انواع نمودار ارز دیجیتال و بررسی مفاهیم مرتبط با آن‌ها

معرفی و تحلیل انواع نمودار ارز دیجیتال به زبان ساده

انواع نمودار ارز دیجیتال
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

راه‌ و روش‌های مختلفی برای بررسی انواع نمودار ارز دیجیتال وجود دارد که هر کدام برای عده‌ای پرکاربرد هستند. در این راهنما با رمزینکس همراه باشید تا با انواع الگوی نموداری تحلیل تکنیکال و نحوه استفاده آن‌ها در فضای بلاک‌چین آشنا شوید. قبل از آن، بیایید تا با مفهوم کلی تحلیل تکنیکال آشنا شویم.

تحلیل تکنیکال انواع نمودار ارز دیجیتال چیست؟

به‌طور کلی، تحلیل تکنیکال به تجزیه و تحلیل فعالیت‌های معاملاتی گذشته و تغییرات قیمت یک دارایی اشاره دارد. به‌گفته تحلیلگران فنی، انواع نمودار تحلیل تکنیکال می‌توانند ابزار پیش‌بینی‌ مفیدی برای حرکت های آتی قیمت یک دارایی باشد. به‌علاوه، می‌توان از آن برای هر دارایی با داده‌های معاملاتی تاریخی مثل سهام، معاملات آتی، کالاها، ارزها و ارزهای دیجیتال استفاده کرد. تحلیل تکنیکال اولین بار توسط چارلز داو (Charles Dow)، بنیانگذار و سردبیر وال استریت ژورنال و یکی از بنیانگذاران Dow Jones & Company معرفی شد و سال‌ها بعد، انواع نمودار ارز دیجیتال ایجاد شد.

انواع نمودار ارز دیجیتال را بشناسید

خواندن انواع نمودار ارز دیجیتال برای معامله‌گران به منظور یافتن بهترین فرصت‌ها در بازار ضروری است. در واقع، تجزیه و تحلیل تکنیکال رمز ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، تتر و سایر موارد به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا روندهای بازار را شناسایی و حرکت قیمت آتی یک دارایی را پیش‌بینی کنند. تحلیل تکنیکال به تجزیه و تحلیل روندهای آماری جمع آوری شده در طول زمان برای درک چگونگی تاثیر عرضه و تقاضای یک دارایی خاص بر تغییرات قیمت آتی آن اشاره دارد. خواندن نمودارهای بازار ارز دیجیتال می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا بر اساس زمانی که انتظار دارند، تصمیمات آگاهانه بگیرند. در ادامه به معرفی انواع الگوی نموداری تحلیل تکنیکال خواهیم پرداخت.

کانال قیمت

کانال‌های قیمت با ایجاد دو خط موازی صعودی، نزولی یا افقی ساخته می‌شوند که مجموعه‌ای از اوج و فرودها را به هم متصل می‌کنند. آن‌ها در واقع مناطق حمایت (پایین‌تر) و مقاومت (بالاتر) هستند و قیمت‌ها تمایل دارند بین آن‌ها جهش کنند. اکثر معامله‌گران به سمت پایین خرید می‌کنند و به سمت بالا می‌فروشند، در حالی که شکست‌ها یا سقوط‌های ناگهانی می‌توانند حرکت‌های مهمی باشند.

نمودار کانال قیمت که تاریخ و قیمت‌ها را نشان می‌دهد.
کانال قیمت با ایجاد دو خط موازی ساخته می‌شود.

در مثال بالا، یک کانال قیمت نزولی وجود دارد که قیمت در طول دو ماه باقی می‌ماند (به‌جز یک شکست کاذب در اواخر ماه می). معامله‌گران در طول این دوره برای دستیابی به سودهای اندک، با قیمت پایین خرید کرده و با قیمت بالا فروخته بودند یا تا زمان شکست الگو در اواسط جولای، موقعیت نزولی خود را حفظ می‌کردند.

مثلث صعودی و نزولی

مثلث‌های صعودی و نزولی با یک خط روند افقی که ارتفاع‌ها یا پایین‌ها را به هم متصل می‌کند و یک خط روند شیب‌دار دوم که اوج‌ها یا پایین‌ترین ارتفاع‌ها را به هم متصل می‌کند، ایجاد می‌شوند. مثلث قائم الزاویه به دست آمده، به نقطه تصمیم‌گیری منتهی می‌شود که در آن قیمت تمایل دارد از خط افقی در جهت خط شیبدار شکسته شود.

نمودار مثلث صعودی و نزولی با کندل‌های قرمز و سبز
مثلث ایجاد شده در این نمودار به نقطه تصمیم‌گیری منتهی می‌شود.

در مثال بالا، یک مثلث صعودی و به دنبال آن یک شکست در حجم بالا وجود دارد. معامله‌گران پس از شکست از خط روند بالایی با هدف قیمتی برابر با ارتفاع مثلث اعمال شده بر روی خط روند بالایی، وارد موقعیت خرید می‌شوند. در این مورد، حجم زیاد در طول شکست تایید بزرگی را ارائه می‌دهد.

الگوی سر و شانه

سر و شانه یک الگوی نمودار نسبتا پیشرفته‌تر است که با یک بالا یا پایین موقت مشخص می‌شود. همچنین به دنبال آن یک حرکت حتی بزرگ‌تر به سمت بالا یا پایین‌تر و در ادامه یک حرکت سوم بالاتر یا پایین‌تر که برابر با حرکت اول است، مشخص می‌شود. این الگو شبیه یک سر با دو شانه است که یا به سمت راست به بالا (نزولی) یا وارونه ( صعودی) هستند.

الگوی سر و شانه با شمع‌های سبز و قرمز
الگوی سر و شانه یکی از انواع نمودار ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

در مثال بالا، یک الگوی نزولی سر و شانه وجود دارد که کاهش شدید بعدی را پیش‌بینی می‌کند. معامله‌گران پس از شکست قیمت از خط شانه (خط روند افقی) با هدف قیمتی برابر با فاصله بین خط شانه و سر، وارد یک موقعیت فروش می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تحلیل ارز مون اپ

الگوی گُوه

الگوی گُوه یا Wedge یکی دیگر از انواع نمودار ارز دیجیتال به حساب می‌آید. گُوه‌های بالارونده و پایین‌آمده شبیه مثلث‌های صعودی و نزولی هستند، با این تفاوت که هر دو خط بالا و پایین در یک جهت شیب دار هستند (اما همچنان همگرا هستند). بر خلاف مثلث صعودی و نزولی، گُوه‌های بالا و پایین الگوهای معکوس هستند. یک گُوه در حال سقوط و یک گُوه در حال افزایش به ترتیب سیگنال‌های صعودی و سیگنال‌های نزولی به‌شمار می‌آیند. به این سیگنال‌ها، الگوهای برگشت صعودی و الگوهای برگشت نزولی هم می‌گویند.

نمودار صعودی با شمع‌های سبز و قرمز
گُوه‌های بالارونده و پایین‌آمده شبیه مثلث‌های صعودی و نزولی هستند.

در مثال بالا، یک الگوی افزایشی نزولی وجود دارد که کاهش کوتاه مدت قیمت را در میان روند صعودی بلندمدت پیش‌بینی می‌کند. معامله‌گران پس از شکست از خط روند پایین‌تر، وارد یک موقعیت فروش می‌شوند و قبل از از سرگیری روند صعودی در روزهای بعد، به سود کمی دست می‌یابند.

معرفی و بررسی نمودار کندل استیک ارز دیجیتال

روندهای بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان از راه‌های گوناگونی از جمله انواع نمودار ارز دیجیتال تجزیه و تحلیل کرد. در این مسیر، گزینه‌های مختلفی از انواع الگوی نموداری تحلیل تکنیکال در دسترس معامله‌گران قرار دارند. یکی از انواع نمودار ارز دیجیتال به صورت کلی، نمودارهای کندل استیک یا شمعی هستند. نمودارهای کندل ارز دیجیتال به دلیل ماهیت کندل‌ها، اطلاعات بیشتری را ارائه می‌دهند که در ادامه درمورد یکی از آن‎‌ها مثال خواهیم زد و توضیح بیشتری خواهیم داد.

الگوی صعودی و الگوی نزولی (گاوی و خرسی)

نمودارهای کندل ارز دیجیتال درست مانند نمودارهای خطی و میله‌ای، زمان را در بخش افقی و داده‌های خصوصی را در محور عمودی نمودار نشان می‌دهند. تفاوت اصلی این است که کندل‌ها نشان می‌دهند که آیا حرکت قیمت بازار در یک دوره معین مثبت یا منفی بوده و تا چه حد است.

نمودارهای بازار ارز دیجیتال را می‌توان در تایم فریم‌های مختلف که کندل‌ها نشان دهنده آن بازه زمانی هستند، تنظیم کرد. برای مثال، اگر نمودار معاملات رمزارز روی یک بازه زمانی چهار ساعته تنظیم شود، هر کندل نشان‌دهنده چهار ساعت فعالیت معاملاتی است. توجه داشته باشید که دوره معاملاتی انتخاب شده به سبک و استراتژی معامله‌گران بستگی دارد.

در انواع نمودار تحلیل تکنیکال شمعدان از بدنه و فتیله تشکیل شده است. بدنه هر کندل نشان‌دهنده قیمت‌های باز و بسته شدن آن بوده و فیتیله بالایی نشان‌دهنده افزایش قیمت یک ارز دیجیتال در آن بازه زمانی است. همچنین فیتیله پایین کاهش قیمت را نشان می‌دهد. به طور مشابه، شمعدان‌ها ممکن است دو رنگ متفاوت داشته باشند؛ سبز یا قرمز. شمع‌های سبز نشان می‌دهند که قیمت در دوره مشخص شده افزایش یافته است. در حالی که شمع‌های قرمز نشان می‌دهند که قیمت کاهش یافته است.

ساختار ساده کندل‌ها انواع الگوی نموداری تحلیل تکنیکال می‌تواند اطلاعات زیادی را در اختیار کاربران قرار دهد. تحلیلگران فنی ممکن است از الگوهای کندل استیک برای شناسایی معکوس‌های احتمالی روند استفاده کنند. همچنین معامله گران ارزهای دیجیتال باید از الگوهای کندل استیک صعودی و نزولی آگاه باشند. برای مثال، یک فتیله بلند در بالای بدنه شمع می‌تواند نشان دهد که معامله‌گران سود می‌برند و ممکن است به‌زودی فروش اتفاق بیافتد. برعکس، یک فتیله بلند در پایین می‌تواند به این معنی باشد که معامله‌گران هر بار که قیمت کاهش می‌یابد، دارایی را می‌خرند.

به طور مشابه شمعدانی که بدنه آن تقریبا تمام فضا را اشغال می‌کند و دارای فتیله‌های بسیار کوتاه است، ممکن است به این معنی باشد که اگر سبز باشد احساسات صعودی قوی یا اگر قرمز باشد احساسات نزولی قوی وجود دارد. از طرف دیگر، یک شمعدان تقریبا بدون بدنه و فتیله‌های بلند نشان می‌دهد که نه خریدار و نه فروشنده کنترل را در دست ندارند.

بیشتر بخوانید: تحلیل ارز آتم نتورک

دو الگوی خرسی و گاوی به همراه شمع‌های قرمز و سبز
نمودارهای کندل استیک اطلاعات زیادی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

تعدادی از الگوهای نموداری برای ارز دیجیتال

برخی دیگر از انواع الگوهای نموداری ارز دیجیتال می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • شاخص قدرت نسبی (RSI): شاخص قدرت نسبی یک شاخص حرکتی است که برای اندازه‌گیری اینکه یک دارایی بیش از حد خرید شده یا بیش از حد فروخته شده، استفاده می‌‌شود. RSI به‌عنوان یک نوسان‌گر در انواع نمودار ارز دیجیتال نشان داده می‌شود و می‌تواند بین ۰ تا ۱۰۰ باشد. این اندیکاتور از یک بازه زمانی ۱۴ روزه استفاده می‌کند و زمانی که ارزش یک ارز دیجیتال به زیر ۳۰ می‌رسد، اشباع فروش در نظر گرفته می‌شود و زمانی که ارزش آن به بالای ۷۰ برسد، به وضعیت بیش از حد خرید محسوب می‌رسد.
  • واگرایی و همگرایی میانگین متحرک (MACD): واگرایی و همگرایی میانگین متحرک جزو انواع الگوی نموداری تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود و شاخصی است که تفاوت بین EMAهای ۱۲ روزه و ۲۶ روزه را برای تشکیل خط MACD اندازه گیری می‌کند. همچنین این نمودار برای شناسایی سیگنال‌های خرید و فروش استفاده می‌شود. وقتی میانگین متحرک نمایی ۱۲ روزه از میانگین متحرک نمایی ۲۶ روزه عبور می‌کند، MACD سیگنال فروش را نشان می‌دهد، در حالی که عکس آن نشان می‌دهد که زمان خرید دارایی مورد بررسی فرا رسیده است. هر چه فاصله بین هر دو خط بیشتر باشد، خواندن MACD قوی‌تر است. نمودار MACD همچنین شامل یک هیستوگرام برای اندازه‌گیری اختلاف بین MACD و خط سیگنال است.
  • نشانگر حجم در تعادل (OBV): نمودار حجم در تعادل یک شاخص فنی است که بر حجم معاملات ارز دیجیتال تمرکز دارد. این نمودار کاربردی با این اعتقاد ایجاد شد که حجم معاملات عامل اصلی حرکت قیمت در بازارها است.OBV یک نمودار تجمعی است که بر اساس حجم معاملات روزهایی که در یک دوره خاص گنجانده شده‌اند، افزایش و کاهش می‌یابد.

جمع‌بندی

توجه داشته باشید که در انواع نمودار ارز دیجیتال هر شخصی نسبت به نیاز و دانشی که دارد و با توجه به پارامترهای مختلف، به انتخاب نمودار مورد نظر خود می‌پردازد. در این زمینه، تحقیق و کسب دانش بیشتر حرف اول را می‌زند و رمزینکس برای همین هدف در تلاش است تا آگاهی شما نسبت به انواع نمودار تحلیل تکنیکال افزایش پیدا کند.

سوالات متداول

بهترین نمودار برای ارزهای دیجیتال چیست؟

تریدینگ ویو (TradingView) نرم‌افزاری است که می‌تواند بهترین نمودارها را ارائه کند.

چگونه انواع نمودار ارز دیجیتال را پیش‌بینی کنیم؟

با مطالعه بیشتر چارت‌ها و نمودارها و استفاده از راهنماهای موجود، امکان خواندن و پیش‌بینی نمودارها وجود دارد.

منابع: cointelegraph | zenledger

درباره مهسا سپاهی
فعال حوزه NFT و نقاشی دیجیتال - نویسنده حوزه ارز دیجیتال و دنیای گیم - طراح رابط کاربری و تجربه کاربری - لیسانس اقتصاد بازرگانی از دانشگاه آزاد تهران
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید