پس از رشد بی‌سابقه ارزهای دیجیتال به‌خصوص بیت کوین، بسیاری از افراد به فکر راه اندازی مزرعه ارز دیجیتال جهت کسب سود بیشتر نسبت به معامله در بازار کریپتوکارنسی افتادند و به دنبال آن هستند که فارم ماینینگ خود را داشته باشند و تمام فوت و فن آن را یاد بگیرند. به همین دلیل در این مقاله از رمزینکس به بررسی ۵ روش ساده و سریع برای راه‌اندازی مزرعه ارز دیجیتال پرداخته و به تفصیل هرکدام را شرح داده‌ایم.

مزرعه ارز دیجیتال به چه معناست و چگونه کار می‌کند؟

همانطور که می‌دانید استخراج ارز دیجیتال فرایندی است که طی آن افراد با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی معادلات پیچیده ریاضی را حل و با استفاده از نوعی جواب، بلاک‌های جدید را وارد زنجیره و در نهایت پاداش این‌کار را دریافت می‌کنند. اما استخراج ارزهای دیجیتال در مقیاس‌های کوچک نمی‌تواند زیاد سودآور باشد و برای این‌کار نیاز به یک مزرعه ارز دیجیتال دارید.

به طور کلی در یک شمای جامع، مزرعه ارز دیجیتال یا فارم ماینینگ به فضایی گفته می‌شود که یک شخص با قرار دادن  تعدادی دستگاه مخصوص استخراج، به حل مسائل پیچیده در تابعی مشخص می‌پردازد و تعدادی بلاک جدید را وارد زنجیره بلاک‌ها می‌کند و در نهایت به دلیل کاری که انجام داده است، پاداش دریافت می‌کند. 

اولین بار مفهوم مزرعه ارز دیجیتال با ظهور بیت کوین معنا پیدا کرد. ماینرها (Miners) یا استخراج‌کنندگان بیت کوین به منظور بدست آوردن این ارز دیجیتال ارزشمند، با استفاده از دستگاه‌هایی که در ادامه مطلب به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت، اقدام به حل مسائل پیچیده تابع SHA-256 می‌کنند و در نهایت به دلیل «کاری» که در الگوریتم اثبات کار انجام داده‌اند، پاداش دریافت می‌کنند. حال در ادامه به معرفی انواع روش‌های راه‌اندازی فارم ماینینگ می‌پردازیم.

نمای بالا از چندین دستگاه ماینینگ در مزرعه ارز دیجیتال
راه‌اندازی مزرعه ارز دیجیتال می‌تواند بسیار سودمند باشد.

۵ تکنیک راه اندازی مزرعه بیت کوین

با توجه به اینکه بیت کوین در حال حاضر بی‌رقیب در حال یکه‌تازی در دنیای کریپتوکارنسی است، راه اندازی مزرعه بیت کوین طرفداران زیادی پیدا کرده است. با وجود این، بسیاری از علاقه‌کندان هیچ اطلاعی از روش‌های متنوع و ساده راه اندازی مزرعه بیت کوین ندارند. به همین دلیل در ادامه، به بررسی ۵ روش مختلف فارم ماینینگ پرداخته‌ایم.

۱- راه اندازی مزرعه ارز دیجیتال با CPU

ابتدایی‌ترین حالت استخراج بیت کوین توسط CPU ها رخ می‌داد. استخراج ارز دیجیتال به کمک CPU که قطعه پردازنده رایانه شما است، جهت حل مسائل پیچیده ریاضی برای اعتبارسنجی معاملات در شبکه بیت کوین به عنوان یکی از راحت‌ترین روش‌ها شناخته می‌‍شود؛ زیرا قطعه CPU به راحتی در هر رایانه‌ای با هر قدرتی قابل دسترسی است. اما این روش محدودیت‌هایی نیز دارد. برای مثال راه اندازی مزرعه بیت کوین با CPU هم انرژی زیادی مصرف می‌کند و هم کارایی کمتری نسبت به سایر روش‌ها دارد. البته این روش به دلیل داشتن سرعت کمتر، راهکاری کاربردی محسوب نمی‌شود. 

۲- راه اندازی مزرعه بیت کوین با GPU

یکی از تحول‌های بزرگ در دنیای کریپتوکارنسی و استخراج ارزهای دیجیتال، استفاده از GPU در راه اندازی مزرعه بیت کوین بود. از GPU به‌طور عمده برای استفاده هرچه بهتر از کیفیت بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود. پس از استفاده از GPU در راه اندازی مزرعه  بیت کوین، مشخص شد کارایی GPU بیشتر از CPU است و توانایی بالاتری در حل مسائل پیچیده ریاضی که امری حیاتی در استخراج است دارد. 

استخراج به کمک GPU قدرتی متعادل میان مقرون‌به‌صرفه بودن و قدرت محاسباتی ارائه می‌دهد که آن را به انتخابی محبوب در میان ماینرها و عملیات‌هایی در مقیاس کوچک تبدیل می‌کند. از مزایای کلیدی آن می‌توان به پردازش سریع‌تر، راندمان بالاتر و توانایی استخراج چندین ارز دیجیتال اشاره کرد.

مزرعه ارز دیجیتال در فضایی بزرگ با دو ردیف دستگاه ماینینگ در طرفین
استخراج ارز دیجیتال با GPU بسیار به‌صرفه‌تر است

۳- استخراج با ASIC، روشی دیگر برای داشتن فارم ماینینگ

پس از مدتی که استخراج ارزهای دیجیتال به‌خصوص بیت کوین در ماین فعالان بازارهای مالی رواج پیدا کرد، دستگاه مخصوص استخراج کریپتوکارنسی با نام تجاری ASIC معرفی شد. این دستگاه در سرعت و قدرت پردازش، در دنیای فارم ماینینگ بی‌نظیر هستند. با اینکه استخراج‌کنندگان با استفاده از ASIC به‌طور قابل ملاحظه‌ای سرعت بیشتر و انرژی کمتری مصرف می‌کنند، اما در نهایت استفاده از این روش برای راه اندازی مزرعه ارز دیجیتال، گران‌تر از سایر روش‌ها خواهد بود. 

با توجه به اینکه استفاده از ASIC ها هزینه و قدرت بیشتری را طلب می‌کند، این دستگاه‌ها به طور پیش‌فرض برای استخراج در مقیاس وسیع‌تری بهینه شده‌اند. در فضای پر‌رقابت استخراج، قدرت پردازش فوق‌العاده ASIC، آن را به اولین و آخرین انتخاب برای راه اندازی مزرعه بیت کوین تبدیل کرده است. 

۴- استخراج ابری، روشی جذاب برای راه اندازی مزرعه بیت کوین

استخراج ابری نوعی جایگزین برای کسانی است که خواستار استفاده از روشی برای راه اندازی مزرعه بیت کوین به غیر از استفاده از سخت‌افزارها هستند. در این روش، ماینرها از قدرت پردازش مراکز‌ داده‌ای استفاده می‌کنند که این خدمات را ارائه می‌دهند. ماینرها در این حالت، مبلغی را جهت اجاره بخشی از این مراکز‌‌ داده جهت استخراج و راه اندازی مزرعه ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. اما استخراج ابری، خطرات خاص خود را دارد. ممکن است دسترسی شما به این مراکز قطع و تمام زحمات شما به باد رود! 

۵- استخر استخراج، راهی به صرفه

یکی از روش‌های جذاب و نوین در به کارگیری و راه اندازی مزرعه استخراج، شرکت در استخرهایی است که به استخر ماینینگ معروف هستند. در این روش استخراج، ماینرها از هر جای دنیا، قدرت محاسباتی خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا بتوانند در فرایند استخراج با کارایی بالاتری عمل کنند. 

هنگامی که یک بلاک در استخر استخراج شده و به زنجیره اضافه می‌شود، پاداش آن نیز میان تمام افراد حاضر در استخر بر‌حسب قدرت محاسباتی اولیه که به اشتراک گذاشته‌اند، تقسیم می‌شود. این روش راه اندازی مزرعه بیت کوین، مزایای زیادی دارد از جمله در دسترس قراردادن فرایند ماینینگ برای تمام افرادی که منابع محدودی دارند. 

جمع‌بندی

اگر از فعالان کهنه‌کار بازار کریپتوکارنسی بپرسید که کدام ارز دیجیتال برای استخراج بهترین انتخاب است، همه یک نظر خواهند داشت؛ آن ارزی که بیشترین سود را به همراه داشته باشید. یکی از مهم‌ترین نکات در راه اندازی مزرعه ارز دیجیتال، پس از بررسی منابع، هزینه‌ها و مکان ساخت فارم ماینینگ، ارز دیجیتالی است که قصد استخراج آن را دارید. در صورت اخذ یک تصمیم اشتباه، زیان‌های کلانی در انتظار شما خواهد بود.

سوالات متداول

هزینه‌های راه اندازی مزرعه ارز دیجیتال چقدر است؟

باید در نظر داشته باشید که در ابتدا، نیاز به دستگاه‌های مخصوص خواهید داشت. در کنار دستگاه‌ها، هزینه انرژی مورد نیاز را نیز باید در نظر بگیرید.

کشف مزرعه بیت کوین چطور رخ می‌دهد؟

به دلیل انرژی بالایی که استخراج بیت کوین دارد، کشف مزرعه بیت کوین با ردگیری این مصرف انرژی بسیار ساده خواهد بود.

منابع: britannica | blockchaincouncil