افزایش تمایل نهادهای مالی کانادا به ارزهای دیجیتال - مجله رمزینکس

افزایش تمایل نهادهای مالی کانادا به ارزهای دیجیتال: چشم‌اندازی برای پذیرش گسترده

پرچم کانادا روی یک سطح بتنی و یک بیت‌کوین روی آن
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک نظرسنجی مشترک که توسط «کی‌پی‌ام‌جی کانادا» و «انجمن کانادایی دارایی‌ها و استراتژی‌های جایگزین» (CAASA) انجام شده است، حاکی از تمایل فزاینده‌ی نهادهای مالی کانادا به پذیرش ارزهای دیجیتال است. این یافته، نشانگر افزایش قابل توجه نرخ پذیرش این دارایی‌های نوظهور در کانادا می‌باشد.

نتایج این پژوهش بیانگر آن است که اعتماد به رشد بازار ارزهای دیجیتال و وجود یک محیط نظارتی حمایتی در کانادا، موجب افزایش قابل توجه علاقه‌ی نهادهای مالی به این حوزه شده است. بر اساس این نظرسنجی، در سال ۲۰۲۳، حدود ۳۹ درصد از نهادهای مالی مورد بررسی، در معرض دارایی‌های دیجیتال قرار گرفته‌اند. این رقم در مقایسه با ۳۱ درصد دو سال قبل، بیانگر رشد چشمگیر ۸ درصدی است.

علاوه بر افزایش علاقه، این نظرسنجی حاکی از اقدامات عملی نهادهای مالی در راستای ورود به این حوزه است. بخش قابل توجهی از این نهادها، سهم قابل ملاحظه‌ای از سبد سرمایه‌گذاری خود را به ارزهای دیجیتال اختصاص داده‌اند. تقریباً یک‌سوم از مؤسسات شرکت‌کننده، دست‌کم ۱۰ درصد از دارایی‌های خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این امر نشان‌دهنده‌ی اعتقاد فزاینده‌ی آن‌ها به پتانسیل بلندمدت این کلاس دارایی نوظهور است.

این روند با گسترش خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال که توسط مؤسسات مالی ارائه می‌شود، همراه است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در حال حاضر، نیمی از مؤسسات ارائه‌دهنده‌ی خدمات مالی، دست‌کم یک نوع خدمت مرتبط با ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند. این رقم در سال ۲۰۲۱ برابر با ۴۱ درصد بود. دامنه‌ی این خدمات شامل پلتفرم‌های معاملاتی، راه‌حل‌های نگهداری دارایی (Custody) و استراتژی‌های معاملات کمی (Quantitative Trading) طراحی‌شده برای بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد.

این نظرسنجی همچنین بر تغییر رویکرد به سمت تنوع‌بخشی در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال تأکید می‌کند. در حالی که مالکیت مستقیم دارایی‌های دیجیتال همچنان رواج دارد (حدود ۷۵ درصد از نهادهای مالی در معرض ارز دیجیتال، آن‌ها را به طور مستقیم نگهداری می‌کنند)، تعداد فزاینده‌ای از این نهادها در حال بررسی مسیرهای جایگزین هستند. این مسیرها شامل محصولات سرمایه‌گذاری تحت نظارت مانند صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETFها) و قراردادهای مشتقه (Derivatives)، و همچنین سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری (Venture Capital) یا صندوق‌های تامین مالی (Hedge Fund) متخصص در حوزه‌ی دارایی‌های دیجیتال است.

کارشناسان، افزایش قابل توجه پذیرش ارزهای دیجیتال توسط نهادهای مالی کانادا را به چند عامل کلیدی نسبت می‌دهند. رونق بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ که احتمالاً تحت تأثیر عواملی مانند تورم بوده است، باعث شده تا دارایی‌های دیجیتال به عنوان سرمایه‌گذاری‌های جایگزین و ابزارهای بالقوه‌ی حفظ ارزش، جذابیت بیشتری پیدا کنند.

علاوه بر این، رویکرد پیشرو و حمایتی کانادا در زمینه‌ی مقررات ارز دیجیتال، به عنوان عاملی کلیدی در افزایش اعتماد به شمار می‌رود. تصویب اخیر قوانین مربوط به صندوق‌های قابل معامعه در بورس مبتنی بر بیت‌کوین و اتریوم، در کنار سایر اقدامات حمایتی، به مشروعیت بخشیدن به بازار ارز دیجیتال و کاهش نگرانی‌های مرتبط با ریسک در بین نهادهای مالی کمک کرده است.

با نگاهی به آینده، کارشناسان این صنعت همچنان انتظار رشد مداوم در پذیرش ارزهای دیجیتال توسط نهادهای مالی کانادا را دارند. با این حال، آن‌ها بر اهمیت آموزش و برنامه‌ریزی دقیق برای سرمایه‌گذارانی که به این بازار جدید و پرنوسان وارد می‌شوند، تأکید می‌کنند. به نظر می‌رسد بازار ارز دیجیتال کانادا با پشتوانه‌ی علاقه‌ی قوی سرمایه‌گذاران، گسترش خدمات مرتبط با این حوزه، و محیط نظارتی حمایتی، برای رشد پایدار آماده است.

منبع: Bitcoinist

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید