مروری بر وایت پیپر چین لینک

وایت پیپر چین لینک در کتار نماد آن
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چین لینک (Chainlink) یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند را قادر می‌سازد تا به طور امن به داده‌های دنیای واقعی دسترسی پیدا کنند. وایت پیپر ارز لینک که توسط تیم پشت پروژه نوشته شده است، جزئیات فنی و اصول طراحی شبکه را تشریح می‌کند. این سند فنی همچنین توضیح می‌دهد که معماری غیرمتمرکز چین لینک چگونه قابلیت اطمینان و امنیت داده‌ها را تضمین کرده و آن را به یک جزء حیاتی برای برنامه‌های غیرمتمرکز در صنایع مختلف تبدیل می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم وایت پیپر چین لینک را به طور دقیق بررسی ‌کنیم. همراه ما باشید.

خلاصه وایت پیپر چین لینک

در قسمت چکیده وایت پیپر چین لینک نوشته شده که Chainlink یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز (Decentralized Oracle Network) یا یک DON است. DON اجازه می‌دهد تا اطلاعات از دنیای خارج از بلاک چین به روشی غیرمتمرکز به بلاکچین ارسال شود. این امر ضروری است زیرا بلاک چین‌ها به تنهایی نمی‌توانند به اطلاعات دنیای خارج متصل شوند. ارسال و دریافت اطلاعات باید به صورت غیرمتمرکز انجام شود زیرا یک اوراکل متمرکز به یک قدرت مرکزی کنترل جریان اطلاعات را می‌دهد. همچنین به هکرها اجازه می‌دهد تا هر برنامه‌ای که به اطلاعات خارجی متکی است را مورد حمله قرار دهند.

 بخش چکیده وایت پیپر ارز Link مشخص کرده که این پلتفرم در تلاش است تا به چه هدفی دست یابد. با این حال، شما نباید صرفاً یک خلاصه کلی در مورد پروژه را مرور کنید، بلکه باید به بنیان‌های پروژه نیز نگاه بی اندازید.

در اکوسیستم اوراکل چین لینک ، از توکن LINK برای پرداخت پول به اپراتورهای گره (نود) برای بازیابی داده‌ها بر اساس عرضه یا تقاضا استفاده می‌شود. همانطور که داده‌های بیشتری از خارج از بلاک چین درخواست می‌شود و گره‌های بیشتری به شبکه می‌پیوندند، ارزش ارز لینک افزایش می‌یابد.

وایت پیپر چین لینک ۲
چین لینک تاکنون ۲ وایت پیپر را منتشر کرده است که در نسخه دوم مسیر آینده این اوراکل ترسیم شده است.

معماری چین لینک چگونه است؟

چین لینک در دو محیط مختلف عمل می‌کند، یکی در داخل محیط بلاک چین که آنچین (on chain) نام دارد و دیگری در خارج از بلاک چین که به آن آفچین (off chain) می‌گویند. گره‌ها (Nodes) ارائه‌دهندگان خدمات اوراکل هستند که از رایانه‌های خود برای جمع‌آوری داده‌های باکیفیت و ارسال به بلاک چین استفاده می‌کنند.

طبق وایت پیپر چین لینک ، این اوراکل در فضای «آنچین» با سه قرارداد هوشمند کار می‌کند که عبارت‌اند از:

۱- قرارداد اعتبار (reputation contract)

قرارداد اعتبار سوابقی از عملکرد گره‌های اوراکل مانند میزان داده‌ای که به بلاک چین ارسال می‌کنند و رفتارهایی مانند دستکاری داده‌ها یا ارسال داده‌های صحیح را نگه می‌دارد.

۲- قرارداد تطبیق سفارش (order-matching contract)

قرارداد تطبیق سفارش، درخواست‌ها برای داده‌ را که توسط یک قرارداد یا کاربر انجام می‌شود، جمع‌آوری می‌کند و سپس به گره‌های اوراکل اجازه می‌دهد تا برای آن‌ها پول پرداخت کنند. قرارداد تطبیق سفارش همچنین الزامات خاصی را برای اعتبار اوراکل تعیین می‌کند و گره‌های اوراکل در صورتی که نتوانند درخواست داده را برآورده کنند باید مبلغ جریمه را در نظر بگیرند.

۳- قرارداد تجمیع (aggregating contract)

بر اساس وایت پیپر چین لینک ، قرارداد تجمیع داده‌های تازه دریافت شده از نودها را جمع‌آوری می‌کند و محاسباتی را برای یافتن داده ‌نهایی و دقیق انجام می‌دهد. این قرارداد همچنین داده‌هایی را در مورد عملکرد و رفتار نودها جمع‌آوری می‌کند و سپس آن را به قرارداد اعتبار ارسال می‌کند.

معماری آفچین چین لینک چگونه است؟

گره‌های آفچین چین‌لینک از سه آیتم مهم استفاده می‌کنند:

  1.  Chainlink Core: یک نرم افزار متن باز است به این معنی که هر کسی می‌تواند کد در حال اجرا را مشاهده کند و تغییراتی را به توسعه‌دهندگان پیشنهاد دهد. این نرم افزار وظیفه اتصال به بسیاری از بلاک چین ها و تجزیه درخواست‌های داده به وظایف کوچک‌تر را بر عهده دارد تا به روشی کارآمد انجام شود.
  2. External Adapters یا آداپتور های خارجی: اینها همان چیزهایی هستند که گره‌های چین لینک را به منابع داده دنیای واقعی با توانایی خواندن هر زبان برنامه‌نویسی متصل می‌کنند.
  3. Subtask Schemas به گره‌های شبکه نشان می‌دهند که اداپتور دقیقاً به چه چیزی نیاز دارد تا با سایر آداپتورهایی که ممکن است به آن وصل شوند سازگار باشد. این امر ثبات و سازگاری را در بین انواع مختلف آداپتورهای ایجاد شده توسط کامیونیتی تضمین می‌کند.
تصویر شماتیک از عملکرد شبکه چین لینک
نحوه عملکرد API های خارجی و گره‌ها در اوراکل چین لینک.

نکته: آروز (Arrows) جریان درخواست‌ها (requests) از بلاک چین و جریان داده‌ها از API خارجی به بلاک چین را نشان می‌دهد. این کاری است که چین لینک به صورت بصری انجام می‌دهد

غیرمتمرکز بودن اوراکل‌ها چگونه حفظ می‌شود؟

وایت پیپر چین لینک ۲ راه را برای حل مشکل تمرکززدایی شبکه پیشنهاد می‌کند:

۱- توزیع منابع داده

توزیع منابع شامل دریافت منابع متعدد و یافتن میانگین داده‌ها برای استفاده به عنوان داده نهایی برای ارسال به بلاک چین است. روش‌ دیگری که برای یافتن داده‌های دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که اگر اکثر منابع داده‌های یکسانی تولید کنند، منابع ناهماهنگ حذف خواهند شد.

۲- توزیع اوراکل‌ها

توزیع اوراکل‌ها به این صورت است که اوراکل‌های متعددی روی جمع آوری داده‌ها برای یک درخواست (Request) یکسان کار می‌کنند. برای دریافت تمام داده‌های مختلف و قرار دادن آنها در یک نقطه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی زیر نیاز بود:

  • در قرارداد تجمیع داده (Contract aggregation) یافتن میانگین داده ایجادشده توسط سایر گره‌های اوراکل برای یافتن بهترین داده نهایی ممکن است. کد این اوراکل که میانگین داده را ایجاد می‌کند، به طور کامل روی بلاک چین قابل مشاهده است تا بررسی کنید که آیا کار خود را به درستی انجام می‌دهد یا خیر.
  • تجمیع داده خارج از زنجیره (Off chain aggregation) یک راه‌حل میان‌مدت و بلندمدت است زیرا در مقایسه با گره‌های اوراکل که داده‌ها را به اوراکل دیگری در بلاک چین می‌فرستند، راه‌حل ارزان‌تری است. تجمیع خارج از زنجیره به اوراکل‌ها اجازه می‌دهد تا پاسخ های خود را در خارج از بلاک چین ایجاد کنند و سپس داده نهایی خود را در آخر روی بلاک چین قرار دهند.

این امر اوراکل‌ها را بسیار مقیاس پذیر می‌کند چراکه اکنون هزینه ایجاد داده نهایی (final data point) عمدتاً از بین رفته است و بلاک چین دیگر تا پایان فرآیند درگیر نیست.

امنیت اوراکل در وایت پیپر ارز Link

اوراکل‌ها باید ایمن باشند زیرا اگر داده‌های نادرست را روی بلاک چین قرار دهند، هرگونه قرارداد هوشمندی که در برنامه‌های غیرمتمرکز عمل می‌کند، نمی‌تواند به درستی عمل کند. این منجر به بدترین تجربه برای کاربران می‌شود. اوراکل‌ها می‌توانند کار خود را برای دریافت داده‌ها به خوبی انجام دهند، اما اگر داده‌ها نادرست باشند، هنوز به اندازه کافی امن نیستند.

وایت پیپر چین لینک چهار سرویس امنیتی را پیشنهاد می‌کند که به اطمینان از وجود کمترین گره‌های معیوب کمک می‌کند:

  1. سیستم اعتبار سنجی (validation system): اگر اوراکل‌ها به درخواست‌ها به موقع پاسخ ندهند، سیستم اعتبارسنجی، این موضوع را در بلاک چین ثبت می‌کند و اگر داده‌های آن‌ها بسیار متفاوت از سایر اوراکل‌ها باشد، پاسخ‌های نادرست را نیز ثبت می‌کند.
  2. سیستم اعتبار (reputation system): سیستم اعتبار به کاربران اجازه می‌دهد تا رتبه‌بندی گره‌های اوراکل را در بلاک چین منتشر کنند. این سیستم سوابق آفچین تعداد درخواست‌های واگذارشده، تکمیل شده، پذیرفته شده و جریمه‌‌ها را ثبت می‌کند. وجود این اطلاعات کمک می‌کند تا اوراکل‌های برتر پاداش بیشتری کسب کنند و اوراکل‌های ضعیف‌ نیز جریمه شوند.
  3. سرویس صدور گواهینامه (certification service): سرویس صدور گواهینامه برای جلوگیری از حملات گسترده به کل شبکه گره‌های چین لینک ساخته شده است. این سرویس این کار را با تأیید گره‌های باکیفیت بر اساس داده‌های سیستم اعتبارسنجی و مقایسه داده‌ها با منابع قابل اعتماد انجام می‌دهد. این امر باعث می‌شود مهاجمان نتوانند تعداد زیادی از گره‌ها را به منظور ارسال اطلاعات غلط کنترل کنند (نوعی حمله که کل اکوسیستم چین لینک را تهدید می‌کند).
  4. سرویس ارتقاء قرارداد (contract-upgrade service): آخرین سرویس امنیتی ارائه شده سرویس ارتقاء قرارداد است. این سرویس برای ایجاد قراردادهای هوشمند جدید برای اوراکل‌ها در صورت حمله به قراردادهای فعلی ساخته شده است. این سرویس نیز کاملاً اختیاری است و کاربران می‌توانند به دلخواه خود آن را فعال کنند (به طور پیش‌فرض خاموش است).

استراتژی بلندمدت چین لینک

محرمانگی اوراکل، تغییرات زیرساختی و محاسبات خارج از زنجیره، سه حوزه‌ای هستند که چین لینک در بلندمدت روی آن‌ها متمرکز خواهد بود.

محرمانگی یکی از مشکلات درخواست داده و پاسخ به آن‌ها در اوراکل است زیرا کل تراکنش در بلاک چین قابل مشاهده است. هرگونه اطلاعات حساسی که کاربر نمی‌خواهد دیگران ببینند برای همه قابل مشاهده خواهد بود. برای ایجاد محصولات و خدمات بهتر برای بهبود زندگی مردم، داده‌های خاصی مانند تاریخچه پزشکی، اطلاعات بیمه، جزئیات پرداخت و آدرس خانه‌ها باید همه محرمانه باشد.

طبق وایت پیپر ارز Link ، تغییر زیرساختی که چین لینک می‌خواهد اضافه کند چیزی به نام TLS-N است. این پروتکل به سرورهای HTTPS (پروتکلی که همه وب‌سایت‌ها برای برقراری ارتباط امن از آن پیروی می‌کنند) در اینترنت اجازه می‌دهد تا زمانی که کاربران به آن‌ها دسترسی دارند، قسمت‌هایی از سشن ‌ها (Sessions) را امضا کنند؛ مانند زمانی که اوراکل داده‌ها را از یک وب‌سایت جمع آوری می‌کند.

این امر ضروری است زیرا منابع داده به طور معمول داده‌های خود را امضا نمی‌کنند. امضای منابع داده بر روی داده‌هایی که ارسال می‌کنند می‌توانند اوراکل‌ها را از حملات مصون دارند، زیرا اطلاعات مشخصی از محل دریافت آن‌ها دارند.

نمایی از محاسبات خارج  از بلاک چین و محاسبات داخل بلاک‌چین چین لینک
محاسبات خارج از زنجیره یکی از فناوری‌هایی است که چین لینک ۲.۰ بر روی آن تمرکز می‌کند.

محاسبات خارج از زنجیره نیز محاسباتی است که بیشترین منابع را مصرف می‌کند تا به صورتی انجام شوند که قرارداد هوشمند بتواند از آن استفاده کند. هر چه نتیجه محاسبات محرمانه‌تر باشد بهتر است زیرا هزینه کمتری برای جابجایی داده‌ها و زیرساخت‌ها نیاز خواهد بود.

جمع‌بندی

در این مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که وایت پیپر لینک چیست؟ و نکات برجسته آن را مرور کردیم. طبق وایت پیپر چین لینک ، هدف این شبکه اوراکل این است که به زیرساخت بسیار مهمی برای دنیای دیفای و به طور کلی ارزهای دیجیتال تبدیل شود. محصولات و خدمات انقلابی که در حال حاضر حتی نمی‌توان به آنها فکر کرد، با تزریق داده‌های دنیای ما به بلاک چین، بیشتر از قبل امکان‌پذیر است. بدون این داده‌ها، بلاک چین ها مانند رایانه‌هایی هستند که بدون اتصال اینترنت کار می‌کنند؛ بنابراین، چین لینک قطعاً یک بازیگر برجسته در وب‌ ۳ خواهد بود.

سوالات متداول در مورد وایت پیپر چین لینک

چین لینک چیست؟

چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند را قادر می‌سازد تا به طور ایمن با داده‌های دنیای واقعی، API ها و سیستم‌های پرداخت تعامل داشته باشند.

چین لینک چگونه از صحت داده‌ها اطمینان می‌دهد؟

چین لینک از شبکه‌ای از اپراتورهای گره مستقل برای بازیابی و تأیید داده‌ها از چندین منبع استفاده می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که داده‌ها قبل از استفاده در قراردادهای هوشمند دقیق و ضد دستکاری هستند.

چگونه می‌توانم به یک اپراتور گره در چین لینک تبدیل شوم؟

برای تبدیل شدن به یک نود در چین لینک، باید یک گره را در شبکه اجرا کنید و الزامات تعیین شده توسط تیم چین لینک را برآورده کنید. این شامل حفظ سطح مشخصی از استانداردهای امنیتی است.

آیا چین لینک با هر پلتفرم بلاک چینی قابل ادغام است؟

بله، چین لینک بلاک چین آگنوستیک است و می‌تواند با هر پلتفرم بلاک چینی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند ادغام شود. این انعطاف‌پذیری به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از قدرت شبکه اوراکل Chainlink در اکوسیستم‌های مختلف بلاک چین بهره ببرند.

منبع: bowtiedtitan.substack

شهریار قلی پور

درباره شهریار قلی‌پور

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید