آموزش و راهنمای کامل استیک لونا کلاسیک (Luna Classic)

راهنمای استیک لونا کلاسیک؛ چگونه لونا استیک کنیم؟

شیوه استیک لونا کلاسیک
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

آیا به دنبال راهی برای کسب درآمد غیرفعال با ارز دیجیتال هستید؟ استیک لونا کلاسیک (Luna Classic) می‌تواند فرصتی را ایجاد کند تا بدون این که کاری انجام دهید، درآمد داشته باشید. این روزها استیک کردن توکن‌ها به روشی محبوب برای کسب درآمد غیرفعال و در عین حال کمک به اجرای شبکه بلاک‌چین تبدیل شده است. در این مقاله با رمزینکس همراه شوید تا نحوه استیک کردن ارز لونا کلاسیک را یاد بگیرید.

استیک لونا کلاسیک؛ معرفی لونا کلاسیک

لونا کلاسیک (LUNC) توکن بومی بلاک‌چین اصلی ترا (Terra) است که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و در آن زمان نام توکن LUNA بود. در پی فروپاشی استیبل کوین الگوریتمی بلاک‌چین TerraUSD (UST) در ماه می ۲۰۲۲، جامعه کریپتو به ایجاد یک بلاک‌چین جدید رای داد. پس از راه اندازی Terra 2، توکن اصلی شبکه جدید، نام لونا را به ارث برد. این در حالی بود که توکن بلاک‌چین قدیمی به لونا کلاسیک تغییر نام داد. هدف ترا لبز (Terra Labs)، شرکتی که این ارزهای دیجیتال را توسعه داده، این بود که پروتکل‌ها و برنامه‌های کاربردی شبکه قبلی به بلاک‌چین جدید (Terra ۲) مهاجرت کنند. حالا که با کلیت این ارز دیجیتال آشنا شدید، بیایید تا درمورد چگونگی استیک لونا کلاسیک بیشتر بدانید.

سه ارز لونا کلاسیک در کنار یکدیگر
لونا کلاسیک توکن بومی بلاک‌چین اصلی ترا است.

استیک لونا کلاسیک چیست؟ آشنایی با استیکینگ

برای آشنایی با نحوه استیک کردن ارز لونا کلاسیک ابتدا بهتر است درمورد استیک کردن بدانیم. استیکینگ فرآیندی است که در آن کاربران ارز دیجیتال خود را با یک اعتبارسنجی در شبکه بلاک‌چین قفل می‌کنند. مزیت این فرآیند برای کاربران این است که پاداش‌ دریافت می‌کنند. استیکینگ شبیه به واریز پول در یک حساب پس انداز است؛ با این تفاوت که ممکن است یک دوره قفل برای بازکردن (برداشتن) ارزهای آن‌ها وجود داشته باشد.

استیک لونا کلاسیک و به طور کلی استیکینگ، یک مکانیسم توافقی به شمار می‌رود که توسط بسیاری از شبکه‌های بلاک‌چین برای ایمن‌سازی شبکه و حفظ اجماع استفاده می‌شود. این فرآیند نیاز به کاربرانی دارد که سهمی از ارز دیجیتالی خود را که بلاک‌چین بر اساس آن است (LUNC)، در شبکه قرار دهند. در نهایت این سهام به اعتبارسنجی واگذار می‌شود.

اعتبار سنجی‌ها مسئول تایید تراکنش‌ها در بلاک‌چین و کمک به ایجاد بلاک‌های جدید هستند. اگر تشخیص داده شود که اعتباردهنده ناصادق یا غیرقابل اعتماد شمرده می‌شود، سهام او را می‌توان به عنوان مجازات کاهش داد. این امر اعتبارسنجی‌ها را تشویق می‌کند تا در راستای منافع شبکه عمل کنند؛ چون آن‌ها انگیزه مالی برای انجام این کار دارند. این ویژگی به ایجاد اطمینان از ایمن بودن شبکه و پردازش صحیح تراکنش‌ها کمک می‌کند.

در فرآیند استیک لونا کلاسیک اعتبار سنجی ارز دیجیتال LUNC برای تولید بلوک‌ها با هم رقابت می‌کنند. هر بار که یک بلوک تولید می‌شود، تراکنش‌ها نهایی می‌شوند. پس از آن، هر کاربری که تراکنش ارسال می‌کند باید هزینه گس‌فی (Gas fee) را بپردازد. از طرفی دیگر اعتبارسنجی که بلوک را تولید می‌کند، هزینه‌های گس‌فی را مطالبه می‌کند. این گس‌فی‌ها در نهایت بین اعتبارسنجی و کاربرانی که ارز لونا کلاسیک را با آن اعتبارسنجی استیک می‌کنند، تقسیم می‌شود.

از کجا لونا کلاسیک بخریم؟

برای استیک لونا کلاسیک قطعا باید مقداری از این ارز را داشته باشید. برای خرید ارز LUNC یا توکن‌های لونا کلاسیک، باید از یک صرافی ارز دیجیتال استفاده کنید که از معاملات این رمز ارز پشتیبانی می‌کند. صرافی ارزهای دیجیتال بستری به شمار می‌آیند که در آن می‌توانید ارزهای دیجیتال را بخرید، بفروشید و معامله کنید.

مهم است که مطمئن شوید پلتفرمی که انتخاب می‌کنید ایمن و قابل اعتماد است و سابقه خوبی در مدیریت وجوه و اطلاعات کاربران دارد. برخی از صرافی‌های محبوب ارزهای دیجیتال لونا کلاسیک را فهرست می‌کنند و یکی از آن‌ها که برای ایرانی‌ها در دسترس بوده و امنیت کافی دارد، رمزینکس است.

چندین ارز لونا کلاسیک روی یکدیگر
برای خرید لونا کلاسیک از یک صرافی مطمئن استفاده کنید.

راهنمای نحوه استیک کردن ارز لونا کلاسیک

هنگامی که توکن‌های LUNC خود را خریداری کردید، وقت آن است که آن‌ها را به اشتراک بگذارید. ساده‌ترین راه برای استیک لونا کلاسیک در ترا استیشن (TerraStation) است. ترا استیشن اپلیکیشن رسمی اکوسیستم ترا لونا (Terra Luna) شمرده می‌شود و برای استیک لونا کلاسیک کاربرد دارد.

کیف پول ترا استیشن را نصب و تنظیم کنید

برای شروع نحوه استیک کردن ارز لونا کلاسیک باید یک کیف پول ترا استیشن برای استیکینگ ایجاد کنید. ابتدا اپلیکیشن تلفن همراه یا برنامه افزودنی مرورگر وب این کیف پول را دانلود کرده و دستورالعمل‌های داده شده را دنبال کنید.

در برنامه، روی Wallet و سپس Connect کلیک کنید. گزینه‌ای برای انتخاب کیف پول جدید خواهید دید. روی آن کلیک کرده و عبارتی به شما داده خواهد شد. یک عبارت که به عنوان seed هم شناخته می‌شود، در دسترس شما قرار می‌گیرد. لطفا آن را روی کاغذ در جایی امن بنویسید چون برای دسترسی به حساب خود به آن نیاز دارید.

پس از تنظیم کیف پول، روی Connect کلیک کنید.

در این مرحله توجه داشته باشید هنگام تنظیم کیف پول خود حتما شبکه ترا کلاسیک را انتخاب کنید.

توکن‌های LUNC خود را به Terra منتقل کنید

اکنون که کیف پول شما راه اندازی شده است، می‌توانید توکن‌های خود را از پلتفرمی که در آن خریداری کرده‌اید به کیف پول جدید ترا استیشن منتقل کنید. این کار از طریق گزینه «برداشت» در پلتفرم انتخابی شما امکان پذیر است. شما برای این کار به کلید عمومی کیف پول LUNC جدید خود و همچنین هرگونه اطلاعات اضافی مانند MEMO نیاز خواهید داشت (اگر کیف پول شما دارای کلید باشد). در غیر این صورت می‌توانید روی No Memo کلیک کنید. پس از وارد کردن تمام جزئیات صحیح، روی برداشت کلیک کنید.

توجه: در استیک لونا کلاسیک ضروری است که جزئیات ذکر شده در را به درستی وارد کنید. در غیر این صورت ممکن است توکن‌های شما گم شوند.

اکنون حساب ترا استیشن و توکن‌های LUNC خود را روی پلتفرم دارید می‌توانید استیک لونا کلاسیک را شروع کنید. شما می‌توانید لونا کلاسیک را به دو روش مختلف به اشتراک بگذارید؛ استیک سریع و استیک دستی. روی گزینه Stake کلیک کنید و روشی را که می‌خواهید استفاده کنید، انتخاب کنید.

  1. شیوه استیک لونا کلاسیک استیک سریع (Quick Stake): در این روش می‌توانید به سادگی مقداری را که می‌خواهید استیک کنید، انتخاب کنید. پلتفرم به‌طور خودکار اعتبارسنجی را به‌طور تصادفی انتخاب می‌کند. مقدار و کارمزد را دوباره بررسی کنید، سپس روی استیک کلیک کنید.
  2. شیوه استیک لونا کلاسیک استیک دستی (Manual Stake): برای این روش باید انتخاب کنید که توکن‌های خود را به کدام اعتباردهنده واگذار کنید. می‌توانید فهرست اعتبارسنجی‌های موجود را بررسی کنید. برخی از آن‌ها درصد بالاتر یا کمتری از پاداش‌ها را می‌گیرند. هر اعتبارسنجی قدرت رای و نرخ کمیسیون خود را فهرست کرده است. با کلیک روی یک اعتبار سنجی، اطلاعات بیشتری در مورد اعتبار سنجی به شما نشان داده شده و گزینه‌ای برای انتخاب آن اعتبارسنجی به شما ارائه می‌شود.

هنگامی که اعتباردهنده خود را انتخاب کردید، می‌توانید انتخاب کنید که چه تعداد توکن در استیک لونا کلاسیک قفل شود. سپس به سادگی روی Stake کلیک کرده و منتظر بمانید تا جوایز به دست شما برسد. توجه داشته باشید که هنگامی که توکن‌های خود را استیک کردید، حتی اگر آن را لغو کنید، به مدت ۲۱ روز قفل خواهند شد. مهم است که هیچ توکنی را که نیاز به دسترسی به آن دارید در استیک لونا کلاسیک قرار ندهید.

جمع‌بندی

نمی‌توان انکار کرد که اعتماد بسیاری از سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال با از کار افتادن بلاک‌چین اصلی ترا در می ۲۰۲۲، متزلزل شد. مردم به سرعت سازندگان آن را کلاهبردار نامیدند و نسبت به بازگشت ترا تردید داشتند. با این وجود، بلاک‌چین ترا کلاسیک با توجه به رویدادهای اخیر که منجر به افزایش قیمت آن شده، بسیار امیدوارکننده است. به طور کلی این ارز دیچیتال و استیک لونا کلاسیک ارزش خوبی دارد. برای مشاهده آخرین قیمت‌های رمز ارزها فراموش نکنید که می‌توانید از رمزینکس کمک بگیرید.

سوالات متداول

آیا امکان استیک لونا کلاسیک وجود دارد؟

دارندگان ارز LUNC می‌توانند توکن‌های خود را برای ایمن کردن شبکه و کسب پاداش به اشتراک بگذارند.

چه مدت زمانی باید ارز لونا کلاسیک را در استیک قرار داد؟

سهام‌داران برای برداشت دارایی‌های خود باید ۲۱ روز منتظر بمانند.

آیا استیک لونا کلاسیک امن است؟

این مسئله به تحمل ریسک و انتظارات شما بستگی دارد. هیچ تضمینی وجود ندارد که استیکینگ منجر به یک نتیجه موفقیت آمیز شود.

منابع: luncmetrics | stakingrewards

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

  1. بهزاد
    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ در ۰۲:۲۴

    سلام
    من ارزlunc را استیک کردم حالا بعد از مدتی ان استیک کردم، تعداد ارز را میبینم ولی نه سود براش میاد و نه میتوانم lunc را به کیف پولم برگردانم لطفا راهنمایی کنید، دلیگیت فقط روشنه ولی ری دلیگیت و ان دلیگیت خاموشه و اصلا نمیتوانم کاری انجام بدهم ولی تعداد را نمایش میده و تمام.
    ممنون