اقبال شیبا اینو و نگرانی از فعالیت‌ها در بازار کریپتو - مجله رمزینکس
۶ مرداد ۱۴۰۳ اخبار
  1. کارت های روزانه پیکسل تپ امروز شنبه ۶ مرداد به همراه تصویر آموزشی
  2. جواب سوال تایم فارم امروز شنبه ۶ مرداد
  3. کلید امروز مینی گیم همستر کامبت شنبه ۶ مرداد + آموزش ویدئویی

هشدار فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازار ارزهای دیجیتال با افزایش اقبال به شیبا اینو؛ بیت‌کوین در آستانه ثبت رکورد جدید

نگرانی از فعالیت‌های مشکوک در بازار رمزارز. افزایش شدید شیبا اینو و بیت‌کوین چه به همراه خواهد داشت؟
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

بازار ارزهای دیجیتال شاهد افزایش نگران‌کننده‌ای در فعالیت‌های سفته‌بازانه است که برای سرمایه‌گذاران در بیت‌کوین (BTC)، ارز دیجیتال پیشرو از نظر ارزش بازار، زنگ هشدار را به صدا درآورده است. در حالی که بیت‌کوین در تلاش برای شکستن رکورد قیمتی خود به سر می‌برد، برخی تحولات نگران‌کننده در بازار مشاهده می‌شود.

بر اساس داده‌های CoinGlass، حجم باز کل (notional open interest) قراردادهای آتی دائمی مرتبط با ارز دیجیتالِ میم‌کوین، شیبا اینو (SHIB) برای اولین بار از مرداد ۱۴۰۲ از مرز ۱۰۰ میلیون دلار فراتر رفته است. هر قرارداد آتی شیبا اینو معادل ۱۰۰۰ توکن SHIB با اهرم حداکثر ۲۵ برابری است.

ارزش بازار شیبا اینو در هفت روز گذشته با رشدی چشمگیر بیش از ۱۳۰ درصد به ۱۳.۴۴ میلیارد دلار رسیده است که این افزایش بسیار بیشتر از رشد ۲۲ درصدی شاخص CoinDesk 20 است. افزایش همزمان حجم باز کل و ارزش بازار نشان‌دهنده‌ی ورود قابل توجه سرمایه‌های جدید به بازار شیبا اینو است.

با این حال، این روند نگران‌کننده می‌تواند نشانه‌ای از فعالیت‌های سفته‌بازانه‌ی افراطی و اصلاح قیمتی احتمالی در کل بازار ارزهای دیجیتال باشد.

بررسی‌های گذشته نشان می‌دهد که در دوره‌هایی که حجم باز کل قراردادهای آتی شیبا اینو از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر می‌رفت، شاهد اوج‌های موقت و محلی برای قیمت بیت‌کوین بوده‌ایم.

شیبا اینو تنها نشانه‌ی این جنون سفته‌بازانه نیست. داده‌های ردیابی‌شده توسط ۱۰X Research نشان می‌دهد که حجم معاملات در کره جنوبی به طور قابل توجهی نسبت به دوره قبل از شروع روند صعودی بیت‌کوین افزایش یافته است و در حال حاضر به طور میانگین در حدود ۸ میلیارد دلار یا نزدیک به آن است. این در حالی است که حجم معاملات در کره جنوبی پیش از این، حدود ۱ میلیارد دلار در روز بود.

مارکوس تیلن، بنیان‌گذار ۱۰X Research، با اشاره به افزایش حجم معاملات در صرافی‌های کره‌ای، اظهار داشت: «شاهد موجی از فعالیت خرده‌فروشان هستیم که از آلت‌کوین‌ها به سمت میم‌کوین‌ها در حال حرکت هستند.»

تیلن افزود: «با توجه به ادامه‌ی ورود سرمایه قابل توجه به صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر بیت‌کوین در ایالات متحده، که به طور قابل توجهی بیشتر از تعداد بیت‌کوین‌های استخراج‌شده در هر روز است، قیمت بیت‌کوین می‌تواند در این هفته رکورد جدیدی را در بالای ۶۹۰۰۰ دلار ثبت کند. این عدم تعادل میان عرضه و تقاضا باعث شده است که نسبت عرضه به تقاضا به ۱ به ۱۰ افزایش یابد.»

تیلن خاطرنشان کرد: «بازارگردانان میزهای معاملات برون‌بورسی (OTC) با مشتریان نهادی بزرگ‌تر کار می‌کنند و طبق داده‌های موجودی کل آن‌ها، موجودی بیت‌کوین از تقریباً ۱۰ هزار بیت‌کوین در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ به کمتر از ۲ هزار بیت‌کوین کاهش یافته است. این نشان می‌دهد که مؤسسات، مانند صادرکنندگان صندوق‌های ETF بیت‌کوین، از طریق بازارگردانان خود، مجبور خواهند شد بیت‌کوین را به صورت مستقیم از صرافی‌ها خریداری کنند. عدم تعادل عرضه و تقاضا ۱ به ۱۰ است (استخراج روزانه در مقابل تقاضای روزانه‌ی صندوق‌های ETF).»

خروج سرمایه از صندوق ETF مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی بیت‌کوین متعلق به گری‌اسکیل (GBTC) در اواخر هفته گذشته سرعت گرفت و این صندوق روز پنج‌شنبه با خروجی ۶۰۰ میلیون دلاری مواجه شد که این بزرگ‌ترین خروج یک‌روزه در بیش از یک ماه گذشته محسوب می‌شود. در همین حال، طبق گزارش ۱۰X Research، ورودی‌های صندوق IBIT متعلق به بلک‌راک پس از سه روز متوالی با ورودی‌های ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلاری، در روز جمعه به ۲۰۲ میلیون دلار کاهش یافت.

به گفته‌ی تیلن، این کندی یک پدیده‌ی موقتی در پایان ماه است و ورود قوی سرمایه می‌تواند در این هفته از سر گرفته شود.

تیلن خاطرنشان کرد: «ما انتظار داریم که ورود سرمایه به صندوق BlackRock در این هفته از سر گرفته شود. اگر خروج سرمایه از Grayscale به کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار برسد، بیت‌کوین جهش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.»

قیمت بیت‌کوین در زمان نگارش این خبر ۶۳۳۰۰ دلار است که افزایش ۲ درصدی از دیروز و ۲۲ درصدی از هفته‌ی پیش را به ثبت رسانده است.

منبع: CoinDesk

به این مقاله امتیاز دهید
هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
درباره هومن شالچی بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید

بنر نصب اپ