رمزارزهای برتر در طول سال ۲۰۲۱ شاهد نوسانات قیمتی زیادی بوده‌اند. کاردانو هم از این قاعده مستثنی نیست. علی‌رغم خبرهای خوب پیرامون کاردانو، اما این رمزارز هنوز نتوانسته که انتظارات جامعه خود را برآورده کند. بسیار از کارشناسان در پایان سال ۲۰۲۲  قیمت بالای ۱۰ دلار را برای کاردانو متصور شده‌اند. اما واقعا این پیش‌بینی چقدر واقعیت دارد؟ در این مقاله از رمزینکس قصد داریم که به آینده ارز دیجیتال کاردانو و پیش‌بینی قیمت آن در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۵ بر اساس نظر کارشناسان و تحلیلگران برجسته بپردازیم.

تاریخچه قیمت کاردانو (آدا)

بعد از اینکه چارلز هاسکینسون کاردانو را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد، تنها چهار سال طول کشید تا کاردانو به دهمین رمزارز بزرگ جهان از نظر ارزش بازار تبدیل شود.

ارزش بازار و قیمت هر کوین کاردانو در نوامبر ۲۰۲۰ به ترتیب ۳/۳ میلیارد دلار و ۰/۱۰۷۱۸۲ دلار بود و یکی از ارزان‌ترین رمزارزهای بازار محسوب می‌شد. در مقاله «کاردانو (آدا) چیست؟ از سردسته نسل سوم بلاک‌چین چه می‌دانیم؟) به طور مفصل در مورد این ارز دیجیتال صحبت شده است.

کاردانو در سال ۲۰۱۷

تیم توسعه کاردانو در جریان عرضه اولیه کوین این پروژه، بیش از ۶۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرد. کاردانو در طول اولین هفته پس از معرفی، رشد قابل ملاحظه‌ای را در قیمت خود تجربه کرد و تا ۱ اکتبر ۲۰۱۷ ارزش بازار آن به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار رسید.

کاردانو به سرعت در چندین صرافی بزرگ رمزارزها لیست شد. قیمت کاردانو در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۷ بیش از ۱۴۲ درصد افزایش یافته و ارزش بازار آن را به ۳/۵ میلیارد دلار رسید.

کاردانو در سال ۲۰۱۸

در اوایل ژانویه ۲۰۱۸ قیمت این آلت‌کوین رکورد تاریخی ۱/۱۶۲ دلار را ثبت کرد و ارزش بازار آن در رشدی بی‌سابقه به بیش از ۳۳ میلیارد دلار رسید. متاسفانه، این رشد کوتاه‌مدت بود و پس از مدت زمان کمی قیمت آن وارد فاز نزولی شد. در جریان بازار خرسی این مقطع قیمت کاردانو با ریزش چشمگیر به زیر ۰/۰۴ دلار کاهش یافت و سال ۲۰۱۸ را در همین محدوده قیمتی به پایان برد.

کاردانو در سال ۲۰۱۹

کنترل بازار کاردانو در نیمه اول سال ۲۰۱۹ در دست گاوها بود. در ابتدا، قیمت این رمزارز تا نهم ژانویه به ۰/۰۵ دلار رسید؛ اما در ششم فوریه به محدوده ۰/۰۳۵ دلار کاهش یافت و در محدوده به خوبی حمایت شد. در این محدوده خریداران وارد بازار شده و تا دهم آوریل قیمت کاردانو را به ۰/۱۰ دلار رساندند.

کاردانو پس از اصلاح قیمت به محدوده ۰/۰۵۷ دلار پنج بار تلاش کرد تا مقاومت مهم ۰/۱۰ دلار را بشکند. در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۹ کاردانو توانست به محدوده ۰/۱۱ دلار برسد؛ اما فروشندگان وارد بازار شدند و دوباره قیمت را پایین آوردند. بقیه سال برای کاردانو نزولی بود و این رمزارز در ماه دسامبر به سختی توانست در محدوده ۰/۰۳ دلار حمایت پیدا کند.

کاردانو در سال ۲۰۲۰

قیمت کاردانو از ابتدای سال۲۰۲۰ به ترتیبی که در ادامه گفته‌ایم مسیر خود را تا پایان سال طی کرد.

  • در ادامه روند نزولی قبل در سال ۲۰۱۹، کاردانو در ابتدای ژانویه در محدوده ۰/۰۳ دلار معامله شد. 
  • پس از نوسان‌های متعدد، قیمت کاردانو در اواسط فوریه به ۰/۰۶ دلار رسید اما بعد از مدتی دوباره شروع به کاهش کرد.
  • در ماه مارس با سقوط بازار ارزهای دیجیتال به دلیل شیوع کوئید ۱۹ قیمت رمزارز کاردانو به ۰/۰۲ دلار سقوط کرد. 
  • در چند هفته بعد و با بازگشت تدریجی بازار، قیمت در پایان ماه جولای به ۰/۱۵ دلار افزایش یافت.
  • در ادامه نوسان‌های شدید بازار، قیمت دوباره تا پایان سپتامبر به ۰/۰۷ دلار کاهش یافت. 
  • این بار خریداران قدرت بسیار بالایی نشان دادند و با خریدهای بی‌وقفه قیمت کاردانو را تا پایان ماه نوامبر به محدوده جذاب ۰/۱۷ دلار رساندند.
  • یکی از دلایل این صعود بزرگ، رشد ادامه‌دار قیمت بیت کوین بود. کاردانو پس از تجربه کردن دوره‌هایی از نوسان توانست سال ۲۰۲۰ را در محدوده قیمتی ۰/۱۷ دلار به پایان برساند.

پیش‌بینی روند افزایش قیمت کاردانو تا سال ۲۰۲۳

در زمان نگارش این مقاله (نیمه دوم مهر ۱۴۰۰) قیمت کاردانو در محدوده ۲/۲ دلار است که ممکن است در آینده نزدیک شاهد تغییر باشد. اگرچه این قیمت نمی‌تواند با ارزش بیت‌کوین که در حال حاضر در حدود ۵۸۰۰۰ دلار است، رقابت کند اما قطعاً درصد تغییر قیمت کاردانو در چند سال گذشته کاملاً سرسام‌آور بوده است.

این رشد به گونه‌ای بود که در گذشته نه‌چندان دور  توانست جایگاه مهمی در بازار برای کاردانو به دست آورد و آن را در رتبه سوم بزرگ‌ترین رمزارزهای جهان قرار داد. اما پلتفرم کاردانو نتوانست به یکی از هدف خود که سه‌رقمی شدن ارزش بازار بود برسد و در محدوده ۹۸/۹۱ میلیارد دلار متوقف شد.

کاردانو با پیشی گرفتن از رقبایی مانند لایت‌کوین و ریپل در حال حاضر یکی از پلتفرم‌های نوظهور در دنیای رمزارزها است. 

  • اما قیمت کاردانو در سال ۲۰۲۱ و سال‌های بعد چقدر خواهد بود؟ 
  • آیا کاردانو سرمایه‌گذاری خوبی است؟ 
  • و در نهایت، آیا کاردانو می‌تواند جایگاهی در پورتفولیوی سرمایه‌گذاران داشته باشد؟

قبل از پرداختن به پیش‌بینی قیمت کاردانو، بهتر است مقدمه‌ای مختصر در مورد پلتفرم و کوین‌کاردانو بخوانیم.

کاردانو چیست؟

کاردانو یک پلتفرم بلاک‌چین غیرمتمرکز است که توسط چارلز هاسکینسون، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، رهبری می‌شود. توسعه این پلتفرم در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.

سازندگان کاردانو هدف اصلی این پلتفرم را تبدیل شدن به یک شبکه بلاک‌چین سازگارتر با محیط زیست و مقیاس‌پذیرتر اعلام کرده‌اند؛ یکی از راه‌های رسیدن به این هدف اول کاهش نیاز به ماینرهای انرژی بر بیت‌کوین است.

کاردانو برای آدا (ADA) نقش اتریوم برای اتر و ریپل برای اکس‌آر پی را دارد. در واقع به اصطلاح عامیانه، کاردانو نام بستری است که از رمزارز بومی آدا استفاده می‌کند (در این مقاله و سایر نوشته‌ها از عنوان «کاردانو» برای اشاره به پلتفرم و نیز رمزارز «آدا» استفاده می‌شود).

کاردانو یک پلتفرم بلاک‌چین منبع باز است که به دو قسمت تقسیم می‌شود: یکی لایه پرداختی کاردانو یا سی‌اس‌ال (CSL) و دیگری لایه محاسباتی کاردانو یا سی‌سی‌ال (CCL).

دوره سی‌اس‌ال، که به عصر بایرون نیز معروف است، به کاربران اجازه می‌دهد تا کوین بومی کاردانو یعنی آدا را برای سایر شرکت‌کنندگان در بلاک‌چین ارسال کنند. این لایه مانند دیگر رمزارزهای لایه یک از جمله بیت‌کوین، امکان ثبت غیرقابل تغییر تراکنش‌ها را دارد.

سی‌سی‌ال یک لایه جداگانه است که با ترکیب کردن اجزای متعددی که در برنامه‌های غیرمتمرکز شلی (Shelley) و گوگوئن (Goguen) از توکن‌سازی، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز پشتیبانی می‌کند.

شبکه کاردانو یک پلتفرم توسعه نرم‌افزاری بلاک‌چین را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که بر اساس آن می‌توانند قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز را توسعه دهند. کاردانو اخیراً به شبکه اصلی گوگوئن ارتقا یافته که یک پلتفرم بلاک‌چین دارای ویژگی‌های شبکه‌ای قفل کردن توکن است.

آدا چیست؟

آدا یک رمزارز یا توکن دیجیتالی است که بر روی بلاک‌چین کاردانو اجرا می‌شود. 

  • با این حال، کاردانو به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت هزینه خدمات در شبکه عمل می‌کند.
  • همچنین کاربران شبکه کاردانو می‌توانند دارایی خود را در صرافی‌های رمزارزی مختلف از جمله بایننس، دیجی فینکس و آپ بیت منتقل و معامله کنند. 
  • کیف پول رسمی کاردانو یعنی ددالوس (Daedalus) مکانی امن برای ذخیره کوین‌های این شبکه است.

تحلیل فاندمنتال کاردانو

همان‌طور که گفته شد بلاک‌چین کاردانو به دو لایه پرداختی و محاسباتی تقسیم می‌شود. برای درک بهتر این دو لایه ادامه مطلب را بخوانید. در این بخش می‌خواهیم ببینیم لایه‌ها چه نقشی در شبکه کاردانو دارند. 

لایه سی‌اس‌ال با استفاده از مکانیسم اوروبوروس (Ouroboros) انجام تراکنش‌های همتا به همتا را در شبکه میسر می‌کند. از طرف دیگر، مکانیسم قرارداد هوشمند توسط لایه سی‌سی‌ال به کار گرفته می‌شود و این موجب پیشرفت یکپارچه در هر دو بخش می‌شود.

کاردانو برای دستیابی به اجماع در شبکه از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. اما این روش همان مکانیسم اثبات سهام رایج نیست بلکه مدلی شبیه به آن است که تفاوت‌هایی دارد. روش اجماع کاردانو اغلب «اثبات سهام اوروبوروس» نامیده می‌شود و بعد متفاوتی را در ایجاد بلوک‌ها اضافه می‌کند.

بر خلاف اثبات سهام که در آن دارندگان بیشترین تعداد توکن برای تأیید تراکنش‌ها انتخاب می‌شوند، در روش اوروبوروس این رویه تغییر کرده و اسلات یا بازه‌های زمانی به نام ایپاک (epoch) ایجاد شده است.

هر ایپاک یک اسلات رهبر دارد که توسط گره‌های دیگر موجود در اسلات انتخاب شده است. این اسلات‌های رهبر هر ایپاک وظیفه ایجاد بلوک را انجام می‌دهند و این فرصت هر بار به یکی از آنها می‌رسد. این مکانیسم باعث کاهش شلوغی شبکه افزایش سرعت تأیید تراکنش‌ها می‌شود.

نکته جالب در نقشه راه کاردانو اشاره به اجرای به روزرسانی‌های جدید به صورت هفتگی است. شبکه کاردانو در ژوئن ۲۰۲۱ به روزرسانی مهمی به نام «شبکه اصلی ۴.۱.۰ ددالوس» را اجرا کرد؛ در این نسخه کیف پول کاردانو می‌تواند از توکن‌ها به صورت اعشاری پشتیبانی کند.

تیم کاردانو همچنین در حال حاضر بر روی مکانیسم اثبات مفهوم کار می‌کند. در این ماه با افزوده شدن اِی‌پی‌آی های جدید کاردانو وضعیت غیرمتمرکز شبکه ارتقا پیدا کرد.

پیش‌بینی قیمت کاردانو

با توجه به داده‌های ابزار تحلیلی بیت‌کوین پلتفرم ایتالیایی پرویسیونی بیت‌کوین (Previsioni Bitcoin)، آینده کاردانو درخشان به نظر می‌رسد. همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید، مطابق پیش بینی قیمت کاردانو ارزش هر توکن آدا تا دسامبر ۲۰۲۳ به ۱۱/۸۷ دلار خواهد رسید.

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال کاردانو در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳

در هنگام نوشتن این آمار، ارزش بازار کاردانو ۷۲ میلیارد دلار است و پس از بیت کوین، اتریوم، و بایننس کوین، در رتبه چهارم بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار دارد. در سال ۲۰۲۱، ارزش توکن کاردانو ۱۵۸۳ درصد رشد کرده است در حالی که این عدد برای بیت کوین ۶۹ و برای اتریوم ۴۱۷ درصد بوده است.

مقایسه افزایش قیمت کاردانو با بیت‌کوین و اتریوم در سال ۲۰۲۱

کاردانو هنوز هم یکی از قوی‌ترین رمزارزهای بازار از نظر رشد قیمت است. قیمت کاردانو در حال حاضر در حدود ۲/۲ دلار است که احتمال رشد بیشتر آن در آینده نزدیک وجود دارد. برای مشاهده آمارهای به روز می‌توانید به سایت کوین مارکت کپ مراجعه کنید.

  • طبق تحلیل‌های «دیجیتال کوین فورکست»، قیمت کاردانو تا پایان سال ۲۰۲۱ به حدود ۳/۱۲ دلار افزایش می‌یابد. 
  • همچنین، طبق پیش‌بینی والت اینوستر، قیمت اتریوم تا پایان سال ۲۰۲۱ به حدود ۴۰۵۵ دلار خواهد رسید.
  • طبق پیش‌بینی «پلتفرم ایکانمی فورکست اِیجنسی»، قیمت توکن آدا در پایان سال ۲۰۲۱ به ۳/۸۳ دلار، در سال ۲۰۲۲ به ۷/۷۰ دلار، در سال ۲۰۲۳ به ۸/۹۳ دلار و تا پایان ۲۰۲۵ به ۱۵ دلار خواهد رسید.
  •  به علاوه، «پلتفرم کریپتو نیوز» تخمین می‌زند که قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۲ به ۳۴۰۰ دلار می‌رسد.
  • بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها، قیمت توکن آدا در سال ۲۰۲۴ ممکن است به ۶/۵ دلار برسد. 
  • طبق پیش‌بینی‌های «تریدینگ اجوکیشن» از قیمت کاردانو، سقف قیمتی آدا در سال ۲۰۲۴ می‌تواند بیشتر از ۶/۸ دلار و کف قیمت آن در حدود ۴/۷۲ دلار باشد.
  • بر اساس پیش‌بینی «دیجیتال فورکستس» قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۴ می‌تواند به حدود ۶۴۸۱ دلار برسد.
  • پیش‌بینی «پلتفرم ایکانومی واچ» از آینده کاردانو حاکی از رسیدن قیمت این رمزارز به محدوده مهم ۱۰ دلار تا قبل از سال ۲۰۲۵ است. این احتمال وجود دارد که قیمت آدا در سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲۰ دلار برسد.
  • پیش‌بینی قیمت کاردانو برای سال ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که قیمت این رمزارز می‌تواند از ۹ دلار در ابتدای سال به ۱۹/۹۸ دلار تا پایان سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.

پیش‌بینی قیمت کاردانو در سال ۲۰۲۲

اگر کاردانو بتواند امسال را در محدوده قیمت‌های پیش‌بینی شده به پایان برساند، ممکن است در سال ۲۰۲۲ روند صعودی خود را ادامه دهد. بنابراین، در صورت موفقیت‌آمیز بودن توسعه قراردادهای هوشمند، این امکان وجود دارد که معاملات کاردانو در آغاز سال ۲۰۲۲ بین قیمت‌های ۵/۲۴۴ دلار تا ۷/۳۴۲ دلار یا بیشتر انجام شود.

با این حال، اگر امسال با سقوط قیمت در تله خرسی و رسیدن به کف‌های قبلی به پایان برسد، ممکن است کاردانو در سال آینده بین ۲/۲۹۸ دلار تا ۲/۵۲۱ دلار معامله شود.

اگر افراد مشهور بیشتری در مورد پیامدهای زیست محیطی غول‌های رمزارزی مانند بیت‌کوین بحث کنند، به احتمال زیاد قیمت کاردانو در نهایت افزایش یافته و به ۱۵/۱۷ دلار خواهد رسید؛ زیرا در این صورت کاردانو جایگزین بهتری نسبت به بیت‌کوین به نظر می‌رسد و بسیاری از مردم به آن روی می‌آورند.

در سوی دیگر، اگر مشکلات پیش‌آمده در مورد قابلیت استفاده از روش اثبات شبکه کاردانو همچنان ادامه پیدا کند، ممکن است بسیاری از سرمایه‌گذاران توکن‌های خود را فروخته و قیمت آدا با ریزش شدید به سطح ۳/۹۹ دلار کاهش یابد.

پیش‌بینی قیمت کاردانو برای سال ۲۰۲۵

اگر در پنج‌سال آینده کاردانو سیستم رأی‌گیری باز خود را پیاده کند این شبکه ممکن است بخشی از معامله‌گران خود را از دست بدهد در نتیجه قیمت توکن آدا به نزدیکی ۷/۸۶ دلار کاهش یابد.

با این حال، با توجه به اینکه کاردانو سیستم‌های پیشگیری از اشکال خود را بهبود بخشیده است و اگر بتواند در طول این پنج سال عملکرد مؤثر& این سیستم‌ها را حفظ کند ممکن است قیمت توکن آن به طور متوسط در محدوده ۱۲/۷۳ دلار در نوسان باشد.

در سوی دیگر، اگر کاردانو بتواند چندین پروژه و همکاری را که به بهبود امنیت دو لایه‌ای آن کمک کند راه بیاندازد، ممکن است قیمت توکن‌های آن افزایش یابد. همچنین، به‌روزرسانی‌های جدید در قراردادهای هوشمند ممکن است به زودی به عملکرد کارآمد برسند، در نتیجه قیمت کاردانو تا پایان پنج سال آینده به سقف ۲۵/۳۷ دلار برسد.

با توجه به گفته‌های بالا می‌توان گفت متوسط ​​قیمت پیش‌بینی شده برای کاردانو تا سال ۲۰۲۵ در حدود ۱۰ دلار است؛ اما به هر حال، باید برای قیمت کاردانو در سال ۲۰۲۵، همزمان سناریوی نزولی و سناریوی صعودی در نظر گرفت و بر اساس حرکات قیمت، یکی از این سناریوها را صحت‌سنجی کرد. برای این کار می‌توانید از تحلیل تکنیکال و نمودار شمعی قیمت استفاده کنید که در بخش زیر آورده شده است: 

نمودار بالا، قیمت کاردانو رو در بازه زمانی یک ماهه نشان می‌دهد و همانطور که مشاهده می‌کنید، یک سطح حمایتی در قیمت ۰.۲۲۰ دلار برای قیمت ایجاد شده است و در برخورد دوم، واکنش مثبت قیمت به این سطح را شاهد هستیم. 

با توجه به این وضعیت در نمودار می‌توان گفت، تا زمانی که قیمت در بالای این سطح حمایتی حداقل تا ۱ سال و نیمِ آینده به سر می‌برد، می‌توان سناریوی صعودی و حدود قیمت ۱۰ دلار را برای آینده ارز دیجیتال کاردانو متصور شد. 

پیش‌بینی قیمت کاردانو برای سال ۲۰۳۰

هرچه سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تر باشد پیش‌بینی نتیجه آن دشوارتر است. با این حال، نکات مثبت متعددی در مورد کاردانو وجود دارد. این پلتفرم به خوبی با تغییر سازگار می‌شود، نقشه راه بسیار خوبی دارد، یک تیم متعهد و با استعداد آن را رهبری می‌کند و با محیط زیست سازگار است.

همه این عوامل به این معنی است که کاردانو آمده است که بماند. اگرچه پیش‌بینی کردن قیمت کاردانو در سال ۲۰۳۰ و بعدتر غیرممکن است؛ اما شکی نیست که این پروژه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت خوب است.

به احتمال زیاد قیمت کاردانو همچنان روند رو به رشدش را حفظ کند و حتی ممکن است در سال ۲۰۳۰ به مرز ۵۰ دلار برسد.

چرا قیمت رمزارز کاردانو در حال افزایش است؟

با روی آوردن سرمایه‌گذاران به رمزارزها اخیراً قیمت آلت‌کوین‌ها (هر کوینی غیر از بیت‌کوین) رشد چشمگیری پیدا کرده است. توکن کاردانو اخیراً به یکی از گزینه‌های محبوب در میان ماینرها تبدیل شده است.

ارزش بازار کاردانو تقریباً ۷۲ میلیارد دلار و حجم معاملات آن در طول ۲۴ ساعت بالغ بر ۲/۴ میلیارد دلار است. در نتیجه، رمزارز کاردانو به یکی از پنج رمزارز بزرگ در سایت کوین مارکت کپ تبدیل شده است.

هیجان ناشی از ارتقاء کاردانو در ماه سپتامبر که شامل قراردادهای هوشمند می‌شود؛ بسیاری معتقدند کاردانو را قادر می‌سازد تا بتواند بهتر با شبکه اتریوم رقابت کند و یکی از دلایل رشد اخیر این رمزارز بوده است.

قراردادهای هوشمند، قراردادهای دیجیتالی هستند که به زبان کد نوشته می‌شوند و پس از برآورده شدن شرایط از پیش تعیین‌شده می‌توانند بدون نیاز به واسطه اجرا شوند. ایجاد و توسعه توکن‌های غیرمثلی که اغلب با نام ان اف تی (NFT) شناخته می‌شوند و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز از طریق قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر است.

به علاوه، قرار است شبکه کاردانو به‌روزرسانی نرم‌افزاری را دریافت کند که در نتیجه آن کاردانو خواهد توانست با رقبای بزرگ‌تر مانند اتریوم رقابت کند. به عنوان بخشی از این به‌روزرسانی، قراردادهای هوشمند به شبکه اضافه می‌شود و به کاردانو اجازه می‌دهد تا سرمایه‌گذاران بالقوه بیشتری را جذب کند.

پس از پی بردن به دلیل رشد پایدار ارزش کاردانو، وقت آن است که این رمزارز را با اتریوم مقایسه کنیم.

مقایسه کاردانو و اتریوم

بحث در مورد مقایسه کاردانو و اتریوم در فضای رمزارزها به اوج خود رسیده است؛ زیرا هر دو شبکه ویژگی‌های مشابهی دارند و هر گروه از سرمایه‌گذاران معتقدند که رمزارز مورد علاقه آنها گزینه بهتری برای خرید است. در ادامه تفاوت‌های این دو رمزارز را بررسی کرده‌ایم:

  • همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، کاردانو دارای طرح دو لایه است. به بیان ساده، این بدان معناست که در کاردانو محاسبات و پرداخت‌ها به طور مستقل انجام می‌شود. در مقابل، اتریوم یک اکوسیستم تک‌لایه است که در آن محاسبات، قراردادهای هوشمند و پرداخت‌ها شامل انتقال توکن، همه به طور هم‌زمان انجام می‌شود. این جداسازی عملیات از لحاظ نظری باید به کاردانو اجازه دهد تا کارامدتر عمل کند و در نتیجه تراکنش‌ها را سریع‌تر با هزینه کمتر انجام دهد. کاردانو همین حالا از روش اثبات سهام استفاده می‌کند و اتریوم در حال تغییر از اثبات کار به اثبات سهام است.
  • افزایش قیمت کاردانو می‌تواند به این دلیل باشد که این بلاک‌چین، برنامه‌های متنوعی را ارائه می‌دهد. عملکرد کاردانو شبیه به بیت کوین است زیرا به عنوان پول عمل می‌کند اما هم‌زمان از حق رأی دادن نیز برخوردار است. ماینرها معمولاً به پیشنهادهای مطرح شده برای تغییر پروتکل بلاک‌چین رأی می‌دهند. از سوی دیگر، دارندگان کوین‌های کاردانو می‌توانند به ایجاد این تغییرات رأی دهند و نقش پررنگ‌تری در تکامل آینده این رمزارز داشته باشند.
  • بلاک‌چین‌های دارای مکانیسم اثبات سهام، نسبت به بلاک‌چین‌های اثبات کار، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. از این رو، میزان انرژی مصرف‌شده در کاردانو به دلیل وجود مکانیسم اثبات سهام، به حداقل می‌رسد. برخلاف اتریوم که از مکانیسم اثبات کار استفاده می‌کند، کاردانو از الگوریتم اوروبوروس استفاده می‌کند که بهره‌وری بسیار بیشتری دارد.
  • همچنین توجه به تفاوت‌های موجود در سیاست‌های پولی توکن‌های اتریوم و کاردانو بسیار مهم است. عرضه اتریوم نامحدود است و قرار است میزان عرضه توکن‌های آن هر سال ۴/۵ درصد بیشتر شود. اما عرضه کاردانو، مانند بیت‌کوین، محدود است و روزی می‌رسد که دیگر توکن جدید وارد بازار نشود. در زمان نگارش این اطلاعات آبان‌ماه ۱۴۰۲، عرضه کل کاردانو ۴۵ میلیارد توکن است که بیش از ۳۲/۲۵۰ میلیارد توکن آن، وارد گردش شده است.

همه نگاه‌ها به سمت کاردانو

با رسیدن کاردانو به یک سقف تاریخی جدید در سپتامبر سال جاری، توجه همه به عملکرد درخشان این رمزارز معطوف شده است. در واقع رشد قیمت کاردانو رویایی به نظر می‌رسد. قیمت کاردانو تا به امروز تقریباً ۱۴۰۰ درصد افزایش یافته است. از این رو کاردانو را می‌توان یکی از برترین رمزارزهای بازار از نظر رشد قلمداد کرد.

به گفته سازمان نزدک، بازار ارزهای دیجیتال در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ شاهد حرکت صعودی قابل توجهی بوده که در طی آن کاردانو ۱۲۶ درصد، بیت‌کوین ۵۲ درصد و اتریوم ۶۲ درصد، افزایش قیمت داشته‌اند.

با شکل‌گیری روندهای جدید این اعداد به احتمال زیاد تغییر خواهند کرد، پس اگر می‌خواهید پلتفرمی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید، حالا بهترین زمان است.

پیش‌بینی کردن روند قیمت کاردانو و بازار رمزارزها در مجموع عمدتاً بر اساس گمانه‌زنی زیادی انجام می‌شود، اما شاید بتوان بر اساس کاتالیزورهای مهم پیش‌روی کاردانو در آینده نزدیک قیمت آن را با تقریب خوبی حدس زد.

از جمله این کاتالیزورهای مهم می‌توان به ارتقاء فورک قریب‌الوقوع که راه را برای قابلیت‌های قراردادهای هوشمند و سایر ویژگی‌های مالی غیرمتمرکز هموار می‌کند، اشاره کرد.

برای رصد قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال در صرافی رمزینکس بر روی لینک کلیک کنید.