مقایسه لیدو (Lido) و راکت پول (Rocket Pool) و استیک وایز (StakeWise) - مجله رمزینکس

مقایسه لیدو (Lido) و راکت پول (Rocket Pool) و استیک وایز (StakeWise)

نمای مقایسه سه بلوک مکعبی بلاکچین
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

استیکینگ مانند قرار دادن ارز دیجیتال خود در یک حساب پس‌انداز (بلاک چینی) ویژه است که به اجرای آن شبکه بلاک چین کمک می‌کند. با انجام این کار، پاداش‌هایی به دست می‌آورید، مشابه اینکه یک بانک به شما برای نگه‌داشتن پولتان نزد خود سود می‌دهد. لیدو در حال حاضر محبوب‌ترین پلتفرم برای این کار است و Rocket Pool در رتبه دوم قرار داد.

استیکینگ (Staking) چیست؟

شما برای پشتیبانی از شبکه بلاک چین، ارز دیجیتال خود را بلوکه می‌کنید. این کار شبکه تمام تراکنش‌های انجام شده با آن ارز دیجیتال را پیگیری می‌کند. سپس درست مانند کسب سود از یک بانک، زمانی که ارز دیجیتال خود را بلوکه می‌کنید، پول دریافت می‌کنید. این پرداخت برای کمک به اجرای روان بلاک چین است.

پلتفرم‌هایی که استیکینگ انجام می‌دهند

برای بلاک چین اتریوم، که نوعی دفتر کل دیجیتال برای تراکنش‌ها است، مکان‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید ارز دیجیتال خود را به بلوکه کنید. Lido، Rocket Pool و StakeWise سه تا از بزرگترین سرویس‌هایی هستند که به شما این امکان را می‌دهند.

این پلتفرم ها چیزی به نام “Liquid Staking” را ارائه می‌دهند. این بدان معناست که شما همچنان می‌توانید از ارز رمزپایه‌شده خود به روش‌های مختلف، مانند تجارت، استفاده کنید، حتی در زمانی که استیک شده باشد.

بنابراین، به طور خلاصه، استیک راهی برای کسب سود از طریق کمک به عملکرد یک شبکه بلاک چین است و پلتفرم‌هایی مانند Lido، Rocket Pool و StakeWise برخی از خدمات اصلی برای این کار را به ویژه برای اتریوم انجام می‌دهند.

Lido بزرگترین پروتکل Liquid Staking از نظر سهم کل بازار است که در شبکه‌های زنجیره بلوکی متعدد ارائه می‌دهد. Lido، Rocket Pool و StakeWise همگی پروتکل‌های تثبیت شده‌ای هستند که قابلیت اطمینان و موفقیت خود را نشان داده‌اند و هر ۳ پلتفرم دارای استانداردهای امنیتی بالایی هستند.

نرخ‌های درصد سالانه فعلی (APR) برای اتر Liquid Staking (ETH) عبارتند از:

Lido: 6.7%

Rocket Pool: 7% / 5.69%

StakeWise: 7.2%

نمودار مقایسه لیدو (Lido) و راکت پول (Rocket Pool) و استیک وایز (StakeWise)

لیدو چیست؟

Lido Finance در دسامبر ۲۰۲۰ راه اندازی شد و یک پروتکل سرمایه‌گذاری نقدشونده  و منبع باز DeFi (بازار غیرمتمرکز) است که بر روی ۵ شبکه مختلف بلاک چین اجرا می‌شود. Lido در حال حاضر از سهام ETH (اتریوم)، MATIC و SOL (Solana) پشتیبانی می‌کند. سهم بازار لیدو بیش از ۳۱ درصد اتر است که آن را به بزرگترین سهامدار مایع ETH در بازار تبدیل می کند.

Lido در حال حاضر یک نرخ درصدی سالانه (APR) 6.7٪ برای ETH ارائه می دهد و ۱۰٪ هزینه پروتکل دریافت می کند. 

stETH یک توکن از سمت Lido است برای Liquid Staking. این توکن نشان دهنده اتریوم استیکینگ شده در Lido است که ارزش سپرده اولیه و پاداش های استیکینگ را ترکیب می‌کند.

توکن stETH را می‌توان در اکوسیستم گسترده Lido استفاده کرد که شامل بیش از ۲۰ برنامه غیرمتمرکز (dApps) مانند Curve، Trust Wallet و Yearn Finance است. توکن‌های استیکینگ stMATIC و stSOL نیز با تعدادی از برنامه‌های DeFi و CeFi ادغام شده‌اند.

توکن LDO

توکن LDO یک توکن ERC20 است و کاربران با خرید ارز دیجیتال LDO این امکان را دارند تا در مورد تصمیمات پارامترهای مختلف پروتکل سهامداری Lido که توسط Lido DAO اداره می‌شود، رای دهند. برای راه‌اندازی آن، ۱ میلیارد توکن ضرب شد و در حال حاضر ۸۸ درصد در گردش دارد.

بیشتر بخوانید: توکن wstETH در لیدو (Lido) چیست؟

Rocket Pool چیست؟

Rocket Pool در نوامبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و یک پروتکل سهامداری غیرمتمرکز برای اتریوم است. در حال حاضر، فقط در شبکه اتریوم اجرا می‌شود و از امروز، Rocket Pool دومین استخر بزرگ سهامداری مایع برای اتریوم است که ۲.۸ درصد از کل سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

مقایسه لیدو (Lido) و راکت پول (Rocket Pool) و استیک وایز (StakeWise)

دو راه برای استیکینگ با Rocket Pool 

۱. استیکینگ و اجرا: هر کسی که حداقل ۸ اتریوم داشته باشد می‌تواند یک node را به اشتراک بگذارد و اجرا کند. این روش نرخ درصد سهام سالانه (APR) 7 درصد را بالاتر از مدل فقط سهام ارائه می‌دهد.

۲. سهام: هر کسی با ۰.۰۱ ETH می‌تواند توکن‌های $rETH را به اشتراک بگذارد و دریافت کند. بیش از ۱۰ برنامه DeFi مانند Bancor، Metamask و Aave $rETH را در خدمات خود ادغام کردند. نکته ویژه در مورد این مدل این است که ETH staked غیر محرمانه است، به این معنی که اگر اپراتورهای node صادقانه رفتار نکنند، سود خود را از دست می‌دهند. 

این ویژگی روی دارندگان rETH تاثیر نمی‌گذارد. نرخ درصدی سالانه (APR) این مدل در حال حاضر ۵.۹۶٪ است. هزینه کمیسیون که Rocket Pool از جوایز استیکینگ دریافت می‌کند، بسته به اینکه چه تعداد اپراتور node برای استیکینگ ETH وجود دارد و چه تعداد ETH باید استیکینگ شود، از ۵٪ تا ۲۰٪ متغیر است.

 توکن RPL

RPL توکن پروتکل اولیه Rocket Pool است و در مدیریت پروتکل استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند روی نود Rocket Pool قرار گیرد. وقتی اگر در معرض خطر قرار می‌گیرد، به عنوان نوعی بیمه عمل می کند. یعنی درواقع سیستمی چیده است که رفتار خود را تضمین کند. هر چه مقدار RPL بیشتر باشد، اپراتور نود، سود بیشتری دریافت می‌کند.

StakeWise چیست؟

StakeWise در مارس ۲۰۲۱ راه اندازی شد و در حال حاضر چهارمین پروتکل بزرگ سهامداری نقدشونده است و سهم کل بازار آن ۰.۴% است. این پروتکل امکان استیکینگ غیرحضوری را نیز فراهم می‌کند و حداقل ETH نیز برای معامله در آن نیاز نیست.

نرخ درصدی سهام اتریوم (APR) فعلی StakeWise 7.72 درصد است. این پلتفرم ۱۰ درصد از سود تولید شده را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند. در حال حاضر، StakeWise یک مدل توکن دوگانه دارد که بر اساس توکن‌های sETH2 و rETH2 است.

sETH2 سپرده‌های سهامداران در استخر StakeWise را با نسبت ۱:۱ نشان می‌دهد. $rETH2 نشان دهنده سود ETH سپرده‌گذاران در StakeWise Pool است.

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

  1. رمضان صیادی
    ۲۲ دی ۱۴۰۲ در ۰۲:۱۵

    ما هیچ سودی نبردیم