با نزدیک شدن به رویداد نصف شدن عرضه (هاوینگ) و ثبت رکوردهای جدید در میزان جستجوی این رویداد در گوگل، که به طور قابل توجهی از هاوینگ ۲۰۲۰ فراتر رفته است، سهم بیت‌کوین (BTC) در بازار ارزهای دیجیتال در حال افزایش است. این در حالی است که توکن‌های لایه ۱ و هوش مصنوعی در هفته گذشته عملکرد ضعیفی را به ثبت رسانده‌اند.

ارزش بازار بیت‌کوین (BTC)، به عنوان باارزش‌ترین ارز دیجیتال جهان، علی‌رغم اصلاح قیمتی اخیر، به لطف نزدیک شدن به هاوینگ و گرایش کلی بازار به دوری از ریسک، همچنان روند صعودی ملایمی را در تسلط بر بازار ارزهای دیجیتال تجربه می‌کند.

طبق داده‌های CoinDesk Indices، در معاملات روز پنجشنبه آسیا، قیمت بیت‌کوین اندکی پایین‌تر از ۶۱,۴۰۰ دلار معامله شد. این در حالی است که با تشدید نگرانی‌های کلان اقتصادی، فروش گسترده دارایی‌های پرریسک همچنان ادامه دارد.

شاخص CoinDesk 20، که معیاری از نقدشوندگی برترین دارایی‌های دیجیتال به شمار می‌رود، با کاهش ۳.۳ درصدی در حال حاضر با قیمت ۲,۱۲۵ دلار معامله می‌شود.

عملکرد ضعیف‌تر لایه ۱‌ها و آلت‌کوین‌ها در مقایسه با بیت‌کوین قابل توجه است. ارزش برخی از برترین توکن‌های لایه ۱ مانند سولانا (SOL) در هفته گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است. سایر ارزهای دیجیتال برجسته همچون آوالانچ (AVAX) با کاهش ۲۶ درصدی، کاردانو (ADA) با کاهش ۲۳ درصدی و فایل‌کوین (FIL) با کاهش ۳۰ درصدی مواجه بوده‌اند.

ریزش شدید توکن‌های هوش مصنوعی، که زمانی محبوب‌ترین بخش بازار بودند، همچنان ادامه دارد. برخی از بزرگترین توکن‌های هوش مصنوعی در هفته گذشته با کاهش دورقمی مواجه شده‌اند. توکن RNDR متعلق به پروژه رندر (Render) با کاهش ۱۳ درصدی و توکن FET متعلق به پروژه Fetch.AI با کاهش ۲۴ درصدی روبرو بوده‌اند.

مجموع این عوامل منجر به افزایش تسلط و محبوبیت بیت‌کوین در بازار شده است. شهرت بیت‌کوین به معامله‌گران در درک احساسات کلی بازار و تأثیر این ارز دیجیتال بر روند حرکت آلت‌کوین‌ها کمک می‌کند. در حال حاضر، تسلط بیت‌کوین بر بازار ۵۵.۱۹ درصد است که نسبت به هفته گذشته ۱.۳۵ درصد و نسبت به ماه گذشته ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

منبع: CoinDesk