استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به معنای سهام گذاری یکی از روش‌های کسب سود از ارزهای دیجیتال است. همه ارزهای دیجیتال قادر به ارائه استیکینگ نیستند. کاردانو و ترون از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که قابلیت استیک کردن دارند. بیت کوین فاقد این قابلیت است. کسب سود از استیکینگ اصول و روش خاص خود را دارد. اینکه استیکینگ چیست؟ چگونه انجام می‌شود و چه خطرات و مزایایی دارد از جمله موضوعاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شده است. در آخر هم استیکینگ تزوس به عنوان نمونه آموزش داده شده است.

استیکینگ چیست؟

استیکینگ فرآیند نگه داشتن یا قفل کردن ارزهای دیجیتال در یک کیف پول هدف برای مدت زمان مشخص و در ازای دریافت پاداش و درآمد از رمزارز استیک‌شده است. این سرمایه قفل شده به تأمین امنیت و حفظ بلاکچین‌های خاص کمک می‌کند.

استیکینگ فرایندی قابل مقایسه با استخراج بیت‌کوین است، با این تفاوت که به منابع بسیار کمتری نیاز دارد. در حالی که بیت‌کوین برای مکانیسم اجماع خود از روش اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، کوین‌های معروف دیگری مانند کاردانو، نئو و آنتولوژی از مکانیسم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند.

تاریخچه استیکینگ ارز دیجیتال

بعد از پرداختن به پرسش استیکیگ چیست بد نیست مقداری در مورد تاریخچه آن هم صحبت کنیم. در تصویر زیر خلاصه‌ای پیدایش و تکامل استیکینگ امروزی به تصویر کشیده شده است.

استیکنگ ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

برای درک بهتر از کارکرد استیکینگ ارزهای دیجیتال باید به تفاوت اثبات کار در مقابل اثبات سهام پرداخت زیرا که استیکینگ بر اساس الگوریتم اثبات سهام کار می کند.

 مکانیسم اثبات کار چگونه است؟

به طور خلاصه، روش اثبات کار بیت‌کوین شامل به این ترتیب است که استخراج‌کننده‌ها با حل کردن مسائل پیچیده‌ی ریاضی بلوک‌های جدیدی از تراکنش‌های تأییدشده را ایجاد می‌کنند که سپس به بلاک‌چین اضافه می‌شوند.

حل این مشکلات رمزنگاری‌شده به قدری دشوار است که استخراج‌کنندگان باید از سخت افزارهای ویژه دارای توانایی تولید قدرت محاسباتی قابل توجه استفاده کنند. در حقیقت، روند کار آنقدر پرهزینه است که افراد خراب‌کار از اقدام به هرگونه حمله به بلاک‌چین منصرف می‌شوند.

مشارکت استخراج‌کنندگان قانونی مقرون به صرفه‌تر و پرسودتر است. دلیل آن هم این است که هر بار که استخراج‌کننده‌ای با موفقیت یک معما را حل می‌کند و یک بلوک جدید اضافه می‌کند، سیستم مقدار مشخصی بیت‌کوین به آنها پاداش می‌دهد.

سپس راه حل یا «اثبات کار آنها» به اشتراک گذاشته شده و سایر استخراج‌کنندگان آن را تأیید کرده و بلوک ایجاد شده را به نسخه‌ی دفتر توزیع شده‌ی خود اضافه می‌کنند. در مقاله «اثبات کار چیست؟» به این مکانیسک اجماع پرداخته شده است.

روش اثبات سهام چگونه است؟

مدل اثبات سهام جایگزینی است که برای مقابله با نیاز به منابع و هزینه‌های بالای مرتبط با اثبات کار طراحی شده است. در این روش به جای نیاز به انجام کار شدید قراردادی در قالب پردازش‌ها و محاسبات پیچیده برای تأمین امنیت شبکه، مشارکت‌کنندگان تنها کافی است بخشی از سرمایه‌ی رمزارزی خود را در یک کیف پول یا صرافی رمزارز ذخیره و قفل کنند. در مقاله «اثبات سهام چیست؟» کامل به این مفهوم پرداخته شده است.

تاییدکنندگان در مدل اثبات سهام

بیایید یک قدم به عقب برگردیم؛ هر دو مدل با چالش یکسانی روبرو هستند و آن تاییدن شدن تراکنش‌ها قبل از افزودن به بلاکچین است. در حالی‌که در بلاک‌چین بیت‌کوین استخراج کنندگان این وظیفه را انجام می‌دهند، در کوین‌های دارای روش اثبات سهام از مشارکت تاییدکننده‌ها استفاده می‌شود.

با توجه به منابع و هزینه‌های قابل توجهی که این کار نیاز دارد، بعید به نظر می‌رسد استخراج‌کنندگان اقدام به هر گونه فعالیت خرابکارانه بکنند. در عوض، آنها می‌توانند از طریق دریافت پاداش‌های استخراج قانونی راحت‌تر به درآمد برسند.

به همین ترتیب، تاییدکننده‌هایی که وظایف لازم خود را به درستی انجام نمی‌دهند ممکن است بخشی از سرمایه‌ی استیک‌شده‌ی خود را از دست بدهند.

کوین‌های استیک‌شده اساساً به عنوان وثیقه‌ای در برابر رفتار بد عمل می‌کنند. از طرف دیگر، تاییدکننده‌هایی که طبق قوانین بازی می‌کنند و بلوک‌ها را صادقانه تأیید می‌کنند نیز پاداش دریافت می‌کنند.

هر بار که نیاز به تأیید یک بلوک باشد، سیستم به طور تصادفی این کار را به یکی از تاییدکننده‌ها اختصاص می‌دهد. میزان احتمال انتخاب شدن هر تاییدکننده به میزان کوین‌های استیک‌شده‌ی آنها بستگی دارد. در واقع، هرچه سرمایه‌ی قفل‌شده‌ی مشارکت‌کننده بیشتر باشد، احتمال انتخاب آنها برای تأیید بلوک بیشتر است.

به عبارت دیگر، همانطور که احتمال حل شدن مسائل بلاک‌چین اثبات کار توسط استخراج‌کنندگان دارای قدرت محاسبه‌ی بیشتر است، احتمال انتخاب شدن تاییدکننده‌های دارای کوین‌های استیک‌شده‌ی بیشتر برای تأیید بلوک جدید و دریافت پاداش بیشتر است.

قوانین و شرایط تاییدکنندگی در بلاک‌چین‌های اثبات سهام مختلف متفاوت است. هر پروژه از نظر نیازهای فنی، حداقل مقدار استیک‌گذاری، دوره‌ی قفل شدن سرمایه، روش‌های انتخاب شدن برای تأیید بلوک‌های جدید، و فرمول‌های محاسبه‌ی پاداش پیش‌نیازهای خود را دارند.

با این وجود، همه آنها از مزیت یکسانی نسبت به سیستم‌های اثبات کار برخوردار هستند. از آنجا که روش اثبات سهام به انرژی یا سخت افزار تخصصی زیادی احتیاج ندارد مکانیسم بسیار مقیاس پذیرتری است. در واقع، شبکه‌ی اتریوم در حال انتقال از روش اثبات کار به روش اثبات سهام از طریق پروژه‌ی اتریوم ۲/۰ است.

اثبات سهام محول‌شده (DPoS) چیست؟

اثبات سهام محول‌شده یک نوع مکانیسم محبوب است که سرمایه‌ی قفل شده را به رأی تبدیل می‌کند. در این روش کاربران بجای این‌که با کوین‌های قفل‌شده‌ی خود نقش تاییدکننده را خودشان برعهده بگیرند، نمایندگانی را انتخاب می‌کنند که از طرف آنها وظایف لازم را انجام دهند.

هرچه سرمایه‌ی استیک‌شده‌ی فرد بیشتر باشد قدرت رأی‌دهندگی او بیشتر خواهد بود. سپس پاداش استیکینگ به نمایندگان داده می‌شود و آنها به نوبه‌ی خود این پاداش‌ها را در میان انتخاب‌کنندگان خود توزیع می‌کنند. در این مدل تعداد کمتری از تاییدکنندگان به نمایندگی از مشارکت‌کنندگان بیشتری عمل می‌کنند.

نتیجه‌ی این فرایند افزایش بهره‌وری، آستانه‌ی ورود کمتر برای انتخاب‌کنندگان و مصرف برق کمتر یا افزایش پایداری است. با این حال این روش معایب قابل‌توجهی نیز دارد. از آنجا که شبکه به گروه کوچکی از تاییدکننده‌ها متکی است بیشتر از گذشته متمرکز خواهد شد.

یکی از مشکلات احتمالی دیگر مربوط کاربرانی است که سهام بسیار کمی دارند و ممکن است احساس کنند رأی آنها کمتر از آن است که تاثیری داشته باشد، در نتیجه به طور کامل از مشارکت فعال چشم‌پوشی کنند. با این وجود، بسیاری از پروژه‌های برجسته مانند ایاس (EOS)، تزوس (XTZ)، و ترون (TRX) این پروتکل را اجرا کرده و آینده‌ی امیدوارکننده‌ای را با آن می‌بینند.

اثبات سهام پایه و اساس استیکینگ ارز دیجیتال است.

استیکینگ سرد چیست؟

خوشبختانه امروزه انجام استیکینگ سرد نیز امکان پذیر است. عبارت سرد یعنی – درست مثل کیف پول‌های سرد – نیاز به اتصال به اینترنت نیست. کاربر می‌تواند در استیکینگ سرد رمزارز خود را با استفاده از یک کیف پول سخت افزاری یا کیف پول سرد دیگر استیک کند.

مزیت این روش در ایمن بودن سرمایه است، زیرا کیف پول به اینترنت متصل نیست. کاربر برای مدیریت کردن سرمایه‌ی خود باید به کیف پولش دسترسی فیزیکی باشد. متأسفانه همه‌ی ارزهای دیجیتال و شبکه‌ها از استیکینگ سرد پشتیبانی نمی‌کنند.

آموزش استیکینگ ارز دیجیتال

بعد از پرداختن به اینکه استیکینگ چیست و چگونه کار میکند، بهتر است آن را آموزش دهیم. آن دسته از کاربرانی که علاقه‌مند به مشارکت در فرایند ایجاد بلوک در بلاک‌چین اثبات سهام هستند می‌توانند این کار را با قفل کردن تعدادی کوین به عنوان سهام انجام دهند.

از اندازه‌ی سهام برای تعیین اینکه آیا یک نود مشخص برای تأیید و ایجاد بلوک بعدی انتخاب می‌شود یا نه استفاده می‌شود. مشارکت‌کنندگانی که سهام بیشتری دارند شانس بیشتری برای انتخاب شدن برای تأیید بلوک بعدی و دریافت پاداش دارند.

هر وقت نودی برای ایجاد یک بلوک انتخاب شود کارش را با بررسی معتبر بودن تراکنش‌های موجود در بلوک شروع می‌کند. در صورت معتبر بودن تراکنش‌ها، نود بلوک را ایجاد کرده و آن را به بلاک‌چین اضافه می‌کند. نود در مقابل کارمزد تراکنش مربوط به آن بلوک را به عنوان پاداش دریافت می‌کند.

برای جلوگیری از انتخاب مداوم نودهای ثروتمندتر در فرایند انتخاب چندین تغییر منحصر به فرد به الگوریتم اثبات سهام اولیه اضافه شده است. انتخاب جلوگیری شود. دو مورد از این روش‌های جدید انتخاب بر اساس سن کوین و انتخاب بلوک به صورت تصادفی است.

انتخاب بر اساس طول عمر رمزارز

در این روش نودهای تاییدکننده بر اساس مدت زمانی که کوین‌های ذخیره‌شده در]تراست والت یا صرافی[ استیک شده‌اند انتخاب می‌شوند. تعداد کوین‌های استیک‌شده در مدت زمانی که ذخیره شده‌اند ضرب شده و سن کوین به دست می‌آید.

پس از ایجاد یک بلوک سن کوین صفر می‌شود؛ بدین ترتیب پیش از انتخاب دوباره‌ی آن کوین‌ها برای تأیید یک بلوک جدید باید مدت زمان مشخصی سپری شود. در نتیجه‌ی این روش از تسلط نودهای دارای سهام بیشتر بر شبکه‌ی بلاک‌چین جلوگیری می‌شود.

انتخاب بلوک به صورت تصادفی

در این روش انتخاب نودها آن‌طور که از نامش پیداست چندان تصادفی نیست. نود تاییدکننده با جستجوی نودهایی انتخاب می‌شود که ترکیبی از بیشترین سهام و کمترین مقدار هش را داشته باشند.

از آنجا که بلاک‌چین دارایی هر آدرس و در نتیجه اندازه‌ی سهام آن را در اختیار عموم قرار می‌دهد، معمولاً می‌توان بر اساس اطلاعات موجود نود تاییدکننده‌ی بعدی را پیش‌بینی کرد.

ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارد که از اثبات سهام استفاده می‌کنند و هرکدام ترکیبی از روش‌ها و قوانین خاص خود را دارند که برای تأیید و ایجاد بلوک‌های جدید استفاده می‌شود. این ترکیب‌ها بنا بر صلاح‌دید توسعه‌دهندگان و مزیت آن برای بلاک‌چین و کاربرانش انتخاب شده است.

چگونه می‌توان از طریق استیکینگ به درآمد رسید؟

اگر کاربر ارزهای دیجتال هستید یا می‌خواهید بر روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کنید، استیکینگ یک گزینه خوب برای ایجاد درآمد جانبی از رمزارزها است. این فرایند مانند سپرده‌گذاری کردن پول در حساب بانکی است که برای شما سودآوری می‌کند. در زیر فهرستی از کوین‌های اثبات سهام را می‌بینید.

  • کاردانو (ADA)
  • نئو (NEO)
  • آنتولوژی (ONT)
  • ایاس (EOS)
  • ترون (TRX)
  • تزوس (XTZ)

در مقاله «آموزش مرحله به مرحله استیکینگ کاردانو، حداقل مقدار استیک و سود چقدر است؟» در خصوص استیکینگ ارز دیجیتال کاردانو مفصل صحبت شده است. بیایید فرایند استیکینگ را با یکی از گزینه‌های محبوب بالا بررسی کنیم.

استیکینگ تزوس (XTZ)

همانطور که چندین بار در این مقاله ذکر شد، استیکینگ به معنی ذخیره کردن یک رمزارز در یک کیف پول خاص برای کسب پاداش است. یکی از این کیف‌های پول لجر است.

  1. برای شروع فرایند، ابتدا باید یک کیف پول لجر داشته باشید و اپلیکیشن لجر لایو (Ledger Live) را روی کامپیوتر یا تلفن خود نصب کنید.
  2. اپلیکیشن تزوس را از طریق مدیر لجر لایو بر روی کیف پول لجرتان نصب کنید.
  3. با دنبال کردن دستورالعمل‌های درون‌برنامه‌ای حساب تزوس را به کیف پولتان اضافه کنید.
  4. مقداری تزوس را از طریق یک صرافی معروف مانند Phemex خریداری کرده و به کیف پول لجرتان منتقل کنید.
  5. روی دکمه‌ی «کسب پاداش» در بخش حساب اپلیکیشن لجر خود کلیک کرده و مراحل زیر را دنبال کنید (محول کردن، انتخاب یک تاییدکننده، و تأیید).
  6. کار شما تمام شد. سوددهی سالانه‌ی تزوس از طریق لجر حدود ۶ درصد منهای کارمزدها است. مسلماً درآمد نهایی شما به میزان کوین‌هایی که سپرده‌گذاری کرده‌اید بستگی خواهد داشت.

استخرهای استیکینگ چیست؟

استخرهای استیکینگ در اصل گروه‌هایی است که دارندگان کوین در آنها داشته‌های خود را روی هم می‌ریزند. دارندگان کوین به عنوان یک سرمایه‌گذار واحد اقدام به استیکینگ می‌کنند و در نتیجه شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان تاییدکننده و کسب پاداش دارند.

پاداش دریافت شده به طور متناسب و بر اساس مقدار کوینی که هر یک از مشارکت‌کنندگان به حساب گروه ریخته است در میان آنها توزیع می‌شود. از آنجا که سازماندهی و نگهداری کردن از استخر به منابع قابل توجهی نیاز دارد، ارائه‌دهندگان استخر مبلغی را به عنوان کارمزد از مشارکت‌کنندگان دریافت می‌کنند که از سهم پاداش آنها کسر می‌شود.

البته انعطاف‌پذیری و قابلیت‌هایی که این استخرها دارند این هزینه‌ی اضافی را برای دارندگان کوین جبران می‌کند. مشارکت کردن به عنوان یک فرد مستلزم رعایت حداقل زمان قفل شدن کوین‌ها و حداقل موجودی مورد نیاز آن پروژه‌ی خاص است. هر دوی این عوامل به احتمال زیاد فرد استیک‌کننده را تحت فشار قرار می‌دهند.

در سوی مقابل، استخرهای استیکینگ به طور کلی محدودیت زمانی برداشت ندارند و به سپرده‌گذار این امکان را می‌دهند که با موجودی اولیه‌ی بسیار کمتری در فرایند استیکینگ شرکت کند.

شرایط استیکینگ رمزارزها چیست؟

مهم‌ترین نکته این است که بلاک‌چین مدنظر از مکانیسم اثبات سهام استفاده کند. شرایط استفاده استفاده از سرویس استیکینگ کاملاً مشخص است. قوانین استیکینگ انفرادی عبارت‌اند از:

  • کیف پول باید به صورت شبانه‌روزی و در هفت روز هفته آنلاین باشد (مگر این‌که از استیکینگ سرد استفاده کنید).
  • کیف پول باید از استیکینگ پشتیبانی کند.
  • معمولاً قبل از این‌که پاداش استیکینگ خود را دریافت کنید باید چند روز از سررسید کوین‌هایتان بگذرد.
  • ممکن است برای برای میزان کوین‌های لازم برای استیکینگ یک حداقل تعیین شود.

هر بلاک‌چین قوانین مختلفی دارد. بنابراین توصیه می‌شود که برای پی بردن به قوانین مربوط به هر کوین به‌خوبی تحقیق کنید. می‌توانید کامپیوترتان را به صورت شبانه روز و متصل به اینترنت رها کنید، یک سرور خصوصی مجازی بخرید، یا از سرویسی استفاده کنید که خدمات استیکینگ ارائه می‌کند. در دو روش اول خودتان کلیدهای خصوصیتان را مدیریت می‌کنید اما در روش آخر معمولاً اینگونه نیست.

مزایای استیکینگ چیست؟

سرمایه‌گذاران بیش از پیش به دلایل زیر به استیکینگ رمزارزها روی می‌آورند:

  • کسب درآمد جانبی؛ کنار گذاشتن یک رمزارز خاص برای بدست آوردن کوین‌های بیشتر کافی است و نیازی به معامله کردن‌های (پرمخاطره) نیست.
  • مشارکت با موجودی کم؛ هر کسی می‌تواند وارد این فرایند شود و به تجهیزات گران‌قیمت نیاز نیست.
  • استفاده‌ی ساده و آسان؛ پلتفرم‌های ارائه‌کننده‌ی استیکینگ شروع کار را برای سرمایه‌گذار بسیار آسان کرده‌اند.
  • مصرف بهینه‌ی انرژی؛ استیکینگ برای محیط زیست بهتر از استخراج است.

کدامیک از ارزهای دیجیتال را می‌توان استیک کرد؟

ما در زیر برخی از کوین‌های پرطرفدار را معرفی کرده‌ایم. نرخ بهره هر کوین به‌صورت سالانه اعلام شده است و ممکن است تا زمان خواندن این مقاله تغییر کرده باشد.

  • تزوس (نرخ بهره حدود ۷ درصد)
  • کومودو (حدود ۵ درصد)
  • کوانتوم (حدود ۴ درصد)
  • دکرد (حدود ۹ درصد)
  • آیکن (حدود ۱۹ درصد)
  • زی‌کوین (حدود ۱۴ درصد)
  • پیواکس (حدود ۹ درصد)
  • توکن نو (تا حدود ۲۵ درصد)
  • اتریوم (به زودی)
  • کاردانو

چرا استیکینگ برای سرمایه‌گذاران سودآور است؟

سرمایه‌گذاران به عنوان منبع اصلی درآمد سرمایه‌گذاری به استیکینگ روی آورده‌اند. اگرچه استیکینگ با استخراج متفاوت است اما در حال مطرح شدن در میان دارندگان رمزارزها است. استیکینگ تفاوت چشمگیری با مدل‌های سنتی سرمایه‌گذاری دارد زیرا سرمایه‌گذاران در آن سود کوین‌های سپرده‌گذاری شده‌ی خود را به‌صورت سالانه دریافت می‌کنند.

یک خرید هوشمند و سودآور

ارزهای دیجیتال همچنین به دلیل تعداد هش پنهان و الگوریتم‌هایی که هوشمندانه هکرها را شناسایی کرده و می‌توانند آنها را به طور کامل از سیستم حذف کنند از امنیت عمومی بیشتری نیز برخوردارند. استیکینگ یک منبع عالی درآمد جانبی برای افرادی است که نمی‌خواهند با نوسانات بازار ارزهای دیجیتال درگیر شوند.

بهتر از معامله‌ی روزانه

استیکینگ یک روش بهتر در مقایسه با معاملات روزانه است زیرا در آن نوسانات روزانه حذف شده است. این پدیده همچنین باعث شده شرکت‌های جدید ارز دیجیتال فعال در بلاک‌چین‌های مختلف با ورود به بازار این حوزه رقابت جدیدی ایجاد کنند.

با بهبود وضعیت ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاران و خریدهای بیشتری، به ویژه در کشورهای دارای تورم شدید، وارد بازار می‌شوند. برای برخی از افراد بهترین سرمایه‌گذاری رمزارزها و فناوری‌های مربوط به آنها است.

روز به روز و سال به سال پیشرفت‌های بیشتری در صنعت رمزارزها حاصل می‌شود و سرمایه‌گذاران ثروتمندی که دارای مهارت‌های تحلیلی و دانش قوی از دنیای ارزهای دیجیتال هستند عملکرد مالی بهتری از دیگران دارند. فرصت‌هایی که رمزارزها برای کاربران خود فراهم می‌کنند را از دست ندهید.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استیک در ۲۰۲۱

همانطور که در بالا نیز عنوان شود هر ارز دیجیتالی قابلیت استیک کردن را ندارد. از طرفی هم برخی از ارزهای دیجیتال برای استیک شدن گزینه بهتری هستند. در جدول زیر چند مور از بهترین ارزهای دیجیتال برای استیک شدن در سال ۲۰۲۱ آورده شده اند.

رمزارزنمادبازده سرمایه‌گذاری
تزوسXTZ۶/۱۵ درصد
کاردانوADA۴ درصد
نئوNEO۲/۵ درصد
وی‌چینVET۱/۵ درصد
کازموسATOM۸ تا ۹ درصد
فیوژنFSN۱۹ درصد
پیواکسPIVX۵ تا ۸ درصد
آیکنICX۱۳ درصد
آرکARK۱۰ درصد
نبلیوNBL۱۱ درصد
ناوکوینNAV۵ درصد

بهترین کیف پول برای استیکینگ در سال ۲۰۲۱

پس از آنکه یک ارز دیجیتال را برای استیکینگ انتخاب کردید این سوال برایتان پیش خواهد آمد که «کجا آن را استیک کنم؟» از آنجا که هر کوین روش‌های منحصر به فرد و کیف پول مخصوص خود را برای استیکینگ دارد، گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود خواهد داشت.

به همین دلیل است که تعدادی از کیف‌های پول رمز ارز قابلیت استیکینگ را به خدمات خود اضافه کرده‌اند. معتبرترین و پرکاربردترین کیف پول استیکینگ در سال ۲۰۲۱ عبارت از موارد زیر هستند.

کیف پول اتمیک (نرم افزار)

کیف پول اتمیک یک کیف پول غیرمتمرکز غیرنظارتی است، به این معنی که کاربران عبارت بازیابی و کلیدهای خصوصی خود را دارند و بنابراین کاملاً سرمایه‌ی خود را کنترل می‌کنند. کاربر می‌تواند دارایی‌های خود را بدون کارمزد در اختیار داشته باشد و پاداش خود را مستقیماً از تاییدکننده‌ها دریافت کند.

رمزارزهایی که می‌توان در کیف پول اتمیک استیک کرد عبارتند از:

  • تزوس (XTZ)
  • کازماس (ATOM)
  • توکن کیف پول اتمیک (AWC)
  • ترون (TRX)
  • بند (BAND)
  • کومودو (KMD)
  • وی‌چِین (VET)
  • الگوراند (ALGO)
  • آنتولوژی (ONT)
  • زیلیکا (ZIL)، نئو (NEO)
  • کاردانو (ADA)
  • آیکن (ICX)
  • کوانتوم (QTUM)
  • و پولکادات (DOT)

کیف پول تراست (نرم افزار)

تراست والت یک کیف پول غیرمتمرکز است که به کاربران امکان می‌دهد کلیدهای خصوصی خود را نگه دارند و هیچ اطلاعات شخصی در آن نگهداری نمی‌شود. برخلاف کیف‌های پول متمرکز، در این کیف پول فقط کاربر بر سرمایه‌ی خود کنترل دارد. کیف پول تراست قابلیت دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را نیز دارد.

ارزهای دیجیتال زیر را می‌توان بر روی کیف پول تراست استیک کرد:

  • تزوس (XTZ)
  • کازماس (ATOM)
  • ترون (TRX)
  • وی‌چِین (VET)
  • الگوراند (ALGO)
  • کالیستو (CLO)
  • کاوا (KAVA)
  • توموچِین (TOMO)
  • و آیوتکس (IOTX)

کیف پول اکسودوس (نرم افزار)

کیف پول اکسودوس امنیت، مدیریت و مبادله ارزهای دیجیتال محبوب را فراهم کرده است؛ کاربران می‌توانند این خدمات را از کیف پول زیبا و دارای کاربری ساده اکسودوس دریافت کرده و بر دارایی‌هایشان کنترل کامل داشته باشند.

ارزهای دیجیتالی که می‌توان در اکسودوس استیک کرد عبارتند از:

  • آلگوراند (ALGO)
  • کازماس (ATOM)
  • جفت ارز NEO/GAS
  • تزوس (XTZ)
  • و وی‌چِین (VET/VTHO)

کیف پول لجر (سخت افزار؛ توصیه شده)

اگرچه تمام گزینه‌های فوق امکان استیکینگ را دارند اما اشکال عمده آنها این است که همگی نرم افزاری هستند. از آنجا که کیف‌های پول نرم‌افزاری کلیدهای خصوصی را روی دستگاهی که از آن استفاده می‌شود ذخیره می‌کنند این امر آنها را در معرض خطر هک شدن قرار می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای ذخیره کردن مقادیر بیشتر ارزهای دیجیتال از کیف پول سخت‌افزاری استفاده شود.

کیف‌های پول سخت‌افزاری کیف‌های دیجیتالی هستند که کلیدهای خصوصی کاربران را در یک دستگاه سخت‌افزاری ایمن که برای امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود، ذخیره می‌کنند.

در حال حاضر بهترین کیف پول سخت‌افزاری که قابلیت استیکینگ را نیز دارد، کیف پول لجر (Ledger) است. دستگاه‌های لجر مجموعه‌ای از کیف‌های پول چندارزه‌ی سخت‌افزاری هستند که کلیدهای خصوصی را در خارج از دستگاه متصل به اینترنت کاربر ذخیره می‌کنند.

در حال حاضر کیف پول لجر از ارزهای دیجیتال محدودی پشتیبانی می‌کند و قابلیت استیکینگ برای ارزهای دیجیتال زیر را فراهم کرده است:

  • تزوس (XTZ)
  • ترون (TRX)
  • کازماس (ATOM)
  • و آلگوراند (ALGO)

از کجا ارز دیجیتال بخریم؟

صرافی رمزینکس با پشتیبانی کردن از بهترین ارزهای دیجیتال و کارمزد معاملاتی مناسب به ارائه خدمات به کاربران می پردازد. با طی کردن چند مرحله ساده از جمله ثبت و نام و احراز هویت می توانید به طور مستقیم یا با وارد شدن به بازار معاملاتی همتا به همتا به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.

بعد از ثبت نام و احراز هویت هم می توانید با مراجعه به وب سایت صرافی رمزینکس و هم با دانلود و نصب برنامه و اپلیکیشن رمزینکس در گوشی های هوشمند خود به خرید و فروش ارز دیجیتال مشغول شوید. برای رصد قیمت لحظه ای انواع ارزهای دیجیتال به صفحه قیمت لحظه ای ارز دیجیتال مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین و مقررات خرید و فروش ارزهای دیجیتال در رمزینکس می توانید به صفحه سوالات متداول درباره رمزینکس مراجعه کنید.

سخن آخر

استیکینگ از استراتژی‌های ورود به دنیای ارزهای دیجیتال است که توسط بسیاری از سرمایه گذاران به کار گرفته می‌شود. در این مقاله به مفهوم، چگونگی و چرایی استیکینگ ارزهای دیجیتال پرداخته شد.

به نظر شما استیکینگ گزینه مناسبی برای کسب سود از ارزهای دیجیتال است؟