شیبا اینو یکی از جدیدترین رمز ارز‌های عرضه شده به بازار ارز‌های دیجیتال است که به تازگی قیمت آن رشد چشمگیری داشته است. سازنده شیبا اینو، توکن شیبا را به عنوان قاتل دوج کوین معرفی می‌کند و باید دید که این رمز ارز می‌تواند از دوج محبوب‌تر شود یا نه. اگرچه این توکن تا کنون بسیار موفق عمل کرده است اما پیش‌بینی موفقیت و قیمت آینده آن‌چنان راحت نیست و باید در ابتدا با خود این رمز ارز و پروژه شیبا آشنا شویم. در ادامه برای آشنایی با ارز شیبا با ما همراه باشید.

شیبا اینو چیست؟

توکن شیبا اینو (Shiba Inu) به عنوان یک میم کوین در اوت سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد و اخیراً در بازار ارز‌های دیجیتال به موفقیت و رشد چشمگیری دست یافته است. اگر با میم کوین آشنایی ندارید پس حتما نگاهی به مقاله «میم کوین چیست و چرا این همه خواهان دارند؟ معرفی ۵ مم کوین برتر» بیندازید.

شیبا این رشد قیمت خود را مدیون نوساناتی است که رمز ارز دوج کوین (Dogecoin) در این مدت، به ویژه پس از حضور ایلان ماسک در برنامه «Saturday Night Live»، تجربه کرد.

برخی از طرفداران دوج کوین انتظار داشتند که قیمت توکن دوج بیش از این رشد کند و حتی از مرز ۱ دلار نیز عبور کند اما پس از حضور ایلان ماسک در این برنامه، قیمت دوج کوین از ۰/۷۰ دلار به ۰/۴۲ دلار سقوط کرد و هنوز هم نتوانسته به قیمت پیشین خود دست یابد.

در مقابل با سقوط قیمت توکن‌های دوج، توکن‌های شیبا صعود کرده و روز به روز قیمت آن‌ها بیشتر شد.

بنیان‌گذاران شیبا، در ووف پیپر (وایت‌پیپر مخصوص شیبا- woofpaper) آن را به عنوان قاتل احتمالی دوج کوین توصیف می‌کنند چرا که آن‌ها معتقدند که شیبا به راحتی می‌تواند دوج کوین را شکست دهد.

عملکرد شیبا چگونه است؟

در حقیقت در عرصه ارز‌های دیجیتال و هر عرصه دیگری، هر زمان که پروژه‌ای موفق می‌شود، بقیه هم سعی می‌کنند پروژه‌ای مشابه را طراحی کنند و با این تقلید پروژه آن‌ها هم به موفقیت برسد.

در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ تعداد سکه‌های میم (مانند دوج کوین و کیشو اینو) به میزان قابل توجهی گسترش یافت و همگی به دنبال رسیدن به موفقیت دوج کوین بودند.

در مقاله «ارز دیجیتال کیشو اینو چیست؟ کوچک اما با آرزوهای بزرگ» به طور مفصل به بررسی کیشو اینو پرداخته شده است.

یکی از برجسته‌ترین آن‌ها رمز ارز شیبا (shiba)، قاتل دوج، بود. شیبا توسط یک بنیان‌گذار ناشناس به نام مستعار ریوشی (Ryoshi) در اواسط سال ۲۰۲۰ طراحی شد. در نگاه اول شیبا اینو ممکن است فکر کنید شیبا کاملاً کپی دوج کوین طراحی شده است اما اگر به خوبی به جزییات آن نگاه کنید خواهید دید که این دو فرق زیادی با هم دارند.

هدف اصلی بنیان‌گذار شیبا از طراحی این رمز ارز، ایجاد ارز دیجیتالی بود که از نظر تئوری کاملاً و صد درصد غیرمتمرکز بود و توسط جامعه منحصر به فرد خود اداره می‌شد. شیبا برخلاف دوج کوین که مبتنی بر بیت کوین طراحی شده، مبتنی بر اتریوم و استاندارد توکن ERC-20 است.

علاوه بر این تعداد سکه‌های در حال گردش شیبا اینو نیز بسیار زیاد است. از ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ تا کنون، ۳۹۶/۷۹۶ میلیارد توکن شیبا در گردش است، جالب‌تر اینکه عرضه کل توکن‌های شیبا یک کوادریلیون (یک میلیون میلیارد) است.

با توجه به عرضه کل و تعداد توکن‌های در گردش شیبا، به نظر می‌رسد که قیمت این توکن‌ها به این زودی‌ها آن‌چنان که لازم است افزایش نیابد. مسلماً این توکن افت‌وخیزهای خود را خواهد داشت اما چنین به نظر می‌رسد که قیمت آن افزایش بالقوه‌ای نخواهد داشت.

بسیاری معتقدند که قیمت شیبا اینو هرگز به مرز ۱ دلار نخواهد رسید، با این حال، قیمت پایین توکن‌های شیبا اینو به معنای پتانسیل رشد بالای این رمز ارز است و تا زمانی که مردم به این رمز ارز علاقه داشته باشند، ارزش آن هم افزایش خواهد یافت.

قابل ذکر است که نیمی از عرضه کل توکن‌های شیبا اینو به بنیان‌گذار اتریوم، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) اختصاص یافته است. بنیان‌گذار رمز ارز شیبا اینو در این مورد چنین گفته است: «هیچ پروژه بزرگ و برجسته‌ای بدون ریسک و خطر نیست و تا زمانی که ویتالیک بوترین پشت ما را خالی نکند، به موفقیت خود ادامه خواهیم داد.»

اگرچه بوترین پشت شیبا اینو را خالی نکرده است اما در ماه مه سال ۲۰۲۱ حدود ۹۰ درصد توکن‌هایی را که به او تعلق داشت، معادل ۴۱۰ تریلیون توکن شیبا، به ارزش تقریبی ۶/۷ میلیارد دلار را سوزاند. وی در این باره گفته است که دوست ندارد صاحب چنین قدرتی باشد.

علاوه بر این، در ماه مه نیز حدود ۵۰ تریلیون توکن شیبا، به ارزش ۱/۲ میلیارد دلار به صندوق امداد کوید ۱۹ هند اهدا کرد. بوترین در این باره گفته است که این فرصتی بود برای تبدیل حباب‌های بازار به موقعیتی که در واقع برای مردم سودی داشته باشد.

شیبا سواپ (ShibaSwap) چیست؟

شیبا سواپ صرافی غیرمتمرکز پروژه شیبا اینو است که در آن دارندگان توکن‌های شیبا می‌توانند آن‌ها را با رمز ارز‌های دیگر معاوضه کنند یا بالعکس. توسعه‌دهندگان این پروژه، صرافی شیبا سواپ را پلتفرمی ایمن و قابل اعتماد برای تعویض توکن‌ها و خرید توکن‌های شیبا، توصیف می‌کنند.

با این حال، این صرافی هنوز راه‌اندازی نشده است و اگر قصد استفاده از آن را دارید در ابتدا حتماً به خوبی در مورد آن تحقیق کنید. اگر می‌خواهید توکن‌های موجود خود را با توکن شیبا اینو تعویض کنید ممکن است ضرر کنید پس حتماً قبل از هر کاری به خوبی در این باره مطالعه کنید.

وب‌سایت رسمی شیبا اینو تبلیغ زیادی در مورد رمز ارز خود می‌کند و تلاش زیادی در فروش توکن‌های خود دارد. ترجیحاً به حرف‌های این وب‌سایت یا دیگران بسنده نکنید و شخصاً در این باره تحقیق و مطالعه کنید.

شیبا چه تفاوتی با رمز ارز‌های دیگر دارد؟

سازندگان ارز دیجیتال شیبا با اتخاذ برخی تصمیمات و سیاست‌ها امیدوارند پروژه خود را به موفقیت خوبی در آینده برسانند. از جمله کار‌هایی که آن‌ها در این مورد انجام داده‌اند، دادن نیمی از توکن‌های شیبا به ویتالیک بوترین بود که در نهایت به سوزاندن آن‌ها منجر شد.

این تصمیم عجیب ویتالیک بوترین ظاهراً برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ توسط سایر سرمایه‌گذاران بود که ممکن است تأثیر زیادی بر قابلیت استفاده از آن بگذارد.

ویتالیک بوترین، خالق ارز دیجیتال اتریوم، در حال حاضر حدود ۳۳۳/۰۰۰ اتریوم دارد که ارزش آن‌ها حدود ۱/۴ میلیارد دلار است و ارزش دارایی وی در شیبا اینو بیش از ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

رمز ارز شیبا چه مزایایی دارد؟

جدای از هیاهو تبلیغاتی که توسعه‌دهندگان برای این رمز ارز کرده‌اند، محبوبیت و شهرت شیبا اینو از تمایل به استیکینگ، کسب سود و درآمد فراوان از این طریق و ترس از جا ماندن از درآمدزایی از جانب افرادی که به موقع از دوج کوین استفاده نکردند، ناشی می‌شود.

ماری تاتیبوئت (Marie Tatibouet)، مدیر ارشد بازاریابی در گیت تکنولوژی (Gate Technology) در این باره می‌گوید: «تأثیر افرایش قیمت دوج کوین به توکن‌های میم کمک زیادی کرده است و پتانسیل آن‌ها برای افزایش قیمت در آینده را به طور قابل توجهی افزایش داده است.»

ماری تیبوئت همچنین اظهار می‌دارد: «بسیاری توکن‌های میم مانند دوج کوین و شیبا اینو را پروژه‌هایی بیهوده و جوک می‌دانند اما همین جوک‌ها به عنوان اولین سرمایه‌گذاری برای بسیاری از تازه‌واردان صنعت ارز‌های دیجیتال عمل کرده‌اند که در غیر این صورت ممکن بود رمز ارز‌های دیگری را خرید کنند؛ بنابراین به احتمال زیاد در دراز مدت بازار گسترده ارز‌های دیجیتال، شاهد رشد و افزایش علاقه مردم به این رمز ارز‌ها خواهد بود.»

قیمت پایین رمز ارز شیبا اینو یک مزیت بزرگ نسبت به سایر ارز‌های دیجیتال دارد و آن هم این است که هر کسی و با کوچک‌ترین سرمایه می‌تواند تعداد زیادی از این توکن را خریداری کند و با کوچک‌ترین ریسک ممکن سرمایه‌گذاری کند.

در مقاله «آینده ارز شیبا (SHIB) و هرآنچه باید در مورد قیمت شیبا تا سال ۲۰۲۵» به آینده این رمزارز پرداخته شده است.

معایب توکن شیبا اینو چیست؟

لازم به یادآوری است که تمامی ارز‌های دیجیتال موجود، چه گران قیمت‌ها و چه ارزان قیمت‌ها همگی خطرات و ریسک خود را دارند. با توجه به این امر، آلت کوین‌های ارزان و جدید مانند شیبا ریسک و خطرات بیشتری را به همراه دارند و تنها برای سرمایه‌گذارانی که حاضر به پذیرفتن ریسک بالا هستند مناسب‌اند.

جاهون جمالی (Jahon Jamali)، مدیر ارشد بازاریابی در صندوق‌های سارسون می‌گوید: «ارزهای دیجیتال و به طور کلی تمامی دارایی‌های دیجیتال، هنوز هم در مرحله رشد و نمو هستند و مانند هر فناوری جدید تعداد بازندگان در این بازار بیشتر از برندگان خواهد بود.»

در ارز‌های دیجیتال نوسانات آشکارترین و بزرگ‌ترین خطر برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌روند.

تیبوئت هم بر این باور است که تب توکن‌های میم به احتمال زیاد طولانی نخواهد بود و این احتمال وجود دارد که برخی سرمایه‌گذاران ضرر و خسارت زیادی متحمل شوند.

افت اخیر توکن‌های دوج کوین مثال خوبی برای این امر است چرا که قیمت آن بلافاصله پس از آنکه ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در اوایل ماه مه میزبان برنامه «Saturday Night Live» شد، سقوط کرد.

بن ویس (Ben Weiss)، مدیرعامل کوین فلیپ (CoinFlip) نیز می‌گوید:

«قیمت شیبا اینو مطمئناً می‌تواند بالاتر رود و همچنین ممکن است به راحتی پایین بیاید و سرمایه‌گذاران زیادی را به همراه خود ورشکسته کند.»

تفاوت شیبا با دوج کوین چیست؟

قبل از اینکه درباره تفاوت‌های میان دوج کوین و شیبا صحبت کنیم، بهتر است نگاهی به ارز دیجیتال دوج کوین بی اندازیم.

دوج کوین چیست؟

دوج کوین در ابتدا در سال ۲۰۱۳ توسط جکسون پالمر (Jackson Palmer) و بیلی مارکوس (Billy Markus) به عنوان یک شوخی اینترنتی و میم ایجاد شد. اگرچه شروع و آغاز این رمز ارز به عنوان یک شوخی و جوک اینترنتی بود اما مزایا و فواید خود را هم دارد.

ارز دیجیتال دوج کوین از فورک (fork) لایت کوین (Litecoin) که شباهت زیادی به بیت کوین دارد ایجاد شد. با این حال دوج کوین برخلاف بیت کوین، عرضه محدود ندارد و عرضه نامحدود منجر به کاهش چشمگیر قیمت رمز ارز مورد نظر می‌شود.

از زمانی که ایلان ماسک شروع به تبلیغ توکن‌های دوج کرد، علاقه مردم هم به این رمز ارز افزایش یافت. او به طور مداوم در مورد دوج کوین توئیت می‌کرد که باعث افزایش قیمت دوج کوین شد؛ البته افراد مشهور دیگری هم در این افزایش قیمت دوج تأثیر داشتند.

تأثیر ایلان ماسک در روند این ارز دیجیتال به گونه‌ای بود که پس از میزبانی برنامه «Saturday Night Live» توسط ایلان ماسک، این رمز ارز تا حد زیادی افت کرد و تا کنون نتوانسته به حالت قبلی خود بازگردد.

اخیراً، به لطف صرافی کوین بیس که دوج کوین را وارد فهرست ارز‌های دیجیتال خود کرد، قیمت دوج کوین بار دیگر افزایش یافت. این ارز دیجیتال اگرچه ممکن است تنها دلیل ایجادش جوک و شوخی باشد اما حتی سرمایه‌گذاران نهادی نیز نتوانسته‌اند در مقابل آن مقاومت کنند و مانند مابقی مردم تب خرید ارز دوج کوین به آن‌ها هم سرایت کرد. حالا که با ارز دیجیتال دوج بیشتر آشنا شدید بهتر است نگاهی به شیبا و فناوری شیبا بی اندازیم.

شیبا اینو چیست؟

با جریان تبلیغاتی دوج کوین و افزایش روز افزون قیمت آن، رقبای زیادی ظهور کردند که هدف آن‌ها تقلید از دوج کوین و کشیدن برخی از هیاهو به سمت خود بود. یکی از این توکن‌ها شیبا اینو است که بنیان‌گذارش آن را به عنوان قاتل دوج کوین توصیف می‌کند.

شیبا اینو برخلاف دوج کوین روی پلتفرم اتریوم ایجاد شده است و توکن‌های آن از استاندارد توکن ERC-20 پیروی می‌کنند.

نام رمز ارز شیبا از نژاد سگ ژاپنی به نام شیبا گرفته شده است و تا حدی در اسم و نماد این ارز دیجیتال از دوج کوین تقلید شده است.

این توکن تا کنون در میان سرمایه‌گذاران چینی بسیار محبوب بوده که کمک زیادی به بالا بردن قیمت آن کرده است. شیبا اینو از لحاظ سودمندی و کارکرد شباهت زیادی با دوج کوین دارد و همانند دوج کوین تنها برای انتقال توکن‌ها قابل استفاده است و کارکرد دیگری ندارد.

اشاره کردیم که بنیان‌گذار ارز دیجیتال شیبا نیمی از عرضه کل این توکن را به بنیان‌گذار اتریوم، ویتالیک بوترین هدیه داد. ویتالیک بوترین ۵۰ میلیون توکن شیبا را به صندوق کمک امداد کوید ۱۹ هند اهدا کرد. طبیعتاً این کار وی باعث پایین آمدن قیمت توکن شیبا شد.

عرضه کل توکن‌های شیبا و دوج کوین

قبل از سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال خاص همیشه مقدار عرضه کل آن را در نظر بگیرید. مکانیسم عرضه دوج کوین نسبت به سایر ارز‌های دیجیتال منحصر به فرد است و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم نامحدود است.

یکی از تفاوت‌های اصلی دوج کوین با بیت کوین در این است که برخلاف بیت کوین که عرضه کل آن ۲۱ میلیون توکن است، عرضه کل دوج هیچ محدودیتی ندارد.

در مقابل عرضه کل شیبا اینو محدود است؛ البته عرضه کل این رمز ارز در مقایسه با سایر ارز‌های دیجیتال بسیار زیاد است. عرضه کل شیبا حدود ۱ کوادریلیون توکن است؛ بنابراین هر دوی این توکن‌ها به اندازه فراوان در بازار موجود هستند.

حدود نیمی از تمام این توکن‌ها در اختیار ویتالیک بوترین بود که او تصمیم گرفت ۹۰ درصد آن‌ها به ارزش ۶/۸ میلیارد دلار را سوزاند. این افت عرضه توکن شیبا به طور بالقوه می‌تواند منجر به شروع یک روند صعودی برای این رمز ارز شود.

ارزش بازار دوج کوین و شیبا اینو

یکی دیگر از معیار‌هایی که باید پیش از سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال به آن توجه کرد، ارزش بازار است. دوج کوین و شیبا اینو هر دو ارزش بازار زیادی دارند که می‌تواند پتانسیل این دو رمز ارز را برای رسیدن به قیمت‌های بالاتر را به طور منفی تحت تأثیر قرار دهد.

به علاوه این ارزش بازار بالا به این معنا است که هر دو این ارز‌های دیجیتال به خوبی در بازار رمز ارز‌ها جا افتاده‌اند.

در تاریخ نوشتن این مطلب دوج کوین با ارزش بازار بیش از ۳۰ میلیارد دلار به راحتی جای خود را در میان ۱۰ رمز ارز برتر جهان باز کرده است و رمز ارز شیبا اینو نیز با ارزش بازار ۳/۴۹ میلیارد دلار از لحاظ ارزش بازار در میان ۳۰ رمز ارز برتر جهان قرار دارد. با توجه به اینکه شیبا پروژه خیلی جدیدی است رسیدن به چنین ارزشی در بازار ارز‌های دیجیتال در چنین مدت کوتاهی، فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

آیا شیبا می‌تواند از دوج کوین پیشی بگیرد؟

سؤالی که برای بسیاری از مردم درباره شیبا و دوج به وجود آمده است این است که آیا شیبا اینو روزی موفق خواهد شد از دوج کوین موفق‌تر شود؟ ارزش بازار این دو ارز دیجیتال تفاوت زیادی با یکدیگر دارد و نمی‌توان به طور دقیق به این سؤال پاسخ داد.

با این وجود، ارز دیجیتال شیبا تا کنون پتانسیل نسبتاً خوبی را از خود نشان داده است و احتمال افزایش قیمت آن زیاد است. بسیاری از سرمایه‌گذارانی که شیبا اینو را خریداری کردند در جستجوی یافتن دوج جدید به این پلتفرم هجوم آورند.

دوج کوین نیز در چند ماه اخیر به طور باورنکردنی افزایش یافته است و حتی در صورتی که به هدف ۱ دلاری خود برسد، باز هم نمی‌توان گفت که پیشرفت خیلی چشمگیری داشته است.

تاریخچه قیمت توکن شیبا اینو

برای آشنایی بهتر با روند قیمت شیبا اینو بهتر است نگاهی به تاریخچه کوتاه این توکن جدید بی اندازیم. توکن شیبا هنگامی که در اوت ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، ارزش آن حدود ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ دلار بود و قیمت آن تا ۹ ماه در همین حدود باقی ماند.

بعد از این ۹ ماه در اوایل ماه مه ۲۰۲۱ قیمت دوج کوین صعود کرد و مردم شروع به جستجوی رمز ارز‌هایی جدید مانند دوج کوین کردند و بسیاری از آن‌ها در شیبا سرمایه‌گذاری کردند. به این ترتیب در ۸ مه، روزی که ایلان ماسک در برنامه «Saturday Night Live» حضور یافت، قیمت شیبا منفجر شد و از ۰/۰۰۰۰۰۵۲۶ دلار به ۰/۰۰۰۰ ۱۸۸۳ دلار رسید و حدود ۲۶۰ درصد رشد کرد.

در حالی که حضور ایلان ماسک در این برنامه آمریکا باعث کاهش ناگهانی قیمت دوج کوین شد، شیبا همچنان به رو به رشد و گسترش بود و در تاریخ ۱۰ مه به بالاترین قیمت خود یعنی ۰/۰۰۰۰۳۸۸ دلار رسید.

با این حال، بازار ارز‌های دیجیتال در ۱۹ مه ناگهان با کاهش شدید قیمت مواجه شد و مسلماً شیبا نیز تحت تأثیر قرار گرفت. در ۲۱ می قیمت توکن‌های شیبا به ۰/۰۰۰۰۰۷۰۴۶ دلار کاهش یافت و اگرچه در ۲۵ می به قیمت ۰/۰۰۰۰۱۱۵۹ دلار رسید اما موفق نشد دوباره به رکورد خود نزدیک شود و در تاریخ ۱۵ ژوئن با قیمت ۰/۰۰۰۰۰۷ دلار در بازار معامله می‌شد.

کیف پول شیبا

در زیر کیف پول های مناسب ارز دیجیتال شیبا اینو فهرست وار نام برده شده اند:

  • لجر نانو ایکس
  • ترزور مدل تی
  • لجر نانو اس
  • ترزور وان
  • اکسودوس
  • کوینومی
  • متاماسک
  • تراست والت

از کجا شیبا بخریم؟

برای خرید ارز دیجیتال شیبا باید در گام اول در صرافی ارز دیجیتال رمزینکس ثبت نام و مدارک مورد نظر را ارسال کنید. بعد از تایید کارت اعتباری بانکی مورد نظر قادر به واریز ریال و خرید شیبا خواهید بود. رمزینکس یک بازار معاملاتی همتا به همتا است که در آن به طور مستقیم با کاربران وارد معامله خرید و فروش رمزارز شیبا می‌شوید.

در بازار معاملاتی یا همان رمزینکس تریدر می‌توانید سفارش خرید شیبا خود را به دو صورت سفارش خرید محدود و سفارش خرید بازار (سریع) ثبت کنید. سفارش‌گذاری با قیمت مدنظر خود در بازار، سفارش محدود و ثبت سفارش بر اساس قیمت بازار، سفارش بازار (سریع) است.

در خرید سریع شیبا، سفارش شما در سریع‌ترین زمان ممکن و حتماً صورت خواهد گرفت اما در سفارش محدود خرید شیبا، تکمیل سفارش به تطابق قیمت سفارش خرید شما با قیمت سفارش فروش دیگر کاربران بستگی دارد.

سؤالات متداول

آیا رمز ارز شیبا ایمن است؟

این توکن جدید تا کنون ایمن و قابل اعتماد بوده است و به نظر می‌رسد که همین‌طور هم باشد. اگرچه باز هم اینکه بدانیم خالق این رمز ارز دقیقه چه کسی است، بهتر می‌شود اما تا این لحظه ارز دیجیتال شیبا هم عملکرد و رفتاری مانند سایر ارز‌های دیجیتال داشته و هیچ موردی مبنی بر کلاه‌برداری رمز ارز شیبا ثبت نشده است.

توکن‌های شیبا را هم می‌توان مانند سایر ارز‌های دیجیتال در صرافی‌ها خریداری و با آن‌ها معامله کرد. اگرچه این رمز ارز با مابقی رمز ارز‌ها تفاوت‌هایی دارد اما تا کنون هیچ خطری برای سرمایه‌گذاران نداشته است و ظاهراً که هیچ هدفی برای فریب و کلاه‌برداری مردم ندارد.

کارکرد توکن شیبا اینو چیست؟

در حال حاضر از توکن شیبا تنها در معاملات استفاده می‌شود اما این رمز ارز قابلیت‌های دیگری هم دارد و تنها به این دلیل که تا کنون برای موارد دیگری استفاده نشده است به این معنا نیست که هیچ کاربرد دیگری ندارد و شاید در آینده بتواند بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم موفق شود.

فعلاً باید منتظر راه‌اندازی صرافی شیبا سواپ بمانیم و ببینیم آیا با راه‌اندازی این صرافی اتفاق خاصی می‌افتد یا نه.

شیبا اینو را از کجا بخریم؟

اگر می‌خواهید توکن‌های شیبا اینو را بخرید باید آن را از صرافی‌هایی که از این توکن پشتیبانی می‌کنند بخرید. با توجه به شرایط کشور و تحریم، بسیاری از صرافی‌ها ایران را تحریم کرده‌اند و خرید ارز‌های دیجیتال در صرافی‌هایی که ایران را تحریم نکرده‌اند هم فرایند دشواری است.

برای راحتی و سهولت کار می‌توانید از صرافی‌های ایرانی ایمن همچون رمزینکس استفاده کنید و با ثبت نام در این صرافی به راحتی توکن‌های دلخواه خود را خریداری کنید.

سخن آخر

ارز دیجیتال شیبا اینو تاریخچه چندان دور و درازی ندارد. شیبا به لطف هیجانات حاکم بر بازار ارزهای دیجیتال توانست رشد خوبی داشته باشد و توجه بسیاری را به خود جلب کند.

به نظر شما شیبا می تواند به موفقیت دوج کوین برسد؟