در این مقاله از مجله صرافی معتبر رمزینکس می‌خواهیم در مورد بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱ صحبت کنیم. ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین فقط در میان سرمایه گذاران محبوب نیستند بلکه به حل مشکلات پیچیده‌ی جامعه نیز کمک می‌کنند. قبل از اینکه بحث خود را شروع کنیم باید با معنی واقعی استیکینگ آشنا شویم که در ادامه به آن پرداخته شده است. با معرفی بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیک کردن در سال ۲۰۲۱ با رمزینکس همراه باشید.

استیکینگ ارز دیجیتال به چه معناست؟

استیکینگ از روش‌های کسب درآمد در دنیای ارز دیجیتال است. از دیگر این روش‌های می‌توان به کپی تریدینگ اشاره کرد.

استیکینگ فرایندی قابل مقایسه با استخراج بیت‌کوین است، با این تفاوت که به منابع بسیار کمتری نیاز دارد. در حالی که بیت‌کوین برای مکانیسم اجماع خود از روش اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، رمزارزهای معروف دیگری مانند کاردانو، نئو و آنتولوژی از مکانیسم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند.

اثبات سهام چیست؟

اثبات سهام یا همان PoS روشی است که در آن هر شخص دارای ارزهای دیجیتال می‌تواند تراکنش‌های بلاک‌چین را تأیید یا استخراج کند. دفعات تایید کردن تراکنش‌های هر سهام‌گذار به تعداد ارزهای دیجیتال او در زمان تراکنش بستگی دارد.

این بدان معناست که هر چه استراج‌کننده اثبات سهام ارزهای دیجیتال بیشتری داشته باشد، قدرت استخراج بیشتری نیز خواهد داشت. اثبات سهام اساساً به عنوان جایگزینی برای اثبات کار (PoW) ایجاد شده است.

نکات مهم در انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای استیک کردن

اشتباه بسیاری در انتخاب یک ارز برای استیک کردن این است که صرفا به نرخ سود چشم دارند. یعنی در واقع اول پلتفرم را انتخاب می کنند (کیف پول یا صرافی) و بعد رمزارز مورد نظر را انتخاب می کنند. زیرا هر پلتفرمی برای هر رمزارزی درصد سود مشخص خود را دارد.

راه و روش درست این است که با تحقیق و بررسی فاندامنتال و تحلیل تکنیکال بلندمدت (البته بر اساس بازه زمانی استیک که مد نظر دارید) یک رمزارز را انتخاب کنید. سپس از میان پلتفرم هایی که از استیک کردن رمزارز مورد نظر پشتیبانی می کنند، یکی را انتخاب کنید.

بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱

اکنون زمان آن رسیده است که بهترین ارزهای دیجیتال موجود در سال ۲۰۲۱ را بررسی کنیم. در این مقاله با بهترین مکان‌ها برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال و دریافت پاداش استیکینگ آشنا خواهید شد.

ترون (TRX)

ترون به عنوان یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱ در واقع یک پلتفرم شبکه‌ای مشترک است که با هدف ایجاد یک زیرساخت سرگرمی دیجیتال در سراسر جهان و با استفاده از بلاک‌چین و فناوری‌های ذخیره‌سازی توزیع‌شده طراحی شده است.

هر مصرف‌کننده‌ای می‌تواند از طریق این پروتکل داده‌هایش را آزادانه ارسال و ذخیره کرده و مالکیت آن را در اختیار داشته باشد. به طور خلاصه ترون یک واحد پولی است که در مقابل محتوایی که کاربر در اختیار آن قرار می‌دهد به او پاداش می‌دهد و این یکی از مهم‌ترین دلایل خرید ترون است.

در یک بازه زمانی کوتاه یک ساله ترون به لطف توجه گسترده سرمایه‌گذاران و پشتیبانی یک گروه پرشور به سرپرستی یک مدیرعامل موفق و خلاق به نام جاستین سان توانست رتبه دهم برترین ارزهای دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار را به دست بیاورد.

بزرگ‌ترین مزیت استفاده از رمزارز ترون این است که به هنرمندان و دارندگان محتوا اجازه می‌دهد صاحب آثار خود باشند. کمپین ترون در میان دیگران به عنوان اینترنت سوم شناخته می‌شود. این عنوان شاید انقلابی به نظر برسد، اما ترون از اینترنت هما استفاده‌ای را خواهد برد که از ابتدا برای آن در نظر گرفته شده بود.

سرمایه‌گذاران می‌توانند بعد از خرید ترون خود را در یکی از بزرگ‌ترین کیف‌های پول یا صرافی‌های بایننس، لجر لایو و یا کیف پول اتمیک استیک کنند. وجه مشترک تمام این گزینه‌ها درصد مشابه پاداشی است که در مقابل سپرده‌گذاری به کاربران می‌دهند.

برای استیکینگ ترون ۳ گزینه مختلف وجود دارد و بیشترین پاداش از طریق رای دادن به یک نماینده ارشد به دست می‌آید که معادل سالانه ۳/۳۴ درصد و با کارمزد ۲۰ درصد است. اجرای نود داوطلب نماینده ارشد با پاداش سالانه ۳/۰۲ درصد و بالاخره اجرای یک نود نماینده ارشد با پاداش سالانه ۳/۲۸ از دیگر روش‌های استیکینگ ترون است.

ایاس (EOS)

ایاس تاحدودی در سال ۲۰۲۰ سودآورترین رمزارز مناسب برای استیکینگ بوده است. ایاس رمزارز بومی پروتکل شبکه ایاس آیو (EOSIO) است. این شرکت در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد و در ژوئن ۲۰۱۸ ارزش بازار آن به میزان قابل توجه ۴ میلیارد دلار رسید.

ایاس به عنوان یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱ یک شرکت نسبتاً جوان محسوب می‌شود. هدف ایاس برطرف کردن مشکلات جدی بیت‌کوین و اتریوم غلبه است. ایجاد یک چارچوب باز و قابل دسترسی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز سریع‌تر، آسان‌تر و ساده از جمله اهداف مدنظر ایاس است.

ارزش بازار ایاس نزدیک به ۲/۵ میلیارد دلار است و این کوین از این نظر جزو ده ارز دیجیتال برتر سایت coinmarketcap.com است. معامله‌گر رمزارزها یا سرمایه‌گذارها می‌تواند به دو روش اصلی توکن‌های ایاس را به دست بیاورند روش اول استخراج این کوین و رایج‌ترین روش معامله‌ی اصولی آن صرافی‌ها و کیف‌های پول مختلف است.

این کوین را می‌توان در صرافی‌ها و کیف‌های پول معروفی مانند بایننس، گواردا، اتمیک و کوین‌بیس تهیه کرد. شما می‌توانید با استیکینگ ایاس از طریق اجرای نود تولیدکننده‌ی بلاک (Block Blocker) یا با اجرای نود تولید کننده‌ی بلاک استندبای (Standby Block Producer) سالانه به ترتیب ۱/۷۴ درصد و ۱/۷۶ درصد پاداش کسب کنید.

کاردانو (ADA)

اول از همه اینکه در مقاله «آموزش مرحله به مرحله استیکینگ کاردانو» به طور کامل به استیک کردن این ارز دیجیتال پرداخته شده است. شبکه‌ی اصلی کاردانو، شِلی (Shelley)، بالاخره در تاریخ ۲۹ ژوئیه آغاز به کار کرد و دارندگان می‌توانند حالا ارزهای دیجیتال کاردانو را استیک کرده و در ضمن تامین امنیت شبکه درآمد کسب کنند.

کاردانو با مدیریت چارلز هوسکینسون یکی از بلاک‌چین‌های جذاب نسخه‌ی ۳ است که تلاش می‌کند در رقابت با اتریوم و بلاک‌چین‌های دیگر به میزبان آینده اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و دیفای است.

برای استیکینگ کاردانو می‌توانید استخر استیکینگ خودتان را اجرا کنید. اما این روش فقط به کاربران پیشرفته توصیه می‌شود. افرادی که دانش فنی کمتری دارند و می‌خواهند بعد از خرید کاردانو، این ارز دیجیتال خود را با سهولت بیشتری استیک کرده و از پاداش آن بهره‌مند شوند می‌توانند ارزهای دیجیتالشان را به یک استخر استیکینگ موجود واگذار کنند.

میزان دقیقی پاداش استیکینگ به تعداد ارزهای دیجیتال سپرده‌گذاری شده، کارمزد پلتفرم و عوامل دیگر بستگی دارد، بنابراین طی چند ماه یا چند سال آینده میزان این پاداش مشخص خواهد شد، اما فعلاً گمانه‌زنی می‌شود که این پاداش بیشتر از ۵ درصد باشد. در مقاله «کاردانو (آدا) چیست؟» به طور مفصل به ارز دیجیتال کاردانو پرداخته شده است.

مزایای کاردانو

  • پروژه‌ای توسعه‌یافته با طیف گسترده‌ی طرفداران
  • نه یک پروژه پوچ و جنجالی بلکه یک پلتفرم بلندمدت حاصل تلاش افراد با سابقه علمی درخشان
  • رهبری قوی
  • نرخ بازگشت سرمایه: ۵/۰۱ درصد

بایننس‌کوین

بایننس اخیراً شبکه اصلی خود را راه‌اندازی کرده است و بلاک‌چین این صرافی محبوب رمزارز بسیار سریع خواهد بود زیرا از نوعی اجماع اثبات سهام و تحمل خطای بیزانس (BFT) استفاده می‌کند که در آن دارندگان بایننس‌کوین می‌توانند دارایی‌های خود را ارسال یا دریافت کنند، توکن‌ها را سوزانده یا مسدود (فریز) کنند، جفت‌های معاملاتی در صرافی بایننس ایجاد کنند و…

با توجه به سرعت و موفقیت توسعه اکوسیستم بایننس، این رمزارز یکی از آینده‌دارترین ارزهای دیجیتالی است که ممکن است ارزش آن در آینده افزایش یابد؛ به این معنی که اگر بعد از خرید بایننس‌کوین، آن را نگه دارید درامد استیکینگ‌تان حتی بیشتر خواهد شد.

بنابراین، اگر علاقه مند به استیکینگ هستید حتماً بایننس‌کوین را به برنامه‌ی خود اضافه کنید.

کومودو (KMD)

کومودو به عنوان یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱ در واقع یک فورک زی‌کش (Zcash) است و از رمزارزهایی است بر حریم خصوصی تمرکز کرده و در تلاش است تا با ترکیب کردن ویژگی‌های منحصر به فرد بلاک‌چین‌های مختلف یک شبکه بلاک‌چین خصوصی‌تر، امن‌تر، سازگارتر و غیرمتمرکزتر ایجاد کند.

مدیران این پروژه معتقدند که رقابت مستقیم با پروتکل‌های برجسته‌ای مانند بیت‌کوین بیهوده است و به جای این کار تلاش می‌کنند ترکیبی متفاوت از پارامترهای آشنا را امتحان کنند.

با قیمت‌های فعلی، می‌توان ۱۰۵۰ توکن کومودو را به قیمت ۱۰۰۰ دلار خریداری کرد و این مقدار کوین به سرمایه‌گذار سالانه ۵۰ دلار سود می‌رساند. این پاداش اگرچه نسبتاً کم اما ثابت است. اگرچه کومودو بهترین کوین برای استیکینگ نیست اما به هر حال در فهرست پیش‌رو و بسیاری از فهرست‌های برترین رمزارزهای استیکینگ حضور دارد.

رمزارز کومودو را می‌توان در بایننس، هیوبی، بیترکس و بسیاری از صرافی‌های بزرگ دیگر معامله کرد.

نئو (NEO)

نئو به عنوان یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱، پیش از این با نام انت‌شِرز (Antshares) شناخته می‌شد، یک شبکه‌ی باز برای اقتصاد هوشمند است.

این رمزارز اغلب با نام قاتل اتریوم یا گاهی نسخه‌ی چینی اتریوم شناخته می‌شود. نئو اولین پلتفرم غیر متمرکز منبع باز و پلتفرم بلاک‌چین کشور چین است. نئو علی‌رغم داشتن ارز اختصاصی به نام رمزارز نئو، توکنی دیگر بر روی شعبه‌ی خود به نام GAS یا ANC-Altcoins دارد.

شما می‌توانید توکن GAS خود را روی کیف پول نئو استیک کنید و درآمد قابل‌توجهی از آن کسب کنید، و مانند سایر رمزارزهای اثبات سهام لازم نیست که همیشه کیف پول خود را باز کنید.

نئو طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این شبکه با داشتن هویت‌های دیجیتالی مانند اثر انگشت، تشخیص چهره و تشخیص صدا پیشرفت چشمگیری کرده است.

با نگه داشتن نئو در صرافی بایننس می‌توانید با داشتن یک نئو ۱/۹۵ درصد پاداش دریافت کرده درآمد ماهانه و سالانه‌ی به ترتیب ۰/۰۰۱۶ نئو و ۰/۰۱۹۵ نئو داشته باشید.

همچنین می‌توانید نئوی خود را در یکی از معروف‌ترین کیف پول‌ها یعنی گواردا (Guarda Wallet) و اتمیک (Atomic Wallet) قرار دهید. هر دو کیف پول از استیکینگ نئو پشتیبانی می‌کنند. نرخ پاداش کل هر دو کیف پول ۱/۹۵ درصد و کارمزد هر دو صفر درصد است.

تزوس (XTZ)

ارز دیجیتال تزوس نیز یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱ است. تزوس از نظر بهره‌ی سالانه یکی از بهترین ارزهای دیجیتال است. تزوس جدیدترین و معروف‌ترین پروژه‌ی بلاک‌چین از بلاک‌چین تزوس است. با افزایش باورنکردنی ۲۳۲ میلیون دلاری ارزش بازار تزوس در طول انتشار اولیه‌ی کوین (ICO)، به نظر می‌رسد این رمزارز قدرت زیادی به دست آورده است.

تزوس دارای ویژگی مشارکت باز برای عموم بوده و قابلیت ارتقا بلندمدتی دارد. تزوس همچنین دارای فناوری قراردادهای هوشمند است و ویژگی‌های منحصر به فرد و شگفت‌انگیز متعددی دارد. این رمزارز بلاک‌چین مدرنی را با نوآوری‌ها و ویژگی‌های زیادی مانند اثبات سهام شناور (LPOS) ارائه می‌کند.

استیکینگ تزوس بسیار ساده است. کارمزد استیکینگ تزوس در صرافی بایننس صفر درصد است، درصورتی که صرافی کوین‌بیس ۲۵ درصد از پاداش استیکینگ‌تان را از شما کسر می‌کند.

در بایننس به دو روش می‌توانید تزوس را استیک کنید. می‌توانید تزوس را با پاداش سالانه‌ی ۶/۲۰ استیک کنید آن را با پاداش سالانه ۵/۵۰ درصد محول کنید. استیک کردن تزوس در کیف پول گواردا همان میزان پاداش برایتان به همراه دارد.

دش (DASH)

دش یک ارز دیجیتال محبوب و یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱ است. از نظر اجرای مکانیسم اجماع اثبات سهام، تزوس یکی از اولین رمزارزها محسوب می‌شود. دش یک رمزارز منحصر به فرد مبتنی بر بیت‌کوین است که دارای حریم خصوصی اضافی و ویژگی‌های تراکنشی سریع مانند اینستنت‌سند (InstantSand) و پرایوت‌سند (PrivateSand) است.

این رمزارز خود را به عنوان یک ارز الکترونیکی غیرمتمرکز همتا به همتا می‌داند و قصد دارد به مانند پول نقد واقعی یورو، پوند، دلار آمریکا یا روپیه‌ی هند که در زندگی واقعی استفاده می‌شود، شفاف باشد.

با نگه داشتن دش خود و اجرای یک مستر نود (Master Node) می‌توانید سود کسب کنید. اما برای اجرای مستر نود به طور متوسط ​​به ۱۰۰۰ واحد دش نیاز دارید و هر ۱ واحد تقریباً ۳۰۰ دلار قیمت دارد. چنین کاری به سرمایه‌ی زیادی نیاز دارد!

اگر مقدار قابل توجهی دش دارید، می‌توانید با استیک کردن ۱۰۰۰ واحد دش در کیف پول‌های مشهوری مانند کیف پول گواردا، کیف پول اتمیک و لجر با نرخ پاداش ۵/۷۲ درصد، سالانه ۵۷/۲۴۷۴ دش درآمد داشته باشید. صرافی‌های بایننس و کوین‌بیس نیز با نرخ پاداش ۵/۷۲ درصد قابلیت انجام استیکنیگ دش را دارند.

کوانتوم (QTUM)

کوانتوم به عنوان یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱ در واقع یک شبکه منبع باز رمزارز است که توسط پروژه‌ی کوانتوم ایجاد و تداوم یافته است. کوانتوم یک شبکه‌ی فناوری بلاک‌چین غیرمتمرکز است که می‌تواند قراردادهای هوشمند را با تایید اثبات سهام از طریق ماشین‌های مجازی اداره کند.

این شبکه ترکیبی از اتریوم و بیت‌کوین است که از بعد اثبات سهام خود بهره می‌برد. کوانتوم بهترین ویژگی‌های دو بلاک‌چین بیت‌کوین و اتریوم را در قالب یک شبکه‌ی مستقل در دنیای واقعی به کاربران ارائه می‌دهد.

کوانتوم از نظر فنی مانند هر شبکه دیگری در بازار قوی است. این شبکه بر روی دو مورد از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال جهان متمرکز شده است. کوانتوم همچنین ابزارهای ارائه شده برای تقویت بیت‌کوین و اتریوم را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و برای اجرای قراردادهای هوشمند اتریوم در کوانتوم، از ماشین‌های مجازی اتریوم استفاده می‌کند.

این یکی از قابلیت‌های باورنکردنی این کوین است. برنامه غیرمتمرکز اتریوم همچنین می‌تواند با کمک قوی‌ترین جامعه توسعه‌دهنده شبکه اتریوم به کوانتوم منتقل شود.

آیا می‌خواهید بدانید که چگونه کوانتوم را استیک کنید؟ شما می‌توانید با قرار دادن کوین خود در صرافی بایننس و کوین‌بیس سالانه ۶/۰۰ درصد پاداش دریافت کنید. کیف پول‌های مختلف دیگری مانند کیف پول اتمیک و گواردا نیز با پاداش سالانه ۶ درصد و کارمزد صفر از استیکینگ کوانتوم پشتیبانی می‌کنند.

کازماس (ATOM)

توسعه‌دهندگان کازماس (ATOM) این شبکه را شخصی‌ترین، غیرمتمرکزترین، کارآمدترین شبکه و دارای قابلیت همکاری با سایر پلتفرم‌های بلاک‌چین می‌دانند. کازماس به عنوان یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱ در واقع شبکه‌ای غیرمتمرکز از الگوریتم‌های حساس به خطای Tendermint و Bizantine است که توسط بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز کار می‌کند.

کازماس از اثبات سهام محول‌شده (DPoS) استفاده می‌کند، که در آن نمایندگان و تاییدکننده‌ها فعالیت می‌کنند. این روش اثبات سهام محول‌شده (DPoS) نامیده می‌شود. در این روش نمایندگان تعیین می‌کنند که کدام تاییدکننده‌ها باید وارد عمل شوند و تاییدکننده‌ها باید تراکنش‌ها را بررسی کرده و بلوک‌های جدید را به زنجیره اضافه کنند.

تمام طرفین می‌توانند پاداش‌های مشترکی را که هم اکنون به صورت توکن اتم (ATOM) پرداخت می‌شود دریافت کنند، اما ممکن است در آینده از توکن هر بلاک‌چینی دیگری که به شبکه اضافه شود استفاده کنند.

کازماس هنوز یک پروژه بسیار محبوب است و اتم در حال حاضر در رتبه ۲۵ رمزارزهای دارای بیشترین ارزش بازار قرار دارد. این رمزارز ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای دارد، و اگر رویای «دنیای بلاک‌چین» به طور کارامد اجرا شود، می‌توان پاداش‌های استیکینگ را به صورت انواع رمزارزهای دیگر دریافت کرد.

در حال حاضر پاداش سالانه استیکینگ در هر دو صرافی کوین‌بیس و بایننس ۸/۳۲ درصد است. شما همچنین می‌توانید در کیف پول‌های اتمیک و لجر لایو با همان میانگین پاداش سالانه ارزهای دیجیتال خود را استیک کنید.

پیواکس (PIVX)

پیواکس در واقع سرواژه‌ی «تراکنش تأییدی فوری خصوصی» است و ارز دیجیتالی است که هنگام انجام تراکنش بیشتر بر روی امنیت و حریم خصوصی تمرکز دارد. پیواکس در اوایل سال ۲۰۱۶ از دش ساخته شد و یک ارز کاملاً مبتنی بر اثبات سهام است که به کاربران اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال خود را با بازدهی مناسب در بلاک‌چین سپرده‌گذاری کنند.

نکته قابل توجه دیگر این است که برای استیکینگ این کوین به سرمایه زیاد نیاز نیست و می‌توانی هر مقدار دلخواه را بدون محدودیت استیک کرد.

اجرای تقریباً ۱۰۰۰۰ واحد پیواکس بر روی یک مستر نود روش دیگری برای کسب درآمد از این رمزارز است. بازده کل این روش سرمایه‌گذاری ۵ درصد است. این یک فرصت بزرگ برای کسانی است که تعداد زیادی از این کوین داشته و آنها را در یک مستر نود استیک می‌کنند.

شما می‌توانید مستر نود مختص خودتان را تنظیم کنید یا می‌توانید ارزهای دیجیتالتان را روی کیف پول‌ها و صرافی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید. شا می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را روی صرافی‌های بایننس و کوین‌بیس یا در کیف پول‌های مختلفی مانند لجر لایو، اتمیک، و گواردا قرار دهید.

لیسک (LSK)

چارچوب لیسک مبتنی بر بلاک‌چین به هر کسی کمک می‌کند تا بتواند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را در شبکه خود ایجاد کند. لیسک این امکان را به توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و طراحان پروژه داده است که سایدچین (Sidechain) ایجاد کنند. سایدچین‌ها اپلیکیشن‌هایی هستند که در آن بنیاد اپلیکیشین بر روی بلاک‌چین لیسک ساخته شده است.

لیسک دارای رابط کاربری بسیار کاربرپسند است که مبتنی بر جاواسکریپت کدگذاری شده است. لیسک برای تحقق اهداف استیکینگ از صرافی‌های بیت‌زی (Bit-Z)، اوکی‌اکسچِینج (OKEx) و کوکوین (Cucoin) قابل دسترس است.

ارز دیجیتال لیسک به عنوان یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱  در واقع نام رمزارز بلاک‌چین لیسک است که در درجه اول در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی خود بلاک‌چین اصلی لیسک استفاده می‌شود. لیسک، مانند بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر، نمی‌تواند توسط بازرگانان به عنوان درگاه پرداخت مورد استفاده قرار گیرد، اما به عنوان ارزی برای توسعه‌دهندگانی که از این شبکه استفاده می‌کنند یا مایل به استفاده از آن هستند کاربرد دارد.

شما می‌توانید کوین لیسک خود را در صرافی‌ها و کیف پول‌های مختلف مانند کوین‌بیس و کیف پول اتمیک با استفاده از قابلیت رای برای نمایندگان یا با اجرای یک نود نماینده استیک کرده و سالانه به ترتیب ۱/۶۱  درصد و ۵/۲۴ درصد پاداش دریافت کنید.

استلار (XLM)

استلار نیز به عنوان یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱ در واقع یک شبکه مشترک است که به افراد این امکان را می‌دهد که دارایی‌های خود را به طور موثر، سریع و راحت در سراسر جهان منتقل کنند.

این شبکه برای پیوند دادن بانک‌ها، شبکه‌های پرداخت و شهروندان طراحی شده است و به کاربر کمک می‌کند تا پول خود را «به‌سرعت، به صورت کارآمد و با کارمزد بسیار کم» به خارج از مرزها انتقال دهد. به طور خلاصه، هدف استلار سرعت بخشیدن و ساده‌تر کردن انتقال‌های بین‌مرزی بانکی و سیستم‌های انتقال فعلی است.

استلار هم یک شبکه پرداخت توزیع‌شده است که روی انتقال ساده و مقرون به صرفه بین‌مرزی تمرکز دارد و هم میزبانی برای انتشار اولیه‌ی کوین‌ها است. شبکه استلار در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و ارز دیجیتال ویژه خود به نام لومن (XLM) را دارد که برای انجام انتقال‌های خارجی و تراکنش‌های سریع بین ارزهای مختلف بسیار مهم است.

شما می‌توانید بعد از خرید استلار، آن را در طیف وسیعی از کیف پول‌ها و صرافی‌ها از جمله کیف پول لجر لایو، صرافی کوین‌بیس و صرافی بایننس ذخیره کنید. می‌توانید بر روی صرافی‌ها یا کیف پول‌های ذکر شده به استخر سهام رای دهید و سالانه ۱ درصد پاداش دریافت کنید. این بدان معنی است که با سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ واحد لومن می‌توانید سالانه ۱۰ لومن به دست آورید.

جهت اطلاع از قیمت کنونی این ارز دیجیتال وارد صفحه «قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال» شوید.

آنتولوژی (ONT/ONG)

آنتولوژییک شبکه بلاک‌چین است که برای پشتیبانی از بلاک چین‌های دیگر، چه عمومی و چه خصوصی، ساخته شده است تا مشاغل بتوانند از پیشرفت‌های تکنولوژیکی آنها استفاده کنند. این شبه به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا داده‌های خود را به‌صورت خصوصی یا عمومی از طریق بلاک‌چین آنتولوژی که مختص کسب و کارها طراحی شده است ذخیره کنند. دا هونگفی و اریک ژانگ هم‌بنیانگذار این شرکت و موسس بلاک‌چین نئو هستند.

پلتفرم آنتولوژی دارای دو توکن ONT و NGO است. این دو توکن عملکرد متفاوتی دارند. توکن ONT را می‌توان در صرافی‌های رایج رمزارزها از جمله بایننس، هیوبی، اوکی اکسچینج، بیباکس و غیره خریداری کرد. اما توکن ONT را نمی‌توان با پول فیات خریداری کرد و قبل از مبادله آن با توکن ONT، باید پول فیات را به یک کوین شناخته شده تبدیل کرد.

صرافی‌ها و کیف پول‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید ارزهای دیجیتال آنتولوژی خود را در آنها استیک کرده و با نگه داشتن کوینتان در آنجا کسب درآمد کنید. در حال حاضر، کیف پول گواردا و کیف پول لجر لایو با پاداش سالانه ۷/۳ درصد از ارزهای دیجیتال ONT/ONG پشتیبانی می‌کنند.

الگوراند (ALGO)

آلگوراند یک شبکه بلاک‌چین است که بر بلاک‌چین عمومی‌باز و اصیل خود ساخته شده است تا یک اقتصاد بدون مرز ایجاد کند. به عبارت دیگر، الگوراند می‌خواهد اکوسیستمی ایجاد که در آن همه افراد بتوانند فعال و پرثمر باشند. مدل الگوراند حول مفاهیم اساسی استفاده‌پذیری، انتقال فوری، استفاده و توسعه و عملکرد ساده ساخته شده است.

پروتکل آلگوراند به عنوان یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱ در واقع برای سرعت بخشیدن طراحی شده است. از لحاظ تئوریک، توسعه‌دهندگان با تأیید بلوک فقط در یک دور رای‌گیری توانسته‌اند به عملکرد مطلوب دست یابند.

در این روش بلاک‌ها به سرعت نهایی می‌شوند و تراکنش‌های شبکه در ثانیه بهبود می‌یابند. با افزایش چشمگیر سرعت، شبکه اصلی می‌تواند ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه را با تأخیر حداکثر ۵ ثانیه در هر تراکنش انجام دهد.

الگوراند علاوه بر در صرافی بایننس در بسیاری از بازارهای دیگر مانند صرافی‌های هیوبی گلوبال، اوکی اکسچینج، کوین‌بیس پلاس و بیت‌مِکس یافت می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند با استیکینگ این رمزارز در صرافی بایننس درآمد منفعل کسب کنند.

استکینگ الگوراند در صرافی بایننس پاداش سالانه‌ی تا ۵/۷۹ درصد را برای سرمیاه‌گذاران به همراه دارد. این بدان معنی است که اگر سرمایه‌گذار حداقل ۱ الگوراند سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند سالانه ۰/۰۵۷۹ الگوراند به دست بیاورد.

وی‌چِین (VET)

وی‌چِین به عنوان یکی از بهترین انواع ارز دیجیتال برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱ در واقع یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌ها در زنجیره تأمین است. این کوین در لیست بهترین ارزهای دیجیتال استیکینگ در سال ۲۰۲۰ ثبت شده است.

این شبکه از زمان آغاز پخش در شبکه اصلی پوشش گسترده‌ای یافته است. راه‌اندازی شبکه اصلی با معرفی توکن‌های بومی وی‌چِین همراه بود، و ورودی فزاینده‌ای به داخل صرافی‌های مختلف را به همراه داشت.

استفاده از فناوری‌های بلاک‌چین یک نقطه عطف مهم برای وی‌چِین است و این شبکه بیشتر بر روی کاربردهای تجاری متمرکز شده است. وی‌چین اساساً بر اساس ارائه‌ی خدمات لجستیک از طریق مدیریت زنجیره تأمین، از جمله نظارت، تضمین کیفیت، مدیریت موجودی و موارد دیگر طراحی شده است. هدف وی‌چین عمدتاً ممکن کردن معاملات هوشمند است و آن را می‌توان به راحتی را با نئو و اتریوم مقایسه کرد.

شبکه‌ی وی‌چین دو توکن به نام‌های وی‌چِین و وی‌تور (VTHO) است. مستر نود توکن وی‌تور را برای استیکینگ توکن‌های وی‌چِین نگه‌داری می‌کند. توکن وی‌تور به عنوان سوخت شبکه وی‌چِین عمل می‌کند در حالی که VET مالک بلاک‌چین وی‌چین محسوب می‌شود. وی‌چِین با استفاده از یک اپلیکیشن تلفن همراه زیبا، کارایی و کارآیی بیشتری ارائه می‌دهد.

رمزارز وی‌چِین در طیف گسترده‌ای از صرافی‌ها در دسترس است. صرافی‌های ال‌اِی توکن، اوشنکس و مهم‌تر از همه بایننس از جمله این صرافی‌ها است. حجم توکن وی‌چِین در این صرافی‌ها بسیار بیشتر حجم ارزهای دیجیتال دیگر در بازار است.

سرمایه‌گذاران به ۵ روش می‌توانند کوین وی‌چِین را در صرافی بایننس استیک کنند. در این میان اجرای نود مرجع (Authority Node) بیشترین پاداش را به سرمیاه‌گذاران می‌ده. شما می‌توانید بعد از خرید وی چین با استیکینگ کوین خود به طور متوسط ​​سالانه ۳/۱۷ درصد پاداش به دست آورید. کمترین پاداش سالانه ۱/۸۷ درصد است که با نگه‌داری توکن وی‌چِین به دست می‌آید.

لایوپیر (Livepper)

این شبکه عمدتاً یک بازار بین توزیع کنندگان استریمینگ ویدئو (طرف تقاضا) و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن است. توسعه‌دهندگان می‌توانند با نصب نود لایوپیر این شبکه را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنند، می‌توانند سرور رسانه لایوپیر را اجرا کنند و همچنین می‌توانند از طریق شبکه اتریوم به حساب خود وجه واریز کنند. تاکنون در لایوپیر حدود ۱۰۰ رویداد پخش شده است.

این پروژه تلاش می‌کند تا در عین حال کاهش هزینه‌های مقیاس‌بندی ویدیو اعتبار آنها را نیز افزایش دهد. پروژه لایوپیر از زیرساخت همتا به همتا (p2p) که توسط بلاک‌چین اتریوم تأمین شده است پشتیبانی می‌کند. توکن مورد استفاده لایوپیر است.

وقتی لایوپیر جدید ایجاد می‌شود تعداد کل لایوپیرهای موجود به طور کلی افزایش می‌یابد. این بدان معناست که ارزش لایوپیر شما در مقایسه با کل شبکه در حال کاهش است.

در حال حاضر می‌توان به دو روش از توکن لایوپیر درآمد کسب کنید. در روش اول می‌توان با محول کردن لایوپیر در صرافی بایننس سالانه ۲۱/۹۲ درصد پاداش دریافت کرد یا در روش دوم می‌توان با اجرای نود ترنسکودر (Transcoder Node) از پاداش سالانه ۲۴/۳۶ درصدی برخوردار شد. همچنین می‌توان استیکینگ توکن لایوپیر را در کیف پول‌های اتمیک و لجر لایو انجام داده و پاداشی مشابه دریافت کرد.

نالس (NULS)

نالس یکی از ارزهای دیجیتال خوب برای استیکینگ است. نالس یک پروژه منبع باز بلاک‌چین جهانی است که دارای یک زیرساخت بلاک‌چین مدولار قابل تنظیم است. این رمزارز از یک میکروکرنل و ماژول‌های عملکردی تشکیل شده است.

نالس ویژگی‌هایی مانند قرارداد هوشمند، مکانیسم چند زنجیره‌ای و اجماع بین زنجیره‌ای را به کاربران ارائه می‌کند. هدف این پروژه از بین بردن موانع فنی بلاک‌چین، کاهش هزینه توسعه و ترویج استفاده از فناوری بلاک‌چین در زمینه تجاری است.

با قیمت‌های فعلی می‌توانید ۲۵۰۰ توکن NULS را به قیمت ۱۰۰۰ دلار خریداری کرد که بازدهی سالانه آن ۱۵۰ دلار خواهد بود. بازده ۱۵ درصد رقم جذابی به نظر می‌رسد و باعث می‌شود نالس در فهرست رمزارزهای برتر برای استیکینگ قرار بگیرد. توکن نالس را می‌توان در بایننس، هیوبی، اوکی اکسچینج و بسیاری از صرافی‌های بزرگ دیگر معامله کرد.

ناوکوین (NAV)

ناوکوین یکی از فورک‌های اثبات سهام بیت‌کوین است که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شده است. برای استیکینگ ناوکوین کافی است آن را در کیف پول اصلی بیت‌کوین نگه دارید. این کیف پول بسیار سبک بوده و از طریق Raspberry Pi قابل انجام است. پاداش سالانه استیکینگ ناوکوین حدود ۵ درصد ست که اگرچه زیاد نیست اما از آنجا که این پروژه به تازگی کار خود را آغاز کرده است می‌توان به آینده‌ی آن امیدوار بود.

آرک (ARK)

استیکینگ آرک و رای دادن به یکی از ۵۱ نماینده تا ۱۰ درصد پاداش برای سرمایه‌گذار به همراه دارد. این پاداش هر چند روز یک بار (یا گاهی روزانه) پرداخت می‌شود، بنابراین سرمایه‌گذار شاهد افزایش فوری توکن‌هایش خواهد بود و این باعث می‌شود آرک یکی از بهترین ارزهای دیجیتال استیکینگ باشد.

در مجموع ۱۲۸۶۹۴۲۸۶ کوین آرک وجود خواهد داشت. در حال حاضر، تعداد ۹۷۴۴۴۲۸۶ کوین به روش اثبات سهام محول‌شده به گردش در آمده است.

از کجا ارز دیجیتال بخریم؟

صرافی ارز دیجیتال رمزینکس با پشتیبانی کردن از بهترین ارزهای دیجیتال و کارمزد معاملاتی مناسب به ارائه خدمات به کاربران می پردازد. با طی کردن چند مرحله ساده از جمله ثبت و نام و احراز هویت می توانید به طور مستقیم یا با وارد شدن به بازار معاملاتی همتا به همتا به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.

بعد از ثبت نام و احراز هویت هم می توانید با مراجعه به وب سایت صرافی رمزینکس و هم با دانلود و نصب برنامه و اپلیکیشن رمزینکس در گوشی های هوشمند خود به خرید و فروش ارز دیجیتال مشغول شوید. برای رصد قیمت لحظه ای انواع ارزهای دیجیتال به صفحه قیمت لحظه ای ارز دیجیتال مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین و مقررات خرید و فروش ارزهای دیجیتال در رمزینکس می توانید به صفحه سوالات متداول درباره رمزینکس مراجعه کنید.

سخن آخر

ارزهای دیجیتال اثبات سهام (PoS) مطمئناً یکی از روش‌های هوشمندانه کسب درآمد منفعل است. حداقل تعداد کوین مورد نیاز برای شرکت در فرایند استیکینگ بسیاری از رمزارزها بسیار کم و در نتیجه شرایط شرکت در این روش سرمایه‌گذاری بسیار آسان است.

قطعاً دریافت ۱ تا ۵ درصد پاداش رایگان برای صرفاً باز نگه داشتن کیف پول‌تان رقم بدی نیست. به غیر از ارزهای دیجیتال معرفی شده در این مقاله رمزارزهای بسیار دیگری وجود دارند که می‌توانند از بسیاری جهات نیز سودآور باشند.

همان‌طور که گفته شد، ارزهای دیجیتال متعددی برای مشارکت در استیکینگ وجود دارد و ما در این مقاله برخی از بهترین ارزهای دیجتیال مناسب برای استیکینگ را معرفی کردیم.

شما می‌توانید رمزارزهای دیگری را نیز انتخاب کنید اما به یاد داشته باشید انتخاب یک کوین نباید صرفاً بر اساس بازده استیکینگ آن باشد. ما همیشه سعی می‌کنیم جزئیات موثق و معتبری در مورد بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران خود قرار دهیم.