اقدام گوگل علیه متهمان به کلاهبرداری رمزارز - مجله رمزینکس

گوگل علیه توسعه‌دهندگان متهم به کلاهبرداری رمزارز اقامه دعوی می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

اقدام حقوقی گوگل اقدامی بی‌سابقه در صنعت فناوری به شمار می‌رود و جدیت این شرکت در قبال کلاهبرداری رمزارز که به خدشه‌دار شدن اعتبار پلی استور و متحمل شدن بیش از ۷۵,۰۰۰ دلار خسارت مالی منجر شده است را نشان می‌دهد.

این شکایت بر تخلفات مالی و نقض اعتماد دیجیتال تأکید می‌کند. متهمان با سوءاستفاده از پلتفرم گوگل، زمینه‌ای برای اجرای گسترده کلاهبرداری‌ رمزارز با رویکرد عاطفی (Romance Scams) فراهم کرده‌اند.

این کلاهبرداری‌های پیچیده شامل اپلیکیشن‌های جعلی صرافی و سرمایه‌گذاری رمزارز بوده است که کاربران را با ابراز علاقه‌های عاشقانه و داستان‌های قانع‌کننده در یوتیوب فریب می‌داده‌اند. تماس اولیه‌ی این کلاهبرداری اغلب بی‌خطر به نظر می‌رسیده است، با پیام‌هایی که برای برانگیختن پاسخ طراحی شده‌اند.

بر اساس شکایت گوگل، مجرمان کلاهبرداری رمزارز خود را با پیام‌هایی مانند «من سوفیا هستم، منو یادت میاد؟» یا «همیشه دلتنگتونم، پدر و مادر مایک چطورن؟» آغاز می‌کردند تا قربانیان را فریب دهند. در ادامه، این امر منجر به سوءاستفاده‌ی مالی در پلتفرم‌های جعلی می‌شد.

علاوه بر این، کلاهبرداران با وعده‌ی درآمد مبتنی بر کمیسیون، قربانیان را برای تبلیغ این اپلیکیشن‌های غیرقانونی ترغیب می‌کردند. این ترفند افراد بیشتری را در دام توطئه‌ی فریبنده‌ی آن‌ها گرفتار می‌کرد.

شکایت گوگل بر نقض شرایط خدمات گوگل و قانون سازمان‌های تحت تأثیر فعالیت‌های مجرمانه (RICO) متمرکز است. این شرکت به دنبال دخالت قوه‌ی قضایی برای توقف فعالیت‌های کلاه‌برداری رمزارز بیشتر و بازیابی خسارت‌های وارده است.

«این پیگیری حقوقی، گامی اساسی در پاسخگو نگه داشتن بازیگران مخرب و ارسال پیامی روشن است مبنی بر اینکه ما به طور جدی با افرادی که به دنبال سوءاستفاده از کاربرانمان هستند، برخورد خواهیم کرد.»

هالیمه دلاین پرادو، مشاور حقوقی ارشد گوگل

آمارهای اخیر از چینالیسیس (Chainalysis) ، افزایش نگران‌کننده‌ای را در کلاهبرداری‌های عاشقانه نشان می‌دهد. این آمار حاکی از افزایش ۸۵ برابری از سال ۲۰۲۰ است. این جهش، روندی نگران‌کننده را در اکوسیستم رمزارز برجسته می‌کند، جایی که آسیب‌پذیری‌های شخصی و مالی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

حوادثی مانند پارک کی‌کی در میانمار، نمونه‌ای از عواقب وخیم چنین کلاهبرداری‌هایی است که در آن تراکنش‌های رمزارز، تسهیل‌کننده‌ی اخاذی و نابودی مالی بوده‌اند.

تجربیات شخصی مانند مورد یک مهندس نرم‌افزار هندی که بیش از ۱۲۰۰۰۰ دلار در یک کلاهبرداری سایت همسریابی از دست داد، واقعیت تلخ کلاهبرداری‌های دیجیتال را نشان می‌دهد. این روایت‌ها صرفاً حکایت‌های نادر نیستند، بلکه الگویی گسترده‌تر از آسیب‌پذیری و سوءاستفاده‌ی دیجیتال را منعکس می‌کنند.

منبع: BeInCrypto

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید