در میان اکثریت مردم جهان، دنیای کریپتو به‌صورت نمادین با بیت‌کوین و ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) به‌عنوان سردمدار آن شناخته می‌شود. هویت ساتوشی همیشه پنهان مانده و از این رو نابغه‌های زیادی هستند که احتمال دارد پشت نقاب خالق بیت‌کوین باشند. یکی از این افراد، آدام بک (Adam Back)، مدیرعامل بلاک استریم و خالق مکانیزم هش کش است. با ما در رمزینکس همراه باشید تا به عملکرد و بیوگرافی آدام بک نگاهی بیاندازیم.

مقدمه‌ای بر بیوگرافی آدام بک

در ژوئیه ۱۹۷۰ در لندن انگلستان، آدام بک به دنیا آمد. اولین کامپیوتر او سینکلر بود و زمان خود را صرف مهندسی معکوس بازی‌های ویدیویی و یافتن کلیدهای رمزگشایی در بسته‌های نرم افزاری کرد. آدام بک تحصیلات خود را در ریاضیات، فیزیک و اقتصاد پیشرفته با بهترین نمرات به پایان رساند. او دارای دکترای علوم کامپیوتر در سیستم‌های توزیع شده از دانشگاه اکستر است. بک در طول دوره دکترای خود با افراد مختلفی برای استفاده از کامپیوترهای موازی به روش نیمه خودکار، کار کرد.

آدام بک زمانی به رمزگذاری PGP، پول نقد الکترونیکی و ارسال مجدد علاقه‌مند شد و می‌توانیم این توجه او نسبت به تکنولوژی را نقطه شروع پیشرفت‌های بک تلقی کنیم. او دو سوم وقت خود را صرف کار با رمزگذاری و علم بلاک‌چین کرد. پس از فارغ التحصیلی، آدام بک کار خود را به عنوان مشاور در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگتر در زمینه رمزنگاری کاربردی، نوشتن کتابخانه رمزنگاری، طراحی، بررسی و شکستن پروتکل‌های دیگران گذراند.

آدام بک با عینک و کاپشن
آدام بک از گذشته به علوم کامپیوتر علاقه‌ زیادی داشت.

حضور آدام بک در کریپتو

آدام بک یکی از پیشگامان تحقیقات اولیه دارایی‌های دیجیتالی مشابه وی دای (Wei Dai) است. در سال ۱۹۹۷، آدام بک هش کش (Hashcash) را به عنوان سیستمی مشابه آن‌چه در بیت‌کوین استفاده می‌شود، اختراع کرد. او همچنین مدتی را به فعالیت در زمینه Credlib اختصاص داد. این پروژه، کتابخانه‌ای بود که سیستم‌های اعتباری استفان برندز (StefanBrands) و دیوید چاوم را پیاده‌سازی می‌کرد. از سوی دیگر، آدام بک اولین کسی بود که ویژگی امنیتی «محرمانگی پیشرو غیر تعاملی» (non-interactive forward secrecy) را برای ایمیل توصیف و مشاهده کرد که هر طرح رمزگذاری مبتنی بر هویت می‌تواند برای ارائه محرمانه‌سازی غیرتعاملی به صورت مستقیم استفاده شود.

در ادامه بیوگرافی آدام بک بد نیست بدانید او به دلیل ترویج استفاده از کدهای بسیار فشرده با RSA دو خطی و سه خطی خود در فایل امضای پِرل (Perl) در اعتراض به مقررات صادرات رمزنگاری مشهور است. همچنین، او یکی از دو نفر اولی بود که از ساتوشی ناکاموتو ایمیل دریافت کرد. در سال ۲۰۱۶، مجله فایننشال تایمز (Financial Times) از آدام بک به عنوان کسی که ممکن است ساتوشی ناکاموتو باشد، همراه با دو نفر دیگر نام برد. در آن زمان، کریگ رایت (Craig Wright) به این دلیل که آدام بک اظهار کرده بود «کریگ، ساتوشی نیست» از او شکایت کرد ولی در ادامه از پیگیری شکایت خود صرف نظر کرد. از دیگر اقدامات آدام بک در زمینه کریپتو می‌توان به ترویج استفاده از ماهواره‌ها و شبکه‌های مش برای پخش و دریافت تراکنش‌های بیت‌کوین به عنوان پشتیبان برای اینترنت سنتی، اشاره کرد.

مدیرعامل بلاک استریم

بلاک استریم یک شرکت فناوری بلاک‌چین به رهبری آدام بک است که طیف وسیعی از محصولات و خدمات را برای ذخیره و انتقال بیت‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال توسعه می‌دهد. این شرکت تا به امروز ۲۱۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جمع آوری کرده است. در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵، بلاک استریم انتشار نمونه اولیه زنجیره جانبی Liquid خود را اعلام کرد که می‌تواند امکان انتقال دارایی‌ها را بین زنجیره جانبی Liquid و بلاک‌چین اصلی بیت‌کوین فراهم کند. در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۸، یک طرح آماده برای تولید زنجیره جانبی Liquid به نام Liquid Network به طور رسمی راه اندازی شد که برای تسهیل قابلیت همکاری بین زنجیره اصلی بیت‌کوین و زنجیره جانبی Liquid برای گسترش قابلیت‌های بیت‌کوین طراحی شده است.

بلاک استریم تحت هدایت آدام بک ادعا می‌کند که Liquid تاخیرها و اصطکاک موجود در انتقال عادی بیت‌کوین را کاهش می‌دهد و همچنین، صرافی‌های شرکت‌کننده از جمله Bitfinex ،BitMEX و OKCoin می‌توانند ریسک طرف مقابل را برای معامله‌گران کاهش دهند و تراکنش‌های مالی فوری بین پلتفرم آن‌ها و سایر صرافی‌ها یا کیف پول معامله‌گران را فعال کنند. هر دقیقه بلوک‌های جدید به زنجیره جانبی Liquid اضافه می‌شوند که این برخلاف فاصله زمانی بلاک ۱۰ دقیقه‌ای بیت‌کوین به شمار می‌آید.

آدان بک با عینک
بلاک استریم یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آدام بک به شمار می‌آید.

ماهواره بلاک استریم

در سال ۲۰۱۷، مدیرعامل بلاک استریم در دسترس بودن پخش ماهواره‌ای یک طرفه از زنجیره بلوکی کامل بیت‌کوین را اعلام کرد تا امکان انتشار تراکنش‌های معتبر بیت‌کوین را برای افراد بدون دسترسی به اینترنت یا در طول یک رویداد اختلال مانند قطع اینترنت فراهم کند. در سال ۲۰۱۸، بلاک استریم شبکه ماهواره‌ای بیت‌کوین را به چهار ماهواره در شش منطقه تحت پوشش گسترش داد و پوشش منطقه آسیا و اقیانوسیه را اضافه کرد. همچنین مشخصات API را منتشر کرد تا کاربران بتوانند داده‌ها را از طریق شبکه خود ارسال کنند. این شبکه از سال ۲۰۱۹ فقط یک شبکه یک طرفه است و کاربر همچنان برای ارسال تراکنش‌ها به اتصال به شبکه بیت کوین نیاز دارد که می‌تواند شامل مسیرهای پیام کوتاه یا اینترنت با هزینه بالاتر باشد.

تاثیرات و ردپای آدام بک در دنیای دیجیتال

مشارکت آدام بک در پروتکل‌های پول نقد الکترونیکی به سال ۱۹۹۵ برمی‌گردد که در زمینه کاری او، نقطه مهم و قابل تحسین شمرده می‌شود. او مخترع اثبات کار (Proof-of-Work) هش کش و استخراج غیرمتمرکز، اجزای اساسی مورد استفاده در معماری بیت‌کوین، است. مشارکت‌های او به پیاده‌سازی Credlib و مشاوره در مورد فناوری‌های پول نقد الکترونیکی برای نهادهای بزرگی مانند نوکیا و Credentica که بعدا توسط مایکروسافت خریداری شد، گسترش می‌یابد.

نقش‌های مشاوره‌ای آدام بک در شرکت‌های امنیتی پیشرو از جمله oneID ،Vmware و QWcap بسیار کمک‌کننده بوده و تطبیق‌پذیری و گستردگی دانش او را در این زمینه به نمایش می‌گذارد. از طرفی دیگر، پروژه Picorp که بعدا توسط EMC خریداری شد، نقطه عطف دیگری در بیوگرافی آدام بک به حساب می‌آید. او به عنوان مدیر امنیت بخش مصرف‌کننده این پروژه خدمت کرد و مثل همیشه، برای یک پروژه دیجیتالی دیگر مفید واقع شد.

پیشرفت آدام بک و بلاک استریم در سال‌های اخیر

آدام بک به عنوان مدیرعامل بلاک استریم در سال ۲۰۲۰ به پیشبرد فضای کریپتو ادامه داد. شرکت او شاهد موفقیت‌های زیادی بود؛ از جمله ارتقای عمده در شبکه ماهواره‌ای خود و ابتکاراتی برای گسترش اکوسیستم زنجیره جانبی Liquid از این دستاوردها به شمار می‌آید. در ماه ژوئیه، شبکه Liquid اولین کتابخانه جاوا اسکریپت همه منظوره خود را دریافت کرد که به توسعه‌دهندگان بیرونی اجازه می‌داد تا شروع به ایجاد یک محیط قوی‌تر در پروژه‌های دیگر کنند. همچنین یک صرافی غیرمتمرکز روی شبکه Liquid برای دسترسی زودهنگام در ماه سپتامبر افتتاح شد.

با رهبری آدام بک، شبکه Liquid بلاک استریم به احتمال زیاد در سال‌های آینده پیشرفت بیشتری خواهد کرد. به لطف قابلیت‌های زنجیره‌ای متقابل این پروژه، صحبت‌هایی درباره ویژگی‌های مشابه اتریوم در راه بیت‌کوین وجود دارد. با اولین توکن‌های غیرقابل تعویض که قبلا در Liquid راه‌اندازی شده‌اند، این شبکه ممکن است تسلط اتریوم را به‌عنوان اکوسیستم پیشرو برای صدور دارایی بلاک‌چین به چالش بکشد.

آدام بک با کت و شلوار درحال صحبت کردن
پیشبینی می‌شود شبکه بلاک استریم در آینده پیشرفت‌های بیشتری داشته باشد.

نکاتی جالب درباره آدام بک

بک یکی از اولین ایده‌پردازان جهان در زمینه کریپتو بود که ۱۰ سال قبل از توسعه بیت‌کوین درباره احتمال وجود یک ارز دیجیتال صحبت کرد. او آشکارا از کار خود و دیگران انتقاد کرد و تغییرات مورد نیاز برای حل هر گونه ناشناس بودن، مقیاس‌پذیری و مسائل شفافیت در توسعه یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را در انجمن‌های سایفرپانک (Cypherpunk) مورد بحث قرار داد.

از دیگر نکات جالب درمورد آدام بک می‌توانیم به ادعای جالب او اشاره کنیم. او ادعا می‌کند که با ساتوشی ناکاموتو مکاتبات ایمیلی داشته است، اما او تنها یکی از سایفرپانک‌هایی است که ایمیل‌های خود را با ساتوشی منتشر نمی‌کند. بسیاری این کار را برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه ساتوشی برای پروژه بیت‌کوین با رشد آن انجام داده‌اند. در این شرایط، این سوال به‌وجود می‌آید که آیا آدام بک می‌تواند همان ساتوشی باشد؟

جالب است بدانید ساتوشی و آدام بک هر دو از انگلیسی بریتانیایی به جای انگلیسی آمریکایی در مکالماتشان استفاده می‌کردند. همچنین سبک نوشتاری آن‌ها بسیار شبیه بوده است؛ این دو شخص با استفاده از فاصله‌های دوتایی در سراسر پیام‌های خود و استفاده از املای انگلیسی متن‌های مختلفی را منتشر کرده‌اند. تقریبا همه کسانی که با ساتوشی مرتبط شده‌اند، به غیر از آدام، ریشه آمریکایی دارند. آیا ممکن است برای این که او درست مانند ساتوشی می‌نویسد، دلیلی وجود داشته باشد؟

جمع‌بندی

در مقاله‌ای که خواندید، به بیوگرافی آدام بک به عنوان مدیرعامل بلاک استریم پرداختیم و درمورد دستاوردهای او صحبت کردیم. او بی‌شک یکی از افراد تاثیرگذار حوزه ارز دیجیتال و بلاک‌چین شمرده می‌شود و به خاطر علاقه شخصی‌ای که به علوم کامپیوتر دارد، خدمات زیادی در این زمینه ارائه کرده است. با ما در رمزینکس همراه باشید تا از آخرین قیمت ارزهای دیجیتال و مطالب دیگر باخبر شوید.

سوالات متداول

آیا آدام بک خالق بیت‌کوین است؟

آدام بک بارها تاکید کرده که او خالق بیت‌کوین نیست.

بنیانگذار و مدیرعامل بلاک استریم کیست؟

مدیرعامل بلاک‌ استریم و همچنین سازنده آن، آدام بک است.

منابع: avark.agency | cointelegraph | cointelegraph