ارائه راه حلی کم هزینه برای استفاده از رول‌آپ‌های لایه ۳ - مجله رمزینکس

شرکت Conduit راه‌حل مقرون‌به‌صرفه برای استقرار رول‌آپ‌های لایه ۳ ارائه کرد

لوگوی شرکت Conduit در کنار نماد اتریوم، نشان‌دهنده‌ی راه‌حل جدید این شرکت برای ساخت رول‌آپ‌های لایه ۳ است.
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۳ اسفند ۱۴۰۲

شرکت زیرساخت بلاک‌چین Conduit، روز ۲ اسفند در اقدامی که مورد توجه فعالان حوزه رمز ارزها قرار گرفته است، پلتفرمی راه‌اندازی کرد که با پرداخت کم‌سابقه ۵۰ دلار در ماه، امکان ساخت و استقرار رول‌آپ‌های لایه ۳ بر روی اتریوم و سایر شبکه‌ها را تنها در ۱۵ دقیقه فراهم می‌کند.

Conduit در پستی اعلام کرده که لایه‌های ۳ با «کارایی فوق‌العاده بالا» می‌توانند هزینه تراکنش‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. در وبلاگ این شرکت آمده است: «شبکه‌های L2 عمومی مانند Base و OP Mainnet سریع، ارزان و برای صدها برنامه کاربردی مختلف مقیاس‌پذیر هستند. اما برخی برنامه‌ها به قدرت پردازش ارزان‌تر و فضای اختصاصی بلاک نیاز دارند. L3 به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا با اختصاص منابع متناسب با تقاضای خود، از رقابت برای فضای بلاک رهایی یابند.»

این ویژگی‌های جدید تنها یک هفته پس از اعلام راه‌حل مشابه Conduit برای رول‌آپ‌های لایه ۲ در ۲۶ بهمن ارائه شد.

طبق گفته‌ی اپلیکیشن استقرار Conduit، ارزان‌ترین طرح با ۵۰ دلار در ماه، امکان ساخت رول‌آپ روی تست‌نت Sepolia اتریوم را می‌دهد، در حالی که طرح سنگین‌تر ۳۰۰۰ دلاری در ماه به کاربران امکان استقرار روی شبکه اصلی را می‌دهد.

این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد تا OP Stack از Optimism یا Arbitrum Orbit را به عنوان چارچوب رول‌آپ انتخاب کنند و سپس Ethereum، Base، Zora یا Mode را به عنوان لایه تسویه برگزینند. همچنین آن‌ها می‌توانند داده‌های تراکنش رول‌آپ را به اتریوم یا Celestia ارسال کنند.

دیوید هافمن، مجری برنامه Bankless اتریوم، از این پیشرفت با عنوان «روزی بزرگ برای طرفداران رول‌آپ‌های +۱ میلیون» یاد کرد. نیک مارتیتش، رئیس توسعه بازار Paradigm، نیز ضمن تایید این امر، خاطر نشان کرد که تا به امروز راه آسان‌تری برای راه‌اندازی رول‌آپ وجود نداشته است.

در حالی که برای استقرار در تست‌نت هزینه‌ای وجود ندارد، کسانی که برای طرح شبکه اصلی ثبت‌نام می‌کنند باید گس‌فی برای استقرار را بپردازند. این هزینه در زمان نگارش متن، معادل ۲.۷۹ اتر (حدود ۸۱۵۰ دلار) است و فرآیند استقرار حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. Conduit همچنین ۷.۵٪ از درآمد رول‌آپ‌های لایه ۳ را دریافت خواهد کرد.

این شرکت ادعا می‌کند که راه‌حل‌های لایه ۳ با ایجاد فضای بلوکی بیشتر، هزینه تراکنش‌های اتریوم و لایه ۲ را بیش از ۱۰۰ و ۱۰ برابر کاهش خواهند داد.

ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، پیش از این در پستی در تابستان ۱۴۰۱ گفته بود که لایه‌های ۳ می‌توانند «عملکرد سفارشی» را برای کاربران فراهم کنند. با این حال، او از تکرار صرفاً یک طرح مقیاس‌گذاری روی دیگری استقبال نمی‌کرد. اما بوترین اذعان داشت که «معماری سه لایه ای که لایه دوم و سوم اهداف متفاوتی دارند، می‌تواند کارساز باشد.»

منبع: Cointelegraph

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید