معرفی ۹ اپلیکیشن DeFi برتر در آوالانچ - مجله رمزینکس

معرفی ۹ اپلیکیشن DeFi برتر در آوالانچ

اپلیکیشن های DeFi برتر در آوالانچ
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

Decentralized finance (DeFi) یا همان تامین مالی غیرمتمرکز، دنیای بانکداری قدیمی را زیر و رو کرده است و به هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، این امکان را می‌دهد تا بصورت ۲۴/۷ به طیف کاملی از خدمات مالی، از خرید بیمه گرفته تا وام به ارزهای دیجیتال، بدون دخالت واسطه‌های سنتی، بانک‌ها، کارگزاران یا صرافی‌ها، دسترسی داشته باشد. 

تراکنش‌های DeFi براساس قراردادهای هوشمند انجام می‌شوند. یعنی شرایط قراردادهای مالی، از وام گرفته تا معاملات را خودکار اجرا می‌کنند و نیاز به واسطه‌ها را کاهش می‌دهند. و حالا تنها چیزی که برای ورود به این اکوسیستم مالی قدرتمند لازم است یک Decentralized Application (dApp) یا نرم‌افزار غیرمتمرکز داشته باشید، که برای تسهیل در تراکنش‌های DeFi طراحی شده باشد. 

این روزها، گزینه‌های زیادی برای علاقه‌مندان به DeFi وجود دارد چرا که توسعه‌دهندگان به دنبال استفاده از پتانسیل فوق العاده فناوری بلاکچین، روزبه‌روز برنامه‌های جدیدی را تولید می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم ۹ مورد از بهترین سرویس‌های DeFi روی پلتفرم آوالانچ را معرفی کنیم. این اپلیکیشن‌ها به گسترش سریع تر اکوسیستم آوالانچ و افزایش تقاضا برای خرید ارز آوالانچ (AVAX) کمک می‌کنند.

۱. Trader Joe

نوع: صرافی غیرمتمرکز (DEX)

Trader Joe در سال ۲۰۲۱ تاسیس شد و به عنوان یک فروشگاه مخصوص تجارت غیرمتمرکز در پلتفرم Avalanche معرفی می‌کند و برای همین هم طیف گسترده‌ای از ابزارها و خدمات مرتبط با DeFi را ارائه می‌کند. کاربران با استفاده از آن می‌توانند سهام بخرند، وام ارز دیجیتال بدهند و بگیرید. کاربران همچنین گزینه جمع آوری NFT و yield farming را نیز دارند.

۲. GMX

نوع: بازار پیش بینی غیر متمرکز Decentralized Prediction Market

GMX یک پلت فرم غیرمتمرکز نوآورانه است که برای تجارت ارزهای دیجیتال طراحی شده است. GMX به کاربران اجازه می دهد هم ارزهای رمزنگاری شده (خرید یا فروش مستقیم یک دارایی) و هم معاملات آتی (توافق برای خرید یا فروش یک دارایی در آینده، با قیمت از پیش تعیین شده) انجام دهند و اهرم تا ۵۰ برابر را ارائه می‌دهد، یعنی اینکه معامله گران می‌توانند احتمال قرار گرفتن در معرض تغییرات قیمت را چند برابر کنند.

ویژگی‌های دیگر آن مانند کارمزد پایین، اطلاعات قیمتی قابل اعتماد و عرضه توکن‌های بومی، باعث محبوبیت این مارکت شده است.

اکوسیستم دیفای DeFi

۳. WOOFi

نوع: صرافی غیرمتمرکز (DEX)

یکی دیگر از محبوب‌ترین Avalanche DEX، WOOFi از الگوریتم Synthetic Proactive Marketing (sPMM) برای تعیین قیمت‌ها و ارائه نقدینگی ارزان به کاربران استفاده می‌کند. این الگوریتم برای تعیین قیمت دارایی‌ها و ارائه نقدینگی به گونه‌ای طراحی شده است که کارآمدتر از بازارسازان خودکار سنتی یا automated market makers (AMM) مورد استفاده در بسیاری از DEX های دیگر باشد. sPMM قیمت‌ها و نقدینگی را بر اساس شرایط بازار در زمان واقعی تنظیم می‌کند.

۴. Stargate Finance

نوع: پلتفرم وام دهی

برای رفع محدودیت‌های بلاک چین‌های ایزوله یا “سیلویی” طراحی شده است. Stargate Finance برخلاف بلاک‌چین‌های سنتی که به‌طور مستقل عمل می‌کنند و در آن یک اکوسیستم omnichain تعاملات و تراکنش‌ها را در چندین شبکه بلاک چین تسهیل می‌کند. Stargate Finance تعاملات را در شبکه‌های مختلف بلاک چین روان و کارآمدتر می‌کند و استفاده از نقدینگی را افزایش می‌دهد.

۵. Aave V3

نوع: پروتکل بازار پول Money Market Protocol

Aave یک بازیگر تأثیرگذار در فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که طیف وسیعی از ویژگی‌های نوآورانه را ارائه می دهد. Aave به کاربران اجازه می‌دهد بر دارایی‌های خود کنترل داشته باشند، برخلاف مؤسسات مالی سنتی که در آن موسسه وجوه را نگهداری و مدیریت می‌کند. یا به کاربران اجازه می دهد بدون هیچ گونه وثیقه ای دارایی ها را قرض کنند، مشروط بر اینکه وام در همان بلوک تراکنش بازپرداخت شود.

۶. ۱inch Network

نوع: صرافی غیرمتمرکز

شبکه ۱ اینچی در صرافی های غیرمتمرکز مختلف جستجو می کند تا بهترین نرخ های معاملاتی ممکن را برای کاربران خود بیابد. ۱inch Network همینطور تامین امنیت بالایی را در ذخیره‌سازی و اجرای تراکنش تضمین می‌کند و این تعهد به امنیت در فضای DeFi بسیار مهم است، چرا که در این فضا آسیب پذیری می تواند منجر به خسارات قابل توجهی شود.

۷. CelerNetwork

نوع: Scaling Solution لایه ۲

CelerNetwork برای فعال کردن تعامل یکپارچه بین پلتفرم های مختلف بلاک چین طراحی شده است. قابلیت همکاری بین برنامه‌های بلاکچین برای اینکه پذیرش فناوری بلاک چین بیشتر شود، بسیار مهم است، زیرا همکاری بین برنامه‌ها امکان ارتباطات و فرآیندهای تراکنش روان‌تر را در شبکه‌های مختلف بلاک چین فراهم می‌کند.

ماموریت CelerNetwork ترویج پذیرش گسترده فناوری بلاک چین است. با ارائه رابط های کاربر پسند و کاهش موانع فنی، پلتفرم قصد دارد مخاطبان بیشتری را به برنامه های بلاک چین جذب کند.

۸. Alpha Homora

نوع: بستر Yield Farming

Alpha Homora در اکتبر ۲۰۲۰ به عنوان اولین مزرعه بازدهی اهرمی DeFi وارد صحنه شد (یعنی مزرعه‌ای که به کاربران امکان می‌دهد در برابر دارایی‌های خود وام بگیرند). مدت کوتاهی پس از آن، پلتفرم با رونمایی از Alpha Homora V2، پیشرفت بزرگی کرد و سرمایه‌اش را افزایش داد و کاربران را قادر به دسترسی به چندین استخر وام‌دهی کرد.

۹. Synapse سیناپس

نوع: سیستم پیام‌رسانی متقابل زنجیره‌ای

Synapse شبکه دیگری است که مانند CelerNetwork با هدف ارتقای ارتباطات زنجیره‌ای راه‌اندازی شده است. پروتکل سیناپس انتقال انواع مختلف داده از جمله عکس‌های فوری بلاک چین و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را در بلاک چین‌های مختلف امکان‌پذیر می‌کند. این قابلیت سیناپس را به ابزاری همه کاره برای کاربردهای مختلف بلاک چین تبدیل می کند.

کاربران سیناپس می توانند با استخرهای نقدینگی خودکار بازارساز (AMM) تعامل داشته باشند. این استخرها امکان مبادله غیرمتمرکز دارایی‌ها را فراهم می‌کنند و به کاربران جایگزینی برای مبادلات سنتی و متمرکز می‌دهند.

جمع‌بندی

dApp های لیست شده در اینجا فقط ۹ مورد از صدها برنامه‌ای را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر در شبکه بلاکچین Avalanche استفاده می‌شوند. بسیاری از پروژه‌های هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان به DeFi، از مبتدی تا معامله‌گر باتجربه رمزنگاری، قابل دسترسی هستند. اگر به بلاکچین علاقه دارید ارزشش را دارد که برای کشف این اکوسیستم به سرعت در حال تکامل وقت بگذارید. برای توسعه دهندگان، Avalanche فرصت‌های فراوانی را برای بکار بردن خلاقیت و درآمدزایی فراهم کرده است. همینطور ساختار زیرشبکه Avalanche محیط ایده آلی را برای ساخت dApps در یک محیط بسیار مقیاس‌پذیر فراهم کرده است.

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید