تحلیلگران موسسه کوین‌بیس در گزارش تحقیقاتی اخیر خود که روز پنجشنبه منتشر شد، با تاکید بر بنیان‌های قوی حاکم بر حوزه رمزارز، پیش‌بینی کرده‌اند که جهت‌گیری آتی بازار ارز دیجیتال پس از رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین (BTC)، به احتمال زیاد تحت تاثیر عوامل کلان اقتصادی قرار خواهد گرفت.

دیوید هان، تحلیلگر ارشد کوین‌بیس، در این گزارش خاطر نشان کرد:

«این عوامل عمدتاً خارج از اکوسیستم رمزارز قرار داشته و شامل افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، تداوم نرخ‌های بهره بالا، بازگشت تورم و افزایش قابل توجه بدهی‌های ملی کشورها می‌شوند.»

وی در ادامه با اشاره به همبستگی بالای اخیر آلت‌کوین‌ها با بیت‌کوین، این موضوع را تایید کرده و عنوان نمود:

«این همبستگی بالا، نقش لنگراندازی بیت‌کوین در کل فضای ارز دیجیتال را برجسته می‌کند، حتی با توجه به تثبیت جایگاه آن به عنوان یک دارایی کلان اقتصادی.»

با وجود سابقه تاریخی بازارهای صعودی پس از رویدادهای نصف شدن پاداش استخراج، گزارش کوین‌بیس اذعان می‌دارد که این افزایش‌های دوره‌ای اغلب با کاتالیزورهای اکوسیستم ارز دیجیتال همراه بوده است که نیروی محرکه بیشتری را ایجاد می‌کردند.

رویداد نصف شدن پاداش استخراج که هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد، سرعت رشد عرضه بیت‌کوین را به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود این رویداد اواخر امشب یا اوایل فردا به وقت هماهنگ جهانی (UTC) به وقوع بپیوندد.

کوین‌بیس در بخش دیگری از گزارش خود به تغییر نگرش سرمایه‌گذاران نسبت به بیت‌کوین اشاره کرده است. این گزارش می‌نویسد:

«در حالی که ارز دیجیتال عمدتاً به عنوان یک کلاس دارایی با ریسک بالا در نظر گرفته می‌شدند، مقاومت مداوم بیت‌کوین و تایید صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر دارایی‌های دیجیتال، منجر به ایجاد دو گروه متمایز از سرمایه‌گذاران (به ویژه برای بیت‌کوین) شده است. گروه اول بیت‌کوین را صرفاً یک دارایی سفته‌بازی می‌دانند و گروه دوم آن را به عنوان «طلای دیجیتال» و پوششی در برابر ریسک‌های ژئوپلیتیکی تلقی می‌کنند.»

گزارش کوین‌بیس در انتها با اشاره به افزایش تعداد سرمایه‌گذارانی که از بیت‌کوین به عنوان یک دارایی کلان برای مقابله با ریسک استفاده می‌کنند، این موضوع را تا حدودی عامل کاهش قابل توجه عقب‌نشینی‌ها در این چرخه بازار رمزارز می‌داند.

این دیدگاه با گزارش هفته گذشته غول وال‌استریت، گلدمن سَک (GS)، نیز همخوانی دارد. گزارش گلدمن سک با توجه به شرایط کلان اقتصادی حاکم، بر لزوم «احتیاط در پیش‌بینی بر اساس چرخه‌های گذشته و تاثیر نصف شدن پاداش استخراج» تاکید می‌کند.

منبع: CoinDesk