در نگاه اول، رابط شبکه ۱inch شبیه به بسیاری از مبادلات غیرمتمرکز (DEX) در DeFi به نظر می‌رسد. با این حال، با دقت بیشتر متوجه می‌شوید برخی از ویژگی‌های قوی و مهم برای کمک به کاربران با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های مبادله، در ۱inch وجود دارد که در DEXهای سنتی نیست. شبکه وان اینچ هنگام معامله در DeFi می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند و این مهم‌ترین تفاوت بین وان اینچ و و DEX است. در ادامه بیشتر در رابطه با مزیت‌های وان اینچ نسبت به همتاهای سنتی آن صحبت می‌کنیم.

مسیریابی کارآمد یا Efficient Routing

مسیریابی کارآمد یا Efficient Routing به توانایی ۱inch برای هدایت سفارشات تجاری به DEX اشاره دارد که می‌تواند در لحظه بهترین نرخ‌های معامله را ارائه کند و بصورت خودکار معامله شما را با بهترین قیمت انجام دهد. به عبارت دیگر برخلاف DEX‌های سنتی که فقط در محدوده استخر نقدینگی خودشان معامله می‌کنند، وان اینچ چندین صرافی را اسکن کرده و بهترین قیمت را پیدا می‌کند.

در DEXهای سنتی مانند Uniswap یا Sushiswap معمولاً از پروتکل‌های AMM استفاده می‌شود و معاملات در محدوده استخرهای نقدینگی آن صرافی خاص، انجام می‌شوند. اما وان اینچ از پروتکل تجمیع پویا استفاده می‌کند. یعنی برای اجرای معاملات به مجموعه قوانین ثابتی متکی نیست. در عوض، به طور مداوم در انواع DEXها برای بهترین یافتن نرخ‌های معاملاتی موجود جستجو می‌کند.

به عنوان مثال: اگر می‌خواهید توکن A را با توکن B تعویض کنید، وان اینچ شما را به نرخ‌های موجود در تنها یک صرافی محدود نمی‌کند. قیمت‌ها را در چندین صرافی مانند Uniswap Sushiswap، Pancakeswap و… بررسی کرده و اگر Sushiswap نرخ بهتری را برای مبادله مورد نظر شما نسبت به Uniswap در آن لحظه ارائه دهد، ۱inch تراکنش شما را به طور خودکار از طریق Sushiswap هدایت می‌کند.

مزایای مسیریابی خودکار

  1. بهترین نرخ موجود را برای معامله خود پیدا خواهید کرد و سود شما از معامله حداکثر می‌شود.
  2. بدون اینکه زمان زیادی برای تلاش بررسی دستی مبادلات مختلف اختصاص دهید، در کمترین زمان این جستجو برای شما انجام می‌شود.
  3. برای کاربر، این فرآیند یکپارچه است. شما فقط باید معامله خود را در وان اینچ انجام دهید و بقیه موارد را به پلتفرم بسپارید، پلتفرم مراقب یافتن بهترین قیمت و استفاده از آن برای شما است.
مسیریابی خودکار در وان اینچ

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، روتر وان اینچ همیشه نرخ بهتری را ارائه می‌دهد تا پول بیشتری را در کیف پول کاربرانش نگه‌دارد.

تقسیم تراکنش‌ها

تقسیم تراکنش نیز یکی دیگر از مؤلفه‌های کلیدی است که شبکه وان اینچ با استفاده از آن در هزینه کاربران صرفه‌جویی می‌کند. اگر قرار بود روی یک DEX سنتی (مانند Uniswap) مبادله‌ای انجام دهید، معامله شما تنها می‌توانست از طریق یک استخر نقدینگی انجام شود. بنابراین، با افزایش اندازه تجارت شما، تأثیر منفی بزرگتری روی قیمت ایجاد می‌شود که باعث زیان‌های جبران ناپذیر می‌شود.

با کمک وان اینچ، تجارت شما از طریق منابع نقدینگی متعدد تقسیم و هدایت می‌شود! مانند تصویر زیر، وان اینچ UNI-1INCH را از طریق هر منبع نقدینگی جداگانه‌ای هدایت می‌کند. همچنین از توکن‌های رابط استفاده می‌کند که خرید و فروش آن‌ها راحت است یا به عبارتی liquid هستند که روتر وان اینچ به عنوان بخشی از مبادله از آن‌ها استفاده و پس‌انداز بیشتری را برای کاربر ایجاد می‌کند. این امر نیز تأثیر منفی روی قیمت را به حداقل می‌رساند و باعث صرفه‌جویی در سرمایه قابل توجهی می‌شود. 

تقسیم تراکنش‌ها در وان اینچ

بهینه‌سازی Gas 

اصطلاح «بهینه‌سازی Gas» به استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی اشاره دارد که برای به حداقل رساندن هزینه‌های Gas که مرتبط با اجرای تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاک چین، به‌ویژه اتریوم هستند، استفاده می‌شوند. در اینجا توضیحی در مورد چگونگی دستیابی به این هدف توسط ۱inch آورده شده است:

هزینه‌های Gas چیست؟

هزینه‌های Gas، پرداخت‌هایی هستند که توسط کاربران برای کارهای محاسباتی، پردازش و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین انجام می‌شود. در شبکه‌هایی مانند اتریوم، هزینه‌های Gas بسته به تراکم شبکه و پیچیدگی تراکنش می‌تواند متفاوت باشد.

مسیریابی کارآمد و تقسیم تراکنش

همانطور که اشاره کردیم، ۱inch به عنوان بخشی از استراتژی خود، از مسیریابی کارآمد و تقسیم تراکنش‌ها برای کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کند. مسیریابی کارآمد باعث می‌شود که تراکنش‌ها در جایی انجام می‌شوند که بهترین نرخ‌های تجاری پیدا می‌شوند و تقسیم تراکنش می‌تواند یک معامله واحد را بین چندین DEX توزیع کند تا نرخ‌ها و نقدینگی بهتری به دست آید و می‌تواند با کاهش هزینه کلی تراکنش به طور غیرمستقیم بر کارمزد Gas تأثیر بگذارد.

تلاش‌های بهینه‌سازی مستقیم Gas

فراتر از مسیریابی و تقسیم، وان اینچ به طور فعال روی بهینه‌سازی هزینه‌های Gas خود کار می‌کند. برای این هدف روی کارهایی مانند پیشرفت‌های فنی در نحوه ساختاربندی و اجرای تراکنش‌ها در پروتکل وان اینچ کار می‌کند. مشارکت کنندگان شبکه وان اینچ (توسعه‌دهندگان و مهندسان) به طور مداوم کدها و الگوریتم‌های اصلی پروتکل را به‌روز می‌کنند تا آن‌ها را از نظر میزان بهینه‌سازی Gas کارآمدتر کنند.

برتری نسبی

این بهینه‌سازی‌ها اغلب منجر به تراکنش‌های وان اینچ می‌شود که در مقایسه با بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز پیشرو (DEX) کارمزد Gas کمتری دارند. از آنجایی که هر DEX روش خاص خود را برای انجام معاملات دارد، کارایی در پردازش می‌تواند متفاوت باشد و منجر به هزینه‌های Gas متفاوت شود.

بهینه سازی gas در 1inch

در این تصویر، می‌بینید که یک تعویض ساده ۱۰ ETH -> DAI از طریق شبکه وان اینچ، ۳۳ درصد ارزان‌تر از Uniswap درآمده است… تنها در هزینه‌های Gas!

جمع‌بندی

حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت است و استراتژی‌های بهینه‌سازی Gas نیز به همین ترتیب است. تعهد ۱inch برای به‌روزرسانی مداوم پروتکل خود به این معنی است که تلاش می‌کند در ارائه راه‌حل‌های کارآمد و مقرون‌به‌صرفه جلوتر از سایرین باقی بماند.

به طور خلاصه، بهینه‌سازی Gas در شبکه وان اینچ یک ویژگی مهم در این پلتفرم است که رضایت کاربر را افزایش می‌دهد. این امر از طریق مسیریابی کارآمد، تقسیم تراکنش‌ها و بهبودهای فنی مداوم در پروتکل به دست می آید و وان اینچ را به یک انتخاب محبوب در فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل می‌کند.