیمت بیت‌کوین پس از دومین هاوینگ
نمودار تغییرات قیمت بیت کوین پس از هاوینگ دوم

۳. سال ۲۰۲۰: سومین هاوینگ بیت‌کوین  

می‌توان گفت ماهِ میِ سال ۲۰۲۰ که مصادف با سومین هاوینگ بیت‌کوین بود، یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت بیت‌کوین و بازار کریپتو در سراسر جهان محسوب می‌شود. با رخ دادن این هاوینگ، پاداش شبکه این ارز دیجیتال از ۱۲.۵ به ۶.۲۵ بیت‌کوین کاهش یافت. 

در سال ۲۰۲۰ قیمت و زمان هاوینگ، قیمت بیت‌کوین تقریبا حدود ۸۵۰۰ دلار بود که در نوامبر ۲۰۲۱ و یک سال پس از هاوینگ، به ۶۷,۴۵۰ دلار و سقف تاریخی خود رسید. 

پس از این رشد سریع و خروج سرمایه‌گذاران و ذخیره سود، قیمت بیت‌کوین روند نزولی را طی کرد و حتی به ۲۰ هزار دلار نیز رسید. در زمان نگارش این مطلب (ژانویه سال ۲۰۲۴) که حدود ۷۰ روز به هاوینگ بعدی بیت‌کوین مانده است، قیمت بیت‌کوین حدود ۴۷ هزار دلار و کمی پایین‌تر از سقف قبلی خود قرار دارد. 

نمودار زیر، روند قیمت بیت‌کوین را پس از هاوینگ خود از سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد: 

روند قیمت بیت‌کوین را پس از هاوینگ خود از سال 2020
نمودار تغییرات قیمت بیت کوین پس از هاوینگ سوم

۴. سال ۲۰۲۴: آخرین هاوینگ بیت‌کوین تا به الان 

آپریل سال ۲۰۲۴، چهارمین هاوینگ بیت‌کوین رخ خواهد داد و پاداش شبکه این ارز دیجیتال از ۶.۲۵ به ۳.۱۲۵ بیت‌کوین خواهد رسید و هم‌اکنون در ژانویه سال ۲۰۲۴ که تقریبا دو ماه به این هاوینگ مانده است، قیمت بیت‌کوین در محدوده ۴۵ الی ۴۸ هزار دلار است. 

پیش‌بینی می‌شود که مطابق با تاریخچه هاوینگ بیت کوین تا به الان، شاهد ثبات قیمت این ارز دیجیتال پس از هاوینگ و سپس حرکت قیمت رو به بالا در بازه زمانی یک‌ساله باشیم. در بخش بعدی، بیشتر این تاثیر قیمتی را بررسی خواهیم کرد.

پیشنهاد خواندنی: پیش بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ تا سال ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰

سرنوشت بیت‌کوین در هاوینگ‌های بعدی چه خواهد شد؟ 

اگر بخواهیم مانند نمودار زیر، روند قیمت بیت‌کوین را پس از هر هاوینگ مشاهده کنیم، شاهد یک الگوی یکسان هستیم: 

الگوی تغییر روند قیمت بیت کوین پس از هر هاوینگ
نمودارها الگوی یکسانی در تغییرات قیمت بیت کوین پس از هر هاوینگ را نشان می‌دهند.

همان‌طور که می‌بینید، قیمت بیت‌کوین پس از هر هاوینگ، کمی ثبات یا حتی نزول را تجربه کرده است و سپس، پس از یک بازه زمانی حدودا یک‌ساله، موفق شده تا سقف قیمتی جدیدی را ثبت کند. بسیاری از متخصصین نیز پیش‌بینی می‌کنند که اوضاع در سال ۲۰۲۴ نیز به همین شکل خواهد بود و ممکن است نزولی کوتاه‌مدت را پس از هاوینگ مشاهده کنیم؛ اما تا سال ۲۰۲۵ به دلیل این رویداد، بیت‌کوین سقف قیمتی جدیدی را ثبت خواهد کرد. 

البته توجه داشته باشید که تاریخچه هاوینگ این ارز دیجیتال نشان می‌دهد که این رویداد، تنها روی قیمت بیت‌کوین تاثیر مثبت نگذاشته است و بسیاری از ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، پولکادات و غیره که قیمت آن‌ها با بیت‌کوین همگرایی دارند نیز توانستند تا رشد قیمتی خوبی را تجربه کنند. 

پیشنهاد خواندنی: عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال و بیت‌کوین

تاریخچه هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن روی قیمت

در این مقاله از صرافی رمزینکس، با بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن روی قیمت، همراه شما بودیم. همان‌طور که تا به الان دریافتید، هاوینگ همواره تاثیر مثبتی روی قیمت بیت‌کوین گذاشته است و وقتی به این رویداد نزدیک می‌شویم، زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین است. 

اما توجه داشته باشید که قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال مسئله‌ای نیست که بتوانیم به‌طور قطعی راجع به آینده آن نظر دهیم و بهتر است تا در صورت سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین، تنها بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به آن اختصاص داده و با همین روش، ریسک خود را کاهش دهید. 

سوالات متداول 

بیت‌کوین تا به الان چند هاوینگ را پشت سر گذاشته است؟

بیت‌کوین تا به حال سه هاوینگ را در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ پشت سر گذاشته است. 

تاثیر هاوینگ روی قیمت بیت‌کوین چگونه است؟

تاریخچه هاوینگ بیت‌کوین به ما نشان می‌دهد که تاثیر این رویداد روی قیمت بیت‌کوین همیشه مثبت بوده و باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال شده است. 

منابع: coincodex | forbes

درباره نوید امیرنجات
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید