ارز دیجیتال سان (SUN) یکی از جدیدترین پروژه‌های رمز ارز است که روی پلفترم ترون ایجاد شده است و در یک سال اخیر توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. قیمت ارز سان و محبوبیت آن هنوز رو به رشد است و اگرچه نمی‌توان آینده رمز ارز سان را به خوبی پیش بینی کرد اما انتظار می‌رود در آینده نه چندان دور به موفقیت‌های زیادی دست یابد. برای آشنایی بیشتر با پروژه سان در ادامه همراه مجله صرافی آنلاین رمزینکس باشید.

ارز دیجیتال سان چیست؟

پروژه سان (SUN) یک آزمایش اجتماعی در فضای دیفای ترون (Tron DeFi) است که توسط بهترین توسعه‌دهندگان از دنیای بیت کوین طراحی شده است و از سیستم‌عامل‌های غیرمتمرکز ترون پشتیبانی می‌کند.

اغلب پروژه‌های سیستم‌عامل‌های غیرمتمرکز مالی (DeFi) روی بلاکچین اتریوم طراحی‌شده‌اند، به همین دلیل این پروژه‌ها نیز همانند اتریوم با مشکل بزرگ مقیاس‌پذیری مواجه هستند. مقیاس‌پذیری پایین اتریوم باعث شده است که هزینه انجام معاملات در اتریوم افزایش یابد و مدتی طول می‌کشد تا اتریوم با ارائه اتریوم ۲.۰ بتواند این مشکل را حل کند.

بنابراین، رمز ارز‌های ایاس (EOS)، نئو (NEO) و ترون از جمله شبکه‌های توزیع شده هستند که خود را به عنوان مهم‌ترین پروژه‌ها در تأمین انرژی محصولات مبتنی بر دیفای قرار می‌دهند.

با افزایش محبوب شدن این محصولات، بازیگران مخربی به این فضا و سیستم‌عامل‌ها نفوذ کرده‌اند و با ایجاد برخی پروژه‌های ضعیف، باعث بی اعتمادی سرمایه‌گذاران به این پروژه‌ها می‌شوند.

با این حال برای غلبه بر مقیاس‌پذیری اتریوم و بهبود اعتماد مردم به این پروژه‌ها، بنیان‌گذار ترون، جاستین سان (Justin Sun)، رمز ارز سان، یک توکن مبتنی بر دیفای را طراحی کرده است. پروژه سان علاوه بر فراهم کردن امکانات بیشتر برای ییلد فارمر‌ها (yield farmers) و تأمین‌کنندگان نقدینگی (liquidity providers)، توسعه محصولات دیفای در بلاکچین ترون را افزایش می‌دهد.

قیمت توکن سان به شدت کاهش یافت و برای بسیاری از کاربران جای سوال باقی گذاشته است. اخیرا سان تحت فرایند اصلاح ارزی قرار گرفته است و هر توکن آن به ۱۰۰۰ توکن جدید تبدیل شده است. به همین دلیل قیمت توکن جدید سان ۹۹/۹ درصد کمتر از توکن قدیمی هستند.

سان چیست؟

سان یک آزمایش اجتماعی در فضای دیفای ترون است و برخلاف برخی توکن‌های دیفای، سان به تیم توسعه‌دهنده خاصی اختصاص ندارد. علاوه بر این، هیچ حمایتی از طرف شرکت‌های سرمایه‌گذاری ندارد و این امر باعث شده کنترل و صدور این توکن‌ها بر عهده جامعه خود باشد.

توجه داشته باشید که سان، با میزبانی در بلاکچین ترون از استاندارد‌های توکن TRC-20 پیروی می‌کند. برای آشنایی با استاندار توکن TRC-20 و ERC-20 به مطلب «تفاوت TRC-20 با ERC-20 چیست» سر بزنید.

همچنین قابل ذکر است که ویژگی‌ها و خدمات توکن سان در کد قرارداد هوشمند موجود در دسترس عموم قرار می‌گیرد که تا حد زیادی توانسته اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند.

به علاوه، با استفاده از ماشین مجازی ترون (Tron’s virtual machine) پروژه سان در همان بستر سایر پروژه‌های دیفای کار می‌کند. جاستین سان همچنین اظهار می‌دارد که با توجه به اینکه جامعه سان به طور کامل متعلق به خودش است، پیش‌بینی آینده قیمت آن دشوار است؛ بنابراین جامعه پروژه سان تصمیم می‌گیرد که این پروژه قرار است چه مسیری را طی کند.

عرضه اولیه توکن سان (SUN Token)

عرضه توکن سان، ۱۹/۹۰۰/۷۳۰ توکن است و با توجه به این‌که این توکن‌ها از قبل ضرب و منتشر نشده‌اند، به دست آوردن آن‌ها تنها توسط استخراج از طریق استیکینگ امکان پذیر است. ذخیره سازی توکن‌های سان نیز با استفاده از توکن بومی ترون، تی‌‌آر‌ایکس (TRX) یا سایر توکن‌های مبتنی بر استاندارد TRC-20 امکان پذیر است.

ماینر‌های رمز ارز سان، در دو مرحله می‌توانند توکن‌های جدید را استخراج کنند، یکی جنسیس ماینینگ (genesis) و دیگری ماینینگ عادی. متأسفانه امکان شرکت در جنسیس ماینینگ در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰ به پایان رسید که کاربران تنها ۱۴ روز برای شرکت و استخراج توکن سان مهلت داشتند.

در حال حاضر استخراج رمز ارز سان تنها از طریق استخراج عادی امکان‌پذیر است. ماینر‌ها می‌توانند میان ارز‌های دیجیتال پشتیبانی شده‌ای مانند ترون، تتر (USDT)، بیت تورنت (BitTorren)، وینک (Wink)، سان و جاست (JUST) یکی را برای استخراج انتخاب کنند.

استخراج عادی از طریق استخر‌های استخراج انجام می‌شود. این استخر‌ها به سه نوع استخر تی‌آر‌ایکس، استخر TRC-20 و استخر نقدینگی (liquidity) تقسیم می‌شوند. با این حال، مقدار توکن‌های سان کسب شده از استخر استخراج تی‌آر‌ایکس به دو عامل بستگی دارد، یکی مقدار توکن تی‌آرایکس قفل شده و دیگری مدت زمان قفل کردن توکن‌ها.

قابل ذکر است که ذخیره و کسب توکن‌های سان در این استخر به صورت انعطاف‌پذیر (flexible) است و هر روزه انجام می‌شود. همچنین مقدار توکن‌های سان به دست آمده از استیکینگ مبتنی بر TRC-20 نیز با توجه به دوره قفل کردن و مقدار توکن‌های سهام گذاری شده، متغیر خواهد بود.

  بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟ به زبان ساده + ویدیو و اینفوگرافی

علاوه بر این، استیکینگ انعطاف‌پذیر به ماینر‌ها اجازه می‌دهد تا توکن‌های خود را آزادانه انتقال دهند و در معاملات از آن‌ها استفاده کنند. این آزادی و عدم وجود محدودیت استفاده از توکن ها، در استخر‌های نقدینگی هم وجود دارد.

توجه داشته باشید که تمام استخر‌ها با سرعت ثابت کار می‌کنند و هر سه ثانیه یک بلاک جدید ایجاد و تائید می‌شود. جدای از سرعت، پاداش استخراج توکن سان در هر کدام از این استخر‌ها یکسان است.

نحوه استخراج رمز ارز سان

اولین قدم برای شرکت در استخراج سان این است که تعدادی توکن سان تهیه کنید. مراحل استخراج توکن سان عبارت‌اند از:

  • به وب‌سایت رسمی io مراجعه کرده و استخر مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب استخر روی گزینه «Approve LP» کلیک کنید.
  • بعد از این صفحه‌ای برای شما باز می‌شود، دوباره روی گزینه «Approve» کلیک کنید.
  • میزان توکن مورد نظر را که می‌خواهید در فرایند استیک قرار دهید را انتخاب کنید.
  • گزینه «Stake» را انتخاب کنید و سپس صفحه‌ای برای شما ظاهر می‌شود که لازم است آن را تائید کنید.
  • فرایند استیکینگ شما به طور موفقیت‌آمیز انجام شده است. همچنین پس از چند ثانیه می‌توانید جزییات مربوط به استیکینگ را روی داشبورد مشاهده کنید.

دریافت پاداش‌ها در شبکه سان

پس از شرکت در فرایند استیکینگ، می‌توانید در هر زمان که می‌خواهید پاداش‌های توکن سان خود را دریافت کنید. برای دریافت جوایز خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  • استخر استیکینگ خود را پیدا کنید. توجه داشته باشید تنها در استخر‌های فعال می‌توانید جوایز خود را برداشت کنید.
  • با کلیک روی گزینه «Select» استخر فعال، دو گزینه برای شما ظاهر می‌شود، یکی «stake» و دیگری «claim».
  • روی گزینه «Claim» کلیک کرده و دوباره روی گزینه «Accept» کلیک کنید.

استیک رمز ارز سان چگونه است؟

پروژه سان با انتشار استخر‌های جدید و منسوخ کردن استخر‌های قبلی، روشی برای انتقال وجوه میان استخر‌های مختلف ارائه داده است.

با این حال، اگر با توکن‌هایی که از قبل قفل شده‌اند چه می‌شود کرد؟ خوشبختانه پلتفرم سان امکان جابجایی یا دریافت این توکن‌ها را فراهم کرده است. برای انتقال دارایی‌های استیک شده از استخر‌های غیرفعال (inactive) مراحل زیر را دنبال کنید:

  • جابجایی دارایی‌های استیک شده به استخر‌های جدید، به ویژه از استخر‌های غیرفعال، با دسترسی به استخر از طریق لیست استخر‌های غیرفعال شروع می‌شود.
  • بعد از پیدا کردن لیست استخر‌های غیرفعال، گزینه «Continue mining to enjoy higher profits» انتخاب کنید.
  • سپس به استخر اجازه دسترسی به توکن‌های خود را بدهید.
  • توکن‌ها را از قفل خارج کرده و به استخر مورد نظر خود انتقال دهید.

توجه داشته باشید که برای انجام هر یک از مراحل بالا امضا و تائید شما لازم است. علاوه بر این هر مرحله از جابجایی توکن‌ها در بلاکچین ترون به عنوان یک تراکنش منفرد در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین هر مرحله به تائید شما نیاز دارد.

در برخی موارد، جابجایی توکن‌ها ممکن است با موفقیت انجام نشده و لغو شود. در صورت عدم موفقیت، لازم است که توکن‌های قفل شده خود را به صورت دستی باز کنید. انجام دستی این فرایند روی استخر‌های فعال و همچنین غیرفعال امکان پذیر است. مراحل دریافت برداشت توکن‌ها از استخر‌های فعال به این صورت است:

  • از قسمت استخر‌های فعال (Active) توکن‌هایی را که در استخر قرار داده‌اید انتخاب کنید.
  • در صفحه‌ای که برای شما ظاهر می‌شود روی گزینه «Claim» کلیک کنید.
  • قسمت «My Staked» را انتخاب کرده و تعداد دارایی‌های را که می‌خواهید از حالت قفل خارج کنید انتخاب کرده و همچنین گزینه «Claim and Unlock» انتخاب کنید.
  • معامله را امضا کنید و تمام.

دریافت دارایی‌های موجود در استخر‌های غیرفعال خیلی راحت‌تر بوده و مراحل کمتری را شامل می‌شود، این مراحل عبارت است از:

  • به قسمت «Ended» در وب‌سایت رسمی سان بروید.
  • استخری را که توکن‌های خود را در آن استیک کرده‌اید، انتخاب کنید.
  • گزینه «Claim and Unlock» انتخاب کرده، معامله را امضا کنید و تمام.

آیا پلتفرم سان ایمن است؟

بله. قسمت استخراج رمز ارز سان، از امکانات و ویژگی‌های امنیتی خوبی برخوردار است و همچنین کد قراردادهای هوشمند این پروژه، متن باز بوده و در دسترس عموم مردم برای بررسی قرار دارد.

سخن آخر

رمز ارز سان در مراحل اولیه توسعه خود است و وابستگی آن به شبکه بلاکچین ترون می تواند از دلایل شکوفایی آن در آینده نزدیک باشد. در هر صورت این گذر زمان است که همه چیز را مشخص خواهد کرد.

نظر شما در مورد پروژه رمز ارز سان چیست؟ آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟