بسیاری از ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ رشد خوبی از خود نشان دادند. از طرف دیگر پروژه‌های متاورس که امکان تعامل کاربران با دنیای مجازی را می‌دهند، در چند سال اخیر محبوبیت بسیار بالایی به دست آورده‌اند. با ورود به سال ۲۰۲۳، برای بسیاری از سرمایه گذاران این سوال ایجاد شده است که چه ارزهایی سود دهی بالایی خواهند داشت؟ در ادامه ۱۰ ارز دیجیتال برتر متاورس را بررسی می‌کنیم.

نگاهی مختصر به متاورس 

زمانی که به تغییر نام فیسبوک به متا، برگزاری کنسرت‌های زنده در Fortnite و گالری هنر‌های دیجیتال در Decentraland نگاه می‌کنیم، متوجه محبوبیت بالای متاورس و فراگیر شدن آن می‌شویم. اما متاورس دقیقا چیست؟

بسیاری از کارشناسان متاورس را به عنوان نوعی مدل سه بعدی اینترنت نگاه می‌کنند. در‌واقع مکانی موازی با دنیای فیزیکی که افراد می‌توانند زندگی دیجیتالی خود را در آن بگذر‌انند و با آواتارها‌یشان با یکدیگر ارتباط بر‌قرار کنند. بسیاری از افراد معتقدند که متاورس تکرار مجدد اینترنت به طور وسیع‌تر و پیشرفته‌‌تر است؛ فضای سه بعدی همه جانبه و پایدار که انسان‌ها می‌توانند در آن زندگی را به گونه‌ای متفاوت تجربه کنند.

برخی از ابزار‌هایی که امکان دسترسی به این جهان را فراهم می‌کنند عبارتند از: هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و عینک‌های واقعیت افزوده (AR). همچنین بخش‌های دیگر در حال تکامل هستند و در آینده در اختیار افراد قرار می‌گیرند. حال بهتر است به بررسی این موضوع بپرداز‌یم که کدام‌یک از پروژه‌های متاورس در سال ۲۰۲۳ سود‌دهی خوبی خواهند داشت.

بررسی ۱۰ ارز برتر متاورس 

پروژه‌های ارز دیجیتال با زیر‌ساخت متاورس، توجه بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کرده‌اند. به طوری‌که بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ و شرکت‌های برجسته نیز به سمت‌ آن‌ها روی آورده‌اند. در همین راستا ۱۰ مورد از بهترین ارزهای این حوزه که می‌توانیم انتخاب کنیم را در ادامه توضیح می‌دهیم.

انجین کوین (Enjin Coin (ENJ

انجین نرم ‌افزاری است که به توسعه‌دهندگان امکان ایجاد و مدیریت کالاهای مجازی در شبکه اتریوم را می‌دهد. هزینه بالای انتقال کالاهای درون بازی و کلاهبرداری‌هایی که از قبل انجام شد، زمینه‌ مناسبی را برای ایجاد این پلتفرم فراهم کرد. به طوری‌که با استفاده از آن، مدیریت کالاهای داخل بازی بهتر صورت می‌گیرد.

انجین کوین برای رسیدن به این هدف، کیت‌‌های توسعه نرم‌افزاری (SDK) را ایجاد کرده که کاربران با استفاده از آن‌‌ها می‌توانند دارایی‌های دیجیتال ایجاد کنند و آن‌ها با بازی‌ها و برنامه‌ها یکی کنند. قابلیت شخصی سازی برای هر دارایی ایجاد شده وجود دارد و از مزایای ارزهای دیجیتال، یعنی امنیت، سرعت و.. بهره می‌برد.

توکن اصلی این شبکه یعنی ENJ، کاربردهای مختلفی، از‌جمله مدیریت دارایی‌های دیجیتال داخل پلتفرم دارد و هر آیتم ایجاد شده، معادل این توکن ارزش‌گذاری می‌شود. وضعیت فعلی این پروژه و نقشه راه آن را می‌توان از سایت رسمی آن دنبال کرد. همچنین انجین کیف پول بومی خود را دارد که کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را در آن ذخیره کنند و این کیف‌پول تمام ویژگی‌های پلتفرم را به یکدیگر وصل می‌کند.

دیسنترال (Decentraland) – ارز دیجیتال مانا (MANA)

دیسنتر‌الند نوعی پلتفرم مجازی سه بعدی است که کاربران از طریق ایجاد محتوا و برنامه‌های کاربردی در آن، می‌توانند درآمد کسب کنند. این پلتفرم مبتنی بر شبکه اتریوم بوده و هدف آن ایجاد پلتفرمی متعلق به کاربران است و سعی دارد که تجربه‌ای همه‌جانبه را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

در پلتفرم Decentraland کاربران می‌توانند زمین‌های مجازی خریداری کنند، با یکدیگر تعامل کنند، یاد بگیرند و بازی کنند و به معامله دارایی‌های مجازی بپردازند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم این است که مشارکت کنندگان، ارزش کار خود را دریافت می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با جذابیت‌های این پلتفرم باید بگوییم که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند مارک‌های تجاری خود را به نمایش بگذارند، هنرمندان می‌توانند گالری‌‌های هنری برگزار کنند و …

MANA نیز ارز درون بازی بوده و به عنوان توکن اصلی این پلتفرم عمل می‌کند. این توکن از نوع ERC-20 بوده و امکان خرید ملک، آواتار و اقلام داخل بازی را به کاربران می‌دهد. هر کاربر برای ورود به این دنیای مجازی، برای خود آواتار انتخاب می‌کند و می‌تواند ویژگی‌های مختلف آواتار، مانند نوع بدن، لباس و… را تغییر دهد. به طور کلی برای افرادی که به دنبال تجربه فضایی مجازی اما لذت‌بخش هستند، دیسنتر‌الند گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

ایلوویوم (Illuvium (ILV 

ایلوویوم نوعی بازی جنگی فانتزی بوده که بر بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است. این بازی به عنوان اولین بازی تریپل ای (AAA) در اتریوم شناخته می‌شود. یکی از نکات جالب در رابطه با Illuvium، این است که با در بر داشتن ویژگی‌های مختلف، می‌تواند سلیقه طیف وسیعی از کاربران را، از گیمر‌ها گرفته تا کاربران معمولی، پوشش دهد.

این بازی تلفیقی از بازی اکتشافی جهان باز با بازی نبرد PVP است. بازیکنان می‌توانند در بازی کاوش‌های گوناگونی انجام دهند یا تیمی از جانوران قدرتمند خود را ایجاد کنند. راه‌اندازی ایلوویوم از سال ۲۰۲۰ آغاز شد و در حال حاضر نیز با تیمی بیش از ۴۰ نفر در حال توسعه قرار دارد. ILV نیز توکن اصلی این پلتفرم بوده و در بخش‌های مختلفی به کار می‌رود. به عنوان مثال از این توکن برای ارائه پاداش به کاربران و گرفتن سهم‌شان از پلتفرم استفاده می‌شود.

با نگاهی به ساختار این پلتفرم، متوجه می‌شویم که اگر‌چه عناصر بلاک‌چین در آن وجود دارند، اما بیشتر به بازی‌های ویدئویی شباهت دارد. به طوریکه به آسانی قابل دانلود بوده و از طرف دیگر بسیاری از برنامه‌های DeFi آن را پشتیبانی می‌کنند.

سندباکس (The Sandbox) – ارز دیجیتال سند (SAND)

سند‌باکس نرم‌افزاری است که بر شبکه اتریوم اجرا می‌شود و دنیای بازی‌های مجازی غیر‌متمرکز را اداره می‌کند. کاربران در این پلتفرم می‌توانند زمین‌های مجازی (LAND) خریداری کنند و با زمین‌های خود تجربه‌های مختلفی را رقم بزنند. با این تفاسیر، می‌توان سند باکس را نوعی متاورس مبتنی بر بلاک‌چین توصیف کرد که شباهت زیادی به دیسنترا‌لند دارد.

علاوه بر زمین‌های NFT که پیش از این اشاره کردیم، The Sandbox دو توکن برای افزایش عملکرد و نظارت بر متاورس دارد: توکن‌های SAND و توکن‌های ASSET.

توکن‌ SAND برای انجام بسیاری از تراکنش‌های داخل بازی، مانند خرید LAND، تعامل با محتواهای کاربران و… استفاده می‌شود. از طرف دیگر توکن‌های ASSET، توکن‌های NFT هستند که آیتم‌های درون بازی مانند آواتارها، تجهیزات و… را نشان می‌دهند و می‌توان به معامله آن‌ها در بازار The Sandbox پرداخت. در‌واقع کاربران می‌توانند آثار خود را در این بازار در معرض فروش قرار دهند و کاربران دیگر با استفاده از SAND آن‌ها را خریداری کنند. لازم به ذکر است که علاوه بر موارد ذکر شده، این پلتفرم‌ امکانات دیگری هم دارد که جذابیت بسیاری را برای مشارکت کنندگان به همراه می‌اورد.

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) – ارز دیجیتال اکس (AXS)

اکسی اینفینیتی نوعی بازی کارتی مبتنی بر نوبت و ساخته شده بر شبکه اتریوم است که کاربران می‌توانند موجوداتی به نام Axie را پرورش دهند، معامله کنند و با آن‌ها در جنگ‌های داخل بازی شرکت کنند. برای ساخت این پلتفرم، از پوکمون و تاماگوچی الهام گرفته شده است؛ چرا‌که از توکن‌های غیر‌قابل تعویض (NFT) برای نمایش موجودات منحصر‌به‌فرد، زمین‌ها و دارایی‌های داخل بازی استفاده می‌شود.

در این بازی، بازیکنان با فعالیت در حالت‌های Adventure یا Arena، می‌توانند توکن‌های SLP و AXS به دست آورند. AXS  نوعی توکن حاکمیتی است که با استفاده از آن می‌توان در‌باره توسعه و آینده پلتفرم رای داد. SLP نیز توکن درون بازی است که برای پرورش Axie‌ها استفاده می‌شود. تمامی به روز‌رسانی‌ها و نقشه راه پلتفرم، در سایت رسمی آن قابل مشاهده است. بهترین راه برای افزایش سطح در بازی و دریافت دو توکن ذکر شده، نبرد در مسابقات و تورنومنت‌ها است.

ارز دیجیتال وکس WAX) WAXP)

WAX در سال ۲۰۱۷ به عنوان نوعی بلاک‌چین هدفمند برای ارائه تراکنش‌های تجارت الکترونیک سریع‌تر، ایمن‌تر و ساده‌تر ایجاد شد و سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. کاربران در این بلاک‌چین می‌توانند به ساخت‌ و راه‌اندازی NFT‌ها بپردازند و آن‌ها را در یک پایگاه جهانی توزیع کنند و به طور خاص برای تجارت دارایی‌های دیجیتال ایجاد شده است.

تمرکز وکس بر بازی‌های ویدئویی و کلکسیون‌های مجازی بوده و در‌نتیجه نوآوری دائمی شبکه، به یکی از شناخته‌شده‌ترین اکو‌سیستم‌های وب ۳.۰ تبدیل شده است و تمام آنچه‌ که یک برند برای راه‌‌اندازی مجموعه NFT نیاز دارد را ارائه می‌دهد. در‌واقع این پلتفرم در زمینه NFT‌ها و DApp‌ها بیشترین استفاده را دارد. این شبکه برای بهینه‌سازی بیشتر، از مکانیزم اثبات سهام (DPoS) استفاده می‌کند که با EOSIO سازگار است. ترکیب DPoS و EOSIO به مقیاس‌پذیری و سرعت بیشتر بلاک‌چین کمک می‌کند. در حال حاضر این پلتفرم بیش از ۳۰،۰۰۰ برنامه‌ غیر‌متمرکز و بازار‌هایی برای NFT‌ها و بازی‌ها را پشتیبانی می‌کند.

تتا نتورک Theta Network – ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا نرم‌افزاری است که برای ایجاد پلتفرمی غیر‌‌متمرکز برای پخش ویدئو است و از این طریق در شبکه‌ای جهانی از کامپیوتر‌ها انگیزه ایجاد می‌کند. به این صورت که کاربران با اشتراک گذاری پهنای باند اضافه و منابع محاسباتی خود، ویدئو‌ها را پخش کنند و در ازای این کار پاداش دریافت کنند. همچنین این شبکه برای کارآمدی بیشتر، دو نوع توکن‌ به نام‌های THETA و TFUEL ارائه کرده است؛ از THETA برای رای دادن به تغییرات پروتکل و از TFUEL برای اجرای تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

سوشی سواپ SushiSwap – ارز دیجیتال سوشی (SUSHI)

سوشی سواپ نرم‌افزاری بر شبکه اتریوم است که در آن کاربران را به ایجاد پلتفرمی برای خرید و فروش دارایی‌ها تشویق کرده و برای رسیدن به این هدف، از استخر‌های نقدینگی مختلفی استفاده می‌کند. به این صورت که کاربران دارایی‌های خود را در قرار‌‌داد‌های هوشمند قفل می‌کنند و سپس معامله‌گران می‌توانند از طریق استخر‌ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. به طور کلی می‌توان در این پلتفرم به مبادله دارایی‌ها، قرض گرفتن، قرض دادن و… پرداخت.

پلی دپ (PlayDapp (PLA

پلی دپ نوعی اکو‌سیستم بازار و سرگرمی مبتنی بر بلاک‌چین است و با تبدیل کاربران بازی‌های غیر‌رمزنگاری به کاربران بازی‌های بلاک‌چین، دسترسی بیشتری به ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. بازار PlayDapp به کاربران این امکان را می‌دهد که مالکیت کامل دارایی‌هایشان را در اختیار داشته باشند.

گالا (GALA)

گالا نوعی پلتفرم بازی بلاک‌چین است که به کاربران امکان کسب ارز دیجیتال و NFT، از طریق بازی کردن را می‌دهد. توکن اصلی این شبکه GALA نام داشته و برای ایمن‌سازی پلتفرم و تشویق کاربران استفاده می‌شود. این پلتفرم بازی برای کسب درآمد، در ازای کسب موفقیت‌های کاربران داخل بازی، به آن‌ها پاداش می‌دهد.

گالا در تلاش است که یکی از مشکلات رایج پلتفرم‌های اینچنینی را حل کند و آن امکان دریافت اقلامی است که کاربران طی بازی به دست آورده‌اند. همچنین این شبکه بر بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شود با شبکه پلی‌گان نیز همکاری کرده و با موفقیت به زنجیره BNB وصل شده است؛ بدین ترتیب انجام تراکنش‌ها با هزینه GAS کمتری انجام می‌شود.

مطمئن ترین ارز متاورس برای سرمایه گذاری 

اگر بخواهیم یکی از محبوب‌ترین ارزهای متاورس را نام ببریم، باید به Axie Infinity اشاره کنیم که با رسیدن به ارزش بازار ۱۰ میلیارد دلار، به با ارزش‌ترین پروژه متاورس در بازار کریپتو تبدیل شد. یکی از مزیت‌هایی که در رابطه با ارزهای متاورس وجود دارد، جدید بودن و قیمت پایین بسیاری از آن‌ها است. از طرف دیگر روز‌ به روز شاهد رشد بیشتر فضای متاورس و جذابیت‌های آن برای کاربران هستیم. بدین ترتیب سرمایه گذاری در این نوع پروژه‌ها منطقی به نظر می‌رسد. با تمامی این اوصاف برای انتخابی مطمئن، بهتر است کاربردهای هر ارز را پیش از خرید مورد بررسی قرار دهیم.

سوالات متداول

آیا ارزهای متاورس سرمایه گذاری مناسبی محسوب می‌شوند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پروژه‌های متاورس ویژگی‌های ارزشمند زیادی دارند. همچنین برخی از آن‌ها در مراحل اولیه خود قرار دارند و در آینده‌ای نه چندان دور، سود بسیار خوبی را برای سرمایه گذاران رقم خواهند زد. با این اوصاف می‌توان آن‌ها را گزینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری دانست.

آیا ارزهای متاورس سرمایه گذاری مناسبی محسوب می‌شوند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پروژه‌های متاورس ویژگی‌های ارزشمند زیادی دارند. همچنین برخی از آن‌ها در مراحل اولیه خود قرار دارند و در آینده‌ای نه چندان دور، سود بسیار خوبی را برای سرمایه گذاران رقم خواهند زد. با این اوصاف می‌توان آن‌ها را گزینه‌ای مناسب برای سرمایه گذاری دانست.

آیا می‌توان از متاورس درآمد کسب کرد؟

در حال حاضر از روش‌های مختلفی مانند شرکت در بازی‌ها، سرمایه گذاری در پروژه‌ها و… می‌توان به کسب درآمد از متاورس پرداخت.