پلتفرم بلاک چین کاردانو و ارز دیجیتال بومی آن، ADA، در سال ۲۰۱۷ توسط یکی از بنیانگذاران بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شد؛ مانند اکثر ارزهای دیجیتال، قیمت توکن ADA از زمان راه‌اندازی خود نوسانات قابل‌توجهی داشته است. قیمت کاردانو (ADA) در اواخر اوت ۲۰۲۱ به ۲.۹۵ دلار رسید و اکنون در سال ۲۰۲۴ حدود ۰.۵ دلار است.

بازار ارزهای دیجیتال به عنوان یک بازار نسبتاً جدید، در مقایسه با سایر دارایی‌های سنتی مانند سهام و اوراق قرضه کوچک است؛ بنابراین، رمزارزها نوسانات شدیدی را تجربه می‌کنند؛ و در حالی که این فرصت‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند، برای افراد تازه‌وارد و ضعیف مناسب نیست؛ اما اگر ریسک‌های آن را درک می‌کنید، در این آموزش خرید کاردانو همراه ما باشید.

آموزش خرید کاردانو؛ مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید

سکه ای با نماد کاردانو ADA
ارز دیجیتال کاردانو در بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی برای خرید و فروش موجود است.

کاردانو یک بلاک چین نسل سوم در نظر گرفته می‌شود. این پروژه که در اصل برای حل مشکل مقیاس‌پذیری بلاک چین طراحی شده است، ثابت کرده که منبع ثابت نوآوری است. در حالی که بلاک‌چین‌های نسل قبلی به دلیل طراحی خاص خود، مستعد کارمزد تراکنش بالا و TPS پایین (ظرفیت پردازش تراکنش در ثانیه) هستند، کاردانو به گونه‌‌ای ساخته شده که یک ارز دیجیتال واقعا غیرمتمرکز، کم هزینه و با TPS بالا ارائه کند.

کاردانو قصد دارد سرعت و توانایی کلی شبکه خود را به روش‌های مختلف بهبود بخشد. پروتکل اجماع اثبات سهام (PoS) کاردانو با نام Ouroboros در خط مقدم این موضوع قرار دارد. اوروبورس (Ouroboros) که با در نظر گرفتن کارایی شبکه طراحی شده است، مصرف انرژی شبکه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد (به خصوص در مقایسه با مکانیزم اثبات کار) بدون اینکه امنیت تراکنش‌ها را به خطر بیندازد.

ارز دیجیتال کاردانو به ‌عنوان نهمین ارز دیجیتال محبوب از نظر ارزش بازار، در بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی موجود است. در مورد نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال کاردانو سه نکته اساسی را باید بدانید که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. بنابراین اگر بخواهید آن را بخرید، گزینه‌های متععدی پیش رو دارید. یک راه متداول برای خرید ارز دیجیتال، صرافی متمرکز است.

۱- انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال

برای خرید کاردانو (ADA)، باید از یک صرافی معتبر ارز دیجیتال برای مبادله استیبل کوین یا ارز فیات خود (مانند دلار یا ریال) با توکن ADA استفاده کنید. صرافی وب سایت یا اپلیکیشنی است که خرید، فروش و ترید ارزهای دیجیتال را امکان پذیر می‌کند. صرافی‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، از جمله بایننس،‌کوکوین، مکسی و همچنین می‌توانید از صرافی‌های معتبر داخلی برای خرید کاردانو در ایران استفاده کنید.

هنگام انتخاب صرافی باید به چند نکته زیر توجه کرد:

  • چه روش‌های پرداختی در صرافی مورد قبول است؟ اکثر صرافی‌ها امکان واریز کارت اعتباری و نقدی و همچنین انتقال بانکی را دارند. صرافی‌های ایرانی نیز از خرید و فروش با ریال پشتیبانی می‌کنند.
  • کارمزدها چگونه است؟ برخی از روش‌های پرداخت با کارمزد همراه است. برای مثال، واریزی‌های کارت اعتباری معمولاً با کارمزد سنگینی همراه هستند و توسط صادرکننده کارت اعتباری شما به عنوان پیش پرداخت نقدی در نظر گرفته می‌شوند. در صرافی‌های ایرانی نیز خرید و فروش کاردانو با درصدی از کارمزد همراه است.
  • آیا صرافی کیف پول داخلی دارد؟ برخی از صرافی‌ها کیف پول‌ها را در خود ادغام کرده‌اند که به شما امکان می‌دهد رمزارز آدا را در صرافی ذخیره کنید. برخی صرافی‌ها نیز فاقد کیف پول بوده و نیاز است که رمزارز خود را پس از انجام تراکنش مستقیما به یک کیف پول خارجی واریز کنید.
  • آیا می‌توانم توکن ADA به یک کیف پول خارجی انتقال دهم؟ اکثر صرافی‌های معتبر به شما امکان می‌دهند دارایی‌های خود را به یک کیف پول خصوصی که با صرافی مرتبط نیست منتقل کنید. انتقال به یک کیف پول خارجی روش خوبی برای افزایش امنیت دارایی شماست، به خصوص اگر یک کیف پول سخت افزاری داشته باشید که کلیدهای خصوصی شما را هنگام ذخیره سازی رمزارز از اینترنت جدا نگه می‌دارد. اگر متوجه شدید که صرافی به شما اجازه نمی‌دهد رمز ارز خود را به یک کیف پول خارجی منتقل کنید، مراقب باشید زیرا این ممکن است یک صرافی جعلی یا بخشی از یک کلاهبرداری پیچیده باشد.
  • آیا هزینه‌ای برای نقل و انتقالات وجود دارد؟ در صرافی‌هایی که برداشت مجاز است، ممکن است هزینه‌هایی برای نقل و انتقالات اعمال شود.
  • چه ارزهایی را می‌توان معامله کرد؟ برخی از صرافی‌ها به شما اجازه می‌دهند هزاران ارز دیجیتال را معامله کنید، در حالی که برخی دیگر فقط تعداد معدودی را ارائه می‌دهند.

نکته: دیگر روش خرید و فروش ارز آدا صرافی‌های غیرمتمرکز است که می‌توانید در ان‌ها ADA‌ را با یک رمزارز دیگر (مثلاً استیبل کوین تتر) تعویض کنید.

۲- انتخاب یک روش پرداخت

در مرحله بعد، باید تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید رمزارز ADA را خریداری کنید. مطمئن شوید که آیا کارمزدی در روش پرداختی که می‌خواهید استفاده کنید وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال، صرافی کوین بیس هیچ کارمزدی برای نقل و انتقالات بانکی دریافت نمی‌کند، اما ۳.۹۹٪ از پرداخت‌های کارت نقدی دریافت می‌کند. کارمزد پرداخت با کارت اعتباری در سایر صرافی‌های خارجی اغلب بالا است.

آموزش خرید کاردانو
توکن ADA را می‌توانید در بازارهای ریالی صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی خریداری کنید.

هنگامی که حساب خود را ساختید و شارژ کردید، به صفحه ADA در برنامه یا وب سایت بروید و مبلغی را که می‌خواهید سرمایه گذاری کنید وارد کنید.

هنگام ثبت سفارش، به طور کلی می‌توانید بین سفارش بازار (Market Order) که بلافاصله ارز دیجیتال را با قیمت فعلی بازار خریداری می‌کند، یا سفارش لیمیت (Limit Order) که به شما امکان می‌دهد رمزارز ADA را در قیمتی مشخص خریداری کنید، یکی را انتخاب کنید؛ این روش خرید و فروش ارز آدا بود. در ادامه نحوه ذخیره‌سازی رمزارز ADA‌ را بررسی می‌کینم.

۳- انتخاب روش ذخیره سازی ارز دیجیتال کاردانو

حال که آموزش خرید کاردانو را بررسی کردیم،‌ نوبت به ذخیره توکن ADA می‌رسد. اکثر صرافی‌ها یک کیف پول یکپارچه دارند که ADA های شما در آن ذخیره می‌شود. با این حال، ممکن است ترجیح دهید دارایی‌های خود را در یک کیف پول شخصی نگهداری کنید. می‌توانید از کیف پول گرم که از فضای ذخیره‌سازی آنلاین استفاده می‌کند، یا کیف پول «سرد» که یک دستگاه ذخیره‌سازی آفلاین مانند فلش درایو یا هارد دیسک است، استفاده کنید.

کیف پول‌های صرافی و کیف پول‌های «گرم» در برابر هکرها آسیب‌پذیرتر هستند، اما به طور کلی کار با آن‌ها راحت‌تر است. کیف پول‌های سرد ذاتا امن‌تر هستند زیرا به اینترنت متصل نیستند و هکرها نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. با این حال، اگر کدهای دسترسی به دارایی‌ها را در یک کیف پول سرد گم کنید، هیچ راهی برای بازیابی آنها وجود ندارد، به این معنی که اگر مراقب ایمن نگه داشتن عبارت عبور خود نباشید، ممکن است دسترسی به ارزهای دیجیتال خود را از دست بدهید.

بسیاری از سرمایه‌گذاران هم‌زمان از دو کیف پول «گرم» و «سرد» برای به حداکثر رساندن سهولت استفاده و امنیت رمزارزها استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی؛ آموزش خرید کاردانو

کاردانو یک پلتفرم بلاک چین نسل سومی قدرتمند است که هدف آن بهتر کردن جهان برای همه مردم و توزیع قدرت با بهره‌گیری از قراردادهای هوشمند است. ارز دیجیتال ADA توکن بونی این پلتفرم محبوب است که برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌شود. با توجه به اینکه بسیاری از کاربران تازه‌ وارد حوزه کریپتو قصد یادگیری نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال کاردانو را دارند، در این مقاله به آموزش خرید کاردانو پرداختیم. در آخر، امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

سوالات متداول در مورد آموزش خرید کاردانو

کاردانو (ADA) چیست؟

کاردانو (ADA) یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز است که هدف آن ارائه زیرساخت ایمن و مقیاس پذیر برای توسعه قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز است.

چگونه می‌توانم ارز دیجیتال کاردانو را بخرم؟

شما می‌توانید کاردانو ADA را در صرافی‌های ارز دیجیتال مانند Binance، Coinbase، Kraken و Bittrex خریداری کنید. به سادگی در یکی از این صرافی‌ها یک حساب ایجاد کنید، حساب خود را شارژ کنید و ADA را با استفاده از ارز فیات یا سایر ارزهای دیجیتال خریداری کنید.

آیا توکن ADA سرمایه گذاری خوبی است؟

مانند هر سرمایه‌گذاری، مهم است که خودتان تحقیق کنید و خطرات مربوط به آن را در نظر بگیرید. کاردانو دارای یک تیم توسعه قوی و یک جامعه در حال رشد است که می‌تواند نشان‌دهنده پتانسیل رشد طولانی مدت ان باشد. با این حال، بازار کریپتوکارنسی بسیار نوسانی است، بنابراین مهم است که فقط آن بخش از پول خود را که نیاز ندارید، سرمایه گذاری کنید.

چه چیزی ADA را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند؟

کاردانو ADA با تمرکز بر مقیاس‌پذیری، امنیت و پایداری خود را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند. این شبکه از یک مکانیزم اجماع اثبات سهام به نام Ouroboros استفاده می‌کند که هدف آن این است که نسبت به سیستم‌های سنتی اثبات کار از نظر انرژی کارآمدتر و ایمن‌تر باشد. علاوه‌بر این، کاردانو دارای یک پایه تحقیقات دانشگاهی قوی و یک مدل حاکمیتی شفاف است.

منابع: ‌Forbes | kriptomat