فاندینگ ریت به پرداخت‌های دوره‌ای بین تریدرها می‌گویند که به کمک آن‌ها می‌توان قیمت قراردادهای آتی دائمی را به قیمت شاخص نزدیک کرد. این شاخص در مورد بیت کوین مورد توجه بسیاری از تحلیلگران است که در صرافی های بزرگی مانند بایننس به ترید مشغول هستند. اینکه فاندینگ ریت چیست و مثبت و منفی آن به چه معنا است از موضوعاتی هستند که در ادامه در مجله ی صرافی ارز دیجیتال رمزینکس به آنها می پردازیم.

فاندینگ ریت چیست؟

شاخص فاندینگ ریت به مانند شاخص ترس و طمع در مواقع خاص بسیار مورد توجه قرار م گیرد. این شاخص به پرداخت‌های دوره‌ای بین تریدرها می‌گویند که به کمک آن‌ها می‌توان قیمت قراردادهای آتی دائمی را به قیمت شاخص نزدیک کرد. همه صرافی‌های ارزهای دیجیتال از نمودارهای فاندینگ ریت برای قراردادهای دائمی استفاده می‌کنند.

شاخص فاندینگ ریت به صورت دوره‌ای و معامله‌ای ارائه داده می‌شود و واحد استاندارد آن درصد است. فاندینگ ریت بیانگر احساسات معامله گران و تریدرها است که به سبب آن در چه موقعیت‌هایی روی معاملات دائمی شرط بندی می‌کنند.

فاندینگ ریت مثبت

فاندینگ ریت مثبت (Positive) بیانگر این است که بسیاری از معامله گران گاوی (bullish) گاوی هستند و معامله گرانی که در موقعیت‌های لانگ (long) قرار دارند به آن‌هایی که در موقعیت‌های شورت (short) قرار دارند بودجه یا مبالغ را پرداخت می‌کنند.

فاندینگ ریت منفی

در مقابل شاخص فاندینگ ریت منفی (Negative) نشان دهنده این است که اغلب تریدرها خرسی (bearish) هستند و تریدرهایی که در موقعیت‌های شورت قرار دارند به آن‌هایی که موقعیت لانگ دارند مبالغ را پرداخت می‌کنند.

در قراردادهای فیوچرز (آتی) عادی، هنگامی که تریدر یک قرارداد آتی یک ماهه یا سه ماهه را معامله می‌کند، پس از پایان این دوره دو طرف معامله تسویه حساب می‌کنند. در این قراردادها میزان نرخ پرداختی در لحظه‌ای که قرارداد منقضی می‌شود، تعیین می‌شود و در زمان تسویه حساب، هیچ کدام از طرفین، موقعیت باز نخواهند داشت.

می‌دانیم که معامله گران برای قراردادهای آتی خود از این شاخص استفاده می‌کنند. قراردادهای آتی دائمی بر خلاف قراردادهای سنتی، هرگز منقضی یا تسویه نمی‌شوند، به همین دلیل ممکن است قیمت آن‌ها با دارایی‌های اساسی که ارزش خود را از آن‌ها می‌گیرند، تفاوت قابل توجهی داشته باشد. برای جلوگیری از این امر، از شاخص فاندینگ ریت استفاده می‌شود تا قیمت قراردادها را با قیمت دارایی‌ها پیوند دهند.

شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست و برای ارز دیجیتال چه معنایی دارد؟

نمودار فاندینگ ریت با در نظر گرفتن نرخ سود هر جفت ارز دیجیتال معامله و شاخص پریمیوم (Premium Index) محاسبه می‌شود. این محاسبه فاندینگ ریت مثبت و یا منفی را نشان خواهد داد.

به‌عنوان مثال، در برخی صرافی‌ها، پرداخت‌ها هر ۸ ساعت یک بار انجام می‌شوند و با توجه به فاندینگ ریت تعیین می‌شود که چه کسی باید مبلغ را پرداخت کند. این معامله باعث می‌شود که قیمت نهایی معامله تا حد امکان به قیمت مارک (Mark Price) نزدیک باشد.

برای درک بهتر نمودار فاندینگ ریت، تصور کنید که قیمت نهایی معامله برای یک محصول در پلتفرم، به طور قابل توجهی بالاتر از قیمت مارک است. این به این معنا است که بیشتر معامله گران در موقعیت‌های لانگ قرار دارند. به این ترتیب به احتمال زیاد این معامله گران باید به آن‌هایی که موقعیت شورت دارند پرداخت کنند.

از آنجا که معامله گران از زمان پرداخت بودجه آگاه هستند، پس آن‌هایی که در این موقعیت‌ها قرار دارند تمایل کمتری به حفظ موقعیت خود دارند و در نهایت ممکن است آن را بفروشند. از این رو قیمت نهایی معامله به طور مداوم قیمت مارک را کاهش می‌دهد.

فاندینگ ریت چگونه محاسبه می شود؟

فاندینگ ریت شامل دو مؤلفه نرخ بهره و پرمیوم (premium) است.

در بایننس فیوچرز (Binance Futures)، نرخ بهره هر روز به طور میانگین ۰/۰۳ درصد است، به استثنای قراردادهایی مانند بایننس تتر (BNBUSDT)، لینک تتر (LINKUSDT) و لایت کوین تتر (LTCUSDT) که نرخ بهره آن‌ها صفر است. در مقابل پرمیوم با توجه به قیمت قرارداد دائمی و قیمت مارک متفاوت خواهد بود.

در دوره‌هایی که نوسان زیاد است، قیمت میان قرارداد دائمی و قیمت مارک ممکن است متفاوت باشد که در چنین مواردی نرخ پرمیوم با توجه به این دو کم یا زیاد می‌شود.

اگر تفاوت قیمت میان قرارداد دائمی و قیمت مارک خیلی زیاد باشد، نرخ پرمیوم نیز بالا خواهد بود و برعکس، نرخ پرمیوم پایین نشان‌دهنده این است که تفاوت قیمت میان این دو خیلی کم است.

اگر فاندینگ ریت مثبت باشد، قیمت قرارداد دائمی بالاتر از قیمت مارک خواهد بود؛ بنابراین در این صورت معامله‌گرانی که در موقعیت لانگ قرار دارند به آن‌هایی که موقعیت شورت دارند، پرداخت می‌کنند.

برعکس، فاندینگ ریت منفی به این معنا است که قیمت قراردادهای دائمی پایین‌تر از قیمت مارک قرار دارد و معامله‌گرانی که موقعیت شورت دارند به آن‌هایی که موقعیت لانگ دارند، پرداخت می‌کنند.

  راهنمای ردیابی تراکنش ارز دیجیتال، چرا، چگونه و کجا؟

فاندینگ ریت به صورت همتا به همتا پرداخت می‌شوند، بنابراین صرافی هیچ هزینه‌ای بابت انجام این عمل از طرفین دریافت نمی‌کند چرا که آن‌ها پرداخت‌ها را به صورت مستقیم با یکدیگر انجام می‌دهند.

نمودار فاندینگ ریت را چطور بخوانیم؟

فاندینگ ریت تمایل زیادی به احساسات بازار و تریدرها دارد. وقتی بازار صعودی یا نزولی باشد، فاندینگ ریت به ترتیب مثبت یا منفی خواهد بود.

در زیر نموداری از این شاخص صرافی کراکن (Kraken Futures) که بر اساس قیمت بیت کوین ترسیم شده است، ارائه داده‌ایم. این شاخص در روزهای مختلف متفاوت است؛ بنابراین جهت سهولت در مشاهده ترندها ستون‌های آبی تیره را اضافه کرده‌ایم که میانگین ۷ روزه شاخص فاندینگ ریت را نشان می‌دهد.

  • در دوره‌هایی که بازار شدیداً خرسی است (به‌عنوان مثال نوامبر ۲۰۱۸)، شاخص فاندینگ ریت به طور کلی منفی است و اغلب تریدرهایی که موقعیت شورت دارند به آن‌هایی که موقعیت لانگ دارند پرداخت می‌کنند.
  • در دوره‌هایی که بازار شدیداً گاوی است (به‌عنوان مثال ژوئن ۲۰۱۹)، شاخص فاندینگ ریت به طور کلی مثبت است و اغلب معامله گرانی که موقعیت لانگ دارند به آن‌هایی که موقعیت شورت دارند پرداخت می‌کنند.
  • لازم به ذکر است که شاخص فاندینگ ریت به تغییرات قیمت مربوط می‌شود، نه خود قیمت.

نمودار شاخص فاندینگ ریت

مثالی از فاندینگ ریت

فاندینگ ریت به طور منظم بر اساس احساسات بازار بین مثبت و منفی تغییر می‌کند، مثلاً:

  • میزان فاندینگ ریت فعلی قرارداد آتی یا فیوچرز بایننس دائمی ۰/۰۰۳ درصد در ساعت (رنگ بنفش) است؛ بنابراین در این دوره فعلی آن‌هایی که در موقعیت لانگ قرار دارند به شورت‌ها پرداخت می کنند.
  • با این حال، « Next Rate » منفی است (-۰/۰۰۶۹). این نشان می‌دهد که در دوره چهار ساعته بعدی میزان شاخص فاندینگ ریت به منفی تغییر می‌کند و آن‌هایی که در موقعیت شورت قرار دارند به لانگ‌ها پرداخت می‌کنند.

نمودار فاندینگ ریت

فاندینگ ریت چه تأثیری روی تریدرها دارد؟

به دلیل اینکه در انجام محاسبات بودجه میزان لوریج (leverage) یا اهرم نیز در نظر گرفته می‌شود، فاندینگ ریت ممکن است نقش بسزایی روی سود یا زیاد فرد داشته باشد. اگر تریدر از لوریج بالا استفاده کند، حتی در بازارهای کم نوسان نیز ممکن است دچار ضررهای جبران‌ناپذیر شود.

به این ترتیب، تریدرها می‌توانند استراتژی‌های مختلف تریدینگ را برای استفاده از فاندینگ ریت و سود، حتی در بازارهای کم نوسان هم توسعه دهند.

  وایت پیپر چیست و چرا مهم است؟ چگونه وایت پیپر خوب را از بد تشخیص دهیم؟

در اصل فاندینگ ریت به این منظور طراحی شده است تا تریدرها را تشویق کند که به سمت موقعیت‌هایی بروند که قیمت قرارداد دائمی را مطابق با بازارهای اسپات (spot markets) حفظ می‌کنند.

از نظر عملکرد تاریخی، فاندینگ ریت ارز دیجیتال تمایل به ارتباط با روند کلی دارایی دارند. این امر نشان‌دهنده این نیست که فاندینگ ریت بر بازارهای اسپات حکم می‌کند، بلکه برعکس این امر را نشان می‌دهد.

نمودار زیر همبستگی بین فاندینگ ریت و قیمت‌های بیت کوین در یک دوره ۳۰ روزه را نشان می‌دهد:

نمودار ۱: همبستگی میان فاندینگ ریت و تغییر در قیمت‌های بیت کوین: داده‌های جمع آوری شده از ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰.

همان‌طور که در نمودار بالا نشان داده شده است، از آغاز سال تا کنون با افزایش قیمت بیت کوین، فاندینگ ریت نیز دو برابر شده است. افزایش فاندینگ ریت، معامله‌گران را ترغیب می‌کند که به قراردادهایی که موقعیت لانگ دارند بپردازند؛ بنابراین قیمت‌ها مطابق با بازارهای اسپات حفظ می‌شوند.

مقایسه عملکرد تاریخی فاندینگ ریت در پلتفرم‌های مشتقات دیجیتالی

در حال حاضر، هفت صرافی برجسته جهان قراردادهای دائمی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. به طور کلی، تریدرها پلتفرم‌هایی را ترجیح می‌دهند که کمترین میزان فاندینگ ریت را ارائه دهند چرا که فاندینگ ریت می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی سود یا زیان داشته باشد.

در این قسمت یک مقایسه کلی از فاندینگ ریت معاملات آتی بیت کوین در صرافی‌های برجسته ارائه داده‌ایم:

نمودار ۲: عملکرد تاریخی فاندینگ ریت پلتفرم‌های برجسته در یک دوره ۳۰ روزه. داده‌های جمع آوری شده از ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹ تا ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰

به طور میانگین فاندینگ ریت در صرافی‌های بزرگ ۰/۰۱۵ درصد است. همان‌طور که اشاره کردیم این نرخ‌ها بر اساس تغییرات قیمت دارایی آن متفاوت خواهد بود.

طبق گفته وب‌سایت اسکیو، عملکرد تاریخی فاندینگ ریت در بایننس فیوچرز با میانگین ۰/۰۰۹۴ درصد، کمتر از متوسط این بازار است. به عنوان مثال، یک معامله‌گر ۹/۶ دلار برای یک موقعیت ۱۰۰۰۰۰ دلاری در بایننس فیوچرز پرداخت می‌کند، در حالی که در پلتفرم‌های دیگر، فاندینگ ریت می‌تواند ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر باشد.

سخن آخر

شاخص فاندینگ ریت مفهوم جدیدی است که تنها در قراردادهای آتی دائمی وجود دارد. از آنجا که وجود این شاخص برای قراردادهای آتی دائمی بسیار حیاتی است، به نظر می‌رسد توضیحاتی اضافی و مختصر در مورد آن لازم باشد.

  • این شاخص هیچ کارمزدی ندارد و هیچ صرافی بابت آن کارمزد دریافت نمی‌کند.
  • فاندینگ ریت مکانیسمی برای اطمینان از نزدیک بودن قیمت قرارداد آتی با قیمت شاخص (index price) است.
  • همه صرافی‌های ارزهای دیجیتال از این شاخص در قراردادهای آتی دائمی استفاده می‌کنند.
  • میزان بودجه پرداختی در قراردادهای آتی دائمی توسط بازار تعیین می‌شود و با گذشت زمان تغییر می‌کند.