جزئیات کامل ۴ هارد فورک کاردانو + اطلاعات کاربردی و تکمیلی

هر آنچه باید درباره ۴ هارد فورک کاردانو بدانیم!

لوگو کاردانو با انشعاب در اطراف شبیه هاردفورک کاردانو
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاردانو که به عنوان نسل سوم بلاکچین شناخته می‌شود، همواره با ارائه راهکارهایی نوین به دنبال ارتقاء فضای اکوسیستم خود جهت بهینه‌سازی هرچه بهتر دنیای کریپتوکارنسی است.  کاردانو با توجه به نقشه راهی که در ابتدا توسط خالقان آن منتشر شد، به عنوان رقیبی سرسخت برای اتریوم و سولانا شناخته می‌شود.

کاردانو پیرو مسیر پیشرفت خود، اقدام به ایجاد هاردفورک جهت بهبود خدمات خود در دنیای ارزهای دیجیتال کرده است. در این بین، ۴ هارد فورک کاردانو بیشترین توجه را به خود جلب کرده‌اند؛ زیرا تحولی که این ۴ هارد فورک کاردانو در شبکه ایجاد کرده و می‌کنند، تاثیر به‌سزایی در ایجاد فضایی بهتر برای شبکه دارد.

به همین منظور در این مقاله از رمزینکس به بررسی ۴ هارد فورک کاردانو با ارائه تمام جزئیات پرداخته‌ و هرکدام را جداگانه بررسی کرده‌ایم.

هارد فورک کاردانو چیست و چه تاثیری در شبکه دارد؟

به‌طور کلی هاردفورک انشعابی از بلاکچین اصلی یک شبکه بوده که نسبت به آن، تغییراتی کرده که این تغییرات در راستای ایجاد فضایی بهینه‌تر انجام پذیرفته است. برای مثال، اولین هاردفورک تاریخ کریپتوکارنسی، انشعابی از شبکه بیت کوین با نام Bitcoin XT بوده که در سال ۲۰۱۴ برای ارتقاء تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه در شبکه بیت کوین رخ داده است.

هارد فورک کاردانو نیز از همین رویه پیروی می‌کند که به نظر می‌رسد می‌تواند در قیمت آدا کاردانو تاثیرگذار باشد. شبکه کاردانو در مسیر رشد خود، ۵ فاز متنوع را تعریف کرده که در هر فاز به منظور بهینه‌سازی شبکه، یک هاردفورک در نظر گرفته شده است. هدف هر هارد فورک کاردانو نسبت به دیگری متفاوت است؛ این اهداف از تمرکززدایی بیشتر تا بهینه‌سازی قراردادهای هوشمند می‌تواند متغیر باشد. 

لوگو کاردانو در وسط به همراه نمادی از مدار در اطراف
هر هارد فورک کاردانو در یکی از ۵ فاز رشد آن صورت می‌گیرد

انواع هارد فورک کاردانو

به نظر می‌رسد که خالقان کاردانو در نظر دارند با هر هاردفورک در فازهای مختلف، شبکه‌ای قوی‌تر، تطبیق‌پذیرتر، امن‌تر و منعطف‌تر ارائه کنند که تا به حال توانسته‌اند تا حدودی به این مهم دست پیدا کنند. به همین منظور در ادامه به بررسی ۴ هارد فورک کاردانو پرداخته‌ایم. 

۱- هارد فورک آلونزو کاردانو؛ تحولی بزرگ در اکوسیستم آدا

هارد فورک آلونزو کاردانو در سه فاز با رنگ‌های آبی، سفید و بنفش مشخص شده است. هرکدام از این فازها، وظیفه‌ای بر‌عهده داشته که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم. البته بیان این نکته ضروری است که پس از فاز بنفش، فاز تکمیلی مشکی و قرمز نیز وجود دارد که بیشتر برای رفع مشکلات شبکه به این ۳ فاز اضافه شده‌اند. 

  • فاز آبی

در این فاز، قراردادهای هوشمندی با حدود ۵۰ شرکت کننده فنی، که عمدتاً اپراتورهای استخر سهام (SPOs) بودند، معرفی شد. خطاهای عدم اعتبار و سایر اصلاحات ساده در این مرحله پیدا و بهینه سازی شدند. انتظار می‌رفت که این باگ‌های ساده در این مرحله ظاهر و با انجام فرایندهایی برطرف شوند

  • فاز سفید

در این فاز هارد فورک آلونزو کاردانو، شرکت کنندگانی با ویژگی‌هایی بیشتر در طیف وسیع‌تری به فاز آبی اضافه می‌شوند. صدها کاربر جدید به شبکه اضافه می‌شوند که قابلیت‌های شبکه را آزمایش کنند. این آزمایش توسط IOG انجام می‌شود. شرکت توسعه اصلی پشت کاردانو به رهبری چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران سابق اتریوم، انتظار دارد این مرحله حدود ۲ تا ۴ هفته طول بکشد. 

  • فاز بنفش

در این مرحله، هاردفورک به یک شبکه آزمایشی کاملا عمومی تبدیل خواهد شد و هزاران شرکت کننده در این شبکه حضور خواهند داشت. این مرحله خاص به دو مرحله مجزا تقسیم می‌شود، «بنفش روشن» و «بنفش تیره»؛ بنفش روشن امکان اجرای قراردادهای هوشمند ساده را فراهم می‌کند، در حالی که بنفش تیره قراردادهای هوشمندی را با شرایطی پیچیده‌تر ارائه می‌کند.

در مرحله نهایی هارد فورک آلونزو کاردانو، فاز مشکی و قرمز قرار دارد که جهت رفع نهایی مشکلات شبکه قبل از ارائه کامل هاردفورک اجرایی می‌شوند. هارد فورک آلونزو کاردانو در فاز گوگن به اجرا درآمده است. 

کوین کاردانو بر روی فنس
تمام نواقص هارد فورک آلونزو در مرحله مشکی و قرمز رفع می‌شود

۲- کاربردی مثل هاردفورک واسیل کاردانو 

یکی از مهم‌ترین و دقیق‌ترین هاردفورک‌های شبکه آدا، هاردفورک واسیل است که به افتخار یکی از اعضای جامعه کاردانو Vasil Dubov نام‌گذاری شده است. این هارد فورک کاردانو در ۴ مرحله انجام رخ داد که در در نهایت موجب افزایش اندازه هر بلاک شبکه برای دریافت تعداد بیشتری تراکنش در یک بلاک شد. 

همچنین هاردفورک واسیل کاردانو موجب ساده‌سازی ساخت dApp‌ها در شبکه و افزایش سرعت بهره‌وری کاربران از امکانات بلاکچین کاردانو شد. این هارد فورک کاردانو در فاز باشو نقشه راه آدا اجرایی شده است. مهم‌ترین نکته در رابطه با هاردفورک واسیل کاردانو، افزایش سرعت شبکه است که قبلا بسیار مورد انتقاد فعالان حوزه کریپتوکارنسی قرار می‌گرفت. 

۳- هاردفورک Mary؛ مهم‌ترین هارد فورک کاردنو

در فاز دوم رشد اکوسیستم کاردانو که در نقشه راه این پروژه عظیم به فاز شِلی مشهور است، هاردفورک مِری تحولی عظیم در دنیای کاردانو شکل داد. این هاردفورک که در مارس ۲۰۲۱ انجام شد، به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین راهکارهای کاردانو برای پیشرفت نام گرفت. طی این هارد فورک کاردانو، امکان ضرب و معامله دارایی‌های دیجیتال چون NFT برای کاربران شبکه فراهم شد. 

در واقع می‌توان گفت که هاردفورک Mary امکان چند دارایی بودن (Multi-asset) را به شبکه کاردانو اضافه کرد که به شکلی جدی این بلاکچین را تبدیل به رقیب سرسخت اتریوم کند. البته لازم به ذکر است که پس از این هاردفورک، باگ‌هایی نمایان شد که با رفع به موقع، موفقیت این هارد فورک کاردانو زیر سوال نرفت.

۴- مرحله نهایی پیشرفت شبکه کاردانو؛ هاردفورک چانگ 

در حال حاضر شبکه کاردانو در مرحله نهایی پیشرفت خود، یعنی فاز ولتِیر قرار دارد. در این فاز، شبکه کاردانو به‌طور کامل به بلاکچینی غیرمتمرکز تبدیل می‌کند؛ به‌طوری که مدیریت کامل شبکه در اختیار سهامداران آن است، یعنی هر کاربردی که دارنده آدا است می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها برای آینده شبکه کاردانو شرکت کند. هاردفورک چانگ تحولی است که در این فاز نقشه راه کاردانو رخ می‌دهد. 

از هاردفورک چانگ کاردانو به عنوان بزرگترین هاردفورک این شبکه یاد می‌شود؛ زیرا طی این تحول، مدیریت کامل شبکه در اختیار تمام دارندگان آدا خواهد بود و این یعنی معنای بلاکچین؛ تمرکززدایی. این هاردفورک که در نیمه اول و دوم ۲۰۲۴ رخ می‌دهد، انقلابی بزرگ را در بلاکچین کاردانو ایجاد خواهد کرد. 

کوین کاردانو در انبوهی از امواج
تمرکززدایی کامل در هارد فورک چانگ رخ می‌دهد.

مکانیسم اجرای هر هارد فورک کاردانو چیست؟

یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با اجرایی شدن هر هارد فورک کاردانو، Hard Fork Combinator این بلاکچین است که فرایند هاردفورک را بسیار ساده می‌کند. این امکان جذاب کاردانو، فرایند کاردانو را بسیار آهسته پیش می‌برد و به‌طور کامل به هر گره اجازه می‌دهد تا بدون عجله امکانات خود را به‌روز کند و مطابق با انشعاب جدید شبکه به کار خود ادامه دهد. 

در واقع می‌توان گفت که Hard Fork Combinator امکانی را فراهم می‌کند که نسخه قبلی و جدید همزمان با یکدیگر تا تحول کامل پیش خواهند رفت و از تغییرات ناگهانی خبری نیست. 

جمع‌بندی

شبکه کاردانو از همان ابتدا که به دنیای کریپتوکارنسی معرفی شد، نوید یک خلاقیت و نوآوری بود که در حال حاضر با گذشت چندین سال از حیات این شبکه، می‌توان هویت نوین کاردانو را به وضوح دید. حال چارلز هاسکینسون با ارائه هر هارد فورک کاردانو در فازهای مختلف نقشه راهی که برای پروژه خود متصور شده، سعی در بهبود هرچه بیشتر این شبکه و ارائه نوآوری‌های خلاقانه است. به نظر می‌رسد کاردانو در آینده نیز به رقیبی جدی‌تر برای بیت کوین و اتریوم تبدیل شود.

سوالات متداول

خالق کاردانو کیست؟

کاردانو توسط چارلز هاسکینسون که یکی از بنیان‌گذاران اتریوم بوده است، در سال ۲۰۱۷ معرفی شد.

تحلیل کاردانو برای آینده چیست؟

پیش‌بینی می‌شود با توجه به مسیری که این پروژه در پیش‌رو دارد، در آینده بتواند به قیمتی بالای یک دلار برسد. 

منابع: coindesk | dailycoin | gemini | u.today | medium

درباره اشکان ریاحی
شوق نوشتن، هیجان بازارهای مالی، خوی کنجکاوانه و عشق به ترجمه از من یک تولیدکننده محتوا تخصصی در حوزه بازارهای مالی ساخته که با تجربه ۸ سال حضور فعال به عنوان تریدر، مترجم و نویسنده در تلاشم تا نوین‌ترین اتفاقات دنیای کریپتوکارنسی را در اختیار مردم عزیز کشورم قرار بدم.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید