توکن wstETH در لیدو (Lido) چیست؟ - مجله رمزینکس

توکن wstETH در لیدو (Lido) چیست؟

نماد توکن stETH
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

توکن stETH یک نوع ارز دیجیتال است که هنگام شرکت در فرآیندی استیکینگ در اتریوم دریافت می کنید. مقدار stETH شما هر روز تغییر می کند زیرا به عنوان پاداش برای استیک کردن درآمد اضافی کسب می‌کنید.

تصور کنید ۱۰۰ stETH دارید. می‌توانید آن را به ۹۹.۸۷ wstETH تبدیل کنید. wstETH شما در طول زمان سود نیز دریافت می‌کند. بعداً، وقتی wstETH خود را به stETH تبدیل می‌کنید، ممکن است بیشتر از آنچه در ابتدا داشته‌اید، به دست بیاورید، مثلا در انتها ۱۰۱ stET داشته باشید.

مقدمه‌ای بر Lido

Lido یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) است که در ارائه راه حلها‌ی نقدینگی به ویژه برای اتریوم تخصص دارد.

توکن stETH (ETH سهامدار) جزء اصلی Lido است. این توکن روزانه پاداش‌های staking را جمع‌آوری می‌کند و ارزش آن نسبت به ETH بر اساس پاداش‌های کسب‌شده تغییر می‌کند.

Lido توسط یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) اداره می‌شود که در آن تصمیمات توسط دارندگان توکن LDO اتخاذ می‌شود. کاربران پس از خرید ارز دیجیتال LDO می‌توانند درمورد تغییرات پروتکل Lido مانند ساختار هزینه، استراتژی‌های سهام و سایر پارامترهای پروتکل را پیشنهاد و رای دهند.

بیشتر بخوانید: مقایسه لیدو (Lido) و راکت پول (Rocket Pool) و استیک وایز (StakeWise)

لوگوی Lido

stETH چیست؟

stETH نوعی ارز دیجیتال است که توسط Lido، یک پلتفرم ارز دیجیتال ایجاد شده است که یک شکل خاص از اتریوم (ETH) است و زمانیکه اتریوم خود را در Lido بلاک می کنید، stETH دریافت می‌کنید.

در واقع stETH به عنوان رسید یا توکنی است که وقتی اتریوم خود را برای «staking» به Lido می‌دهید، دریافت می کنید. این نشان دهنده اتریومی است که شما staking کرده‌اید به اضافه هر پاداشی که از staking به دست می‌آورید.

نحوه خرید ارز دیجیتال stETH

اگر ارز دیجیتال اتریوم خود را با Lido به اشتراک می‌گذارید، آن‌ها به شما توکن‌های stETH می‌دهند. توکن‌هایی که طور خاص برای شما ایجاد شده‌اند. وقتی می‌خواهید اتریوم خود را پس بگیرید، توکن‌های stETH پس گرفته می‌شوند یا سوخته می‌شوند.

به ازای هر واحد اتریوم که سهام دارید، مقدار مساوی stETH دریافت می‌کنید. بنابراین، اگر ۱ اتریوم را به اشتراک بگذارید، ۱ stETH دریافت می کنید.

مقدار stETH شما هر روز کمی افزایش می‌یابد. این افزایش بخاطر پاداش‌هایی است که از staking اتریوم خود کسب می‌کنید. این به روز رسانی روزانه “Rebase” نامیده می‌شود.

موارد استفاده از stETH

شما می‌توانید از stETH درست مانند اتریوم معمولی استفاده کنید. این بدان معنی است که می‌توانید آن را معامله کنید، بفروشید یا در پروژه‌های DeFi (مالی غیرمتمرکز) استفاده کنید تا به طور بالقوه درآمد بیشتری کسب کنید.

چرا wstETH؟

wstETH با پلتفرم‌های DeFi که به تعادل توکن پایدار نیاز دارند، مانند Uniswap یا MakerDao، به خوبی سازگار است. کسانی که خرید ارز دیجیتال wstETH را انجام می‌دهند می‌توانند آسان‌تر از اتریوم در این سیستم‌ها استفاده کنند و همینطور سود به شما می‌رساند.

به طور خلاصه، wstETH یک ابزار کاربرپسند در فضای DeFi است که به شما امکان می‌دهد بدون نگرانی در مورد نوسانات روزانه موجودی رمزنگاری خود، در پلتفرم‌های staking و DeFi شرکت کنید.

چگونه ETH خود را به wstETH تبدیل کنیم؟

بسته بندی یا (Wrapping) اتریوم (ETH) در wstETH کار آسانی است. در اینجا یک راهنمای گام به گام آورده‌ایم:

  • به وب‌سایت stake.lido.fi/wrap بروید.
  • کیف پول دیجیتال خود را به وب‌سایت متصل کنید.
  • تعیین کنید که چه مقدار اتریوم (ETH) یا اتریوم سهامدار (stETH) را می‌خواهید به wstETH تبدیل کنید.
  • روی “Unlock tokens & wrap” کلیک کنید.
  • در کیف پول خود نیز آن را تأیید کنید.

ETH یا stETH شما به wstETH تغییر می‌کند.

لوگو و نوشته Lido

wstETH در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

wstETH نوع خاصی از رمز ارز دیجیتال است که برای کار با پلتفرم‌های DeFi (مالی غیرمتمرکز) مانند Uniswap و MakerDao ایجاد شده است. stETH رمزی است که شما از سرمایه گذاری در پلتفرمی به نام Lido دریافت می‌کنید و از آنجائیکه هر روز پاداش staking را دریافت می‌کنید، مقدار آن هر روز تغییر می‌کند.

وقتی از stETH در پلتفرم‌های DeFi مانند Curve یا Yearn استفاده می‌کنید، تعادل stETH شما همچنان روزانه تغییر می‌کند که نشان‌دهنده پاداش‌های شماست. با این حال، برخی از پلتفرم‌ها مانند UniSwap، ۱inch و SushiSwap با این تعادل‌های در حال تغییر به خوبی کار نمی‌کنند و ممکن است برخی از پاداش‌های این صرافی‌ها را از دست بدهید.

لیدو wstETH را برای حل این مشکل ایجاد کرده است. وقتی stETH خود را به wstETH تبدیل می‌کنید، تعادل آن هر روز تغییر نمی‌کند. در عوض، wstETH از سیستمی دارد که پاداش‌های شما را در پس‌زمینه پیگیری می‌کند، یعنی در عین دریافت پاداش‌ها ارزش روزانه wstETH تغییر نمی‌کند.

wstETH به گونه‌ای طراحی شده است که به راحتی در پلتفرم‌های مختلف DeFi مورد استفاده قرار گیرد و به استفاده گسترده‌تر و ادغام stETH در پروتکل‌های مبتنی بر اتریوم کمک می‌کند.

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید