کاهش شدید سرقت‌های رمزارزی در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۴ - مجله رمزینکس

کاهش محسوس جرائم سایبری در حوزه ارزهای دیجیتال طی سه ماهه اول ۲۰۲۴

کاهش چشمگیر کلاهبرداری و سرقت‌‌های ارز دیجیتال در سه ماه اخیر. پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز DeFi هنوز در صدر اهداف کلاهبرداری هستند.
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳

بر اساس گزارش ۹ فروردین شرکت امنیتی بلاکچینی Immunefi، صنعت ارزهای دیجیتال شاهد کاهش ۲۳ درصدی در میزان کل خسارات ناشی از حملات هکری و فعالیت‌های مجرمانه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد که مجموع مبالغ از دست رفته ناشی از حملات سایبری و تقلب در سه ماهه اول ۲۰۲۴، حدود ۳۳۶.۳ میلیون دلار است که در مقایسه با رقم ۴۳۷.۵ میلیون دلار در همین دوره از ۲۰۲۳، کاهش قابل توجهی را به تصویر می‌کشد.

تحقیقات این شرکت حاکی از شناسایی ۴۶ مورد حمله هکری و ۱۵ فقره فعالیت مجرمانه در این مدت است.

با وجود قفل شدن تقریباً ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی در پروتکل‌های وب ۳، همچنان پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به‌عنوان طعمه اصلی مجرمین سایبری باقی مانده‌اند. بر اساس یافته‌های گزارش، در سه ماهه اول ۲۰۲۴، تمامی سوءاستفاده‌های شناسایی‌شده (۱۰۰ درصد) مربوط به این پلتفرم‌ها بوده، در حالی که این رقم برای پلتفرم‌های متمرکز (CeFi) برابر با صفر است.

دو پروژه به تنهایی متحمل بیشترین خسارت (۱۴۴.۵ میلیون دلار) شده‌اند که معادل ۴۳ درصد از کل مبلغ است. بزرگترین حمله سایبری با مبلغ ۸۱.۷ میلیون دلار، پروتکل پل بین‌زنجیره‌ای Orbit Bridge را در ایام جشن‌های سال نو میلادی هدف قرار داد. ژانویه با مجموع ۱۳۳ میلیون دلار، بیشترین میزان خسارت ماهانه را در سه ماهه اول ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده است.

میتشل آمادور، مدیرعامل Immunefi، ضمن تأکید بر آسیب‌پذیری پلتفرم‌های DeFi در برابر افشای کلیدهای خصوصی، بر ضرورت ارتقای اقدامات امنیتی در زیرساخت کد و پروتکل این پلتفرم‌ها صحه گذاشت.

در پایان سه ماهه اول، دومین حمله بزرگ با مبلغ ۶۲ میلیون دلار، بازی NFT مبتنی بر بلاک‌چین Blast به نام Munchables را هدف قرار داد. با این حال، بازی موفق به بازیابی وجوه سرقت‌شده طی ۲۴ ساعت شد، چرا که هکر مذکور کلیدهای خصوصی کیف پول حاوی دارایی‌های Munchables را تسلیم کرد.

به طور کلی، مبلغ ۷۳.۹ میلیون دلار (۲۲ درصد) از وجوه سرقت‌شده در هفت حمله هکری در سه ماهه اول، بازیابی شده است. همچنین، تعداد حملات نسبت به سال گذشته ۱۷.۶ درصد کاهش یافته است (از ۷۴ مورد در سه ماهه اول ۲۰۲۳ به ۶۱ مورد در سال جاری).

در سه ماهه اول، حملات هکری با ۹۵.۶ درصد (۳۲۱.۶ میلیون دلار) سهم، در ۴۶ مورد، عامل اصلی خسارات بوده‌اند. این در حالی است که کلاهبرداری، فریب و فرار با مبلغ ۱۴.۷ میلیون دلار طی ۱۵ مورد، تنها ۴.۴ درصد از این خسارات را شامل می‌شوند. اتریوم بار دیگر جایگاه خود را به عنوان هدف اصلی حملات پس گرفت و با پشت سر گذاشتن بایننس چین، این دو شبکه در مجموع، ۷۳ درصد از کل خسارات را به خود اختصاص دادند.

اتریوم با ۳۳ مورد حمله و سهم ۵۱ درصدی از خسارات، بیشترین تعداد حملات را تجربه کرد. بایننس چین نیز با ۱۲ مورد حمله و سهم ۲۲ درصدی از وجوه‌ی به سرقت رفته، در رتبه‌ی بعدی قرار گرفت. سایر حملات در شبکه‌های آربیتروم، سولانا، آپتیمیزم، بیت‌کوین، بلاست، پالیگان، شبکه‌ی کانفلاکس و بیس رخ داده است.

منبع: Cointelegraph

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید