جلب توجه NFTهای بیت‌کوین در آستانه‌ی هاوینگ - مجله رمزینکس

جلب توجه NFTهای بیت‌کوین در آستانه‌ی هاوینگ

حروف کلمه‌ی NFT روی زمینه‌ی مشبک تیره
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) مبتنی بر بیت‌کوین که با نام «کتیبه» (Inscriptions) شناخته می‌شوند، با نزدیک شدن به رویداد مهم هاوینگ (halving) بیت‌کوین، توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده‌اند.

بر اساس داده‌های وب‌سایت CryptoSlam، ان‌اف‌تی‌های بیت‌کوین بر بازار تسلط یافته و در طول هفته گذشته، ۵۵ درصد از کل معاملات ثبت شده‌ی NFT را به خود اختصاص داده‌اند. این حجم معاملات در مقایسه با مجموع اتریوم و سولانا در همین مدت، برتری قابل توجهی را نشان می‌دهد.

فروش NFTهای بیت‌کوین در این دوره با رشد چشمگیر ۹۶ درصدی به رقم ۱۷۶.۸ میلیون دلار رسیده است. نکته‌ی قابل ذکر این است که چهار مورد از پنج مجموعه‌ی پرفروش NFT در این هفته، بر بستر Ordinals بیت‌کوین بوده‌اند. اتریوم با فروش ۶۲.۲ میلیون دلاری در جایگاه دوم و سولانا با فروش ۴۱.۹ میلیون دلاری در رتبه‌ی سوم قرار گرفته‌اند.

NFTهای برتر بیت‌کوین پیشتاز در معاملات بازار

مجموعه‌ی دسته‌بندی‌نشده‌ی Ordinals با بیش از ۵۵ میلیون دلار فروش دارایی دیجیتال در بیش از ۵۳ هزار تراکنش، در صدر جدول قرار دارد.

فناوری Ordinals به کاربران امکان می‌دهد تا فایل‌هایی مانند تصاویر را در واحدهای ساتوشی (Sats)، کوچکترین واحد بیت‌کوین، جاسازی کنند. از زمان راه‌اندازی آن در ژانویه ۲۰۲۳، بیش از ۶۵ میلیون کتیبه روی شبکه بیت‌کوین ثبت شده است.

میم‌کوین «پاپس» (PUPS) با فروش بیش از ۴۴ میلیون دلار، به لطف پیش‌بینی راه‌اندازی قریب‌الوقوع پروتکل Runes در جایگاه دوم قرار دارد.

علاوه بر این، «نودمانکس» (NodeMonkes) و «ویزارد ای‌آر‌سی-۲۰» (WZRD BRC-20) رتبه‌های سوم و چهارم را به خود اختصاص داده‌اند که هر کدام بیش از ۱۰ میلیون دلار معامله داشته‌اند.

محرک‌های اصلی افزایش حجم معاملات ان‌اف‌تی

شرکت سرمایه‌گذاری DWF Ventures، افزایش چشمگیر حجم Ordinals را به رویداد هاوینگ آینده‌ی بیت‌کوین و راه‌اندازی قریب‌الوقوع پروتکل Runes نسبت داده است.

این شرکت همچنین توضیح داد که NFTهای برجسته‌ای مانند «نودمانکس»، «بیت‌کوین‌پاپتس» (BitcoinPuppets) و «کوانتوم‌کتس‌ایکس‌وای‌زد» (QuantumCatsXYZ) باعث افزایش قابل توجه کل حجم NFTهای بیت‌کوین شده‌اند.

رویداد هاوینگ بیت‌کوین که برای ۱ اردیبهشت برنامه‌ریزی شده است، پاداش استخراج‌کنندگان را به ۳.۲۵ بیت‌کوین کاهش می‌دهد و به طور بالقوه بر ارزش این رمزارز تأثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر، پروتکل Runes قصد دارد تا به عنوان همتای قابل تعویض Ordinals عمل کند. این پروتکل از مدل خروجی تراکنش خرج‌نشده (UTXO) برای تسهیل ایجاد، نام‌گذاری و انتقال کالاهای دیجیتال به طور انحصاری در شبکه‌ی بیت‌کوین استفاده می‌کند.

در همین حال، این رشد با تصمیم غیرمنتظره‌ی صرافی بایننس مبنی بر قطع پشتیبانی از NFTهای بیت‌کوین در پلتفرم خود همزمان شده است.

با این حال، همانطور که داشبورد Dune Analytics مدیریت‌شده توسط Sealaunch گزارش می‌دهد، معامله‌گران NFT به سرعت به پلتفرم‌های دیگر مانند «مجیک ایدن» (Magic Eden) مهاجرت کرده‌اند، جایی که NFTهای بیت‌کوین بیش از نیمی از کل حجم تراکنش‌های بین‌زنجیره‌ای را تشکیل می‌دهند.

منبع: CryptoSlate

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید