بایننس بیشترین حجم معاملات را در بین صرافی ارزهای دیجیتال دارد. این صرافی در ابتدا به عنوان یک صرافی ساده کریپتو در سال ۲۰۱۷ کارش را شروع کرده و به سرعت رشد کرد و از زمان راه‌اندازی نوآوری‌ها و جنجال‌های زیادی را هم تجربه کرده است.

در این مقاله تاریخچه کوتاهی از صرافی پرسر و صدا و محبوب بایننس آورده‌ایم، همینطور چگونگی تبدیل شدن بایننس به بزرگترین صرافی ارز دیجیتال، ایده‌های نوآورانه آن و البته جنجال‌هایی که به راه انداخته است را بررسی می‌کنیم.

آغاز کار بایننس (۲۰۱۷-۲۰۱۸)

صرافی بایننس برای اولین بار در جولای ۲۰۱۷ پس از عرضه اولیه سکه (ICO) برای بایننس کوین (BNB) راه‌اندازی شد. اصطلاح Binance از ترکیب عبارت Binary Finance بوجود آمده است. Binary Finance همان ارز دیجیتال است، یعنی یک گردش مالی که از طریق کد باینری کار می‌کند. صرافی بایننس توسط چانگ پنگ ژائو (CZ) و مدیر عامل شرکت هی یی تاسیس شد.

دفتر مرکزی بایننس در ابتدا در چین قرار داشت، اما زمانی که چین ممنوعیت‌های بیشتر و بیشتری را برای معاملات رمزارزها اعمال کرد، این شرکت به ژاپن نقل مکان کرد و پس از سخت‌تر شدن قوانین ژاپن، به Malta نقل مکان کرد. در حال حاضر، این شرکت در جزایر Cayman به ثبت رسیده است.

بایننس به دلیل فناوری پیشرفته، رابط کاربری ساده و کاربر پسند و طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال ارائه شده به سرعت به شهرت رسید. 

لوگو طلایی بایننس

عرضه اولیه سکه (ICO)

در روزهای اولیه، بایننس برای بایننس کوین (BNB)، که در اصل یک توکن ERC-20 در بلاک چین اتریوم بود، یک ICO برگزار کرد. ICO موفقیت آمیز بود و حدود ۱۵ میلیون دلار جمع آوری شد و بایننس سرمایه لازم را برای گسترش فعالیت‌های خود به دست آورد.

بایننس کوین یا همان BNB با معیار کاهش تورم راه‌اندازی شد. اولین مکانیزمی که باعث کاهش تورم BNB می‌شود، سوزاندن فصلی BNB توسط صرافی است. بایننس، بخشی از BNB خود را در صرافی از بین می‌برد یا از چرخه بازار خارج می‌کند. دومین اقدام بایننس به منظور کاهش تورم، در سال ۲۰۲۱ آغاز شد که در این زمینه بحث‌های زیادی هم بین معامله‌گران و کارشناسان ارزهای دیجیتال در گرفته است.

بیشتر بخوانید: سوزاندن بایننس کوین (BNB) چیست و چه پیامدی دارد؟

رشد، هک و راه‌اندازی BUSD در سال ۲۰۱۹

پلتفرم کاربرپسند بایننس، همراه با طیف گسترده‌ای از دارایی‌های قابل معامله و کارمزدهای پایین، به سرعت رشد کرد و تا ژانویه ۲۰۱۸ از نظر حجم معاملات به بزرگترین صرافی جهان تبدیل شد. پس از آن شرکت به دنبال رشد بیشتر بود و یکی از راه‌هایی که در این مسیر به آن‌ها کمک کرد، راه‌اندازی بایننس USD (BUSD) بود، یک استیبل کوین با پشتوانه USD، که در سپتامبر ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. بایننس همچنین در سال ۲۰۱۹ بایننس کوین (BNB) را از اتریوم به زنجیره بایننس جدید منتقل کرد. نسخه ایالات متحده بایننس (Binance.US) نیز در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد، که گام دیگری برای رشد بایننس به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال بود.

راه‌اندازی BUSD

BUSD با مشارکت شرکت Paxos که یک موسسه مالی مستقر در نیویورک است، تاسیس شد. استیبل کوین‌ها رمزارزهای پایه‌ای هستند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ارزش ثابتی داشته باشند که در مورد BUSD ارزش آن همیشه با دلار آمریکا برابری است. Paxos نقش کلیدی در تضمین پایداری و قابلیت اطمینان BUSD ایفا می‌کند و گزارش‌های ماهانه‌ای در مورد پشتوانه BUSD را همراه با تأییدیه‌های یک شرکت حسابداری شخص ثالث ارائه می‌دهد.

استیبل کوین BUSD

BUSD یکی از ۱۰ دارایی برتر از نظر ارزش بازار است که بیش از ۱۸ میلیارد دلار در گردش در بازار است.  پس از فروپاشی استیبل کوین UST در سال ۲۰۲۲، Paxos شروع به افشای دارایی‌های پشتیبان برای BUSD با شفافیت بیشتری کرد و به کاربران اطمینان داد که BUSD کاملاً توسط پول نقد یا معادل‌های نقدی ایالات متحده پشتیبانی می‌شود.

امکان خرید رمزارز با کارت بانکی

بایننس همچنین در سال ۲۰۱۹ شراکتی را با Simplex آغاز کرد که امکان استفاده از خرید ارزهای دیجیتال با کارت اعتباری را هم در صرافی فراهم کند. این مشارکت خرید ارزهای دیجیتال را برای کاربران بایننس به‌طور مستقیم با کارت‌های بانکی آسان‌تر کرد و دسترسی به سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری را بهبود بخشید.

اولین باری که بایننس هک شد

در اوایل سال ۲۰۱۹، در ماه می، بایننس اولین هک در تاریخ خود را تجربه کرد که طی آن ۷۰۰۰ بیت کوین (BTC) از صرافی تخلیه شد. در آن زمان، ارزش بیت کوین بیش از ۴۰ میلیون دلار بود. بایننس توانست خسارت تمام کاربران ضرر دیده را از طریق صندوق دارایی ایمن خود بپردازد و با اقداماتی که انجام داد، در صورت هک مجدد صرافی، دارایی کاربران امن خواهد ماند.

راه اندازی بلاکچین بایننس (۲۰۲۰)

بایننس برای به دست آوردن جایگاهی در دنیای رو به رشد مالی غیرمتمرکز (DeFi)، زنجیره هوشمند بایننس (BSC) را پیاده سازی کرد، یک بلاکچین با قابلیت قرارداد هوشمند. این زنجیره از ماشین مجازی اتریوم هم پشتیبانی می‌کند. در اصل، بایننس جایگزینی برای اتریوم اما با سرعت تراکنش سریع‌تر و کارمزد کمتر ایجاد کرد. هر برنامه‌ای که روی اتریوم راه‌اندازی شده بود، می‌توانست به BSC نیز مهاجرت کند. این کار به رشد صرافی Binance و BSC کمک زیادی کرد.

بایننس اسمارت چین به طور رسمی در سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد و BNB با ابزار جدید خود، پس از ماه ها رشد قیمت، در می ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید.

راه‌اندازی تحقیقات IRS

تنها یک ماه پس از راه‌اندازی BSC، در اکتبر ۲۰۲۰، فوربس مقاله‌ای را بر اساس یک سند فاش شده منتشر کرد که ادعا می‌کرد بایننس عمداً یک ساختار تجاری برای گمراه کردن قانون‌گذاران ایالات متحده ایجاد کرده است.

یک ماه پس از راه اندازی BSC، فوربس مقاله‌ای را بر اساس یک سند فاش شده منتشر کرد. در این مقاله ادعا شده بود که بایننس به طور عمدی یک ساختار تجاری برای فریب رگولاتورهای ایالات متحده ایجاد کرده است.

در می ۲۰۲۱، تقریباً زمانی که BNB به بالاترین قیمت خود رسیده بود، IRS تحقیقاتی را در مورد Binance آغاز کرد و بایننس در واقع بعد از ۷ ماه یعنی در فوریه ۲۰۲۲ سهام فوربس را خریداری کرد.

دور جدید سوزاندن BNB (2021)

در اکتبر ۲۰۲۱، بایننس یک مکانیک کاهش تورم دیگر را در قالب به روزرسانی BEP-95 به BSC به BNB ابداع کرد. ارتقاء BEP-95 به این معنی است که شبکه BSC نسبت ثابتی از gas fees یا هزینه تراکنش هر بلوک را که اعتبار سنجی شده‌اند (توسط کسانی که تراکنش ها را تأیید می‌کنند، تایید شده‌اند) جمع آوری می‌کند و می‌سوزاند. 

نتیجه اینست که هر چه معاملات بیشتری در BSC انجام شود، BNB بیشتری سوزانده می‌شود و عرضه را کاهش می‌دهد و در نتیجه قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند..

راه‌اندازی بلاکچین BNB

بایننس دو شبکه بلاک چین موجود خود یعنی: بلاکچین بایننس و بایننس اسمارت چین را در یک اکوسیستم واحد به نام BNB Chain ادغام کرد. هدف از این حرکت، ساده کردن عملیات بلاک چین و افزایش عملکرد شبکه آن‌ها بود.

BNB Beacon Chain (زنجیره بایننس سابق): این بخش از زنجیره BNB بر حاکمیت و رای دادن متمرکز است. اینجا جایی است که تصمیمات اداری و سازمانی برای شبکه گرفته می‌شود که معمولاً جامعه دارندگان توکن BNB را شامل می‌شود.

BNB Smart Chain (زنجیره هوشمند بایننس سابق): این جایی است که برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) در آن کار می‌کنند و مکانیزم اجماع شبکه در آن انجام می‌شود. از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و مسئولیت پردازش تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه را بر عهده دارد.

اولین نقص ایمنی بلاکچین

BNB Chain اولین نقض امنیتی بزرگ خود را تجربه کرد. هکر موفق به ایجاد غیرقانونی ۱ میلیون توکن BNB از طریق دو تراکنش غیرمجاز جداگانه شد. سپس این توکن‌های تقلبی BNB توسط هکر از طریق چندین شبکه بلاک چین (زنجیره)، با استفاده از پل‌های زنجیره‌ای متقابل منتقل شدند.

البته هیچ یک از دارندگان BNB به طور مستقیم توکن‌های خود را به دلیل سوء استفاده از دست ندادند، به این معنی که کیف پول‌های شخصی مستقیماً در معرض خطر قرار نگرفتند. با این حال، ایجاد ۱ میلیون توکن غیرمجاز BNB پیامدهای گسترده‌تری در سراسر صنعت داشت. 

تلاش برای سرکوب بایننس (۲۰۲۲-۲۰۲۳)

فروپاشی صرافی FTX، صرافی‌های رمزنگاری متمرکز را در تیررس قانون‌گذاران و کارشناسان مالی قرار داد. نهادهای مختلف از Binance، همراه با انبوهی از صرافی‌های متمرکز دیگر خواسته‌اند تا مدرکی مبنی بر ذخایرشان به همراه سند حسابرسی سیستم‌های کنترل مالی خود، ارائه دهند. با این وجود بایننس هنوز تا زمانی که وضعیت بی‌گناهی‌اش ثابت شود، با اتهام مواجه است. چیزی جز یک حسابرسی کامل توسط یک شرکت برتر، ترس و عدم اطمینان به بایننس را از بین نمی‌برد.

جمع‌بندی

از سال ۲۰۲۳، بایننس همچنان یک نیروی مسلط در دنیای ارزهای دیجیتال است. خدمات خود را گسترش داده است تا نه تنها تجارت ارزهای دیجیتال، بلکه منابع آموزشی، امور خیریه، تحقیقات فناوری بلاک چین و موارد دیگر را نیز شامل شود. بایننس علیرغم اینکه در کشورهای مختلف با نظارت‌های زیادی مواجه شده است، همچنان یک بازیگر اصلی در بازار جهانی ارزهای دیجیتال باقی مانده است.