بنیاد ورلدکوین نرم‌افزار Orb را متن‌باز می‌کند - مجله رمزینکس

بنیاد ورلدکوین نرم‌افزار Orb را با هدف افزایش شفافیت متن‌باز می‌کند و قابلیت «حفظ اطلاعات شخصی» را معرفی می‌نماید.

ورلدکوین با هدف افزایش شفافیت و حفظ اطلاعات شخصی برنامه‌ی Orb را متن‌باز می‌کند.
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۳ فروردین ۱۴۰۳

بنیاد ورلدکوین در اقدامی برای افزایش شفافیت و رسیدگی به نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی، اجزای اصلی نرم‌افزار Orb خود را تحت مجوز دوگانه MIT/Apache 2.0 در پلتفرم گیت‌هاب متن‌باز کرده است. این حرکت، تکمیل‌کننده‌ی انتشار قبلیِ سخت‌افزار Orb می‌باشد.

کد متن‌باز شده شامل بخش‌های حیاتی برای ثبت تصاویر و انتقال ایمن آن‌ها به اپلیکیشن مرتبط با Orb است. بنیاد ورلدکوین بر این باور است که این اقدام، گام مهمی در ایجاد شفافیت بیشتر در خصوص پردازش تصویر توسط Orb و تقویت ادعاهای این بنیاد در رابطه با حفظ حریم خصوصی کاربران به شمار می‌رود.

علاوه بر متن‌باز کردن بخش‌هایی از نرم‌افزار Orb، بنیاد ورلدکوین قابلیت جدیدی تحت عنوان «حفظ شخصی اطلاعات» را معرفی کرده است. این قابلیت به کاربران این امکان را می‌دهد تا داده‌های ارائه‌شده به ورلدکوین را به صورت شخصی نگهداری کنند. این فرآیند از طریق امضای یک بسته‌ی داده با کلید خصوصی Orb و سپس رمزگذاری آن با کلید عمومی کاربر قبل از انتقال به تلفن همراه وی صورت می‌گیرد.

به گفته‌ی توسعه‌دهندگان، این ویژگی تضمین‌کننده‌ی کنترل همیشگی کاربران بر داده‌هایشان است و تنها فرد قادر به رمزگشایی اطلاعات بیومتریک می‌باشد. بنیاد ورلدکوین تاکید می‌کند که:

«پس از ارسال داده‌های رمزگذاری شده از Orb به برنامه‌ی World کاربر، هیچ نسخه‌ی رمزگشایی نشده‌ای از این داده‌ها در هیچ کجا وجود نخواهد داشت.»

این به‌روزرسانی در حالی صورت می‌گیرد که بنیاد ورلدکوین به دلیل نگرانی‌های جهانی در خصوص حفظ حریم خصوصی، تحت نظارت شدید سازمان‌های نظارتی قرار دارد. برای نمونه، دولت کنیا در تاریخ ۲ فروردین درخواست دولت ایالات متحده برای لغو تعلیق پروژه‌ی ورلدکوین را رد کرد. دولت کنیا اعلام کرده است تا زمانی که از امنیت این پروژه برای شهروندانش و صحت جزئیات مالی ارائه شده اطمینان حاصل نکند، فعالیت‌های ورلدکوین را در این کشور ممنوع خواهد کرد.

بنیاد ورلدکوین پیش‌تر در تاریخ ۲۸ اسفند طی پستی در وبلاگ خود اعلام کرده بود که فعالیت‌هایش «به طور قانونی در همه‌ی مکان‌هایی که در دسترس است» صورت می‌پذیرد و کاملاً با قوانین و مقررات حاکم بر جمع‌آوری و انتقال داده‌ها مطابقت دارد.

با این وجود، این بنیاد در اوایل ماه اسفند با فشارهای بیشتری مواجه شد. آژانس اسپانیایی برای حمایت از داده‌ها خواستار توقف جمع‌آوری و پردازش داده‌های محلی توسط ورلدکوین شد و ممنوعیت موقتی بر عملیات آن صادر کرد.

بنیاد ورلدکوین توسط سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، شرکتی پیشرو در حوزه‌ی هوش مصنوعی (AI) و توسعه‌دهنده‌ی چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی به نام چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) تأسیس شده است. OpenAI هم‌اکنون به دلیل تصمیم خود برای عدم متن‌باز کردن کد مدل‌های هوش مصنوعی خود با انتقاداتی روبرو است.

منبع: Contelegraph

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید