معرفی جنجالی‌ترین پروژه‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال

با جدیدترین پروژه‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال آشنا شوید

مردی که دستبند بر دستش است. در یک دست سکه بیت‌کوین دارد و در دست دیگر پول نقد.
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال به یک مسئله رایج در فضای کریپتو تبدیل شده است. هر روز سرمایه‌گذاران ناآگاه با نوید سودهای بالاتر قربانی کلاهبرداری و پروژه‌های پانزی می‌شوند، اما در نهایت کاربران می‌مانند و کلاهبردارانی که پا به فرار گذاشته‌اند.

این توکن‌ها اغلب از تاکتیک‌های بازاریابی و وعده‌های دروغین برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند که منجر به از دست رفتن اعتماد و اعتبار در صنعت کریپتو می‌شود؛ بنابراین بسیار مهم است که قبل از سرمایه‌گذاری در هر توکنی هوشیار باشید و تحقیقات کاملی انجام دهید تا سرمایه‌‌ای که به زحمت به دست آوردید را به راحتی از دست ندهید. در این مقاله همراه ما باشید تا با برخی از جنجالی‌ترین پروژه‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال آشنا شویم.

کلاهبرداری ارز دیجیتال؛ Pcoin

تصویر لوگوی توکن Pumacoin که نمونه‌ای از پروژه‌‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال است.
توکن Pcoin‌ در هیج صرافی بین المللی لیست نشده است.

پوما کوین (Pcoin) یک کلاهبرداری ارز دیجیتال است که توکن آن بر روی بلاک چین ترون (Tron) ساخته شده و تیمش تبلیغات گسترده‌ای را برای آن به راه انداخت. این پروژه ادعا می‌کند که در ازای سرمایه‌گذاری حداقل ۱۰۰ دلار، سالیانه ۳۶ درصد سود پرداخت می‌کند. همچنین در ازای معرفی هر زیرمجموعه‌، ۱۰ درصد سود به شما پرداخت می‌کند که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

نکته قابل توجه اینکه توکن این پلتفرم روی هیچ صرافی خارجی یا وب‌سایت معرفی توکنی لیست نشده و هیچ اطلاعاتی در خصوص عرضه آن وجود ندارد. ضمن اینکه مشکلات فنی زیادی در وایت پیپر ان وجود دارد که حاکی از جعلی بودن این پروژه است.

همچنین، این ارز دیجیتال هیچ ارتباطی با شرکت پوما ندارد و در واقع، Pcoin فقط از نام شرکت پوما فقط برای جذب مخاطبان سوءاستفاده کرده است.

Advtrx؛ نمونه‌ای از کلاهبرداری ارز دیجیتال روی شبکه ترون

پروژه Advtrx بر روی شبکه ترون اجرا می‌شود. برای عضویت در این پروژه باید آن را به کیف پول خود وصل کنید و سپس با رمزارز TRX حساب خود را شارژ کنید. Advtrx با توجه به مبلغی که شارژ می‌کنید، به شما به صورت روزشمار سود پرداخت می‌کند.

معمولاً این سود به نسبت میزان سرمایه شما از ۵% تا ۴۰% متغیر است. علاوه‌بر این،  Advtrx از سیستم هرمی برای جذب کاربران خود استفاده می‌کند. هر زیرمجموعه‌ای که اضافه کنید، درصدی از سود را به عنوان کمیسیون به شما پرداخت می‌کند. نحوه کار این پروژه به این صورت است که تمام سرمایه کاربران در یک استخر جمع‌آوری می‌شود و سرمایه زیرمجموعه‌های جدید به عنوان سود به سرمایه‌گذاران قبلی پرداخت می‌شود.

ضمن اینکه این تیم ادعا می‌کند ۱۰ سال سابقه کار دارد، در حالی که عمر وب‌سایت آن فقط ۸ ماه است. پس در کلاهبرداری بودن این پروژه نباید شک کرد.

کلاهبرداری ارز دیجیتال؛ QT4–AgiGPT

QT4–AgiGPT یک پلتفرم هوش مصنوعی است که با وعده سودهای کلان، کاربران نا‌آگاه را به سرمایه‌گذاری در توکن خود جذب می‌کند. این کلاهبرداری ارز دیجیتال ادعا می‌کند که با استفاده از AI، می‌تواند به سرمایه‌گذاران خود سود تضمینی بدهد.

اما این پروژه هیچ محصول یا سرویس واقعی ارائه نمی‌دهد و تنها هدف آن، به جیب زدن پول افراد است. این شرکت نیز مانند دیگر پروژه‌های پانزی، سود کاربران جدید خود را از جیب سرمایه‌گذاران قدیمی پرداخت می‌کند.

Cloudminer

تصویر وبسایت ارز دیجیتال cloudminer
cloudminer یه عنوان یک طرح پانزیی سود سرمایه‌گذاران خود را از جیب سرمایه‌گذاران قدیمی پرداخت می‌کند.

کلودماینر (cloudminer) که ادعا می‌کند یک شرکت ماینینگ است، با وعده سودهای کلان، افراد را به سرمایه‌گذاری در توکن خود جذب می‌کند. این تیم مدعی است که با استفاده از تجهیزات ماینینگ پیشرفته، می‌تواند به سرمایه‌گذاران خود سودهای تضمینی بدهد.

در واقع، cloudminer هیچ تجهیزات ماینینگی ندارد و ظاهرا تنها هدف آن، کلاهبرداری از کاربران است. این شرکت سودهای سرمایه‌گذاران جدید را از جیب سرمایه‌گذاران قدیمی پرداخت می‌کند.

HyperVerse

قابل‌ توجه‌ترین رویداد مربوط به کلاهبرداری ارز دیجیتال در یک سال اخیر بدون شک یک طرح پانزی به نام هایپر ‌ورس (Hyperverse) است.

HyperVerse از سال ۲۰۱۸ تا اواسط سال ۲۰۲۳ توسط سام لی و زیجینگ ژو در استرالیا اداره می‌شد و  سود روزانه ۰.۵% و حداکثر ۳۰۰% را در مدت ۶۰۰ روز از طریق یک طرح عضویت ارائه می‌کرد.

طبق گزارش Chainanalysis، در طول سال‌ها، ده هزار نفر به طور جمعی در این پروژه کلاهبرداری ارز دیجیتال «سرمایه‌گذاری» کرده‌اند و ۱.۳ میلیارد دلار در این طرح پانزی از دست داده‌اند.

این پروژه جعلی که نیازمند مشارکت دوستان و خانواده شما بود، هم به یک تراژدی روابط بین فردی و هم به یک فاجعه مالی برای قربانیان تبدیل شد.

چندین کشور اعلام کرده بودند که پروژه Hyperverse یک طرح مشکوک هرمی است، اطلاعاتی که متاسفانه هرگز به قربانیان نرسید.

سام لی که خود را «ولیعهد بیت کوین» در استرالیا می‌نامید و رایان زو که ادعا می‌کرد «یکی از چهار پادشاه بیت کوین چین» است، پیش از این پشت یک شرکت سقوط کرده در سال ۲۰۱۹ بودند که ۵۸ میلیون دلار به طلبکاران بدهکار بود.

سام لی در اجرای طرح‌های کریپتوی دیگری مانند StableDao و We Are All Satoshi که توسط دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا به عنوان «طرح‌های هرمی و پانزی متقلبانه» توصیف شده‌اند، مشارکت دارد.

Pig-butchering

تصویر یک خوک به عنوان نماد ارز دیجیتال Pig-butchering
پروژه پیگ بوچرینگ (Pig-butchering) حدود ۳۰۵ میلیون دلار از کاربران خود به سرقت برد.

پیگ بوچرینگ (Pig-butchering) یک کلاهبرداری ارز دیجیتال است که بر تاکتیک‌های پیچیده دستکاری روانی متکی است و از طریق برده‌داری سایبری عمل می‌کند.

در سال ۲۰۲۳ ، پلیس در دو مورد با این کلاه‌برداران درگیر شد و یک سرقت ۳۰۵ میلیون دلاری را فاش کرد. اگرچه این رقم ممکن است قابل توجه به نظر برسد، اما احتمالاً بسیار کمتر از مبلغ واقعی سرقت شده از قربانیان است، زیرا پیگ بوچرینگ یک صنعت کلاهبرداری چند میلیارد دلاری سالانه در نظر گرفته می‌شود.

Korvio Coin

بر اساس گزارش‌ها، صد هزار سرمایه‌گذار در طرح پانزی کورویو کوین (Korvio Coin) مورد کلاهبرداری قرار گرفتند.

در میان ۹ عامل اصلی این کلاهبرداری ارز دیجیتال، چهار افسر پلیس بودند که با موفقیت بیش از هزار پلیس هیماچال را متقاعد کردند که روی توکن خود سرمایه‌گذاری کنند، با وعده بدون پشتوانه سود سریع و بالا.

هزاران پلیس درگیر در این طرح پانزی در ایجاد اعتبار برای این پروژه کلاهبرداری نقش داشتند و با متقاعد کردن هزاران کارمند دولتی به مشارکت در موفقیت چشمگیر آن کمک کردند.

ظاهرا افسران پلیس از طریق یک «طرح بازنشستگی داوطلبانه» فریب خوردند و تبدیل به سرسخت‌ترین حامیان این طرح شدند.

این طرح کلاهبرداری کلاسیک به عنوان یک ساختار بازاریابی چند سطحی عمل می‌کرد و به سرمایه‌گذارانی که خانواده، دوستان و همکاران را در این طرح استخدام می‌کردند، پاداش می‌داد.

این پروژه وب‌سایت‌های جعلی را نشان می‌داد که قربانیان این باور را داشتند که Korvio Coin مانند سایر ارزهای دیجیتال معامله می‌شود.

در حال حاضر، فردی که در مرکز این کلاهبرداری قرار داشت، سوبهاش شارما، هنوز متواری است.

Safemoon

لوگوی توکن Safemoon
کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در سال ۲۰۲۳ پروژه سیف‌مون را به کلاهبرداری متهم کرد.

در اوج خود در ۲۰ آوریل ۲۰۲۱ ، SafeMoon دارای ارزش ۵.۷ میلیارد دلاری ارز دیجیتال بود. با این حال، دوران اوج آن کوتاه بود زیرا متعاقبا مشخص شد که بخش‌های بزرگی از استخر نقدینگی SafeMoon هرگز قفل نشده است و مدیران آن متهم به دسترسی و استفاده از منابع مالی کاربران خود برای ثروتمند شدن خود شدند.

فعالیت‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال سیفمون از سال ۲۰۲۱ به طور گسترده شناخته شده بود. Coffeezilla ویدئوهای تحقیقاتی متعددی را در مورد آن تولید کرد که دقیقاً پنج روز پس از ثبت رکورد SafeMoon در ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ شروع شد.

به مدت دو سال و نیم، جامعه ارزهای دیجیتال بی‌صبرانه منتظر بودند تا یک نهاد دولتی به فعالیت پروژه SafeMoon خاتمه دهد.

سرانجام در ۱ نوامبر ۲۰۲۳ ، زمانی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) هر دو مدیر اجرایی سیف مون، کیل ناگی، مدیر عامل شرکت جان کارونی و مدیر عامل شرکت توماس اسمیت و SafeMoon LLC را به اجرای یک طرح کلاهبرداری گسترده متهم کرد، سرانجام دعای کاربران مستجاب شد.

طرحی که به آنها اجازه می‌داد تا مخفیانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار دارایی دیجیتال را از کاربران خود بگیرند تا هزینه‌های تجملاتی شخصی خود را بپردازند، که از جمله آن‌ها می‌توان به هزینه سفر، اتومبیل‌های مک لارن و خانه‌های چند میلیون دلاری اشاره کرد.

دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه شرقی نیویورک اتهامات جنایی مشابهی را علیه سه مدیر اجرایی مطرح کرد: کلاهبرداری اوراق بهادار، توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری از طریق پولشویی.

 JPEX

جی پکس (JPEX) پروژه کریپتو هنگ‌کنگی در سپتامبر ۲۰۲۳ دچار بحرانی جدی شد. در ۱۳ سپتامبر، کمیسیون بورس و اوراق بهادار چین هشداری برای مصرف‌کنندگان صادر کرد که JPEX بدون مجوز و با استفاده از روش‌های مشکوک عمل می‌کند.

چند روز بعد، JPEX کارمزدهای برداشت خود را تا ۹۹۹ دلار افزایش داد، در حالی که به طور هم‌زمان برداشت را به هزار دلار محدود کرد. کاربران عملاً قادر به خروج نبودند.

در ۲۵ سپتامبر، پلیس بیش از ۲۲۰۰ شکایت از کاربران JPEX دریافت کرده بود و JPEX را حداقل به عنوان یک کلاهبرداری مالی ۱۹۱ میلیون دلاری محکوم کرد.

JPEX متهم به تبلیغ دروغین و وعده کسب سود بالا (تا ۲۰٪)، در تلاش برای آوردن تعداد زیادی قربانی برای تغذیه طرح کلاهبرداری بود.

JPEX سپس اقدام به اعمال محدودیت در برداشت‌ها کرد و کارمزد برداشت را چنان بالا برد که کاربران آنها قادر به دسترسی به وجوه خود بدون خطر از دست دادن بیشتر آن نبودند.

تا دسامبر ۲۰۲۳، ۲۶۲۳ نفر به عنوان قربانیان JPEX معرفی شده‌اند. ۱.۶ میلیارد دلار (۳۰۵ میلیون دلار) در میان آنها از دست رفت.

در نهایت، ۶۶ نفر دستگیر شدند، از جمله جوزف لام و چان یه، اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی، که در ایجاد شهرت JPEX نقش کلیدی داشتند.

جمع‌بندی؛ جدیدترین پروژه‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال

پروژه‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال همچنان تهدیدی قابل توجه برای سرمایه‌گذاران در فضای کریپتو هستند و اهمیت تحقیقات دقیق را هنگام سرمایه‌گذاری در رمزارزها برجسته می‌کنند. با انجام تحقیقات کامل و شناخت وعده‌های غیرواقعی، سرمایه‌گذاران می‌توانند از قربانی شدن در کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال اجتناب کنند. در این مقاله با برخی از پروژه‌های کلاهبرداری جدید در بازار ارز دیجیتال آشنا شدیم. حال شما به ما بگویید که آیا تا به حال قربانی طرح‌های پانزی ارز دیجیتال شده‌اید؟ شما به کدام یک از توکن‌ها در بازار فعلی مشکوک هستید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد پروژه‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال

هنگام شناسایی پروژه‌های کلاهبرداری و پانزی ارز دیجیتال باید به چه علائم هشداری توجه کنیم؟

برخی از علائم هشدار متداول شامل وعده‌های سودهای کلان و تضمین‌شده، عدم شفافیت در مورد تیم پروژه یا فناوری، فشار برای سرمایه‌گذاری سریع، و عدم کاربرد واضح برای توکن است.

چگونه از قربانی شدن  در کلاهبرداری های ارز دیجیتال جلوگیری کنیم ؟

سرمایه‌گذاران می‌توانند با انجام تحقیقات کامل در مورد پروژه، تیم و فناوری آن، وسوسه نشدن در مقابل وعده‌های غیرواقعی و اجتناب از سرمایه‌گذاری‌هایی که نیاز به هزینه‌های اولیه بزرگ یا اطلاعات شخصی دارند، از خود محافظت کنند.

اگر سرمایه‌گذاران کریپتو مشکوک به سرمایه‌گذاری در یک پروژه کلاهبرداری یا پانزی هستند، چه باید بکنند؟

در قدم اول باید فورا سرمایه‌گذاری خود را متوقف کنید، و پروژه را به مقامات مربوطه یا نهادهای قانون‌گذار گزارش دهید. شما می‌توانید برای بررسی گزینه‌های بالقوه برای بازیابی وجوه خود از مشاوره حقوقی کمک بخواهید.

آیا اقدامات قانونی برای جلوگیری از کلاهبرداری های ارز دیجیتال وجود دارد؟

در حالی که صنعت کریپتو تا حد زیادی بدون نظارت و قانون‌گذاری است، برخی کشورها اقداماتی را برای اجرای مقررات برای محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر کلاهبرداری انجام داده‌اند. سرمایه‌گذاران باید از محیط رگلاتوری در حوزه قضایی خود آگاه باشند و فقط در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که با قوانین و مقررات مطابقت دارند.

منبع: medium

شهریار قلی پور
درباره شهریار قلی‌پور
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید