ارزش ETF بیت‌کوین BlackRock به ۱۰ میلیارد دلاری رسید - مجله رمزینکس

صندوق ETF بیت‌کوین BlackRock با سرعتی باورنکردنی به دارایی ۱۰ میلیارد دلاری رسید

آیا بیت‌کوین به لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری جایگزین طلا می‌شود؟
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

صندوق قابل معامله در بورس iShares Bitcoin Trust (IBIT) متعلق به BlackRock تنها در طی هفت هفته کمی بیش از ۱۰ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت (AUM) را جذب کرد. این رقم قابل توجه، رکوردی را در صنعت ETF به ثبت رساند، چرا که دستیابی به چنین حجمی برای اولین صندوق قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا در ایالات متحده، یعنی SPDR Gold Shares (GLD) که در سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شد، بیش از دو سال به طول انجامید.

این حجم بالای جذب سرمایه، توجه تحلیلگران و فعالان بازار را به خود جلب کرده است. ویل کلمنته، یکی از بنیانگذاران Reflexivity Research، در تاریخ ۱۳ اسفند اظهار داشت: “ورودی وجوه به صندوق‌های ETF بیت‌کوین کاملاً ورودی‌های صندوق‌های طلا را تحت الشعاع قرار داده است. این برتری قاطع است و حتی قابل مقایسه نیستند.”

هفته گذشته شاهد رکورد جدیدی در میزان ورودی وجوه به صندوق‌های ETF بیت‌کوین بودیم. در روزهای ۷، ۸ و ۹ اسفند، ورودی وجوه به این صندوق‌ها از مرز ۵۰۰ میلیون دلار گذشت.

علاوه بر این، جف کیرکیدهیس، سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر بازنشسته، در تاریخ ۱۴ اسفند نموداری را به اشتراک گذاشت که ورودی وجوه به صندوق‌های ETF بیت‌کوین را با خروجی وجوه از صندوق‌های طلا مقایسه می‌کرد. او خاطرنشان کرد که از زمان راه‌اندازی این محصولات در دی‌ماه، تقریباً نیمی از ارزش صندوق‌های طلا به سمت محصولات مبتنی بر بیت‌کوین سرازیر شده است.

مقایسه‌ی کل سرمایه‌ی ورودی و خروجی به محصولات مرتبط با بیت‌کوین و طلا در بورس
مقایسه‌ی کل سرمایه‌ی ورودی و خروجی به محصولات مرتبط با بیت‌کوین و طلا در بورس

با وجود این، برخی تحلیلگران مانند پیتر شیف، طرفدار سرسخت طلا، همچنان بر اعتقاد خود مبنی بر ارزش ذاتی طلا پافشاری می‌کنند. وی در ۱۲ اسفند اظهار داشت که شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی بیش از حد تحت تأثیر هیجان بیت‌کوین قرار گرفته و حتی افزایش قابل توجه قیمت طلا و ثبت رکورد جدید توسط صندوق ETF طلا (GLD) را نادیده گرفته است.

اگرچه قیمت طلای نقدی در ۱۳ اسفند به نزدیک بالاترین سطح خود یعنی ۲,۰۸۱ دلار در هر اونس بازگشت، اما این فلز گرانبها از ابتدای سال تنها ۱ درصد افزایش یافته است. در مقابل، قیمت بیت‌کوین در همین دوره شاهد رشد ۵۰ درصدی بوده است.

اریک بالچوناس، تحلیلگر ETF بلومبرگ در اواخر فوریه عنوان کرد: “کاهش اقبال به طلا، به نفع صندوق‌های ETF بیت‌کوین در رقابت برای ایفای نقش ذخیره ارزش تمام شده است.” وی همچنین افزود که احتمالاً در کمتر از دو سال، صندوق‌های ETF بیت‌کوین از نظر دارایی تحت مدیریت از صندوق‌های ETF طلا پیشی خواهند گرفت.

منبع: Cointelegraph

هومن شالچی
درباره هومن شالچی
فارغ‌التحصیل رشته‌ی MBA گرایش مارکتینگ از دانشگاه خوارزمی تهران. بیش از ۷ سال سابقه‌ی کار در زمینه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و سئو و تولید محتوا. علاقه‌مند و فعال در حوزه کریپتو و دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری و دنبال‌کننده ترندهای روز بازار رمزارز مانند آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید