مقایسه کاردانو و پولکادات؛ پولکادت DOT یا کاردانو ADA؟

مقایسه کاردانو و پولکادات؛ کدام یک قاتل حرفه‌ای‌تری است؟

سکه کاردانو و پولکادات به رنگ زرد در مقابل یکدیگر که در بین آن‌ها کلمه «مقایسه» به انگلیسی نوشته شده است و پس‌زمینه آبی دارد.
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

با ادامه رهبری دومین رمز‌ارز برتر دنیا، اتریوم، مقایسه کاردانو و پولکادات به دلیل ویژگی‌های پیشرفته و بهبودهایی که نسبت به برخی از معایب اتریوم دارند، مورد توجه قرار گرفته است.
این پلتفرم‌ها که هر‌کدام با عنوان «قاتل اتریوم» شناخته می‌شوند، ویژگی‌های منحصربه‌فردی را ارائه می‌کنند که می‌تواند یکه‌تازی اتریوم را به چالش بکشد. در این مطلب از رمزینکس به بررسی کاردانو و پولکادات می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که کدام یک بهتر و قاتل حرفه‌ای‌تری است؟ کاردانو یا پولکادات؟

مقایسه کاردانو و پولکادات

چیزی که باعث می‌شود دو شبکه کاردانو و پولکادات همچنان اسم محبوب‌ترین ارز بعد از بیت‌کوین، یعنی اتریوم را به یدک بکشند این است که هر دو شبکه‌های Cardano و Polkadot توسط مشارکت‌کنندگان اولیه اتریوم تأسیس شده‌اند.

ویژگی‌های زیادی تفاوت کاردانو و پولکادات را برای ما روشن می‌کند. اما قبل از اینکه به مقایسه کاردانو و پولکادات بپردازیم لازم است که هر‌کدام از این شبکه‌ها را جداگانه بررسی کنیم و متوجه شویم چرا این دو قاتلین اتریوم شناخته می‌شوند. این مقایسه هیجان‌انگیز را با نگاهی مختصر به شبکه کاردانو شروع می‌کنیم.

نگاهی به شبکه کاردانو

یکی از نکات جالب درباره شبکه کاردانو این است که این شبکه نتیجه یک درگیری بین «چارلز هاسکینسون»، یکی از بنیا‌ن‌گذاران اتریوم با دیگر اعضای شبکه بود که منجر به ایجاد کاردانو و توکن محبوب آن، آدا (ADA) شد.

اگرچه اتریوم اولین شبکه بلاک‌چینی بود که قراردادهای هوشمند را پیاده‌سازی کرد، با چالش‌هایی از جمله مسئله مقیاس‌‌پذیری همراه بود.

به طور خلاصه، مقیاس‌پذیری در زمینه بلاک‌چین به ظرفیت یک شبکه برای انجام و تایید حجم زیادی از تراکنش‌ها و حفظ عملکرد با رشد آن شبکه به طور همزمان اشاره دارد.
به همین دلیل چارلز هاسکینسون در سال ۲۰۱۷ تصمیم به ایجاد شبکه‌ای غیرمتمرکز به نام کاردانو گرفت که بتواند تراکنش‌های بیشتری را به روشی مقیاس‌پذیر و ایمن تأیید کند در حالی که پلتفرم کاردانو تا حد امکان از نظر انرژی کارآمد باشد و سرعت خود را از دست ندهد.توکن اصلی شبکه کاردانو، آدا، ۲۱‌امین رمزارز از نگاه «CoinMarketCap» است که با قیمت ۰.۴۶ دلار خرید و فروش می‌شود. شبکه کاردانو و توکن مخصوص آن، کاربرد‌ها و ویژگی‌های متمایزی دارند که قبل از مقایسه کاردانو و پولکادات، با آنها آشنا خواهیم شد.

سکه کاردانو با پس زمینه نمودار شمعی
۲۱‌امین ارز برتر دنیا در شبکه مقیاس‌پذیر کاردانو که از مکانیزم اثبات سهام استفاده می‌کند.

ویژگی‌های شبکه کاردانو

از مهم‌ترین ویژگی‌‌های شبکه کاردانو و ارز آدا (ADA) در تحلیل تفاوت کاردانو و پولکادات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از چالش‌های عمده بیت‌کوین و سایر شبکه‌های محبوب این است که این شبکه‌های بلاک‌چین، بر اساس مکانیسم‌های اجماع اثبات کار «Proof of Work»، انرژی زیادی مصرف می‌کنند. در شبکه کاردانو، به جای  مکانیزم Proof of Work، از مکانیزمی به اسم «Ouroboros» استفاده می‌شود که زیر‌مجموعه‌ای از مکانیزم اثبات سهام «Proof of Stake» به حساب می‌آید. در ادامه با این مکانیزم دقیق‌تر آشنا خواهیم شد.
  • شبکه کاردانو یکی از شبکه‌های ساز‌گار با محیط‌زیست است. چارلز هاسکینسون در مصاحبه‌ای با فوربس در سال ۲۰۲۱ ادعا کرد که این شبکه ۱.۶ میلیون برابر انرژی‌کارآمدتر از بیت‌کوین است.
  • شبکه کاردانو همچنین در پردازش تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر از بیت‌کوین یا اتریوم است؛ این شبکه قادر است بیش از ۲۵۰ تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند، در مقایسه با حدود ۴.۶ تراکنش برای بیت‌کوین و ۱۵ تا ۴۵ تراکنش در ثانیه برای اتریوم. این ویژگی شبکه کاردانو را از دیگر شبکه‌های ذکر‌شده بسیار مقیاس‌پذیر‌تر می‌سازد.
  • توکن شبکه کاردانو با نام ADA شناخته می‌شود و جالب است که بدانید نام ADA از ریاضی‌دان قرن نوزدهم و اولین برنامه‌نویس کامپیوتر جهان، «آدا لاولیس»، گرفته شده است. در ادامه ویژگی‌های این توکن محبوب را بررسی خواهیم کرد.

بررسی ویژگی‌های ارز آدا (ADA)

ارز آدا ADA، کاربرد‌ها و ویژگی‌های مختلفی دارد از جمله:

  • استکینگ (Staking): همان‌طور که گفتیم بلاک‌چین کاردانو بر اساس مکانیزم اثبات سهام (Proof of Stake) عمل می‌کند. کاربرد ارز ADA در این مکانیزم به این صورت است که کاربران توکن‌های ADA خود را قفل می‌کنند تا به امنیت و اعتبار شبکه کمک کنند و در مقابل، بر اساس سهم خود جوایزی را دریافت می‌کنند که به صورت توکن‌های ADA است.
  • حاکمیت (Governance): ماهیت غیرمتمرکز بلاک‌چین کاردانو به دارندگان ارز ADA اجازه می‌دهد در صورت به‌اشتراک‌گذاشتن توکن‌های خود، در مورد تصمیمات حیاتی آینده بلاک‌چین کاردانو رای دهند.
  • پرداخت‌ (Payment): کاربران می‌توانند ارز‌های آدا خود را در مقایسه با سایر شبکه‌های بلاک‌چین، سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر ارسال کنند. این شبکه قادر است در هر ثانیه حدود ۲۵۰ تراکنش را نهایی کند.
  • کارمزد (Fee): توکن‌های ADA برای پرداخت هزینه هرگونه تراکنشی در شبکه و ایجاد قرارداد‌های هوشمند استفاده می‌شوند.

توکنومیک آدا ADA در شبکه کاردانو

بررسی توکنامیک ارز‌های شبکه کاردانو، یکی دیگر از مواردی است در نتیجه‌گیری مقایسه کاردانو و پولکادات تاثیر‌گذار است.

بر اساس سایت کوین‌مارکت‌کپ، در حال حاضر (۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت این ارز  ۰.۴۶ دلار است. پایین‌ترین قیمت ارز آدا ۰.۰۱۷ دلار و بالا‌ترین قیمت این ارز ۳.۱۰ دلار بوده است. عرضه کل ارز آدا ۳۶۸,۲۷۱,۰۲۰,۲۱ می‌باشد که ۷۹٪ از تعدا کل توکن‌ها، یعنی تعداد ۳۵۶,۳۷۰۵,۸۸۶ از آنها در گردش هستند.

تا به اینجا، برای اینکه فرق شبکه کاردانو و پولکادات را بهتر متوجه شویم، به بررسی جداگانه شبکه کاردانو پرداختیم. حال زمان آن فرا رسیده است که قاتلی دیگر از اتریوم، پولکادات، را بررسی کنیم و در آخر برنده نهایی مقایسه کاردانو و پولکادات را اعلام کنیم!

نگاهی به شبکه پولکادات

دومین قاتل اتریوم، پولکادات، نیز توسط  توسط «دکتر گاوین وود»، یکی دیگر از بنیان‌گذاران اتریوم در سال ۲۰۱۷، با هدف از بین بردن موانع بین اکوسیستم های مختلف بلاک‌چین پا به عرصه ارز‌های دیجیتال گذاشت. توکن اصلی شبکه کاردانو، دات «DOT» نام دارد که در حال حاضر با قیمت ۶.۸۷ دلار خرید و فروش می‌شود.

نماد سکه پولکادات که پس‌زمینه مشکی و نقطه‌ای دارد.
توکن اصلی شبکه پولکادات دات نام دارد و این شبکه با هدف مرتبط ساختن بلاک‌چین‌های مختلف فعالیت می‌کند.
  • اولین عرضه اولیه «ICO» پولکادات در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد و نتیجه ‌ی آن رکورد‌شکنی ۱۴۵ میلیون دلاری بود که به پیشرفت اولیه شبکه کمک بزرگی کرد.
  • الگوریتم استفاده شده در شبکه کاردانو اثبات سهام کاندید‌شده «Nominated Proof of Stake» نام دارد که از آن برای انتخاب اعتبارسنج‌های تراکنش‌های شبکه استفاده می‌شود.
  • یکی از مواردی که مقایسه کاردانو و پولکادات را جذاب می‌سازد در قابلیت «Relay Chain» شبکه پولکادات است که که امکان همکاری بین بلاک‌چین‌های مختلف و پاراچین‌ها را فراهم می‌کند و شبکه پواکادات را متمایز می‌سازد. 
  • پاراچین «Parachain» به بلاک‌چین‌هایی گفته می‌شود که به صورت موازی در اکوسیستم پولکادات فعالیت دارند. هر پاراچین می‌تواند توکن‌ها، ساختارهای‌حاکمیتی خاص خود را داشته باشد و برای موارد یا کاربردهای خاص بهینه شود. این بدان معناست که آنها می‌توانند برای انواع مختلف برنامه‌ها یا فرآیندهای غیرمتمرکز طراحی شوند و در عین حال از امنیت مشترک زنجیره پولکادات برخوردار باشند.

بررسی ویژگی‌های ارز دات DOT

از کاربرد‌های ارز دات DOT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حاکمیت (Governance): یکی از ویژگی‌های ارز دات DOT این است شبکه به دارندگان توکن دات DOT اجازه می‌دهد از طریق رای دادن کنترل کامل بر روی پلتفرم را داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌های که درون شبکه اتفاق می‌افتد حق دخالت داشته باشند.
  • استکینگ (Staking): مانندرمز‌ارز آدا ADA در شبکه کاردانو، رمز‌ارز DOT نیز علاوه بر کاربرد‌ حاکمیت، برای استیکینگ Staking نیز استفاده می‌شود.

فرق شبکه کاردانو و پولکادات؛ ۵ تفاوت کلیدی

تا به اینجا، با هر کدام از شبکه های کاردانو و پولکادات و ویژگی‌های منحصر‌به‌فردشان آشنا شدیم. حالا نوبت آن است که به بررسی تفاوت این دو قاتل اتریوم از جنبه‌های مختلف بپردازیم و متوجه شویم در این مقایسه کاردانو و پولکادات، کدام یک برای شما انتخاب بهتری است.

نماد کاردانو و پولکادات که پس زمینه مشکی دارد و در بین آن‌ها کلمه «مقایسه» به انگلیسی نوشته شده است.
شبکه کاردانو و پولکادات از نظر جنبه‌های مختلف از جمله ساختار شبکه، اهداف، مسئله مقیاس‌پذیری، قیمت و مسائل زیست‌محیطی با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

ساختار شبکه

Cardano و Polkadot دو پلتفرم برجسته بلاک‌چین هستند که دارای طرح‌ها و ویژگی‌های معماری متمایز متناسب با اهداف و موارد استفاده خاص خود هستند. در مقایسه کاردانو و پولکادات، بررسی ساختار شبکه مهم‌ترین فاکتوری‌ است که باید در نظر گرفت.

شبکه کاردانو ساختار لایه‌ای دارد که عمدتاً به دو لایه تقسیم می‌شود:

۱. لایه تسویه (CSL): اینجا جایی است که تراکنش‌های مربوط به ADA، ارز دیجیتال کاردانو، مستقیما مدیریت و ثبت می‌شوند.

۲. لایه محاسباتی (CCL): این لایه بار محاسباتی و اجرای قراردادهای هوشمند را مدیریت می‌کند. این جداسازی باعث انعطاف بیشتر شبکه کلی کاردانو می‌شود.

در مقابل، شبکه پولکادات دارای معماری چند زنجیره‌ای ناهمگن به صورت زیر است:

  • زنجیره رله (Relay Chain): هسته سیستم پولکادات، زنجیره رله، مسئول امنیت، مکانیزم اجماع و قابلیت همکاری زنجیره‌ای متقابل شبکه است.
  • Parachains: همانطور که در بالا‌تر گفته شد، پاراچین‌ها بلاکچین های مستقلی هستند که می‌توانند توکن‌های خاص خود را داشته باشند و برای موارد استفاده خاص بهینه شوند. آنها به موازات زنجیره رله اجرا فعالیت می‌کنند و از امنیت مشترک شبکه پولکادات بهره‌مند می‌شوند.
  • Parathreads: در شبکه پولکادات، برای فعالیت در موازات زنجیره رله، بلاک‌چین‌ها ملزم به اجاره یک «اسلات» به طور دائم نیستند.( اسلات به موقعیت خاصی گفته می‌شود که به یک بلاک‌چین اجازه می‌دهد تا به عنوان پاراچین به زنجیره رله پولکادات متصل شود). در عوض، آنها می‌توانند هر زمان که نیاز به اضافه کردن بلوک به زنجیره رله را داشته باشند، بر اساس هر بلوک هزینه آن را پرداخت کنند. به این قابلیت پاراترید Parathreads گفته می‌شود.
  • پل‌ها (Bridges): پاراچین‌ها یا پاراتریدهای خاصی هستند که پولکادات را به بلاک‌چین های دیگر (مانند اتریوم) متصل می‌کنند و قابلیت همکاری را ممکن می‌سازند.

اهداف پروژه

یکی از موارد اساسی در مقایسه کاردانو و پولکادات، در نظر گرفتن اهداف این دو پروژه است.

در سال ۲۰۱۷، توسعه‌دهنگان دنیای بلاک‌چین خصوصا اعضای تیم اتریوم با چالش‌هایی همراه بودند که در نهایت پروژه کاردانو توسط چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران اتریوم با هدف «ارائه اکوسیستمی متعادل‌تر و پایدارتر که نیازهای کاربران خود و ضرورت‌های لازم برای برنامه‌های dapp را بهتر پاسخگو باشد» به میدان آمد.

در مقابل، Polkadot، برای حذف تقسیم‌بندی و مرز‌بندی داده‌ها در بلاک‌چین طراحی شده است. به این ترتیب، Polkadot با استفاده از یک اکوسیستم به‌هم‌پیوسته کمک می‌کند تا بلاک‌چین‌های مختلف در یک شبکه اصلی متصل و مرتبط شوند.

مقیاس‌پذیری

مورد دیگری که در بررسی تفاوت کاردانو و پولکادات باید به آن اشاره کرد مسئله مقیاس‌پذیری می‌باشد که به توانایی پاسخگویی شبکه در تایید تراکنش‌ها و همچنین حفظ کارایی شبکه در زمان‌های شلوغ گفته می‌شود.

  • از این نظر، کاردانو قادر به انجام حدود ۲۵۰ تراکنش در ثانیه (TPS) است. اگرچه ممکن است این موضوع چندان چشمگیر به نظر نرسد، هاسکینسون اخیراً مقاله‌ای منتشر کرده است که توضیح می‌دهد که ادغام یک راه حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ به نام Hydra می‌تواند کاردانو را قادر به پردازش بیش از یک میلیون تراکنش در ثانیه کند.
  • از طرفی دیگر، Polkadot قادر به انجام حدود ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه بدون نیاز به استفاده از هیچ‌ سیستم دیگری است.

قیمت و عرضه توکن‌ها

یکی از موارد کلیدی در مقایسه کاردانو و پولکادات بررسی تاریخچه قیمت و توکنامیک ارزها می‌باشد. اگرچه این دو رمز‌ارز کارایی‌های مشابهی را ارائه می‌دهند، از نظر قیمت و عرضه توکن‌ها تفاوت دارند.

بر اساس سایت CoimMarketCap، در حال حاضر ( ۹ فروردین ۱۴۰۳)،  ارزش ارز کاردانو برابر با ۰.۴۸ دلار است و در رده ۱۰‌ام قرار دارد؛ (از نظر ارزش بازار Market Cap). از طرفی دیگر، ارزش پولکادات معادل با ۶.۸۱$ است و در رده ۱۴‌ام قرار دارد.

مسائل محیط‌ زیستی

بر اساس مطالعه‌ای توسط Traders of Crypto، دو شبکه Cardano و Polkadot در بین ۱۰ ارز رمزنگاری‌شده «سبز» به معنای دوست‌دار محیط‌زیست قرار گرفته‌اند. با این حال، یکی از تفاوت‌های شبکه کاردانو و پولکادات به مقدار مصرف انرژی آن‌ها باز می‌گردد که شبکه کاردانو از نظر مصرف انرژی، بهینه‌تر است.

  • شبکه کاردانو سالانه ۴۸,۸۵۱ کیلووات‌ساعت انرژی مصرف می‌کند، در حالی که شبکه پولکادات ۵۱۲,۶۷۱ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند.

نحوه خرید کاردانو و پولکادات

هر یک از ارز‌های کاردانو و پولکادات در صرافی‌های معتبری مانند بایننس Binance قابل خرید و فروش هستند.
اما به دلیل وجود چالش‌هایی مانند احراز هویت و KYC،  صرافی رمزینکس یکی از بهترین صرافی‌های ایرانی است که می‌توانید برای خرید کاردانو و پولکادات از آن استفاده کنید.
همچنین، علاوه‌بر ارائه خدمات خرید و فروش، صرافی رمزینکس این امکان را فراهم می‌کند تا قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتالی، از آخرین به‌روزرسانی‌ها، اطلاعات و تحلیل ارزها از جمله مقایسه کاردانو و پولکادات مطلع شوید و با آگاهی کامل‌تری تصمیم بگیرید.

جمع‌بندی؛ کاردانو بهتر است یا پولکادات؟

اکنون که شباهت‌ها و تفاوت‌های کاردانو و پولکادات را بررسی کردیم، ممکن است جواب سوال خود را هنوز پیدا نکرده باشید و نتوانید در مقایسه کاردانو و پولکادات، برنده نهایی را تشخیص دهید.
همانطور که ذکر شد، پدید‌آوردندگان هر دوی شبکه از اعضای تیم اتریوم سرچشمه می‌گیرند و هر دو به دنبال حذف برخی از محدودیت‌های آن پلتفرم هستند. با این حال، بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که Cardano در جهت ارائه یک شبکه ارتقا یافته برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز Dapp است، در حالی که Polkadot به دنبال این است که شبکه‌های مختلف بلاک‌چین را به صورت مستقیم با یک‌دیگر مرتبط سازد. به طور خلاصه، تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام یک از رمز‌ارز‌های پولکادات و کاردانو بهتر است، آسان نیست و هر پروژه با هدف و ساز‌و‌کار متفاوتی به میدان آمده است و انتخاب هر‌یک، به معیار شما برای سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

سوالات رایج

کاردانو یا پولکادات، کدام بهتر است؟

اگرچه آغاز هر دو شبکه از اتریوم بوده است و شباهت‌هایی نیز دارند، عملکرد‌های متفاوتی ارائه داده‌اند و اینکه کدام یک ارز بهتر است بستگی به این دارد که هدف شما از سرمایه‌گذاری در یک ارز چیست و به دنبال چه هستید.

آیا پولکادوت به ۱۰۰ دلار خواهد رسید؟

در حال حاضر ( ۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت پولکادات ۶.۴۸ دلار است و پیش‌بینی صد‌در‌صد و قطعی‌ای برای آینده این ارز و هر رمز‌ارز دیگری وجود ندارد. عوامل مختلفی از جمله اخبار مربوطه، شاخص‌های اقتصادی، احساسات عموم و روند کلی بازار بر قیمت آینده ارز پولکادات تاثیر می‌گذارند. برای اطلاع از اخرین اخبار و بررسی تفاوت کاردانو و پولکادات و مقایسه هزاران رمز‌ارز دیگر می‌توانید به سایت رمزینکس مراجعه کنید.

منبع:  Blocktrade | Polkadot Network | Cardano

درباره تارا محسنی
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید