بر اساس گزارش ۲۸ فروردین موسسه دیفای ریپورت (The DeFi Report) توسط تحلیلگر ارشد، مایکل نادو، شبکه بلاک‌چین اتریوم با دستیابی به درآمد ۳۶۵ میلیون دلاری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، در مسیر کسب سود سالانه یک میلیارد دلاری قرار گرفته است. این رقم، بیانگر رشد چشمگیر ۱۵۵ درصدی درآمد نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ است.

درآمد سه ماهه اول ۲۰۲۴ اتریوم، تقریباً با جهشی ۲۰۰ درصدی نسبت به سود ۱۲۳ میلیون دلاری ثبت شده در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ همراه بوده است. افزایش کارمزد تراکنش‌های کاربران در شبکه‌ی اتریوم، عامل اصلی این رشد به شمار می‌رود. درآمد حاصل از این کارمزدها با ۱۵۵ درصد افزایش نسبت به سه ماهه اول ۲۰۲۳ و ۸۰ درصد رشد نسبت به سه ماهه قبل، به رقم قابل توجه ۱.۱۷ میلیارد دلار رسیده است.

آقای نادو دلیل اصلی این افزایش درآمد را فعالیت چشمگیرتر شبکه و به طور خاص، رونق گرفتن امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در این سه ماهه عنوان کرده است. این جهش در فعالیت شبکه منجر به عبور میانگین تراکنش‌های روزانه از رقم سال گذشته و نزدیک شدن به اوج تراکنش‌های شبکه‌ی اتریوم در سال ۲۰۲۱ شده است.

با نگاهی به آمار، میانگین تراکنش‌های روزانه‌ی اتریوم در سال ۲۰۲۴ تاکنون، با ۱.۱۵ میلیون تراکنش، از رقم ۱.۰۵ میلیون در سال ۲۰۲۳ اندکی فراتر رفته و به ۱.۲۵ میلیون تراکنش ثبت شده در سال ۲۰۲۱ نزدیک شده است.

شبکه اتریوم علیرغم راه‌اندازی در سال ۲۰۱۵، تنها در سال ۲۰۲۳ با کسب درآمد ۶۲۳ میلیون دلار، به نخستین سال سودده‌ی خود دست یافت. هرچند این درآمد به طور قابل توجهی کمتر از ۹.۹ میلیارد دلار ثبت شده در اوج سال ۲۰۲۱ است.

آقای نادو گذار اتریوم به اجماع اثبات سهم (Proof-of-Stake) در سپتامبر ۲۰۲۲ را دلیل اصلی این کاهش درآمد عنوان می‌کند. این تغییر منجر به کاهش ۸۰ درصدی پاداش توکنی پرداختی به ماینرها (که حالا اعتبارسنج نامیده می‌شوند) شد.

تحلیلگر دیفای ریپورت همچنین چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای را برای بازار ارزهای دیجیتال ترسیم کرده است. وی با اشاره به نیاز بازپرداخت مقدار قابل توجهی از بدهی آمریکا و انتظار بازار برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری، شرایط نقدشوندگی مطلوبی را برای چند سال آینده پیش‌بینی می‌کند.

علاوه بر این، آقای نادو سه عامل را به عنوان محرک‌های اصلی برای رونق بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های پیش رو معرفی می‌کند:

از نظر آقای نادو، راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین باعث افزایش توجه و ورود سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. همچنین، نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین به طور تاریخی در سال بعد منجر به روندهای صعودی شده است. در نهایت، با افزایش سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر و بالغ شدن بازار، انتظار می‌رود شاهد بازگشت علاقه‌ی خرده‌فروشان به بازار ارزهای دیجیتال باشیم. تحلیلگر دیفای ریپورت پیش‌بینی می‌کند آلتکوین‌هایی که تناسب بازار محصول (Product-Market Fit) بهتری نشان می‌دهند، در طول کل چرخه‌ی بازار، عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین خواهند داشت.

منبع: Cointelegraph