لِورِیج (leverage) یکی از مفاهیم مهم در بازارهای مالی و ابزاری برای دستیابی به سود بیشتر در معاملات است. لوریج یا اهرم به شما امکان می‌دهد از بروکر یا صرافی مبالغی را قرض گرفته و از طریق پوزیشن‌‌های بزرگتر، با قدرت بیشتری در بازار معامله کنید.

لوریج یا اهرم ابزاری معاملاتی است که در بازارهای فارکس، ارز دیجیتال و سهام کاربرد دارد و از طریق معاملات مارجین در اختیار معامله‌گران قرار می‌گیرد. با کمک لوریج می‌توانید تا ۲۰۰ برابر سرمایه خود را در ترید افزایش دهد اما اگر مهارت کافی نداشته باشید، ممکن است متحمل زیان سنگینی شوید. 

به عبارت دیگر لوریج مثل یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند و اگر معامله شکست بخورد، چندین برابر ضرر خواهید کرد و شاید تمام سرمایه شما از دست برود.

بهترین لوریج برای ۱۰۰ دلار

انتخاب بهترین لوریج برای یک حساب معاملاتی ۱۰۰ دلاری به میزان تحمل ریسک و استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد. به طور کلی توصیه می‌شود معامله‌گران تازه‌کار و مبتدی برای کاهش ضرر احتمالی از اهرم‌های ۲ تا ۵ برابری استفاده کنند. ضریب اهرمی بالاتر شانس سود بالا را افزایش می‌دهد اما خطر از دست رفتن کل ۱۰۰ دلار به دلیل نوسانات قیمت را هم افزایش می‌دهد. در معاملات مارجین تجزیه و تحلیل فنی و درک روندهای بازار برای تصمیم گیری آگاهانه ضروری است. همیشه از استراتژی مدیریت ریسک مثل تعیین حد ضرر و حد سود برای محافظت از سرمایه خود استفاده کنید و قبل از کار با اهرم‌های بالا، تجربه کار با اهرم‌‌های زیر ۵ برابر را به دست آورید.

لوریج در فارکس چیست؟

لوریج در بازار فارکس هم از مفاهیم اصلی و مهم محسوب می‌شود. کاربران فارکس به لطف اهرم می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی بزرگ را با مقادیر کمی سرمایه کنترل کنند. در این بازار لوریج در قالب ضریب اهرمی نظیر ۵۰:۱ بیان شده که نشان می‌دهد تریدر ۵۰ برابر سرمایه اصلی خود را از کارگزار قرض می‌گیرد.

در معاملات اهرمی فارکس، معامله تا زمانی باز است که سرمایه اصلی شما صفر نشده باشد. در صورتی که حد ضرر از سرمایه شما عبور کند، معامله بسته خواهد شد. از سوی دیگر کارگزار از سود شما هم سهمی برنمی‌دارد و تنها باید کارمزد لوریج را بپردازید.

لوریج مناسب در فارکس

انتخاب لوریج مناسب در فارکس به سطح تجربه، مهارت و آستانه تحمل ضرر شما بستگی دارد. برای انتخاب لوریج مناسب در فارکس این موارد را در نظر داشته باشید:

  • اهرم پایین (۱:۱ تا ۱۰:۱): برای معامله‌گران مبتدی و محافظه کار توصیه می‌شود. زیان‌های احتمالی را محدود می کند اما پتانسیل سود را نیز کاهش می‌دهد. اهرم پایین مناسب کسانی است که حفظ سرمایه را در اولویت قرار می‌دهند.
  • اهرم متوسط (۱۰:۱ تا ۵۰:۱): این ضرایب اهرمی معمولاً توسط بسیاری از معامله‌گران استفاده می‌شود. تعادلی بین کارایی سرمایه و مدیریت ریسک ایجاد می‌کند و برای معامله گران با تجربه مناسب است.
  • اهرم بالا (۵۰:۱ و بالاتر): ضریب اهرمی بالای ۵۰ شانس کسب سود را به شکل چشمگیری بالا می‌برد اما خطر زیان قابل توجه را نیز افزایش می‌دهد. این سطح از اهرم معمولاً توسط معامله‌گران با تجربه‌ای انتخاب می‌شود که استراتژی مدیریت ریسک موثری در اختیار دارند. 
سه نوع اهرم یا لوریج بالا، پایین و متوسط در بازارهای فارکس استفاده میشوند.

لوریج در ارز دیجیتال چیست؟

لوریج در ارز دیجیتال تفاوت خاصی با فارکس یا بازار سهام ندارد و ابزاری برای قرض گرفتن از صرافی است. در بازار ارز دیجیتال با کمک اهرم سرمایه شما بین ۲ تا ۲۰۰ برابر افزایش یافته و معاملات به مراتب بزرگتری را نسبت به سرمایه اولیه خود ایجاد خواهید کرد.

اهرم معمولا در معاملات مارجین و فیوچرز کاربرد دارد. برای مثال اگر سرمایه اولیه شما ۱۰۰ دلار باشد، با استفاده از اهرم ۱۰:۱ می‌توانید ۱۰ برابر سرمایه خود از صرافی وام گرفته و معامله‌ای ۱۰۰۰ دلاری برای خرید بیت کوین باز کنید. در این شرایط اگر قیمت بیت‌کوین ۱۰ درصد بالا برود، ۱۰۰ دلار سود می‌کنید؛ در حالی که بدون استفاده از اهرم تنها ۱۰ دلار سود شما بود.

مفاهیم اصلی معامله اهرمی در ارز دیجیتال شامل این موارد است:

  • قرض: مبلغی که صرافی به عنوان وام در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • مارجین اولیه: سرمایه‌ای که کاربر برای باز کردن پوزیشن معاملاتی سپرده می‌کند.
  • اهرم: ضریب دریافت وام از صرافی که بین ۲ تا ۱۰۰ برابر است.
  • حد ضرر: سطحی که در صورت رسیدن قیمت به آن، معامله به طور خودکار بسته می‌شود. 

پیشنهاد خواندنی: تفاوت فیوچرز با مارجین چیست و کدام بهتر است؟

مزایای لوریج

فارغ از اینکه در کدام بازار سرمایه مشغول کار هستید، لوریج یا اهرم مزایای متعددی را برای شما به همراه می‌ورد که شامل موارد زیر است:

۱. افزایش قدرت خرید

مهمترین مزیت لوریج این است که به شما اجازه می‌دهد با سرمایه محدود، پوزیشن‌های بزرگتری باز کنید. این می‌تواند منجر به کسب سود بیشتر شود.

۲. معامله در روند بازار منفی

بازارهای مالی همیشه روند مثبت ندارد و در بسیاری از مواقع قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال ریزشی است. در معاملات اهرمی پوزیشن شورت به معامله‌گران اجازه می‌دهد از کاهش قیمت هم سود ببرند.

۳. سود بالا از نوسان محدود

بازارهای مالی مخصوصا فارکس و بورس معمولا با نوسان‌های بسیار محدود همراه هستند که سود بردن از آنها مستلزم سرمایه زیاد است. با این وجود اهرم به شما اجازه می‌دهد سود خود را حتی از نوسان‌های محدود چندین برابر کنید.

۴. ایجاد سبد متنوع

اهرم به معامله‌گران امکان می‌دهد با سرمایه محدود، سبد متنوعی از ارزهای دیجیتال ایجاد کنند. این کار ریسک ضرر را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

خطرات و ریسک‌های لوریج

معامله‌گران باید قبل از ورود به معامله اهرمی و استفاده از ابزار لوریج، ریسک‌های آن را به خوبی درک کنند.

۱. ریسک بالا

هرچه ضریب اهرمی بالاتر باشد، ریسک معاملات هم به همان نسبت افزایش می‌یابد. برای مثال، اگر معامله‌گر با اهرم ۱۰۰ برابری وارد پوزیشن خرید اتریوم شود و قیمت آن فقط یک درصد کاهش یابد، ۱۰۰ برابر بیشتر از یک معامله بدون اهرم ضرر می‌کند.

۲. نیاز به تخصص و تجربه

معاملات اهرمی یک شمشیر دولبه است که به همان نسبت سود، می‌تواند شما را متحمل ضرر کند. بنابراین، معامله‌گران قبل از استفاده از این ابزار باید دانش و تجربه کافی کسب کنند.

۳. کارمزد زیاد

معاملات اهرمی معمولاً کارمزدهای معاملاتی بیشتری نسبت به معامله عادی دارند. این هزینه‌ها شامل کارمزد معاملاتی، کارمزد ساعتی، کمیسیون و غیره است.

سرمایه گذاران باید در انتخاب و استفاده از لوریج احتیاط کنند تا از ضررهای سنگین جلوگیری کنند.

اشتباهات متداول در لوریج

معاملات لوریج یا اهرمی می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای معامله‌گران باشد، اما در صورت عدم آگاهی از ریسک‌های آن، منجر به ضررهای سنگین می‌شود. در ادامه اشتباهات متداول در معاملات لوریج را توضیح می‌دهیم:

۱. ضریب اهرمی بیش از حد

استفاده از لوریج بیش از حد بالا ریسک معاملات را به شدت افزایش می‌دهد. اگر مبتدی هستید از ضریب اهرمی زیر ۵ و ترجیحا ۲ استفاده کنید.

۲. تعیین نکردن حد ضرر

حد ضرر ابزاری است که به صرافی اجازه می‌دهد تا در صورت حرکت بازار در خلاف جهت پیش‌بینی‌شده، معامله را در یک قیمت مشخص به طور خودکار ببندد. برخی صرافی‌ها مثل صرافی ارز دیجیتال رمزینکس ابزار حد ضرر را در دسترس کاربران قرار می‌دهند.

۳. عدم مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه مهم‌ترین اصل معامله‌گری است و باید قبل از شروع پوزیشن یک استراتژی مشخص برای مدیریت سرمایه داشته باشید. این استراتژی باید شامل اندازه پوزیشن‌ها، ضریب اهرمی و میزان ریسک‌پذیری باشد.

۴. معامله احساسی

معامله‌گری در بازارهای مالی یک فعالیت منطقی است و تریدر باید تصمیمات خود را بر اساس تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بگیرد. اجازه ندهید مفاهیمی مثل فومو یا شاخص ترس و طمع منجر به اقدامات تکانشی و خرید و فروش غیر منطقی شود.

۵. تعقیب ضرر

تلاش برای بازیابی ضررها با افزایش اهرم یا ورود به موقعیت‌های معاملاتی بزرگتر تنها ضرر شما را بیشتر خواهد کرد.

۶. معاملات بیش از حد

صبر در معاملات اهرمی کلیدی است. معامله مکرر بدون دریافت سیگنال‌های معتبر مثل رسیدن قیمت به سقف یا کف کانال با وارد کردن فشار روانی شانس شما برای کسب سود را کاهش می‌دهد.

برای اجتناب از اشتباهات متداول در معاملات لوریج، موارد زیر را رعایت کنید:

  • از لوریج (leverage) به اندازه مناسب استفاده کنید.
  • قبل از ورود به هر معامله، یک استراتژی معاملاتی مشخص داشته باشید.
  • از حد ضرر استفاده کنید.
  • از معامله احساسی خودداری کنید.
  • برنامه مدیریت سرمایه روشن داشته باشید. 

استراتژی مناسب برای استفاده از لوریج

استراتژی مناسب برای استفاده از لوریج به عوامل مختلفی مثل سطح تجربه معامله‌گر، میزان ریسک‌پذیری و شرایط بازار بستگی دارد. با این حال، پیروی از چند اصل کلی شانس شما را برای کسب سود با لوریج افزایش می‌دهد.

لوریج مناسب

اگر در استفاده از اهرم تازه‌کار هستید، با نسبت‌های پایین شروع کنید و با کسب تجربه به تدریج ضریب اهرمی را بالا ببرید. لوریج بالا به خاطر افزایش سرمایه بسیار وسوسه کننده است؛ اما به همان میزان ریسک از دست رفتن سرمایه را بالا می‌برد.

مدیریت ریسک

حتما در همه معاملات اهرمی حد ضرر و حد سود یا تیک پرافیت (Take Profit) تعیین کنید. حد ضرر مثل فرشته نجات شما را از افتادن به چاه زیان‌‌ سنگین نجات می‌دهد. دستور حد سود هم در پلتفرم‌های معاملاتی با نماد TP نمایش داده شده و معامله را با رسیدن به حد سود تعیین شده، به صورت خودکار می‌بندد. برای مثال اگر TP اتریوم را ۳۵۰۰ دلار تعیین کنید، با عبور قیمت از ۳۵۰۰.۰۰ دلار، معامله به صورت خودکار بسته شده و حتی در صورت ریزش دوباره قیمت، سود شما تثبیت شده است. 

اندازه معامله

اندازه معامله خود را بر اساس میزان تحمل ریسک و ضرر احتمالی محاسبه کنید، نه فقط سود بالقوه. بد نیست با دیگر معامله‌گران در مورد پوزیشن خود صحبت کنید؛ چون شما را از میزان ریسک بالقوه بهتر مطلع می‌کند.

تنوع دارایی

روی یک ارز دیجیتال یا دارایی خاص تعصب نداشته باشید و همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید. با توزیع سرمایه در چند دارایی یا بازار، ریسک‌ معامله اهرمی به شدت کم می‌شود.

آموزش مداوم

  • به طور مداوم در مورد بازار، مکانیسم‌های اهرمی و استراتژی‌ معاملاتی مطالعه کنید.
  • استراتژی خود را به طور منظم ارزیابی کنید.
  • با شرایط متغیر بازار سازگار شوید و انعطاف‌پذیر باشید.

نظم و انضباط

به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید، از تصمیمات احساسی اجتناب کنید و دنبال طی کردن راه صدساله در یک شب نباشید. 

سوالات متداول

چگونه می توانم احساسات خود را حین استفاده از اهرم (لوریج) مدیریت کنم؟

به ذهن خود فرصت استراحت بدهید، درگیر فومو و ترس و طمع نشوید، با یک دوست یا همکار معامله‌گر صحبت کنید یا از یک مربی یا مشاور معاملاتی کمک بگیرید.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای معاملات اهرمی چقدر است؟

هر صرافی مبلغ خاصی را به عنوان حداقل سرمایه مشخص می‌‌کند. برای مثال در صرافی ارز دیجیتال رمزینکس حداقل میزان سفارش‌گذاری در معاملات مارجین ۱۰ هزار تومان است.

آیا معاملات اهرمی برای مبتدیان مناسب است؟

افراد مبتدی می‌توانند معاملات اهرمی را با ضرایب پایین ۲ یا ۳ برابری انجام دهند که ریسک پایینی دارد.

منابع: bitdegree | coinbase