کارمزد شبکه اتریوم در پایین‌ترین مقدار ۶ ماهه - مجله رمزینکس

کارمزد شبکه اتریوم در پایین‌ترین مقدار ۶ ماهه

سکه‌ی درخشان اتریوم در آسمان ارزهای فیات و دیجیتال
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بر اساس جدیدترین نسخه از خبرنامه تحلیل‌های درون زنجیره‌ای منتشر شده، هزینه‌های تراکنش در شبکه اتریوم به پایین‌ترین میزان خود در شش ماه گذشته رسیده است. این کاهش قابل توجه ناشی از انتقال تراکنش‌ها به بلاک‌چین‌های لایه دوم است.

این مهاجرت به کاهش چشمگیر کل کارمزدهای جمع‌آوری‌شده توسط اتریوم کمک کرده است. در ماه آوریل، تراکنش‌های انجام‌شده روی سه راه‌حل لایه دوم پیشرو، یعنی آربیتروم (Arbitrum)، آپتیمیزم (Optimism) و بیس (Base)، سهمی بی‌سابقه‌ی ۸۲ درصدی از کل تراکنش‌های اتریوم را به خود اختصاص دادند. با در نظر گرفتن راه‌حل‌های لایه دوم دیگر، این درصد به احتمال زیاد حتی از این میزان نیز فراتر رفته است.

انتشار به‌روزرسانی EIP-4844 در تاریخ ۲۳ اسفند نقش مهمی در تسهیل این انتقال ایفا کرد. این به‌روزرسانی با کاهش بیش از ده برابری کارمزدهای لایه دوم، منجر به کاهش ۱۰ درصدی تراکنش‌های شبکه اصلی اتریوم و تغییر اساسی در اقتصاد توکنی این شبکه شد.

در فضای رقابتی راه‌حل‌های لایه دوم، شاهد تمایز تدریجی پلتفرم‌های مختلف هستیم. به‌نظر می‌رسد مؤسسات مالی علاقه‌ی بیشتری به آربیتروم نشان داده‌اند، به‌طوری که ۷۳ درصد از حجم تراکنش‌های اتریوم در بین لایه‌های دوم برتر بر روی این پلتفرم انجام شده است. با وجود تسلط آربیتروم بر حجم تراکنش، این پلتفرم تنها ۳۹ درصد از تعداد کل تراکنش‌ها را در اختیار داشت، در حالی که بیس توانست سهم ۵۰ درصدی از این بخش را به خود اختصاص دهد. قابل ذکر است که شرکت‌های Blackrock و Securitize اخیراً برای معرفی صندوق دارایی‌های واقعی BUIDL بر بستر آربیتروم درخواست داده‌اند.

در بخش خرده‌فروشی، OP Stack متعلق به آپتیمیزم از طریق محبوبیت اپلیکیشن‌های حوزه «SocialFi» در حال جذب کاربران است. راه‌حل لایه دوم بیس متعلق به کوین‌بیس نیز به دنبال توزیع توکن رایگان FriendTech شاهد افزایش قابل توجه تراکنش‌ها بود. همچنین، بازی کارتی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی با نام Fantasy.top توانست در این هفته بر روی بلاک‌چین لایه دوم Blast مبلغ ۶ میلیون دلار کارمزد تولید کند. این تنوع گسترده در نوعیت اپلیکیشن‌ها، رقابت بین راه‌حل‌های لایه دوم را به شدت افزایش داده است، به ویژه از نظر ارزش کل بازار.

ارزش توکن OP متعلق به آپتیمیزم از پایین‌ترین قیمت خود در ماه آوریل، شاهد افزایش ۴۸ درصدی بوده است که عملکردی درخشان‌تر نسبت به رشد ۲۲ درصدی توکن ARB به‌نمایش می‌گذارد. در حال حاضر، ارزش بازار در گردش توکن OP از ARB در هر دو زمینه ارزش بازار در گردش و ارزش کل رقیق‌شده پیشی گرفته است. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیون دلاری شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر a16z در توکن OP، منابع مالی و اعتبار این پروژه را تقویت کرده است.

رقابت مداوم بین راه‌حل‌های لایه دوم در کوتاه‌مدت منجر به کاهش کارمزدهای اتریوم می‌شود. با این حال، این رقابت همزمان در حال تقویت یک اکوسیستم غنی از اپلیکیشن‌هایی است که نویدبخش تحریک فعالیت اقتصادی و ارائه مزایای بلندمدت در شبکه اتریوم هستند.

منبع: CryptoBriefing

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید