زنجیره هوشمند بایننس یا بایننس اسمارت چین (BSC) یک پلتفرم جدید است که هدف آن کاهش هزینه‌های تراکنش و ایجاد فضایی برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز و سایر محصولات دیفای است. باتوجه‌به مزایایی که ارائه می‌دهد توانسته است خود را به‌عنوان یکی از سرسخت‌ترین رقبای بلاکچین اتریوم مطرح کند. در ادامه به معرفی بایننس اسمارت چِین و بهترین ارزهای دیجیتال مستقر روی این شبکه پرداخته‌ایم.

بایننس اسمارت چین چیست؟

بایننس اسمارت چین یک بلاکچین است که توسط صرافی ارزهای دیجیتال بایننس اداره می‌شود. این زنجیره مبتنی بر اتریوم است و دارای بیشتر ویژگی‌های این بلاکچین مانند قراردادهای هوشمند و پشتیبانی از طیف وسیعی از پروتکل‌های دیفای است که در سال ۲۰۲۰ برای تکمیل زنجیره بایننس که صرافی غیرمتمرکز بایننس (DEX) را مدیریت می‌کند طراحی شد.

بایننس دو بلاکچین مختلف با نام‌های تا حدودی گیج کننده دارد:

  • بایننس چین یا زنجیره بایننس که در سال ۲۰۱۹ برای پشتیبانی از صرافی غیرمتمرکز بایننس ایجاد شد. این زنجیره از استاندارد توکن BEP-2 پشتیبانی می‌کند. زنجیره بایننس از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند در نتیجه تا حدود زیادی محدود است و دیگر زیاد استفاده نمی‌شود.
  • بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس که در سال ۲۰۲۰ برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و یک اکوسیستم ویژه حوزه دیفای ایجاد شد. این زنجیره از استاندارد توکن BEP-20 پشتیبانی می‌کند.

برای انتقال دارایی بین این دو زنجیره می‌توان از «پل بایننس» استفاده کرد.

بایننس اسمارت چین به موازات بایننس چین عمل می‌کند. صرافی متمرکز بایننس با راه‌اندازی زنجیره بایننس در آوریل ۲۰۱۹ وارد حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) شد.

زنجیره بایننس برای میزبانی صرافی غیرمتمرکز بایننس با پشتیبانی از تراکنش‌های پرسرعت طراحی شد. متأسفانه این زنجیره بدون قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند ساخته شد در نتیجه وجود یک بلاکچین جدید برای پشتیبانی از برنامه‌های دیفای احساس می‌شد.

صرافی بایننس برای ایجاد یک اکوسیستم دیفای کم‌هزینه و پرسرعت بایننس اسمارت چین را در سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد.

بایننس اسمارت چین اساساً توان عملیاتی بالای زنجیره بایننس را با قراردادهای هوشمند ادغام می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال خود را در بین زنجیره‌های مختلف از جمله اتریوم مدیریت کنند.

این زنجیره محیط مناسبی را برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز و سایر محصولات دیفای فراهم می‌کند. از ویژگی‌های این زنجیره می‌توان به زمان تأیید بلوک سه ثانیه‌ای، انتقال بین زنجیره‌ای دارایی‌ها، سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و پروتکل اجماع اثبات سهام اشاره کرد.

بایننس اسمارت چین با پیاده‌سازی ماشین مجازی اتریوم می‌تواند برنامه‌های مبتنی بر اتریوم مانند کیف پول متامسک را اجرا کند. شایان ذکر است که بایننس اسمارت چین به‌عنوان یک پروتکل لایه ۲ برای بایننس چین عمل نمی‌کند و یک بلاکچین مستقل است که حتی در صورت آفلاین شدن بایننس چین می‌تواند اجرا شود. اساساً، بایننس اسمارت چین مانند یک فورک اصلاح شده اتریوم است.

از آنجا که زنجیره هوشمند به موازات زنجیره بایننس اجرا می‌شود از معماری دو زنجیره‌ای استفاده می‌کند که به کمک آن کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را بدون هیچ مشکلی و با استفاده از پل بایننس از یک زنجیره به زنجیره انتقال دهند.

بایننس اسمارت چین از نسخه‌ای از الگوریتم اجماع اثبات سهام به نام «اثبات سهام اعتبار» استفاده می‌کند که از ۲۱ اعتبارسنج برای ایمن‌سازی شبکه استفاده می‌کند؛ اعتبارسنج‌ها برای این کار باید ۱۰۰۰۰ توکن بایننس کوین را استیک کنند.

کاربران هم می‌توانند با استیک کردن حداقل ۱ بایننس کوین نقش «محول کننده» داشته باشند که در این صورت توکن‌های آنها توسط اعتبارسنج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و ازای آن بخشی از پاداش‌های استیکینگ به آنها تعلق می‌گیرد.

نحوه استفاده از زنجیره هوشمند بایننس

برای بسیاری از معامله‌گران مزایای استفاده از بایننس اسمارت چین به زحمت راه‌اندازی حساب بایننس و انتقال کمی توکن بایننس کوین می‌ارزد. مراحل لازم برای استفاده از بایننس اسمارت چین به‌صورت مختصر در زیر آمده است.

لازم به ذکر است که باتوجه‌به محدودیت‌های صرافی بایننس برای کاربران ایرانی و لزوم احراز هویت برای ایجاد حساب در این صرافی از ورود به جزئیات مراحل خودداری شده است.

  1. ایجاد حساب کاربری در بایننس
  2. خرید بایننس کوین (BNB)
  3. دانلود کیف پول رمز ارزی
  4. متصل کردن کیف پول به زنجیره هوشمند بایننس

در بایننس اسمارت چین چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

درست مانند هر پلتفرم قرارداد هوشمند دیگری، از بایننس اسمارت چین می‌توان برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد. اگرچه در حال حاضر بیشترین محبوبیت این زنجیره به‌واسطه حوزه دیفای و کشت سود یا ییلد فارمینگ آن است.

پس از انتقال مقداری بایننس کوین به کیف پولتان می‌توانید از چندین پروتکل دیفای که بر روی بایننس اسمارت چین ساخته شده یا از بلاکچین اتریوم به آن منتقل شده است استفاده کنید.

ترید کردن

کاربران می‌توانند با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز بازار ساز خودکار (AMM) مانند پنکیک سواپ در بایننس اسمارت چین که از توکن‌های BEP-20 پشتیبانی می‌کند اقدام به معامله کنند. همچنین می‌توان از صرافی غیرمتمرکز بایننس در زنجیره بایننس برای معامله کردن توکن‌های BEP-2 استفاده کرد.

  بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد؟

مبادله ارزهای ثابت

از طریق قابلیت «Peg-in» در بلاکچین می‌توان توکن‌های دیگر بلاکچین‌ها را به بلاکچین‌هایی که با شبکه‌های زنجیره بایننس یا بایننس اسمارت چین سازگار هستند منتقل کرد. به کمک قابلیت «Peg-out» می‌توان برعکس این کار را انجام داد.

در این حالت کاربر اساساً یک توکن را با نسخه‌ای که با بلاکچین انتخابی او (به‌عنوان مثال بایننس اسمارت چین یا اتریوم) سازگار است مبادله می‌کند.

در صرافی بایننس پل بایننس مقداری معادل از توکن‌های رپت (wrapped) را به آدرس کیف پول زنجیره بایننس یا بایننس اسمارت چین کاربر ارسال می‌کند که کاربر می‌تواند از آن در پلتفرم بایننس یا برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کند.

ییلد فارمینگ

پلتفرم‌هایی مانند اوتوفارم (Autofarm) و پنکیک سواپ امکان ییلد فارمینگ را در بایننس اسمارت چین فراهم کرده‌اند. کاربران می‌توانند توکن‌های نقدینگی (LP) یا پول خود را به این پلتفرم‌ها که نقش استخر دارند واریز کنند و توکن‌های نقدینگی یا توکن‌های بومی پروتکل بیشتری کسب کنند. استخرهای اوتوفارم (Autofarm) از استراتژی‌های بهینه‌سازی خودکار سود استفاده می‌کنند تا بیشترین بازده را داشته باشند.

توکن‌های غیرمثلی (NFT)

پس از توجه جریان اصلی به پذیرش توکن‌های غیرمثلی (NFT) بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز که از اتریوم به بایننس اسمارت چین منتقل شدند را بازارهای ان اف تی تشکیل می‌دهند. محبوب‌ترین پلتفرم‌های ان اف تی پلتفرم‌های کلکسیونی در پنکیک سواپ، بِیکری سواپ و بَتل سواپ هستند.

صدها برنامه غیرمتمرکز در بایننس اسمارت چین وجود دارد. چند نمونه از آنها در زیر فهرست شده است.

  • پنکیک سواپ
  • ونوس
  • برگر سواپ
  • پنکیک بانی
  • اِیپ سواپ
  • سوتریا
  • جول سواپ
  • پنتر سواپ
  • اتوفارم
  • وان اینچ
  • بیکری سواپ
  • اِم دِکس

کاربرد ارز دیجیتال بایننس کوین روی بایننس اسمارت چین

بایننس کوین توکن بومی بایننس اسمارت چین و زنجیره بایننس است که از آن برای پرداخت کارمزدهای گس و سایر خدمات استفاده می‌شود. بایننس کوین به دو شکل وجود دارد:

  1. بایننس کوین BEP-20 در بایننس اسمارت چین
  2. بایننس کوین BEP-2 در بایننس چین

بایننس کوین در مدت زمان بسیار کوتاهی به یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار تبدیل شد. در حال حاضر از این کوین برای موارد زیر در زنجیره بایننس و بایننس اسمارت چین استفاده می‌شود:

  • مبادله کردن آن با سایر ارزهای دیجیتال در صرافی‌های ارز دیجیتال
  • پرداخت کارمزد تراکنش
  • پرداخت کارمزدهای معاملات
  • مشارکت در فروش توکن که در لانچ پد بایننس برگزار می‌شود.
  • برای کسب بایننس کوین در صرافی اصلی بایننس که در آن می‌توان از این توکن در خدماتی مانند استیکینگ، لانچ پول، صندوق بایننس کوین و مبادله نقدینگی استفاده می‌شود.
  • به‌عنوان یک توکن ابزاری شبکه بایننس اسمارت چین در بازی‌ها و سایر برنامه‌های غیرمتمرکز.
  • استفاده از بایننس پِی و کارت بایننس برای خرید.
  • به‌عنوان وثیقه برای وام‌های ارز دیجیتال بایننس که توسط بایننس کوین پشتیبانی می‌شود.
  • کمک مالی به خیریه خود بایننس.

مزایای بایننس اسمارت چین

باتوجه‌به افزایش استقبال از بایننس اسمارت چین در بازارهای دیفای و مهاجرت پروتکل‌های دیفای به این زنجیره بهتر است با جوانب مثبت و منفی استفاده از این زنجیره آشنا شوید.

کارمزدهای گس

در مقایسه با کارمزدهای بالای گس اتریوم که یک مشکل دائمی برای این بلاکچین بوده است، کارمزدهای گس بایننس اسمارت چین بسیار پایین است. میانگین کارمزد گس بایننس اسمارت چین کمتر از ۱۰ جیوِی (gwei) است که هر جیوی برابر ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ بایننس کوین است.

از این رو انجام دادن تراکنش‌هایی به ارزش هزاران دلار حتی یک دلار هم هزینه ندارد. از آنجا که در حال حاضر ظرفیت شبکه فاصله زیادی با مختل شدن دارد انتظار می‌رود کارمزدها در این محدوده باقی بمانند.

میانگین کارمزد گس زنجیره هوشمند بایننس

سرعت تراکنش بالاتر

زمان پردازش بلوک در بایننس اسمارت چین ۳ ثانیه است. این سرعت بالا در کنار استفاده از مدل اجماع PoSA باعث شده تا شبکه بتواند تراکنش‌ها را با سرعت بسیار بالایی در مقایسه با تراکنش‌های شبکه اتریوم پردازش کند.

پایگاه کاربری بزرگ

بایننس یکی از بزرگ‌ترین و پراستفاده‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در سراسر جهان است. در نتیجه این صرافی به یک پایگاه کاربری جا افتاده دسترسی دارد که در حال حاضر روی پلتفرم هستند و می‌توان با استفاده از تاکتیک‌های هوشمندانه بازاریابی آنها را به استفاده از نوآوری‌های صرافی مانند بایننس اسمارت چین سوق داد.

چند زبانی

وب سایت بایننس اسمارت چین به زبان‌های مختلف موجود است. این قابلیت امکان استفاده برای کاربرانی که زبان انگلیسی نمی‌دانند را فراهم می‌کند.

تعامل‌پذیری و سازگاری

بایننس اسمارت چین به طور کامل با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و این موجب آسان شدن انتقال پروژه‌ها و برنامه‌ها از اتریوم به بایننس اسمارت چین می‌شود. این زنجیره همچنین دارای تعامل‌پذیری با زنجیره بایننس است که به کاربر امکان کار کردن بدون مشکل با هر دو بلاکچین را می‌دهد.

سهولت انتقال توکن‌ها

باتوجه‌به وجود پل بایننس انتقال توکن به شبکه بایننس به راحتی انجام می‌شود.

معایب بایننس اسمارت چین

متمرکز بودن

بایننس اسمارت چین فاقد یکی از مهم‌ترین نقاط قوت بلاکچین یعنی غیرمتمرکز بودن است. این زنجیره یک شبکه بسیار متمرکز است و تنها حداکثر ۲۱ اعتبارسنج در شبکه آن فعالیت می‌کنند.

بایننس اسمارت چین مشکل سه‌گانه بلاکچین، یعنی حفظ تعادل میان مقیاس‌پذیری، امنیت و غیرمتمرکز بودن، را با فدا کردن غیرمتمرکز بودن در راه رسیدن به مقیاس‌پذیری و امنیت حل کرده است.

توکن‌های تورمی

بایننس کوین ذاتاً یک توکن ضد تورمی است. عرضه کل این توکن حداکثر ۲۰۰ میلیون توکن است. در جریان راه‌اندازی بایننس کوین ۱۰۰ میلیون توکن آن توزیع شد در حالی که صرافی بایننس در بازه‌های زمانی مشخص تعداد مشخصی از این توکن را می‌سوزاند. باتوجه‌به این ماهیت بایننس کوین در مقایسه با دیگر توکن‌های ضدتورمی مانند بیت‌کوین بازدهی بالاتری نیز دارد.

جامعه حاکمیتی کوچک

بایننس اسمارت چین یک جامعه حاکمیتی بسیار کوچک دارد که به دلیل تمرکز قدرت می‌تواند در هر لحظه بر خلاف منافع سایر شرکت کنندگان در شبکه عمل کند.

آسیب‌پذیری در برابر حملات

اکوسیستم‌های متمرکز به دلیل نقاط خرابی پایین‌تر در برابر حملات و هک شدن آسیب‌پذیرتر هستند. این شبکه همچنین به دلیل کوچک بودن جامعه حاکمیتی بیشتر در معرض حملاتی مانند حمله ۵۱ درصدی است.

تأیید اعتبارسنج‌ها

اعتبارسنج‌های شبکه باید توسط بایننس تأیید شوند. برای فعالیت به‌عنوان گره به حداقل ۱۰۰۰۰ توکن بایننس کوین نیاز است. به طور معمول، در بلاکچین‌های عمومی هر کسی که حداقل شرایط استیکینگ را داشته باشد می‌تواند بدون نیاز به تأیید مراجع مرکزی تبدیل به اعتبارسنجی شود.

وابستگی به اتریوم

توسعه دهندگان بایننس اسمارت چین عمدتاً توسعه دهندگان قرارداد هوشمند سالیدیتی هستند. بسیاری از این افراد در حال حاضر نقش مهمی در جامعه توسعه دهندگان اتریوم دارند.

این بدان معناست که آنها شبکه اتریوم را در اولویت قرار می‌دهند؛ در واقع هر گونه پیشرفت جدیدی که حاصل شود ابتدا در اتریوم و بعد در بایننس اسمارت چین اجرا می‌شود. به زبان ساده این یعنی بایننس اسمارت چین همیشه از بلاکچین اتریوم عقب می‌ماند.

بایننس اسمارت چین چگونه کار می‌کند؟

بایننس اسمارت چین به‌عنوان یک بلاکچین نسل دوم از الگوریتم اجماع اثبات سهام اعتبار (PoSA) استفاده می‌کند. در واقع این زنجیره دو الگوریتم اثبات سهام (PoS) اثبات اعتبار (PoA) را با هم ترکیب می‌کند.

این امر باعث می‌شود بایننس اسمارت چین نسبت به بلاکچین‌های نسل اول مبتنی بر اثبات کار (PoW) مانند بیت کوین و اتریوم از نظر انرژی بسیار کارآمدتر باشد.

بیت کوین اغلب به دلیل میزان برقی که الگوریتم اثبات کار آن برای تامین امنیت شبکه مصرف می‌کند در عناوین خبری سروصدا به پا می‌کند؛ شاید تا به حال خبرهایی با عنوان «استخراج بیت کوین به اندازه فلان کشور انرژی مصرف می‌کند».

در اثبات سهام با استفاده از استیکینگ اقتصادی، یعنی اعتبارسنج‌ها، به جای قدرت محاسباتی، یعنی استخراج کنندگان، برای تأیید تراکنش‌ها و افزودن بلوک‌های جدید این مصرف انرژی به حداقل رسیده است.

اثبات سهام محول‌شده

اثبات سهام محول‌شده یک ارتقا نسبت به اثبات سهام است که شامل مکانیسم‌های رای‌گیری و واگذار کردن اختیارات است؛ به این ترتیب از تسلط افرادی که قدرت بیشتری دارند بر کل شبکه جلوگیری می‌شود.

تقریباً تمام بلاکچین‌های قرارداد هوشمند جدیدتر مانند کاردانو، الگوراند، سولانا، آوالانچ، کازماس و … از نوعی از مکانیسم اثبات سهام استفاده می‌کنند. دلیل محبوبیت پروژه‌های اثبات سهام نه تنها حذف شدن استخراج‌کنندگان بلکه به دلیل اتکای این پلتفرم‌ها بر ساختار تشویقی برای ایمن کردن شبکه است.

اثبات اعتبار

کسانی که بیشترین سهام (توکن‌های قفل شده) را دارند پاداش بیشتری برای حفظ شبکه دریافت می‌کنند. با این حال، از آنجا که ممکن است که سهام‌های با اندازه مساوی ارزش‌های متفاوتی داشته باشند توسعه دهندگان از مدل اثبات اعتبار برای امنیت بیشتر استفاده کردند. در این مدل هویت اعتبارسنج جایگزین ارزش پولی سهام شده است.

در حال حاضر بایننس اسمارت چین دارای ۲۱ اعتبارسنج است که مسئولیت پردازش تراکنش‌ها و ایمن سازی شبکه را بر عهده دارند و این باعث شده این زنجیره هوشمند به یک پلتفرم قرارداد هوشمند بسیار متمرکز تبدیل شود. در مقایسه با زنجیره هوشمند بایننس، اتریوم در راه اجرای ارتقا به اتریوم ۲ بیش از ۲۰۰۰۰۰ اعتبارسنج دارد.

بهترین ارزهای دیجیتال بایننس اسمارت چین کدامند؟

در زیر ۱۰ ارز دیجیتال برتر مستقر بر روی بایننس اسمارت چین را بر اساس ارزش بازار (در ۱۰ آذر ۱۴۰۰، منبع داده‌ها: کوین مارکت کپ) به ترتیب (از کمترین به بیشترین) رتبه‌بندی کرده‌ایم. این ارزها عبارت‌اند از:

چین لینک

چین لینک که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد به بلاکچین‌ها این امکان را می‌دهد که به طور ایمن با فیدهای داده خارجی، رویدادها و روش‌های پرداخت تعامل داشته باشند.

قیمت لینک در هفت روز گذشته بیش از ۳ درصد افزایش یافته است و در حال حاضر با قیمت ۲۶/۶ دلار معامله می‌شود. بالاترین قیمت تاریخی لینک ۵۲/۸۸ دلار (مه ۲۰۲۱) و پایین‌ترین قیمت تاریخی آن ۰/۱۲۶۳ دلار (سپتامبر ۲۰۱۷) است.

بایننس یو اس دی (BUSD)

این کوین که در سپتامبر ۲۰۱۹ عرضه شد یک استیبل کوین با پشتوانه ۱ به ۱ دلار است. بایننس یو اس دی سی مانند سایر استیبل کوین‌ها قصد دارد ثبات دلار را با فناوری بلاکچین ترکیب کند.

این رمز ارز باتوجه‌به ماهیت آن نوسان‌های قیمتی زیادی ندارد و در محدوده ۱ دلار معامله می‌شود؛ با این حال بالاترین قیمت آن ۶/۲۹ دلار (ژوئن ۲۰۲۱) و پایین‌ترین قیمت تاریخی آن ۰/۸۸۶۱ دلار (مارس ۲۰۲۰) است.

یونی سواپ

یونی سواپ یک پروتکل معاملاتی غیرمتمرکز است که در نوامبر ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و معاملات خودکار توکن‌های حوزه دیفای را تسهیل می‌کند. هدف این پروژه خودکار کردن و امکان‌پذیر کردن معاملات توکن‌ها برای تمام افرادی است که توکن دارند.

قیمت هر توکن یونی سواپ در هفت روز گذشته کمتر از ۳ درصد افزایش یافته است و در حال حاضر با قیمت ۲۱/۸ دلار معامله می‌شود. بالاترین قیمت تاریخی این رمز ارز ۴۴/۹۷ دلار (مه ۲۰۲۱) و پایین‌ترین قیمت تاریخی آن ۰/۴۱۹ دلار (سپتامبر ۲۰۲۰) است.

آوالانچ

پلتفرم آوالانچ در سپتامبر ۲۰۲۰ در شبکه اصلی راه‌اندازی شد و از نظر زمان پردازش تراکنش‌ها سریع‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند در حال حاضر است. توکن بومی این پلتفرم آواکس (AVAX) نام دارد و از آن برای پرداخت کارمزدها، تامین امنیت پلتفرم از طریق استیکینگ، و همچنین ارائه یک واحد حساب پایه بین چندین زیرشبکه ایجاد شده در آوالانچ استفاده می‌شود.

توکن آوالانچ در هفت روز گذشته بیش از ۸ درصد رشد داشته است و در حال حاضر در محدوده قیمتی ۱۲۳ دلار معامله می‌شود. بالاترین قیمت آن ۱۳۴/۵ دلار (نوامبر ۲۰۲۱) و پایین‌ترین قیمت تاریخی آن ۲/۷۹ دلار (دسامبر ۲۰۲۰) است.

دوج کوین

دوج کوین در دسامبر ۲۰۱۳ از لایت کوین فورک شد و از آن برای انعام دادن به تولید کنندگان محتوای با کیفیت و همچنین کسانی که محتوای با کیفیت را در شبکه‌های ردیت و توییتر به اشتراک می‌گذارند استفاده می‌شود.

ممکن است افراد با شرکت کردن در انجمن‌هایی که از این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند انعام به‌صورت دوج کوین دریافت کنند. ارزش دوج کوین در هفت روز گذشته تقریباً ثابت مانده است و در حال حاضر با قیمت ۰/۲۱ دلار معامله می‌شود. بالاترین قیمت تاریخی آن ۰/۷۳۷۶ دلار (مه ۲۰۲۱) و پایین‌ترین آن ۰/۰۰۰۰۸۵۴۷ دلار (مه ۲۰۱۵) است.

پولکادات

پروتکل پولکادات که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد یک پروتکل چندزنجیره‌ای شاردینگ منبع باز است که امکان انتقال بین زنجیره‌ای نه تنها توکن‌ها، بلکه انواع داده‌ها و دارایی‌ها را فراهم می‌کند. از توکن بومی پولکادات در امور حاکمیتی و عملیات شبکه استفاده می‌شود.

قیمت توکن نزدیک به ۳ درصد کاهش یافته است و در حال حاضر با قیمت ۳۸ دلار معامله می‌شود. بالاترین قیمت تاریخی آن ۴۹/۶۹ دلار (مه ۲۰۲۱) و پایین‌ترین قیمت تاریخی آن ۲/۶۹ دلار (آگوست ۲۰۲۰) است.

کاردانو

پلتفرم اثبات سهام کاردانو در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و هدف آن کمک به «تغییردهندگان، مبتکران و رویاپردازان» برای ایجاد تغییرات مثبت جهانی است. دارندگان توکن بومی کاردانو می‌توانند با داشتن این توکن در عملیات شبکه شرکت کنند.

ارزش کاردانو در هفت روز گذشته بیش از ۱ درصد کاهش یافته است و در حال حاضر با قیمت ۱/۶ دلار معامله می‌شود. بالاترین قیمت تاریخی این رمز ارز ۳/۱۰ دلار (سپتامبر ۲۰۲۱) و پایین‌ترین قیمت تاریخی آن ۰/۰۱۷۳۵ دلار (اکتبر ۲۰۱۷) است.

بایننس کوین

صرافی بایننس که در جولای ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال بر اساس حجم معاملات است. توکن بومی این صرافی یعنی بایننس کوین نقش مهمی در عملکرد موفقیت‌آمیز پروژه‌های فرعی بایننس ایفا می‌کند.

بایننس کوین در هفت روز گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد کرده است و در حال حاضر با قیمت ۶۴۲ دلار معامله می‌شود. بالاترین قیمت تاریخی این رمز ارز ۶۹۰/۹۳ دلار (مه ۲۰۲۱) و پایین‌ترین قیمت تاریخی آن ۰/۰۹۶۱۱ دلار (اوت ۲۰۱۷) است.

بهترین کیف پول‌های بایننس اسمارت چین

کیف پول‌های توصیه‌شده‌ای برای دسترسی به اکوسیستم غنی برنامه‌های غیرمتمرکز بایننس اسمارت چین وجود دارد که به‌واسطه کارمزد گس بسیار پایینشان محبوب شده‌اند. در ادامه با چند نمونه از آنها آشنا خواهید شد.

  • متامسک؛ کیف پول غیرامانی محبوب که در مرورگر وب کاربر ادغام می‌شود و سپس به برنامه‌های غیرمتمرکز متصل می‌شود. از اینجا می‌توانید به طور کامل با متامسک و نحوه استفاده آن آشنا شوید. متامسک با هدف گسترش سریع کاربرد کیف پول خود از ادغام محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری ترزور و لجر هم پشتیبانی می‌کند.
  • تراست والت؛ کیف پول تراست والت که توسط صرافی بایننس خریداری شد علاوه بر پشتیبانی از تزوس در آوریل ۲۰۱۹ امکان استیکینگ را فراهم کرد. این کیف پول به‌عنوان یک مرورگر برنامه‌های غیرمتمرکز یکپارچه برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS در دسترس است. تراست والت در حال حاضر از بیش از ۴۰ بلاکچین و ۱۶۰۰۰۰ توکن پشتیبانی می‌کند.
  • سِیف پَل؛ این کیف پول برای امنیت بیشتر نه تنها به‌صورت کیف پول موبایل بلکه به شکل کیف پول سخت افزاری به نام سیف پل اس ۱ هم عرضه می‌شود. سیف پل با قیمتی در حدود ۵۰ دلار یک کیف پول عالی برای ذخیره سرد و ضد هک ارزهای دیجیتال است. کیف پول سیف پل از ۲۰ بلاکچین و ۱۰۰۰۰ توکن پشتیبانی می‌کند.
  • مث والت؛ این کیف پول مانند متامسک یک افزونه برای محبوب‌ترین مرورگرها از جمله کروم، برِیو، و اِج است. مث والت با هدف تبدیل شدن به یک کیف پول بلاکچین جهانی توسعه داده شد که بتواند از برنامه‌های غیرمتمرکز چندزنجیره‌ای پشتیبانی کند. مث والت از هر بلاکچین عمومی که نامش به گوشتان رسیده است پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این ویژگی قابل توجه، مث والت دارای قابلیت استیکینگ به شکل صندوق مث و زنجیره مث به‌عنوان راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ مبتنی بر ساب استریت است.

سخن آخر

بایننس اسمارت چین تا حد زیادی عملکرد زنجیره بایننس اولیه را توسعه داده است و از طیف وسیعی از پروتکل‌های پیشرفته که برای پر کردن شکاف بین بلاکچین‌های مختلف طراحی شده‌اند پشتیبانی می‌کند.

اگر چه این زنجیره هنوز در مراحل اولیه است اما وعده استیکینگ بایننس کوین در کنار سازگاری با ماشین مجازی اتریوم این پلتفرم را به موتوری ایده آل برای توسعه دهندگانی که برنامه‌های غیرمتمرکز قدرتمند می‌سازند تبدیل می‌کند.