امروزه ارز کاردانو به یکی از سریع‌ترین دارایی‌های بلاک چین در کل صنعت رمز ارز تبدیل شده است. آدا نیز که در واقع رمز ارز مرتبط با کاردانو است، از زمان عرضه آن در سال ۲۰۱۵ تا به امروز همواره جزو ۱۰ رمز ارز ارزشمند قرار داشته و معاملات آن در مقیاس بسیار گسترده‌ای انجام می‌شود. اما واقعا کاردانو چیست و چرا آینده خوبی پیش رو دارد؟ در این مقاله از رمزینکس به طور مفصل و با زبان ساده به معرفی بلاکچین کاردانو و ارز دیجیتال آدا می‌پردازیم. بنابراین اگر قصد خرید کاردانو را دارید، این مقاله میتواند برای شما بسیار مفید باشد.

فصل اول؛ کاردانو چیست؟

در این فصل به معرفی کلی ارز کاردانو و کاربردهای که می‌تواند داشته باشد، می‌پردازیم.

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

آنچه رمز ارز کاردانو را از سایر انواع بلاک چین متمایز می‌کند، استفاده از اصول ریاضی پیچیده در مکانیسم‌ها و بهره گیری از معماری چند لایه در طراحی آن است. با شناخت کافی از تیم کار بلدی که اتریوم را مدیریت و رهبری می‌کنند به نظر می‌رسد کاردانو راه‌حلی برای رفع مشکلات رمز ارزها ارائه خواهد داد.

از بلاکچین کاردانو می‌توان برای انعقاد قراردادهای هوشمند و به نوبه خود برای ساخت نرم افزار و پروتکل‌های غیرمتمرکز استفاده کرد. علاوه بر این، امکان رد و بدل کردن پول با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن، مزیت بسیار بزرگی در دنیای تجارت و امور مالی محسوب می‌شود که کاردانو تمامی این قابلیت‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در واقع رمز ارز کاردانو به جای مقابله با قوانین و تمهیدات دنیای تجارت، با ایجاد یک بلاک چین که تمامی تعدیلات و قوانین را داخل خودش دارد سعی کرده به تمامی افراد خدمات مالی بدون نقصی ارائه دهد.

کاردانو به دنبال حل بسیاری از مشکلات فعلی صنعت بلاک چین است، از جمله:

  • استفاده از ریاضیات برای ایجاد یک بلاک چین با امنیت بسیار بالا که کمتر در معرض حملات هکرها باشد.
  • جدا کردن لایه‌های حسابداری و محاسباتی
  • ساخت مکانیسم‌های رأی‌گیری جدید برای دارندگان رمز ارز
  • ابداع مکانیسمی برای رسیدن به اجماع که بی نهایت مقیاس پذیر باشد.

در ویدیوی زیر ماهیت و کاربرد رمز ارز آدا و شبکه بلاکچین کاردانو تشریح شده است.

آدا یا همان ارز دیجیتال اختصاصی شبکه کاردانو چیست؟

مشابه سایر رمز ارزها، آدا یک نوع ارز دیجیتال است که برای انجام معاملات و رد و بدل کردن وجه از آن استفاده می‌شود. آدا روی بلاک چین کاردانو ساخته شده که در واقع اولین شبکه غیرمتمرکز محسوب می‌شود که تماماً مبتنی بر اصول علمی و ریاضی و توسط متخصصان علوم رمز ارز و مهندسین الکترونیک و ای تی طراحی شده است.

چه کسی ارز کاردانو را خلق کرد؟

زمانی که بلاک چین اتریوم نوپا بود، یکی از بنیان‌گذاران آن به نام چارلز هاسکینسون متوجه نیاز بازار به یک بلاک چین استاندارد و قابل توسعه شد. هاسکینسون که خود ریاضی‌دان بود، روش‌های علمی بیشتری برای ساخت بلاک چین ارائه داد.

در این مدت، هاسکینسون با جرمی وود (Jeremy Wood) که از همکار سابق وی در پروژه اتریوم بود ارتباط برقرار کرد. وود نیز به دنبال ساخت یک بلاک چین بدون نقص بود و به قراردادهای هوشمند بسیار علاقه داشت. همکاری هاسکینسون و وود به ساخت و توسعه کاردانو منجر شد.

سهام‌داران اصلی رمز ارز آدا

اگرچه هاسکینسون و وود مغز متفکر پشت کاردانو بوده و مفاهیم اصلی این بلاک چین و پایه و اساس قراردادهای هوشمند را بنا نهاده‌اند، اما این افراد صاحبان کاردانو نیستند. در واقع سهام‌داران مختلفی در این پروژه دخیل هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بنیاد کاردانو: وظیفه آن کمک به بازار و اطمینان حاصل کردن از امنیت بلاک چین است. این سازمان به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی فعالیت کرده و مسئولیت تمام پروژه کاردانو را بر عهده دارد.
  • اینپوت آوتپوت هنگ کنگ (IOHK): یک شرکت فعال در زمینه تحقیقات و توسعه است که در سال ۲۰۱۵ توسط هاسکینسون و وود تأسیس شد و کارهای مربوط به طراحی و مهندسی کاردانو را انجام داده است.
  • امبارگو (Embargo): یک نهاد مالی بزرگ که توسعه کاردانو را از نظر مالی و اقتصادی حمایت نموده است.

فصل دوم؛ معماری بلاکچین کاردانو

بعد از پرداختن به ماهیت کاردانو در فصل دوم قصد داریم به بلاکچین کاردانو و معماری آن بپردازیم. اگر اطلاعات کمی در خصوص فناوری بلاکچین دارید، برای درک بهتر این مقاله حتما نگاهی به مقاله «بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد؟ به زبان ساده» بیندازید.

سه نسل بلاک چین

به گفته چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، ریاضی‌دان و بنیان‌گذار بلاک چین اتریوم و کاردانو، ما تا به حال سه نسل از بلاک چین‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم.

نسل ۱: بیت کوین و انتقال پول

بیت کوین ساخته شد زیرا همه خواستار آن بودند و در مورد امکان ساخت آن سؤالات مشابهی می‌پرسیدند:

  • آیا می‌توانیم شکلی از پول بسازیم که بدون هیچ واسطه‌ای بین دو نفر قابل انتقال باشد؟
  • آیا می‌توانیم پول غیرمتمرکزی بسازیم که بتواند در فضایی مثل بلاک چین کار کند؟

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) زمانی که بیت کوین را ساخت به این سؤالات پاسخ داد؛ با ساخت بیت کوین بالاخره یک سیستم پولی غیرمتمرکز داشتیم که می‌توانست پول را از یک شخص به شخص دیگر منتقل کند.

با این حال، مشکلی در بیت کوین وجود داشت که در مورد تمام بلاک چین‌های نسل اول نیز صدق می‌کند. بلاک چین‌های نسل اول فقط مجاز به معاملات پولی بودند و امکان وضع شرایط خاص برای این معاملات وجود نداشت.

مثلاً خانم X می‌تواند ۵ بیت کوین برای آقای Y بفرستد، اما نمی‌تواند قید کند که این ۵ بیت کوین تنها در صورتی به آقای Y تحویل داده شود که ایشان فلان وظایف یا کارها را انجام دهد.

وضع شرایط خاص در هنگام ردوبدل کردن رمز ارزها، نیازمند برنامه نویسی‌های بسیار پیچیده‌ای بود که می‌توانست فضای بلاک چین را بیش از آنچه که هست بی نقص و یکپارچه سازد.

نسل ۲: اتریوم (Ethereum) و قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند همان چیزی بود که مشکل بلاک چین‌های نسل اول را حل کرد.

قرارداد هوشمند چیست؟

به لطف قراردادهای هوشمند شما می‌توانید هر نوع دارایی ارزشمندی را اعم از پول، املاک و سهام و میراث را در کمال شفافیت و بدون نیاز به واسطه مبادله کنید.

وقتی ویتالیک بوترین (بنیان‌گذار) اتریوم را معرفی کرد، دنیای اقتصاد و بازارهای جهانی به این درک رسیدند که بلاک چین چطور قابلیت آن را دارد از یک مکانیسم ساده معاملاتی به سیستمی بسیار پیچیده و قوی تبدیل شود. به جرئت می‌توان گفت اتریوم نقطه عطف بلاک چین‌های نسل دوم است.

با این حال، نسل دوم بلاک چین نیز مشکلات خود را داشت که تلاش برای رفع این مشکلات به ساخت و توسعه بلاک چین نسل ۳ منجر شد. هم زمان با سیر پیشرفت بلاک چین‌ها و نشان دادن قابلیت‌هایی که دارند، توجه عموم و بازارها جهانی بیشتر و بیشتر متوجه آن‌ها می‌شد.

مشکل بلاک چین‌های نسل دوم این بود که قوانین خوبی برای مقیاس‌پذیری وضع نکرده بودند. در کنار این مشکل، اختلال دیگری که گریبان گیر اتریوم شده بود، سیستم مدیریت مبتنی بر حاکمیت بود که باعث شد در سال ۲۰۱۶ پس از ایجاد اختلالی در نرم افزار قراردادهای هوشمند، ۵۰ میلیون دلار از این سرورها دزدیده شد و اتریوم به دو بلاک چین مجزا با نام‌های اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (ETC) تقسیم شد که سرورهای اتریوم دستخوش تغییراتی شده بودند و اتریوم کلاسیک بدون تغییر باقی ماند. به گفته هاسکینسون، دو شاخه شدن اتریوم در نتیجه مدیریت ضعیف رخ داده است.

در این برهه از تاریخ، بازار آماده سر کار آمدن نسل سوم بلاک چین‌ها بود.

نسل ۳: کاردانو

هاسکینسون می‌دانست که بلاک چین باید یک قدم دیگر به سمت تکامل بردارد. او ویژگی‌های مثبت دو نسل قبلی بلاک چین را نگه داشت و برخی عناصر منحصر به خودش را در آن جای داد؛ محصول نهایی کاردانو نام گرفت که به عنوان جدیدترین نسل بلاک چین‌ها از آن یاد می‌شود.

سه مشکلی که از بلاک چین‌های نسل یک و دو باقی مانده بود و کاردانو می‌خواست آن‌ها را رفع کند شامل این سه مورد بود:

  • مقیاس‌پذیری
  • قابلیت همکاری بین سیستم‌ها
  • پایداری

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، آنچه کاردانو را منحصر به فرد می‌کند ساخته شدن آن بر اساس علم و ریاضیات بوده و تحقیقات دانشگاهی زیادی روی آن انجام گرفته است. در زمان مهندسی و طراحی کاردانو چاشنی اصلی کار امنیت بسیار بالا و اطمینان کامل از بالا بودن کیفیت محصول نهایی بوده است.

بازبینی‌ها و طراحی دقیق کدهای این نسل از بلاک چین در جهت به دست آوردن اعتماد افراد بوده است. به گفته هاسکینسون تلاش تیم طراحی و برنامه نویسی کاردانو از مشکلاتی مثل اتفاقی که برای اتریوم رخ داد جلوگیری می‌کند.

نوع معماری بلاک چین کاردانو

بلاک چین ارز کاردانو از دو هسته اصلی تشکیل شده است. لایه پرداخت کاردانو (Cardano Settlement Layer-CSL) که در واقع مثل یک حساب بزرگ عمل کرده و به دارندگان رمز ارز آدا اجازه می‌دهد رمز ارزهای خود را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه ردوبدل کنند.

هسته اصلی دیگر، لایه محاسباتی کاردانو (Cardano Computing Layer-CCL) نام دارد که مجموعه‌ای از پروتکل‌های پیچیده است و ستون اصلی بلاک چین کاردانو به حساب می‌آید.

لایه محاسباتی در واقع قراردادهای هوشمند را اجرا و امنیت و استحکام شبکه را تضمین می‌کند؛ همچنین کدهای متن باز (Open Source) کاردانو به کمک زبان برنامه نویسی هسکل (Haskell) نوشته شده که یکی از ایمن‌ترین و شناخته شده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در سراسر جهان است.

در جهت امنیت بیشتر و یکپارچه سازی کاردانو، در ساخت این بلاک چین از پروتکل‌های ویژه اثبات سهام (Proof Of Stake-POS) به اوربوروس (Ourboros) استفاده شده است.

این مکانیسم یکپارچه کمک می‌کند رمز ارز آدا با سرعت و امنیت هرچه بیشتر روی این بلاک چین منتقل شده و امنیت قراردادهای هوشمند نیز خلل‌ناپذیر باشد. علاوه بر این‌ها اوربوروس به عنوان یک مکانیسم اثبات سهام برای دارندگان رمز ارز آدا یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود که باعث شده امنیت یکی از ارکان اصلی معاملات آدا باشد.

اوربوروس بدین شکل عمل می‌کند:

  1. شبکه به صورت تصادفی چند گره را انتخاب می‌کند تا بتواند بلوک‌های جدیدی را استخراج کند. این گره‌ها به عنوان اسلات لیدر (Slot Leaders) شناخته می‌شوند.
  2. بلاک چین به اسلات‌هایی تقسیم می‌شود که به هر یک از آن‌ها دوره گفته می‌شود.
  3. اسلات لیدرها می‌توانند دوره مخصوص به خود یا قسمتی از یک دوره را استخراج کنند. هر شرکت کننده‌ای که بتواند به استخراج دوره یا قسمتی از یک دوره کمک کند پاداش دریافت می‌کند.
  4. یک دوره را می‌توان بی نهایت تقسیم کرد. این بدان معناست که بلاک چین کاردانو از نظر تئوری بی نهایت مقیاس پذیر است و تعداد تراکنش‌ها هرچقدر هم زیاد باشد، حمل و نقل و پردازش‌ها بدون کوچک‌ترین مشکلی انجام می‌شود.

بزرگ‌ترین مزیت اوربوروس، امنیت محاسبات آن در انتخاب اعتبارسنج‌های بلاک چین است. بلاک چین‌های دیگر ادعا می‌کنند که اعتبارسنج‌ها را به صورت تصادفی انتخاب می‌کنند، اما مشخص نیست این ادعاها تا چه اندازه قابل اعتماد هستند چرا که شرکت‌ها در اثبات این ادعاها ناکام مانده‌اند.

با این وجود، اوربوروس ادعای خود مبنی بر تصادفی بودن انتخاب اعتبارسنج‌ها را اثبات کرده و نشان داده تمامی دارندگان رمز ارز آدا شانس خوبی جهت استخراج بلوک و دریافت پاداش دارند. در بلاک چین‌ها مبتنی بر اثبات سهام، شایع است که افرادی با کمک سیستم‌های قدرتمند سعی در پردازش حجم زیادی از اطلاعات می‌کنند تا به پاداش‌های در نظر گرفته شده دست یابند.

کاردانو با تمهیداتی که در این زمینه انجام داده از چنین مواردی جلوگیری می‌کند تا تمامی افراد شانس دستیابی به این پاداش‌ها را داشته و روند کار کاملاً عادلانه باشد که چنین حالتی تا به حال در هیچ کدام از نسل‌های بلاک چین دیده نشده است.

فصل سوم؛ کیف پول برای رمز ارز کاردانو

در این فصل به معرفی کیف پول اختصاصی رمز ارز بلاکچین کاردانو یعنی آدا (ADA) می‌پردازیم.

کیف پول دِدالوس (Deadalus)

کاردانو برخلاف سایر رمز ارزهای شناخته شده مثل بیت کوین و اتریوم، کیف پول اختصاصی خود را برای رمز ارز آدا دارد. کیف پول دِدالوس علاوه بر اینکه مثل یک کیف پول عمل می‌کند، در واقع یک گره کامل بلاک چین محسوب می‌شود که به دارندگان آدا امکان کنترل دارایی‌ها در کمال شفافیت را ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، ددالوس تنها کیف پولی است که دارندگان آدا می‌توانند از آن برای شرکت در سیستم کاردانو استیکینگ شرکت کنند.

از آنجا که کاردانو از یک پروتکل بلاک چین اثبات سهام استفاده می‌کند، دارندگان توکن می‌توانند به ازای ارزهایی که دارند پاداش دریافت کنند یا داخل کیف پول ددالوس یک استخر استینکینگ (staking pool) راه‌اندازی نمایند. این به دارندگان کاردانو (آدا) این فرصت را می‌دهد تا ضمن پشتیبانی از شبکه، رمز ارزهای جدید نیز جایزه بگیرند.

ارز دیجیتال کاردانو به دلیل محبوبیت بالا، تقریبا توسط همه کیف پول های معتبر پشتیبانی می شود. پس میتوانید با خیال راحت از کیف پول هایی مانند اتمیک والت، تراست والت، کوینومی، لجر و ترزور استفاده کنید.

فصل چهارم؛ کاربرد ارز دیجیتال کاردانو

در این فصل به بررسی و مروری بر مهم‌ترین کاربردهای رمز ارز آدا می‌پردازیم.

موارد استفاده از کاردانو (آدا)

در واقع رمز ارز آدا یک نوع پول محسوب می‌شود که می‌توانید از آن برای خرید و فروش و معاملات استفاده کنید که این در واقع همان کاری است که سایر رمز ارزها مثل اتریوم و بیت کوین نیز انجام می‌دهند؛ اما آنچه آدا را از این رمز ارزها مجزا می‌کند، سایر استفاده‌هایی است که می‌توان از آن کرد.

یکی از اصول اساسی کاردانو، پروتکل بلاک چین اثبات سهام است که آدا در این پروتکل استیک شده تا به «اپراتورهای استخر استیک» کمک کند تمامی تراکنش‌های صورت گرفته در بلاک چین را با موفقیت بررسی نمایند. اینجا است که رمزنگاری کاردانو بسیار کارآمد ظاهر می‌شود.

کسانی که در بلاک چین آدا مشارکت و فعالیت می‌کنند، در ازای تلاش خود برای رمزنگاری کاردانو پاداش بیشتری می‌گیرند. این سیستم استیکینگ به حفظ امنیت در کل بلاک چین کمک شایانی می‌کند.

همچنین یکی دیگر از موارد استفاده از آدا، رأی‌گیری است. برخلاف سایر پروژه‌های بلاک چین که ماینرها برای اعمال تغییرات در پروتکل بلاک چین تصمیم می‌گیرند، در کاردانو این اختیار به دارندگان کدها اهدا شده است.

بنابراین هنگامی که قرار است تغییر و تحولی در بلاک چین کاردانو انجام شود، رأی‌گیری انجام شده و رمزنگارهای کاردانو با استفاده از آدا خود رأی داده و نقش خود در این تصمیم گیری را اعمال می‌کنند. بدین ترتیب، همه دارندگان رمز ارز آدا در توسعه و بهسازی آن نقش خواهند داشت.

در آینده نه چندان دور نیز از آدا برای انجام معاملات هوشمند در بلاکچین کاردانو استفاده خواهد شد. توسعه دهندگان از آدا برای ساخت قراردادهای هوشمند و نرم افزارهایی استفاده می‌کنند که روی بلاک چین غیرمتمرکز و امن کاردانو اجرا می‌شوند. بدون وجود رمز ارز مخصوص به کاردانو، انجام چنین کارهایی ممکن نخواهد بود؛ این جا است که آدا حسابی خواهد درخشید.

فصل پنجم؛ کاردانو در مقابل اتریوم

در این فصل قصد داریم به مقایسه میان کاردانو و اتریوم و سایر رمز ارزها و بلاکچین‌ها بپردازیم.

آیا کاردانو از اتریوم بهتر است؟

کاردانو و اتریوم اهداف مشابهی دارند و هر دو آن‌ها می‌خواهند بهترین سیستم عامل غیرمتمرکز بلاک چین برای ساخت ابزار و پروتکل‌های جدید باشند. وقتی هاسکینسون اتریوم را ترک کرد، نیاز به یک بلاک چین بسیار ایمن و کاملاً قابل توسعه را احساس می‌کرد؛ قابلیت‌هایی که به اعتقاد او اتریوم از آن‌ها بی‌بهره بود.

در حال حاضر، اتریوم با مشکلاتی در زمینه توسعه پذیری دست به گریبان است و برای توسعه بیشتر در حال ساخت بلاک چین دوم برای اتریوم هستند. اگرچه میزان دارایی‌های اتریوم در حال حاضر ۱۰ برابر کاردانو است اما کاردانو نیز شروع بسیار خوبی داشته است.

در ادامه به بعضی از تفاوت‌های این دو پروژه اشاره شده است:

مؤلفه مد نظر اتریوم کاردانو
تاریخ ورود به بازار ژانویه ۲۰۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷
سازنده ارشد ویتالیک بوترین چارلز هاسکینسون
مکانیسم اجماع اثبات کار (Pow)– در ادامه به اثبات سهام تغییر یافت اثبات سهام (PoS)
زبان برنامه نویسی سولیدیتی (Solidity) هسکل (Haskell)
شیوه مهندسی یک لایه دو لایه (لایه پرداخت و لایه محاسبات)

کاردانو نسبت به سایر انواع بلاک چین، جوان محسوب می‌شود. تنها سه سال از معرفی آن در سال ۲۰۱۷ می‌گذرد و از آن زمان تا کنون همچنان در حال توسعه بوده است.

مراحل توسعه کاردانو به پنج مرحله تقسیم شده است که در حال حاضر مرحله دوم رو به اتمام بوده و بعد از آن مرحله ۳ شروع می‌شود. کاردانو پنج مرحله مشخص برای بلاک چین خود در نظر گرفته است. در حال حاضر، کاردانو مراحل شلی (Shelley) خود را پشت سر می‌گذارد و در تلاش است تا نیمه دوم پنج مرحله خود را به پایان برساند:

  1. بایرون (Byron): پایه‌ها و اسکلت اصلی شبکه در این مرحله ساخته شده و جهت اطمینان از عملکرد صحیح آن، تست‌ها و آزمایشات ضروری انجام می‌شود.
  2. شِلِی: شبکه مرکزی کاردانو شروع به کار کرده و غیرمتمرکز سازی شبکه بلاک چین انجام می‌شود.
  3. گوگِن (Goguen): یک پلتفرم قراردادهای هوشمند ساخته می‌شود که امکان ساخت برنامه و نرم افزارهای غیرمتمرکز را فراهم می‌آورد.
  4. بَشو (Basho): مشکلات مرتبط با مقیاس‌پذیری رفع شده و بلاک چین به بهترین نحو عمل خواهد کرد.
  5. ولتِیر (Voltaire): سیستم‌های خزانه داری و رأی‌گیری برای ساخت یک شبکه پایدار و خودمختار به کاردانو اضافه می‌شوند.

اگرچه این ۵ مرحله از یکدیگر مجزا هستند، همبستگی غیر قابل انکاری با یکدیگر دارند و قسمت‌های مختلف مراحل با یکدیگر دچار تغییر و توسعه می‌شوند.

هر فاز قبل از اینکه در کاردانو اعمال گردد بارها دچار تغییرات مختلف می‌شود و قبل از اینکه قدم جدیدی برداشته شود، تحقیقات فراوانی برای رسیدن به نتیجه‌ای نقص انجام می‌شود.

از آنجایی که تمامی کدهای منبع باز باید دقیقاً آزمایش شوند، باید قبل از اینکه نمونه نهایی کار ارائه شود، نمونه‌های اولیه ساخته شده و بارها تست شوند تا از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل شود.

اگرچه در اغلب موارد برنامه‌ها و مراحل پیش‌بینی شده به تأخیر می‌افتند، هاسکینسون و تیم سازنده کاردانو به توانایی‌های خود کاملاً اعتماد داشته و معتقد هستند تمامی مراحل در زمان تعیین شده انجام خواهد شد.

فصل ششم؛ آینده و تحلیل قیمت کاردانو در آینده

در این فصل به بررسی آینده بلاکچین کاردانو و تحلیل قیمتی رمز ارز آدا تا سال ۲۰۲۵ می‌پردازیم.

قیمت کاردانو و عرضه آن

طی چند سال گذشته رمز ارز آدا سهم مهمی در معاملات روزانه رمز ارزها داشته است. در طی بازار گاوی ارزش آدا سر به فلک کشید. در طی سال ۲۰۱۷ تا اوایل ۲۰۱۸ قیمت هر آدا از ۳ سنت به ۱ دلار و ۲۰ سنت رسید و ارزش کل پروژه به ۳۲ میلیارد دلار نزدیک شد.

در طی بازار گاو اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸، قیمت آدا از ۰/۰۳ دلار به ۱/۲۰ دلار افزایش یافت و ارزش این پروژه را نزدیک به ۳۲ میلیارد دلار ارزیابی کرد.

با وجود اینکه سرمایه خریداران در این برهه در حدود ۳۹۰۰ درصد رشد کرده بود، این خبر خوش چندان پایدار نبود. همان‌طور که از نمودار قیمتی مشخص است، از آن زمان تا کنون قیمت آدا همچنان افت کرده است.

علی‌رغم اینکه قیمت آدا کاهش یافته و به کمتر از ۱ دلار رسیده، پیش‌بینی می‌شود در صورتی که کاردانو مطابق وعده‌های سازندگان آن حرکت کند، قیمت آدا دوباره بالا خواهد رفت.

البته علاوه بر قیمت آدا، باید به این نکته مهم نیز توجه نمود که سیاست‌های پولی این رمز ارز کاملاً ثابت هستند؛ بدین معنی که نهایت تعداد آدایی که قرار است تولید شود، از ۴۵ میلیارد عبور نخواهد کرد.

وقتی ۴۵ میلیارد آدا تولید شود، دیگر هیچ رمز ارزی از کاردانو تولید نخواهد شد. کاردانو در عرضه اولیه خود تقریباً ۲۶ میلیارد آدا فروخت و تقریباً ۱۹ میلیارد آدا به عنوان جایزه به افرادی اعطا خواهد شد که موفق به استخراج بلوک‌های جدید شوند؛ یعنی مقدار آدا باقی مانده به عنوان جایزه استیکینگ برای یافتن بلوک‌های جدید در بلاک چین کاردانو تقسیم می‌شود.

از آنجایی که تولید آدا به تعداد خاصی محدود شده است، از لحاظ تئوری در آینده تقاضا برای این رمز ارز افزایش یافته و این باعث افزایش قیمت و بالا رفتن ارزش آن خواهد شد.

قیمت کاردانو در گذشته و آینده!

اولین تحرکات قیمتی کاردانو در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ مشاهده شد و این الت کوین جوان هنوز در بازار در حال بالا و پایین رفتن است تا جایگاه و ارزش ذاتی خود را در بازار پیدا کند و قیمت آن تثبیت شود.

قسمت اعظم تحرکات قیمتی آدا مربوط به سال ۲۰۱۷ است و بازار رمز ارزها در این دوره بسیار گرم بود؛ توجهات زیادی متوجه بازار شد و اسم رمز ارز به گوش بسیاری از سرمایه‌گذاران خورد.

از آنجا که کاردانو پتانسیل بسیار خوبی برای رشد بیشتر داشت و توجه بازارهای جهانی به سمت رمز ارزها کشیده شده بود، گمانه زنی‌ها و اخباری که در مورد کاردانو وجود داشت باعث شد قیمت آن رشد بسیار سریعی داشته باشد و از ۲ سنت به ۱ دلار و ۳۳ سنت رسید. این حالت شوک عجیبی به بازار وارد کرد و همه تعجب می‌کردند که آدا چطور در مدت زمان کوتاهی چنین رشد سریعی داشته است.

بعد از این دوره، قیمت آدا افت شدیدی را تجربه کرده و در پنج‌شنبه سیاه مارچ ۲۰۲۰، قیمت آن به ۲/۵ سنت رسید. البته بخش زیادی از این افت قیمتی همگام با سقوط بازارهای جهانی به دلیل همه گیری ویروس کووید -۱۹ بوده است که تمام رمز ارزها و سایر بازارها مثل بازار بورس را نیز درگیر نمود.

البته ناگفته نماند که قبل از همه گیری کویید -۱۹ نیز آدا افت قیمتی‌های بسیاری را تجربه کرده به طوری که در سال ۲۰۱۸ قیمت آن تا ۳ سنت پایین آمد و در سال ۲۰۱۹ قیمت آن بین ۳ سنت الی ۱۰ سنت راکد ماند. در این زمان بازار خرسی (بازاری که دچار سقوط شده) باعث نگرانی سرمایه‌گذاران آدا شد و تا به امروز نیز گمانه زنی‌ها در مورد زمان پایان یافتن رکود قیمتی آدا و رشد مجدد آن ادامه دارد.

تاریخچه قیمت کاردانو در جفت تجاری آدا/ بیت کوین (ADA/BTC) کمی متفاوت است. همزمان با رشد آدا در اوایل ژانویه ۲۰۱۸، قیمت جفت تجاری آدا/ بیت کوین نیز به بیشترین مقدار خود یعنی ۸۷۷۰ ساتوشی (کوچک‌ترین واحد محاسبه بیت کوین) رسید.

به تازگی قیمت جفت ارز آدا/ بیت کوین نسبت به زمان حباب هیجانی رمز ارزها، ۹۰ درصد افت داشته و به ۳۸۰ ساتوشی رسیده است. در صورتی که بازار روند سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ خود را مجدد در پیش بگیرد شاهد یک انفجار قیمتی جدید در حوزه رمز ارزها خواهیم بود و جفت ارز آدا/ بیت کوین نیز به دوران اوج خود باز خواهد گشت.

از آن جایی که کاردانو در یک برهه زمانی خاص همواره جزو ۱۰ رمز ارز برتر جهان بوده است، مورد توجه جمع کثیری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. با این حال طی فراز و فرودهای بازار، رمزهای جدیدی مثل تزوس (Tezos)، تِتِر (Tether) و … به بازار آمده و جای آدا را گرفته‌اند.

این بدان معنی نیست و که آدا در طولانی مدت ارزش خود را از دست می‌دهد بلکه رمز ارزهای جدید فقط به دلیل جدید بودن کانون توجه قرار گرفته‌اند؛ همان‌طور که می‌دانیم، نو که آمد به بازار، کهنه می‌شه دل آزار! با وجود اینکه جایگاه کاردانو دست خوش تغییراتی شده است اما همچنان جزو ۲۰ رمز ارز برتر جهان محسوب می‌شود.

هرکسی می‌تواند در مورد تغییرات قیمتی کاردانو در آینده حدس و گمان‌هایی داشته باشد اما مطالبی که در این جا آورده شده، تغییرات قیمتی کاردانو را بر اساس نظرات متخصصین صنعت رمز ارز و تحلیل تکنیکال نمودار آن پیش‌بینی می‌کند.

چه چیزی کاردانو را منحصر به فرد می‌کند؟

کاردانو یکی از بزرگ‌ترین بلاک چین‌هایی است که توانسته با موفقیت از یک مکانیسم اجماع اثبات سهام استفاده کند که مصرف انرژی آن بسیار کمتر از مواردی مثل بیت کوین است که به جای اثبات سهام از الگوریتم «اثبات کار» استفاده می‌کند.

اگرچه بلاک چین اتریوم سعی دارد مکانیسم اجماع خود را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر دهد و با این کار اتریوم بسیار عظیم‌تر از آنچه خواهد که امروز هست، این تغییر به زمان زیادی نیاز داشته و به آهستگی صورت می‌گیرد.

پروژه کاردانو تمامی توسعه‌های صورت گرفته در این بلاک چین را بارها بررسی کرده و روی تمامی تغییرات تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌دهد. این باعث شده قبل از اینکه ایده‌های جدید تایید شوند کاملاً مورد بررسی قرار بگیرند. به گفته تیم مدیریتی کاردانو این سخت گیری‌ها باعث شده کاردانو بسیار ایمن و مستحکم باشد و مشکلات احتمالی قبل از وقوع پیش‌بینی شده و از بروز اختلال جلوگیری شود.

در سال ۲۰۲۰، کاردانو در جهت ارتقای شِلِی، آن را بروز رسانی کرد که باعث می‌شد بلاک چین کاردانو نسبت به سایر بلاک چین‌های جهان، ۵۰ تا ۱۰۰ برابر غیرمتمرکزتر باشد. در آن زمان هاسکینسون عنوان کرد این به روز رسانی، صدها دارایی جدید را برای شبکه کاردانو به ارمغان خواهد آورد.

فصل هفتم؛ سرمایه گذاری در کاردانو

در این فصل به بررسی خوب یا بد بودن سرمایه گذاری در کاردانو  رمز ارز آدا می‌پردازیم.

در حال حاضر چقدر آدا در گردش است؟

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، حداکثر تعداد آداهایی که قرار است تولید شوند ۴۵ میلیارد است؛ اما در لحظه حدود ۳۱ میلیارد آدا در بازار وجود دارد. از سپتامبر ۲۰۱۵ تا ژانویه ۲۰۱۷ جمعاً ۵ دوره فروش عمومی برای عرضه رمز ارز آدا برگزار شده است.

در زمان راه اندازی شبکه تقریباً ۲/۵ میلیارد آدا به IOHK اختصاص یافت. همچنین ۲/۱ میلیارد آدا دیگر به مالکیت امورگو (Emurgo) درآمد که یک شرکت مالی فعال در زمینه تکنولوژی بلاک چین است و به عنوان یکی از بنیان‌گذاران اصلی پروتکل کاردانو شناخته می‌شود؛ و در آخر نیز، ۶۴۸ میلیون آدا نیز به کیف پول بنیاد غیرانتفاعی کاردانو واریز گردید که در واقع کاردانو را ارتقا بخشید و آن را وارد دنیای اقتصاد نمود.

به طور کلی، حدود ۱۶ درصد کل آدا ساخته شده، به بنیان‌گذاران پروژه کاردانو اختصاص یافت و ۸۴ درصد باقی مانده بین سرمایه‌گذاران تقسیم شده است.

امنیت کاردانو چگونه تأمین می‌شود؟

امنیت کاردانو از طریق یک پروتکل مبتنی بر سهام با داشتن قابلیت‌های «سازگار با محیط» و «ایمنی قابل تایید» تأمین می‌شود که به آن اوربوروس گفته می‌گویند.

در مقابل مکانیسم اجماع اثبات سهام، مکانیسم اثبات کار وجود دارد که تمامی بلاک چین‌ها از اثبات کار استفاده می‌کنند. در واقع پروژه کاردانو به لطف داشتن اوربوروس، امنیت بسیار بیشتری نسبت به بلاک چین‌هایی دارد که از مکانیسم‌های اجماع مبتنی بر اثبات کار استفاده می‌کنند.

با این وجود انرژی مصرف‌شده توسط کاردانو به مراتب کمتر از بلاک چین‌های دیگر است؛ مثلاً بیت کوین ۴ برابر بیشتر از کاردانو انرژی مصرف می‌کند که با توجه به وسعت پروژه و میزان تبادلات رمز ارز، مقدار قابل توجهی از انرژی است.

اوربوروس به عنوان ترکیبی از فناوری منحصر به فرد، مکانیسم‌های تأیید شده ریاضی، روانشناسی رفتاری و فلسفه اقتصاد شناخته می‌شود که به شکل هنرمندانه‌ای در تعادل است. به طور کلی هدف اوربوروس دستیابی به پایداری مطلق و توجه به جنبه‌های اخلاقی سیستم است.

همچنین کاردانو دارای یک مکانیسم تشویقی است؛ بدین معنی که افراد برای مشارکتی که در سیستم دارند پاداش دریافت می‌کنند.

یک کلام ختم کلام: آیا کاردانو گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟

تمامی پیش‌بینی‌های تکنیکالی که ارائه شد، نشان از رشد بیشتر کاردانو دارد تا سرمایه‌گذاران از عملکرد و رشد بهتر این رمز اطمینان حاصل کنند. پس از سال‌ها افت قیمت، امروز آدا آماده شده تا در بازار خودی نشان بدهد و ارزش واقعی‌اش را تثبیت کند.

البته باید دقت کرد از آن جایی که آدا رمز ارز بسیار جدیدی است، شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری روی آن به یکی از بهترین سودهای بازار اقتصاد دست پیدا کنید که این خود باعث شده آدا گزینه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

همان‌طور که می‌دانیم معاملات آدا و سایر رمز ارزها به کمک سیستم‌ها و نرم افزارهای مختلف انجام می‌شود. یکی از این سیستم‌های معاملاتی پرایم اکس بی تی (PrimeXBT) است که مبتنی بر بیت کوین بوده و به وسیله یک مکانیسم پاداش به کاربران خود جوایزی می‌دهد و از طریق آن می‌توانید علاوه بر خرید و فروش طیف گسترده‌ای از رمز ارزها مثل بیت کوین، اتریوم و لایت کوین، به بازارهایی همچون فارکس و سهام مختلف نیز دسترسی داشته باشید و معاملات خود را به صورت مارجین انجام دهید که به شما اجازه می‌دهد با سرمایه اندک سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام دهید.

بعد از اینکه تب‌وتاب برای خرید رمز ارزها از بین رفت و حباب به وجود آمده ترکید، سرمایه‌گذاران می‌توانستند با کمک ابزارهای پرایم اکس بی تی و تعیین حد ضرر از این افت قیمتی شدید پیشگیری کنند و با بالا رفتن مجدد قیمت کوچک‌ترین تغییرات را رصد کرده و از آن‌ها برای سود گرفتن استفاده کنند. در مقاله «آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال و رمز ارز به زبان ساده + نکات» به بررسی نحوه خرید و فروش انواع ارز دیجیتال پرداخته شده است.

 معایب مکانیسم اثبات کار

یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت کاردانو و رمز ارز مبتنی بر آن (آدا) بهره گیری از مکانیسم اجماعی است که بسیار ایمن، کم مصرف و غیرمتمرکز است.

مکانیسم اجماع کاردانو نوع جدیدی است که به آن مکانیسم اثبات سهام می‌گویند در حالی که بیت کوین و اتریوم از مکانیسم قدیمی‌تر اثبات کار بهره می‌گیرند.

در مکانیسم اثبات کار، تایید تراکنش‌ها توسط کاربران شبکه انجام می‌شود که به آن‌ها گره‌های شبکه یا اصطلاحاً ماینر گفته می‌شود. ماینرها بابت تایید تراکنش‌ها پاداشی در قالب رمز ارز دریافت می‌کنند که بعداً می‌توانند نسبت به فروش آن اقدام کنند.

این پاداش از کمیسیون پرداخت شده توسط کاربران و استخر سکه تدارک دیده شده بدین منظور پرداخت می‌شود.

زمانی که بیت کوین هنوز چندان شناخته شده نبود، سرورها و شبکه آن سرعت نسبتاً پایینی داشتند هر شخصی می‌توانست به راحتی و با استفاده از کامپیوتر خانگی خود نسبت به استخراج بیت کوین اقدام کند.

بدین معنی که امنیت و پایداری شبکه باید از جانب بخش عظیمی از گره‌هایی تأمین شود که توسط اشخاص مختلف به وجود آمده و هرکس حق شرکت در تصمیم گیری‌های مهم را دارد. با افزایش قیمت بیت کوین، تعداد کاربرانی که سعی دارند گره مخصوص به خود را راه اندازی کنند یا به اصطلاح سعی در استخراج بیت کوین دارند نیز بیشتر شده است.

بدین صورت پیچیدگی شبکه در مدت زمان کوتاهی به طرز شوکه کننده‌ای افزایش یافته و استخراج بیت کوین از عهده پردازنده‌های معمولی و کامپیوترهای خانگی خارج است؛ پس پردازنده‌های قدرتمندی تحت عنوان ماینر برای استخراج طراحی و ساخته شدند.

در چنین حالتی مفهوم اصلی و اولیه بیت کوین از بین رفته و گره‌های اصلی بیت کوین جزو مهم‌ترین دیتا سنترهای شبکه بیت کوین محسوب می‌شوند.

یکی از مشکلات اصلی این روش مصرف بسیار زیاد انرژی است. ماینرهای بیت کوین مقدار بسیار زیادی انرژی مصرف می‌کنند و به گفته چند منبع معتبر و محاسبات انجام شده، میزان برق مصرف شده برای استخراج بیت کوین در سراسر جهان ٧٠ ترا وات‌ساعت بوده است؛ برای درک بهتر این عدد بهتر است بدانید مصرف برق کشور لهستان در سال گذشته ١۴٢ ترا وات‌ساعت بوده است.

از آنجایی که مصرف برق بیت کوین بسیار بالا است، اغلب گره‌های اصلی این بلاک چین در کشورهایی قرار دارد که انرژی برق در آن‌ها ارزان است، بیت کوین در بعضی نقاط متمرکز شده و دیگر مثل سایر رمز ارزها غیرمتمرکز نیست.

معایب مکانیسم اثبات سهام

امروزه بیشتر رمز ارزهای جدید از مکانیسم اثبات سهام استفاده می‌کنند که مطابق آن گره‌ها لازم نیست محاسبات پیچیده‌ای برای تایید تراکنش‌ها انجام دهند.

هر کاربر گره مخصوص به خود را داشته و «کار» انجام شده در هر گره با توجه به ارزش آن در شرکت در رأی‌گیری‌ها سنجیده می‌شود.

در بیشتر موارد قدرت شما در رأی‌گیری‌ها با توجه به میزان رمز ارزی سنجیده می‌شود که داخل گره خود دارید.

خلاصه بخواهیم بگوییم، مکانیسم اثبات سهام روی هر کامپیوتر و لپ‌تاپی اجرا می‌شود که مثل یک کیف پول حاوی رمز ارز عمل می‌کند.

میزان پاداشی که برای تایید تراکنش پرداخت می‌شود طی الگوریتمی تعیین می‌شود که میزان رمز ارز موجود در گره را اندازه‌گیری کرده و با توجه به آن مقدار پاداش را مشخص می‌کند.

این قابلیت باعث شده تا مصرف انرژی برای تایید تراکنش‌ها و استخراج رمز ارز فارغ از اینکه چقدر تعداد کاربران و محبوبیت آن بالا رود همچنان بسیار کم باشد.

علاوه بر این، در اثبات سهام تمامی کاربران فارغ از اینکه از چه کامپیوتر یا تجهیزاتی استفاده می‌کنند موفق به دریافت جایزه خواهند شد که هرچه میزان رمز ارز شما بیشتر باشد جایزه بیشتری دریافت خواهید کرد.

تا به حال متوجه شده‌اید که عملکرد مکانیسم اثبات سهام ممکن است به نفع یا به ضرر شما باشد، بدین صورت که هرچه میزان رمز ارز بیشتری داشته باشید، روز به روز رمز ارزهای بیشتری به دست خواهید آورد. این حالت باعث نارضایتی افرادی می‌شود که دارایی رمز ارز آن‌ها کم است و این نقطه ضعف مکانیسم اثبات سهام محسوب می‌شود.

علاوه بر این، یکی دیگر از مواردی که تحت تأثیر میزان رمز ارز موجود در حساب شخص است، تأثیرگذاری در رأی‌گیری‌ها است که هرچه دارایی فرد بیشتر باشد نقش وی در اتخاذ تصمیم پررنگ‌تر خواهد بود.

سخن آخر

کاردانو به عنوان نسل سوم بلاکچین‌ها بعد از بیت کوین و اتریوم شناخته می‌شود و بسیاری از کارشناسان آینده ای خوب برای آن متصور هستند. صرافی رمزینکس بستری امن و مطمئن برای خرید کاردانو و سایر ارزهای دیجیتال است. به این منظور باید ابتدا در صرافی رمزینکس ثبت نام و احراز هویت کنید و بعد از آن با خیال راحت به خرید و فروش در این صرافی ارز دیجیتال بپردازید.

به نظر شما کاردانو و رمز ارز آدا چه آینده ای پیش رو دارند؟

برای نگارش این مقاله از سایت‌های ایتورو، کوین مارکت کپ، پرایم ایکسبت و بلاک جیکس استفاده شده است.