در استخراج ارز‌های دیجیتال، عموما ماینر‌ها به دنبال کسب سود بیشتر هستند؛ در همین راستا از استراتژی‌هایی که منجر به تحقق این هدف می‌شوند، استقبال می‌کنند. سلفیش ماینینگ یا استخراج خود‌خواهانه از‌جمله این روش‌ها است. در ادامه این موضوع را بیشتر مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

سلفیش ماینینگ (Selfish Mining) چیست؟

در فضای ارز‌های دیجیتال و استخراج، برخی استراتژی‌ها تکامل یافته‌اند که از آن‌ها برای به دست آوردن مزیت رقابتی استفاده می‌شود. استخراج خود‌خواهانه نیز که به آن استراتژی انصراف از بلاک نیز می‌گویند، در گروه این نوع استراتژی‌ها قرار می‌گیرد.

این استراتژی برای کسب مزیت ناعادلانه توسط برخی از مشارکت کنندگان بلاک‌چین استفاده می‌شود. در این استراتژی یک ماینر یا گروهی از ماینر‌ها، در تلاش هستند تا که بلاک‌های تازه ایجاد شده را در اختیار شبکه قرار ندهند. در نتیجه زنجیره طولانی‌تری از بلاک‌ها ایجاد می‌شود که تنها برای آن گروه از ماینر‌ها قابل مشاهده است. این امر باعث می‌شود که برخی حملات به شبکه بلاک‌چین مانند double-spending، آسان‌تر صورت گیرند. حال بهتر است نگاهی به جزئیات عملکرد این نوع ماینینگ بیاندازیم.

عملکرد سلفیش ماینینگ چگونه است؟

مفهوم سلفیش ماینینگ ابتدا در سال ۲۰۱۳ توسط محققان دانشگاه کرنل معرفی و منتشر شد. در این مقاله سناریویی توصیف می‌شود که در آن ماینر بخش قابل توجهی از قدرت هش شبکه را در اختیار داشته و از این موضوع برای افزایش شانس دریافت پاداش بلاک استفاده می‌کند.

در شبکه بلاک‌چین معمولی، ماینر‌ها برای حل مسائل پیچیده ریاضی و ایجاد بلاک‌های جدید با یکدیگر رقابت می‌کنند و ماینر در صورت ایجاد بلاک جدید، آن را در اختیار بلاک‌چین قرار می‌دهد و ماینر‌های دیگر برای حل بلاک‌های بعدی تلاش می‌کنند. در این موقعیت، در صورت تایید بلاک جدید توسط اکثر گره‌های شبکه، به عنوان بخشی دائمی از بلاک‌چین ثبت می‌گردد.

اما در استخراج خودخواهانه، ماینر می‌تواند بلاک جدید را نزد خود نگه داشته و همچنان به استخراج خود ادامه دهد و اگر بلاک‌های جدید را سریع‌تر از سایر ماینر‌ها حل کند، زنجیره مخفی‌ای  ایجاد می‌شود که طولانی‌تر از زنجیره بلاک‌چین عمومی است. از آنجایی که معمولا طولانی‌ترین زنجیره به عنوان زنجیره معتبر در نظر گرفته می‌شود، ماینر خود‌خواه می‌تواند زنجیره خود را پخش کند و بقیه گره‌ها نیز آن را به عنوان زنجیره معتبر بپذیرند. با این اوصاف ماینر می‌تواند تمام پاداش‌های مرتبط را دریافت کند.

آیا سلفیش ماینینگ خطرناک است؟

با‌توجه به توضیحات شبکه، برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد می‌شود که آیا سلفیش ماینینگ خطر‌ناک است؟ در پاسخ به این سوال چند جنبه که توسط این نوع استخراج تحت تاثیر قرار می‌گیرند را توضیح می‌‌دهیم.

از آنجایی که در این روش ماینر‌ها برای کسب پاداش بیشتر گروهی از بلاک‌ها را پنهان می‌کنند، بخشی از منابع شبکه برای حل مسائل مشابه هدر می‌رود و به عنوان تهدیدی برای یکپارچگی و امنیت شبکه در نظر گرفته می‌شود.

سلفیش ماینینگ ممکن است موجب تضعیف مکانیزم اجماع شبکه شود. فرض مکانیزم اجماع بر پیروی ماینر‌ها از پروتکل‌ها و رفتار صادقانه است؛ در همین راستا اگر گروهی از ماینر‌ها بتوانند با انحراف از قوانین مزیت به دست آورند، موجب شکست اجماع و حتی انشعاب (Fork) بلاک‌چین می‌شود.

از طرف دیگر استخراج خود‌خواهانه زمین بازی نا‌همواری ایجاد می‌کند که در آن تعداد کمی از ماینر‌ها نسبت به سایرین برترین پیدا می‌کنند. این موضوع تمرکز‌زدایی که یکی از اصلی‌ترین اهداف ارز‌های دیجیتال است را زیر‌ سوال می‌برد و منجر به تمرکز قدرت و ثروت در شبکه می‌گردد.

در معرض خطر قرار دادن امنیت یکی دیگر از تهدید‌هایی است که سلفیش ماینینگ به همراه دارد؛ چرا‌که این‌ نوع ماینر قدرت هش بیشتری به دست آورده و احتمال انجام حملات ۵۱ درصدی افزایش می‌یابد. در ادامه بهتر است بیشتر با حمله سلفیش ماینینگ آشنا شویم.

حمله سلفیش ماینینگ چیست؟

حمله سلفیش ماینینگ به تغییر عمدی بلاک‌چین برای ارائه پاداش بیشتر به یک ماینر یا گروهی از ماینر‌ها گفته می‌شود. بدین ترتیب این گروه‌ از ماینر‌ها می‌توانند کنترل بیشتری بر شبکه به دست آورند. نکته اصلی در این نوع حمله، توانایی مهاجم در مخفی نگه داشتن بلاک‌های جدید و ادامه انجام استخراج است. این امر به قدرت محاسباتی قابل توجهی نیاز دارد تا حمله به صورت ناشناس باقی بماند. حال سوالی که پیش می‌آید چگونگی دفاع در برابر این حمله است.

یکی از راه‌های کاربردی، افزایش هش ریت کلی شبکه است؛ چرا‌که با این روش فعالیت و استخراج به طور مخفیانه برای ماینر سخت‌تر می‌گردد. راه دیگر این است که به جای مکانیزم اجماع اثبات کار، از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده شود؛ چرا‌که عموم حملات سلفیش در بلاک‌چین‌هایی با مکانیزم PoW رخ می‌دهند.

آیا بیت کوین به ماینرها وابسته است؟

شبکه بیت‌کوین از ماینر‌ها برای اعتبار‌سنجی و تایید بلاک‌ها و اطلاعات تراکنش‌ها استفاده می‌کند. در‌واقع بدون وجود ماینر‌‌ها، اعتبار‌سنجی انجام نخواهد شد و فعالیت شبکه متوقف می‌گردد.

بیت کوین سلف ماینینگ چیست؟

سلف ماینینگ بیت‌کوین اصطلاحی است که برای استخراج انفرادی بیت‌کوین استفاده می‌شود. برای استخراج BTC به صورت انفرادی، دستگاه‌ها و تجهیزات خاصی مورد نیاز است. به طور کلی استخراج بیت‌کوین به این روش بسیار سخت است؛ مگر اینکه ماینر دارای تجهیزات استخراج عظیمی باشد.

سوالات متداول

نشانه انجام سلفیش ماینینگ در شبکه چیست؟

نوع زمان‌بندی بلاک‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از سلفیش ماینینگ در شبکه بدهد. در پروتکل‌های صادقانه، امکان وجود دو بلاک پشت سر‌هم و با زمان‌بندی کم امری نادر است. معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ماینر خود‌خواه برای زیر‌پا گذاشتن ماینر‌های صادق، بلاک‌های استخراج شده خود را فاش کند.

استخراج خود‌خواهانه چگونه بر امنیت شبکه تاثیر می‌گذارد؟

این نوع استخراج می‌تواند به طور قابل توجهی امنیت شبکه را تحت تاثیر قرار دهد. ماینر‌های خود‌خواه با ایجاد کردن زنجیره‌های طولانی‌تر خصوصی، سازماندهی مجدد زنجیره رخ می‌دهد و تراکنش‌های پذیرفته شده قبلی عملا باطل می‌گردند. این سازماندهی مجدد، در اکثر مواقع سردرگمی گره‌های شبکه را به دنبال داشته و احتمال وقوع حملات مخرب به شبکه را افزایش می‌دهد.