با گسترش تکنولوژی و فناوری، روز به روز شاهد ظهور فناوری‌های جدیدی هستیم که کاربران با استفاده از آن‌ها به تجربیات جالبی دست پیدا کنند. از‌جمله این فناوری‌ها، متاورس است که زاویه نوینی از فضای مجازی را به کاربران نشان می‌دهد. در این مقاله هر‌آنچه که باید درباره متاورس بدانیم را، با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

متاورس چیست؟

از اصطلاح متاورس برای توصیف فضای مشترک مجازی استفاده می‌شود؛ فضایی که کاربران در زمان واقعی می‌توانند با یکدیگر و با محیط تولید شده توسط کامپیوتر ارتباط داشته باشند. این فضای مجازی به افراد امکان مشارکت در فعالیت‌هایی مانند بازی، معاشرت، خرید و حضور در رویداد‌ها و کنفرانس‌های مختلف را می‌دهد.

این مفهوم ده‌ها سال با نمونه‌های اولیه مانند Second Life و World of Warcraft وجود داشته است. با این‌حال، پیشرفت‌های اخیر در فناوری مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، بلاک چین و هوش مصنوعی، ایده یک متاورس کاملاً تحقق‌یافته را بیش از هر زمان دیگری امکان‌پذیر کرده‌اند.

متاورس در اصل محیطی است که فضای فیزیکی و دیجیتالی را با‌هم ترکیب می‌کند؛ کاربران با ساخت آواتار‌های مخصوص خود، می‌توانند با کاربران دیگر ارتباط بر‌قرار کنند. این تعامل می‌تواند در قالب‌‌های بازی، شرکت در کنفرانس‌ها و… انجام شود. با این اوصاف متاورس تنها فضایی برای مصرف محتوا نیست؛ بلکه مکانی برای تعامل و همکاری با کاربران دیگر محسوب می‌شود.

مقیاس‌پذیری نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این فضا است؛ به این معنا که بر‌خلاف فضاهای فیزیکی، امکان گسترش و سفارشی‌سازی بی‌نهایت متا‌ورس وجود دارد. کاربران می‌توانند فضاهای مجازی خود، مانند خانه‌ها و شهر‌ها را ایجاد کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند. بدین ترتیب می‌توان دنیای مجازی به‌هم پیوسته و مشارکتی ایجاد کرد.

به طور کلی متاورس همچنان در مراحل اولیه خود قرار دارد و به عنوان شکل جدیدی از فضای دیجیتال، تجربه‌های جدید از سرگرمی، تعامل و… را برای کاربران رقم می‌زند.

تاریخچه متاورس

مفهوم متاورس را می‌توان در ادبیات و رمان‌های علمی تخیلی، مانند رمان Snow Crash در سال ۱۹۹۲ و رمان Neuromancer در سال ۱۹۸۴ مشاهده کرد. این رمان‌ها آینده‌ای را متصور بودند که افراد می‌توانستند در جهان‌های واقعیت مجازی با یکدیگر تعامل داشته باشند. سال‌ها بعد، بازی‌ها و دنیا‌های مجازی ایجاد شدند که نمونه‌های اولیه متاورس محسوب می‌شوند. Second Life نمونه‌ای از فضاهای ذکر شده است که در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد و به کاربران امکان ساخت آواتار و تعامل با یکدیگر در دنیای مجازی را می داد.

World of Warcraft، نوعی بازی MMORPG، در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد و به عنوان نمونه‌ اولیه دیگری از متاورس شناخته می‌شود. در‌حالی‌که World of Warcraft اساساً بر بازی متمرکز بود، ویژگی‌های اجتماعی را نیز ارائه می داد که به بازیکنان امکان تعامل با یکدیگر خارج از فضای بازی را می‌داد.

پیش از این نیز ذکر کردیم که ظهور هوش مصنوعی، واقعیت‌های مجازی و افزوده و… به شکل‌گیری متاورس حقیقی کمک کردند. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی مانند متا و Roblox برای ساخت پلتفرم‌هایی بر‌اساس متاورس، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام داده‌اند تا بدین ترتیب راه‌های جدیدی برای تعامل با یکدیگر و ارائه محتوای دیجیتال ایجاد شود.

متاورس روز به روز در حال تکامل و گسترش است و ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهد. تاریخچه آن نیز نشان می‌دهد که این مفهوم از سال‌ها پیش وجود داشته است و می‌تواند نحوه تعامل ما با تکنولوژی را تغییر دهد.

تاثیر بلاک‌ چین بر متاورس

فناوری بلاک چین می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد و توسعه متاورس داشته باشد. در ادامه به چند مورد استفاده بلاک‌چین در این فضا و کاربرد‌های آن در آینده اشاره می‌کنیم.

  • مالکیت و کنترل دارایی‌های مجازی: در متاورس امکان مبادله دارایی‌‌های مجازی مانند هنر دیجیتال، لباس، املاک، مستغلات و… وجود دارد. کاربران با استفاده از فناوری بلاک‌چین مطمئن می‌شوند که دارایی‌های مجازی کاملا به آن‌ها تعلق دارد و تراکنش‌ها به صورت امن و شفاف هستند.
  • حاکمیت غیر‌متمرکز: ذینفعان و افراد با سلایق مختلف در سیستم پیچیده متاورس حضور دارند. فناوری بلاک‌چین با وجود ماهیت غیر‌متمرکزی که دارد، به کاربران و توسعه‌دهندگان امکان اظهار نظر و مشارکت در نحوه مدیریت شبکه را می‌دهد. با استفاده از سیستم‌های رای‌گیری مبتنی بر بلاک‌چین، تصمیمات به صورت شفاف و دموکراتیک اتخاذ می‌شوند.
  • ارز‌های مجازی: برای خرید و فروش کالا و خدمات در متاورس، از ارز‌های مجازی استفاده می‌شود. بلاک‌چین نیز سیستمی امن و شفاف برای مدیریت این ارز‌ها فراهم می‌کند. با استفاده از ارزهای مبتنی بر بلاک‌چین، کاربران مطمئن می‌شوند که تراکنش‌هایشان امن و ارزش پول‌شان ثابت است.
  • هویت دیجیتال: کاربران هویت‌های دیجیتالی خود را در متاورس، در قالب آواتار ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر برای مدیریت این موضوع، بلاک‌چین سیستمی امن محسوب می‌شود. بدین ترتیب هویت کاربران به طور امن باقی می‌ماند و امکان کنترل بر داده‌های خود را دارند.

موارد ذکر شده تنها نمونه‌هایی از کاربرد‌های بلاک‌چین در متاورس هستند. از این موضوع می توان نتیجه گرفت که شبکه بلاک‌چین پتانسیل تحول شیوه عملکرد متاورس و ایجاد سیستمی شفاف‌تر، امن‌‌تر و دموکراتیک‌تر را دارد.

آشنایی با سه ویژگی‌ اصلی متاورس

با توجه به توضیحاتی که تا اینجا دادیم، متوجه شدیم که متاورس دارای ویژگی‌ها و کاربرد‌های بسیار زیادی است؛ اما سه ویژگی‌ آن بسیار بارز هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

حضور (Presence)

حس واقعی حضور، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های متاورس است؛ به این صورت که حضور در این فضا و تعامل با افراد و اشیا، به شدت احساس واقعی بودن به کاربران می‌دهد. عوامل مختلفی در ایجاد احساس حضور نقش دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده. کاربران با استفاده از این فناوری‌ها می‌توانند محیط مجازی را به گونه‌ای طبیعی و شهودی ببینند و با آن تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، یک هدست واقعیت مجازی می تواند تجربه‌ای عمیق ایجاد کند که در آن کاربران با حرکت سر و بدن خود به کشف محیط و تعامل با اشیا می‌پردازند.

باز‌خورد لمسی، عامل دیگری است که به احساس حضور کمک می‌کند. بازخورد لمسی در متاورس، برای ایجاد حس برداشتن و دست زدن به اشیاء مجازی یا شبیه سازی احساس لمس شدن توسط آواتار دیگر استفاده کرد.

صدا نیز عامل مهمی در ایجاد حس حضور در متاورس است. از فناوری‌های صوتی فضایی، که صداها در فضای سه‌بعدی قرار می‌گیرند، می‌توان برای ایجاد منظره صوتی واقعی استفاده کرد. بدین ترتیب کاربران می‌توانند صداها را در محیط مجازی مکان‌یابی و شناسایی کنند و تجربه‌ای فراگیر‌تر و واقعی‌تر داشته باشند.

تعامل (Interoperability)

قابلیت همکاری یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی متاورس است که امکان ارتباط و تعامل یکپارچه بین دنیای مجازی و پلتفرم‌های مختلف را فراهم می‌کند. در متاورس، محیط‌ها و پلتفرم‌های مجازی مختلفی با قوانین و اکوسیستم های خاص خود، وجود دارند. قابلیت همکاری این امکان را به کاربران می‌دهد که همراه با آواتار‌ها و دارایی‌های مجازی خود، آزادانه بین محیط‌های مختلف حرکت کنند.

قابلیت همکاری از طریق استفاده از استانداردها و پروتکل‌های باز به دست می آید؛ از این طریق پلتفرم‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، OMG مجموعه ای از استانداردهای باز را ایجاد کرده است که از این طریق جهان‌های مجازی مختلف می‌توانند آواتارها، اشیا و سایر داده‌ها را مبادله کنند. یکی از این پروتکل‌ها OGP نام داشته که به آواتار‌ها امکان جابه‌جایی بین دنیا‌های مجازی مختلف را می‌دهد.

علاوه بر این‌ها، این قابلیت، امکان ایجاد بازارهای مجازی و اقتصادی را فراهم می‌کند؛ به این صورت که با اجازه دادن به کاربران برای خرید و فروش کالاها و خدمات مجازی در پلتفرم‌های مختلف، بازار پویا‌تری را برای دارایی‌های مجازی ایجاد می‌کند. همچنین امکان ایجاد رویدادهای چند پلتفرمی مجازی مانند کنسرت‌ها و کنفرانس‌ها را فراهم می کند؛ در این فضا، کاربران از دنیا‌های مجازی مختلف گرد هم می‌آیند تا در یک تجربه مشترک شرکت کنند.

استاندارد سازی (Standardization)

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی متاورس، استاندارد‌سازی است که امکان توسعه مجموعه‌ای از استانداردهای فنی و عملیاتی را فراهم می‌کند. اهمیت استاندارد‌سازی از این جهت است که تجربه سازگارتر و قابل پیش‌بینی‌تری را برای کاربران ایجاد کرده و امکان همکاری بیشتر بین دنیای مجازی و پلتفرم‌های مختلف را فراهم می کند. استانداردسازی از جهات مختلفی مانند مدیریت دارایی‌های مجازی، هویت مجازی و… در متاورس دارای اهمیت است.

واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در متاورس

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دو مورد از هیجان‌انگیز‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژی سال‌های اخیر هستند؛ چرا‌که توانسته‌اند تحول بزرگی در نحوه تعامل ما با محیط اطراف‌مان ایجاد کنند و تنها محدود به بازی و سرگرمی نیستند. این دو فناوری از‌جمله اجزای ضروری متاورس هستند و تجربه‌ای جدید از محیط‌های مجازی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

VR کاربران را به دنیای کاملاً مجازی منتقل می کند و AR اشیاء مجازی را دنیای واقعی انعکاس داده و درک کاربر از محیط اطراف خود را افزایش می‌دهد. یکی از بارزترین کاربردهای VR در متاورس، بازی است. هدست های واقعیت مجازی به بازیکنان این امکان را می دهند که به طور کامل در دنیای مجازی غوطه ور شوند؛ بدین وسیله احساس حضوری ایجاد می‌شود که در بازی‌های سنتی وجود ندارد. در‌واقع کاربران به وسیله VR و AR و با‌وجود آواتار‌هایی که حرکات و احساسات آن‌ها پاسخ می‌دهند، به طور معنا‌دار‌تری می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند.

از طرف دیگر، از AR برای بهبود تجربیات دنیای واقعی در متاورس، تغییر بصری محیط‌های طبیعی و ارائه اطلاعات اضافه به کاربران استفاده می‌شود. این موضوع کاوش در فضای متاورس را برای کاربران جذاب‌تر می‌سازد و فرصت‌ مناسبی برای کسب و کار‌ها ایجاد می‌شود تا محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنند.

علاوه بر این‌ها این دو فناوری پتانسیل ایجاد تغییر روش‌های آموزش و یاد‌گیری در متاورس را دارند. درو‌اقع امکان خلق تجربیات جذاب و تعاملی وجود دارد که در روش‌های سنتی تدریس امکان‌پذیر نیست. در ادامه چند روش استفاده از VR و AR در حوزه آموزشی متاورس را نام می‌بریم.

  • سفر‌های میدانی مجازی
  • شبیه سازی
  • کتاب‌های درسی تعاملی
  • یادگیری مشارکتی
  • آموزش شغلی

به طور کلی VR و AR بدون شک نقش مهمی در توسعه Metaverse خواهند داشت و پیشرفت مداوم آن‌ها برای ایجاد یک دنیای مجازی واقعاً فراگیر و جذاب ضروری است.

کاربرد متاورس در صنایع مختلف

همانطور که تا اینجا دیدیم، متاورس‌ کاربرد‌های بسیار زیادی داشته و در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به توضیح سه حوزه مهم که متاورس در آن نقش دارد می‌پردازیم.

بازی‌ها

متاورس با ارائه فضایی که در آن بازیکنان می‌توانند با یکدیگر و محیط‌های مجازی ارتباط داشته باشند، صنعت بازی را متحول ساخته است. این امکان برای بازیکنان وجود دارد که آواتارها، سلاح‌ها و محیط‌های خود را شخصی‌سازی کنند و تجربه‌ منحصر به فردی داشته باشند. در ادامه چند نمونه از محبوب‌ترین بازی‌های متاورس اشاره می‌کنیم.

  • Fortnite: دنیای مجازی به نام Party Royale در این بازی وجود دارد که امکان بازی، تماشای فیلم و انجام فعالیت‌های مختلفی را برای کاربران ایجاد کرده است. همچنین کاربران در این بازی امکان ساخت محیط‌ها و شخصیت‌های مورد نظر خود را دارند.
  • Second Life: بازیکنان در این دنیای مجازی می‌توانند داستان‌ها، رویدادها و تعاملات خود را ایجاد کنند. همچنین با وجود اقتصاد مجازی، امکان خرید و فروش کالا‌ها و خدمات مجازی برای افراد وجود دارد.
  • Sandbox: کاربران در بازی‌های سند‌باکس در متاورس، می‌توانند به انجام ماموریت‌های مختلفی بپردازند. بازیکنان با ساخت ابزار‌های مورد نیاز خود، می‌توانند رقبای خود را فریب دهند و با آن‌ها مقابله کنند.

موسیقی

متاورس با ارائه دنیای مجازی، پتانسیل تغییر صنعت موسیقی را دارد؛ به این صورت‌ که نوازندگان و طرفداران در آن می توانند با یکدیگر، با اشیاء و محیط‌های مجازی تعامل داشته باشند. کارکردهای متاورس در صنعت موسیقی شامل اجرای زنده، تعامل با طرفداران و فروش کالا است.

اجرای زنده در Metaverse می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای نوازندگان ایجاد کند تا به مخاطبان جهانی دست یابند و تجربه‌ای متفاوت‌تر نیز برای طرفداران رقم بخورد. همچنین، متاورس می تواند اشکال جدیدی از همکاری و بداهه نوازی را در میان نوازندگان نقاط مختلف جهان ایجاد کند. در ادامه به ذکر نمونه در این زمینه می‌پردازیم.

  • Roblox: سالن کنسرت مجازی به نام Roblox Concert Venue در Roblox وجود دارد که نوازندگان در آن می‌توانند به اجرای کنسرت‌های مجازی بپردازند.
  • Wave: این پلتفرم، کنسرت‌های مجازی را با استفاده از motion capture ایجاد می‌کند. نوازندگان در یک استودیوی صفحه سبز اجرا می کنند و حرکات و عبارات آنها به صورت لحظه‌ای در قالب آواتار دیجیتال ترجمه و نمایش داده

می‌شوند.

  • Genies: این پلتفرم، آواتارهای مجازی افراد مشهور و نوازندگان را ایجاد می‌کند. می‌توان از این آواتارها در رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های پیام‌رسانی استفاده کرد و با لباس‌ها و لوازم جانبی مختلف، قابل شخصی‌سازی هستند.

فیلم و سریال

متاورس با ارائه دنیایی مجازی که در آن فیلم‌سازان و مخاطبان می توانند با یکدیگر، با اشیاء و محیط‌های مجازی تعامل داشته باشند، پتانسیل تغییر صنعت سینما را دارد. در ادامه به چند نمونه از نحوه استفاده متاورس در صنعت فیلم اشاره می‌‌کنیم.

  • سینمای مجازی: سینمای مجازی بستری است که به فیلم‌سازان، امکان نمایش فیلم در محیط سینمای مجازی را می‌دهد. امکان شرکت در اکران مجازی فیلم‌ها و تعامل با فیلم‌سازان برای افراد وجود دارد.
  • Fable Studio: استودیوی واقعیت مجازی که فیلم‌های تعاملی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، این استودیو، فیلم تعاملی به نام «گرگ‌ها در دیوارها» ساخته است که در آن مخاطب می‌تواند با شخصیت اصلی ارتباط برقرار کند و بر نتیجه داستان تأثیر بگذارد.
  • The VOID: تجربه واقعیت مجازی است که به مخاطبان این امکان را می‌دهد که در یک فضای فیزیکی وارد صحنه‌های فیلم شده و با آنها تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، The VOID تجربیاتی را بر اساس فیلم‌هایی مانند جنگ ستارگان، شکارچیان ارواح و جومانجی ایجاد کرده است.

کاربرد هوش مصنوعی در متاورس

هوش مصنوعی در توسعه و کاربرد متاورس نقش مهمی ایفا می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند به ایجاد محیط‌های فراگیرتر و تعاملی‌تر، شخصی‌سازی تجربیات کاربران و افزایش عملکرد متاورس کمک کند. در ادامه به برخی از کاربرد‌های هوش مصنوعی  در این فضا اشاره می‌کنیم.

  • آواتار‌های هوشمند: می‌توان از هوش مصنوعی برای ساخت آواتار‌های هوشمند که به طور بسیار طبیعی با کاربران تعامل دارند، استفاده کرد.
  • شخصی‌سازی: برای شخصی‌سازی تجربیات فردی کاربران در متاورس، هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا می‌کند.
  • اتوماسیون هوشمند: یکی دیگر از کاربرد‌های هوش مصنوعی در متاورس، خودکار‌سازی تسک‌ها و فرآیند‌های تکراری است.
  • پردازش زبان طبیعی: فعال کردن پردازش زبان طبیعی، یکی دیگر از کاربرد‌‌های هوش مصنوعی در متاورس است. از این طریق کاربران می‌توانند با استفاده از گفتار، متن یا حرکات با یکدیگر و با اشیاء مجازی ارتباط برقرار کنند.

متاورس و فیسبوک

فیسبوک (متا) مشارکت‌های زیادی در متاورس داشته است و قصد ایجاد فضایی را دارد که رسانه‌های اجتماعی، بازی و واقعیت مجازی را گرد هم آورد. این شرکت، متاورس را به عنوان سطح بعدی اینترنت می‌بیند و معتقد است که پتانسیل ایجاد تحول در بخش‌های مختلف زندگی کاربران، مانند روش کار، بازی و ارتباطات را دارد.

متاورس و وب۳

Web3 و Metaverse دو فناوری پیشرفته هستند. Web3 نسل بعدی اینترنت است؛ در‌حالی‌که متاورس دنیای مجازی است که بر شبکه بلاک چین غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.

ادغام Web 3.0 و Metaverse می تواند تجربه دیجیتالی یکپارچه‌تر و امن‌تری ایجاد کند. برای مثال، در متاورس، کاربران می‌توانند دارایی‌های مجازی مانند زمین، ساختمان‌ها و مجموعه‌های دیجیتالی کمیابی را در اختیار داشته باشند. با قدرت Web 3.0، این دارایی‌های مجازی را می‌توان توکن‌سازی و در بلاک چین ذخیره کرد و به کاربران مالکیت و کنترل کامل بر دارایی‌هایشان را می‌دهد. بدین ترتیب درست مانند دارایی های فیزیکی در دنیای واقعی، کاربران می توانند دارایی های مجازی خود را بخرند، بفروشند و معامله کنند. همچنین می‌توان مالکیت دارایی های مجازی را تأیید و از سرقت یا کلاهبرداری جلوگیری کرد.

ارتباط متاورس و بر‌ترین برند‌های دنیا

با‌توجه به آینده روشنی که برای متاورس پیش‌بینی شده است، بسیاری از برند‌های مطرح دنیا در حال چیدن استراتژی‌های تبلیغاتی در این راستا هستند. برند‌ها با استفاده از متاورس می‌توانند به تعداد مخاطبان و در‌آمد بیشتری برسند. چند نمونه از برند‌هایی که متاورس را در مسیر رسیدن به اهداف خود قرار‌ داده‌اند عبارتند از:

  • Nike
  • Wendy’s
  • Samsung
  • Hyundai
  • Coca-Cola
  • Sentosa
  • The Walking Dead
  • Louis Vuitton
  • Adidas
  • Gucci

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

خرید زمین در متاورس یکی از گزینه‌های جذاب برای کاربران است. زمین‌های متاورس نوعی دارایی‌های مجازی هستند که به کاربران امکان ایجاد فضای مجازی مورد نظر خود و مالکیت آن را می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید مقاله «چگونه در متاورس زمین بخریم؟ آموزش خرید زمین مجازی» مطالعه کنید.

می‌توان در متاورس به تجارت پرداخت؟

متاورس طیف وسیعی از فرصت‌های تجاری جدید در حوزه‌های مختلف را ایجاد کرده‌ است. در ادامه به چند نمونه از این فرصت‌های تجاری اشاره می‌کنیم.

  • املاک مجازی: بازار جدیدی برای املاک مجازی ایجاد می‌شود که کاربران می‌توانند زمین، ساختمان‌ها و سایر دارایی‌های مجازی را به خرید و فروش برسانند.
  • رویداد‌های مجازی: بستری برای رویدادهای مجازی مانند کنسرت، کنفرانس و نمایشگاه فراهم می‌کند. این فرصت‌هایی را  در اختیار برگزار کنندگان رویداد‌ها، حامیان مالی و فروشندگان قرار می‌دهد تا به مخاطبان و جریان‌های درآمدی جدیدی دست پیدا کنند.
  • کالاها و خدمات مجازی: موقعیت و بازاری برای خرید و فروش کالاها و خدمات مجازی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
  • تبلیغات و بازاریابی: مشاغل در متاورس فرصت‌های جدیدی برای تبلیغات در اختیار دارند و از این طریق می‌توانند مخاطبان جدیدی را جذب کنند.

به طور کلی متاورس از لحاظ تجاری، فرصت‌های جدید و نوآورانه‌ای را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که با انتخابی هوشمندانه از طریق آن‌ها، می‌توان به کسب درآمد پرداخت.

مزایای حضور در متاورس

درست است که متاورس همچنان راه زیادی را در پیش دارد؛ اما در حال حاضر نکات مثبت و منفی متعددی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • کسب تجارب مختلف: در دنیای واقعی کسب برخی تجارب برای بسیاری از افراد غیر‌ممکن به نظر می‌رسد؛ اما متاورس این موضوعات را در دل خود گنجانده و روز‌به‌روز آن‌ها را بهبود می‌بخشد. رئیس بخش فناوری اطلاعات در دانشگاه مریلن در این رابطه این‌طور توضیح می‌دهد: «یکی از مزیت‌های تجربه فراگیر این است که به شما امکان کسب تجربه‌هایی را می‌دهد که در غیر این صورت نمی‌توانستید داشته باشید»
  • افزایش ارتباطات و تعاملات اجتماعی: کاربران می‌توانند انتظار داشته باشند که نه تنها تجربیات جدیدی در متاورس داشته باشند، بلکه آن تجربیات را در زمان واقعی با دوستان، خانواده یا هر‌کسی که می‌خواهند به اشتراک بگذارند.
  • آموزش موثر‌تر و کارآمد‌تر: پیش از این نیز به این موضوع اشاره کردیم که متاورس سطح جدیدی از آموزش را با کارایی بهتر فراهم می‌کند. نکته قابل توجه این است که تمامی افراد از هر‌کجای دنیا می‌توانند به این آموزش‌ها دسترسی داشته باشند.
  • بستری برای نوآوری، همکاری و خلاقیت: متاورس بستری را فراهم کرده که افراد مختلفی بتوانند گرد هم بیایند، خلاقیت خود را به اشتراک بگذارند و موارد جدیدی را خلق کنند.

محدودیت ها و معایب متاورس

  • محدودیت مشارکت برای برخی افراد: گروهی از افراد به دلیل بیماری‌های خاصی، مانند بینایی و شنوایی، ممکن است نتوانند از تجربیات عمیقی از متاورس به دست آورند.
  • هزینه بالای تجهیزات: افراد برای استفاده از ویژگی‌های متاورس، باید تجهیزات و فناوری‌های خاصی، مانند هدست‌های واقعیت مجازی را، خریداری کنند. علاوه بر آن شرکت‌های بزرگ نیز هزینه‌های بالا‌تری برای تهیه موارد مورد نیاز خود خریداری می‌کنند.
  • ابراز خشونت: در متاورس نیز مانند دنیای واقعی و سایر بخش‌های اینترنت، رفتار‌های بد و توهین‌آمیز، مشاهده شده است. در رابطه با حل این مسئله سیاست‌های مختلفی در نظر گرفته شده‌اند.

چه بستر‌هایی مناسب متاورس هستند؟

پلتفرم های مختلفی وجود دارند که بنا به نیازهای مختلف، برای متاورس مناسب هستند. در اینجا چند نمونه از پلتفرم هایی که معمولاً برای این موضوع استفاده م‌ شوند آورده شده است:

  • Unity: نوعی موتور بازی که به طور گسترده برای توسعه تجربیات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده می شود و طیف وسیعی از دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها را پشتیبانی می‌کند.
  • Unreal Engine: یکی دیگر از موتور‌های بازی که برای توسعه متاورس استفاده می‌شود. قابلیت‌های گرافیکی و فیزیکی پیشرفته‌ای توسط آن ارائه می‌شوند و طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها را پشتیبانی می‌کند.
  • Decentraland: فضای مجازی غیر‌متمرکزی که بر‌اساس فناوری بلاک‌چین ساخته شده است و از زمین و دارایی‌های مجازی متعلق به کاربر پشتیبانی می کند.

بهترین پروژه‌های متاورس

در حال حاضر پروژه‌های بسیار زیادی در متاورس وجود دارند؛ در ادامه بهتر است نگاهی به چند مورد از بهترین پروژه‌های این حوزه بیا‌ندازیم.

  • Axie Infinity
  • The Sandbox
  • Gala
  • Sensorium Galaxy
  • Metahero
  • Somnium Space
  • Star Atlas
  • Bloktopia

تصورات نادرست رایج درباره متاورس

درباره‌ متاورس نیز مانند هر فناوری دیگری تصورات نادرستی وجود دارد. در این بخش به چند نمونه از رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • متاورس، پلتفرمی واحد و متمرکز است: در‌واقع متاورس از چندین پلتفرم و پروتکل‌های قابل همکاری تشکیل شده است که به کاربران اجازه می‌دهد در محیط‌های مجازی مختلف، تجارب گوناگونی به دست آورند.
  • متاورس تنها یک بازی و دنیای مجازی است: در‌حالی‌که بازی‌ها بخش مهمی از متاورس هستند، اما مفهوم آن بسیار گسترده‌تر بوده و طیف وسیعی از تجربیات دیجیتالی را در بر می‌گیرد.
  • متاورس در حال حاضر کاملا تحقق یافته است: در‌واقع متاورس هنوز در مراحل اولیه توسعه خود بوده و بسیاری از چالش های فنی، اجتماعی و اقتصادی هنوز به طور کامل مورد توجه قرار نگرفته اند.
  • متاورس فقط مناسب گیمر‌ها و علاقه‌مندان به فناوری است: در‌واقع متاورس طیف گسترده‌ای از صنایع، از سرگرمی و آموزش گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و مالی را، پشتیبانی می‌کند.

توکن‌های غیر‌مثلی در متاورس چه نقشی دارند؟

NFT‌ها نوعی دارایی دیجیتالی هستند که برای نشان دادن مالکیت منحصر‌به‌فرد و قابل تأیید اشیاء مجازی و تجربیات در متاورس، استفاده می‌شوند. توکن‌های غیر‌مثلی، پتانسیل ایجاد اشکال جدیدی از ارزش و مالکیت در متاورس را دارند و می‌توانند برای کسب درآمد از دارایی‌های مجازی مانند املاک مجازی، هنر مجازی و تجربیات مجازی استفاده شوند. همچنین این توکن‌ها می‌توانند راهی را برای سازندگان و توسعه‌دهندگان فراهم کنند تا کمک‌هایشان به متاورس، به طور منصفانه جبران شود. به طور کلی از رشد یک اقتصاد مجازی پر جنب و جوش و غیرمتمرکز حمایت می‌شود. برای خرید و مشاهده قیمت توکن‌های غیر‌مثلی، می‌توان از سایت رمزینکس کمک گرفت و علاوه بر آن از قیمت لحظه‌ای ارز‌های دیجیتال مختلف آگاه شد.

اثبات هویت کاربران در متاورس چگونه انجام می‌شود؟

اثبات هویت در متاورس موضوع پیچیده‌ای است که به ترکیبی از راه‌حل‌های فنی، اجتماعی و اخلاقی نیاز دارد. در ادامه برخی از راه‌های اثبات هویت در متاورس را نام می‌بریم.

  • سیستم های هویت مبتنی بر بلاک چین
  • تأیید شخص ثالث مورد اعتماد
  • شهرت اجتماعی

ذکر این نکته ضروری است که هر سیستمی برای اثبات هویت در متاورس، باید مسائل مربوط به حریم خصوصی، امنیت و اخلاق را در نظر بگیرد. کاربران باید بتوانند داده‌ها و هویت دیجیتالی خود را کنترل کنند و سیستم‌های اثبات هویت باید شفاف، ایمن و قابل اعتماد باشند.

بررسی نحوه ورود و فعالیت در متاورس

برای ورود و فعالیت در متاورس انجام برخی مراحل ضروری است. در این بخش به طور خلاصه این مراحل را نام می‌بریم:

  • انتخاب پلتفرم متاورس
  • انتخاب کیف پول و اتصال آن به بازار مجازی پلتفرم
  • خرید ارز دیجیتال و انتقال آن به کیف پول

کاربران پس از تکمیل این مراحل و ساخت آواتار، می‌توانند به متاورس ورود کنند و به تعامل با کاربران دیگر بپردازند.

متاورس در آینده به کجا خواهد رسید؟

پیش از این نیز ذکر کردیم که متاورس در حال حاضر در مراحل اولیه خود قرار داشته و نقاط مجهول متعددی درباره آینده آن وجود دارد. احتمالاً آینده متاورس توسط یک تعامل پیچیده از عوامل فنی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی شکل خواهد گرفت. به طور کلی متاورس این پتانسیل را دارد که با رشد هر‌چه بیشتر، جنبه‌های مختلفی از جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و بهبود ببخشد.

جمع بندی

با‌توجه به توضیحاتی که در این مقاله دادیم، می‌توانیم متاورس را راهی جدید‌تر و خلاقانه‌تر برای ارتباط با جهان بدانیم و در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد گسترش آن در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

سوالات متداول

امکان ورود به متاورس برای تمام افراد وجود دارد؟

دسترسی به متاورس از پلت‌فرمی به پلتفرم دیگر متفاوت است. شما می‌توانید به عنوان یک کاربر مهمان فقط با یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند وارد متاورس شوید؛ اگرچه برای مشارکت واقعی، به یک رایانه شخصی ویندوز و یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. سایر پلتفرم‌ها نیز به عینک واقعیت افزوده یا هدست واقعیت مجازی نیاز دارند.

متاورس می‌تواند جایگزین زندگی واقعی شود؟

در‌واقع ما نمی توانیم بین زندگی مجازی یا زندگی در دنیای واقعی یکی را انتخاب کنیم و عملا متاورس جای زندگی واقعی را نخواهد گرفت.