زیرشبکه یا Subnet در آوالانچ چیست؟ - مجله رمزینکس

زیرشبکه یا Subnet در آوالانچ چیست؟

لوگوی آوالانچ
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۲ / تاریخ بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

زیرشبکه یا Subnet با نام کاما subnetwork، یک مفهوم اساسی در شبکه‌های کامپیوتری است که شامل تقسیم یک شبکه بزرگ به بخش‌های کوچکتر و قابل مدیریت‌تر می‌شود. یک Subnet در پلتفرم Avalanche مانند یک شبکه مستقل با قوانین و حاکمیت منحصر به فرد خود عمل می‌کند. یعنی مستقل است که مقررات خودش را داشته باشد، تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کسی می‌تواند در شبکه شرکت کند (قوانین عضویت) و ساختار اقتصادی توکن بومی آن چگونه باشد، با خودش است.

شبکه اصلی Avalanche یک ساختار زیر شبکه ویژه دارد که سه بلاک چین زیر را شامل می‌شود:

  • زنجیره پلتفرم (P-Chain)
  • زنجیره قرارداد (C-Chain)
  • زنجیره تبادل (X-Chain)

Node Operators (Validator) زیرشبکه‌های در Avalanche

نود اپراتورها شرکت‌کنندگانی در Avalanche network هستند که وضیفه‌شان اعتبارسنجی تراکنش‌ها و حفظ یکپارچگی بلاک چین‌هایی است که به آن‌ها اختصاص داده شده‌ است. آن‌ها این کار را با اجرای یک نرم افزار، که عموماً به آن node می‌گویند، بر روی رایانه (ماشین‌های) خود انجام می‌دهند.

یک Subnet در Avalanche می‌تواند بر یک یا چند بلاک چین نظارت کند. به عبارت دیگر هر زیرشبکه قوانین اجماع و سایر دستورالعمل‌های عملیاتی را برای زنجیره‌های بلوکی خود ایجاد می‌کند.

زیرشبکه در avalanche

درک زنجیره پلتفرم، زنجیره قرارداد و زنجیره تبادل

زنجیره پلتفرم (P-Chain)، زنجیره قرارداد (C-Chain) و زنجیره تبادل (X-Chain) سه بلاک چین اصلی در اکوسیستم Avalanche هستند. هر زنجیره عملکرد مشخصی را ایفا می‌کند و نقش مهمی در عملکرد کلی و تطبیق پذیری شبکه Avalanche ایفا می‌کند.

۱. زنجیره پلتفرم (P-Chain)

P-Chain مسئول هماهنگی اعتبارسنجی‌ها در شبکه Avalanche است. ابرداده‌ها را مدیریت می‌کند و در ایجاد و ردیابی زیرشبکه‌ها، که زیرشبکه‌های مختلف درون Avalanche هستند، کاربرد دارد. همچنین P-Chain اعتبارسنجی AVAX (توکن بومی Avalanche) را برای کاربران انجام می‌دهد.

۲. زنجیره قرارداد (C-Chain)

قراردادهای هوشمند و DApps: C-Chain برای تسهیل ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند طراحی شده است. این دستگاه با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را برای توسعه دهندگان آسان می‌کند.

به دلیل سازگاری با EVM، C-Chain امکان مهاجرت بی‌وقفه DApp‌های مبتنی بر اتریوم را به شبکه Avalanche فراهم می‌کند و سرعت تراکنش‌های سریع‌تر را با کارمزد کمتری ارائه می‌دهد.

C-Chain زنجیره اولیه‌ای است که برای برنامه‌های DeFi در Avalanche استفاده می‌شود و از قابلیت‌های قرارداد هوشمند آن برای خدمات و محصولات مالی مختلف استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۹ اپلیکیشن DeFi برتر در آوالانچ

۳. زنجیره تبادل (X-Chain)

X-Chain برای ایجاد و مبادله دارایی‌ها طراحی شده است. اولین و مهم‌ترین کاربردش برای انتقال ارز دیجیتال AVAX (توکن بومی Avalanche) استفاده می‌شود.

X-Chain امکان ایجاد دارایی‌های دیجیتال جدید، از جمله NFT (توکن های غیرقابل تعویض) و سایر ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند و مدیریت غیرمتمرکز و مبادله این دارایی‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

ارز دیجیتال avax

X-Chain برای توان عملیاتی بالا بهینه شده است و برای انتقال و مبادله دارایی‌های ساده کاربرد دارد. همینطور برای مدیریت عمومی دارایی‌ها، فضای کاربر پسند و ساده‌ای دارد.

هر یک از این زنجیره‌ها با هدف خاصی کار می‌کنند و روی هم رفته به استحکام و چند کارکردی پلتفرم Avalanche کمک می‌کنند. P-Chain برای هماهنگی شبکه و مدیریت اعتبار سنجی، C-Chain بر قراردادهای هوشمند و DApps، و X-Chain هم بر ایجاد و تبادل دارایی تمرکز دارد. هر سه این زیرشبکه‌ها Avalanche را به یک اکوسیستم جامع برای کاربردهای مختلف بلاک چین تبدیل می‌کنند.

مزایای استفاده از Subnet در اکوسیستم بلاکچین Avalanche

۱. منطق اجرای سفارشی

زیرشبکه‌ها از ماشین‌های مجازی (VM) برای تعریف منطق منحصر به فرد خود کمک می‌گیرند. یعنی هر زیرشبکه می‌تواند نحوه پردازش و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را بر اساس نیازهای خاص خودش تنظیم کند.

۲. تعیین ساختار هزینه‌ها

زیرشبکه‌ها می‌توانند مستقلا،‌ ساختار هزینه خود را ایجاد کنند. همینطور می‌توانند هزینه‌های تراکنش، کارمزد اجرای قرارداد هوشمند و سایر هزینه‌های مرتبط با استفاده از شبکه را مدیریت کنند.

۳. وضعیت نگهداری

هر زیرشبکه مسئول حفظ وضعیت بلاک چین خود است که شامل ردیابی تراکنش‌ها، موجودی‌ها و وضعیت‌های قرارداد هوشمند می‌شود.

۴. تامین امنیت

زیرشبکه‌ها مسئول اقدامات امنیتی خود نیز هستند که می‌تواند شامل اعتبار سنجی تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه در برابر حملات باشد.

۵. جداسازی عملکرد زیرشبکه‌ها

عملکرد یک زیرشبکه مستقل از سایر شبکه ها در اکوسیستم است. ترافیک یا حجم کار بالا در یک زیرشبکه تأثیر منفی بر عملکرد زیرشبکه دیگر ندارد.

۶. مدیریت و تولید توکن

زیرشبکه‌ها می‌توانند توکن‌های بومی خود را ایجاد کرده و به فروش برسانند. آن‌ها همچنین می‌توانند نحوه توزیع، استفاده و مدیریت توکن‌ها در اکوسیستم خود را مدیریت کنند.

۷. میزبانی چندین بلاک چین

یک زیرشبکه واحد می‌تواند چندین بلاک چین را پشتیبانی کند که هر کدام به طور بالقوه بر روی یک VM سفارشی‌سازی شده اجرا می‌شوند. این امکان باعث می‌شود طیف متنوعی از برنامه‌ها را در یک زیرشبکه واحد ایجاد کنید.

جمع‌بندی

استفاده از شبکه‌ها یا زیرشبکه‌های مستقل در یک اکوسیستم بلاک چین مانند Avalanche مزایای قابل‌توجهی از جمله سفارشی‌سازی، مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری را دارد. این ویژگی‌ها تجربه بلاک‌چینی همه‌کاره‌تر، کارآمدتر و کاربر محورتر را امکان‌پذیر می‌سازد که طیف وسیعی از برنامه‌ها و کاربردها را ارائه بدهد.

زیرشبکه‌ها در Avalanche به‌طور پیش‌فرض با Subnet-EVM، انشعاب go-ethereum، مستقر می‌شوند و می‌توانند ماشین مجازی اتریوم را پیاده‌سازی کنند و از قراردادهای هوشمند Solidity و همچنین سایر عملکردهای مشتری‌های اتریوم پشتیبانی کنند.

مهسا رحمانی
درباره مهسا رحمانی
من مهسا هستم، فارق‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس و علاقه‌مند به نویسندگی. حدود ۴ ساله که در حال کشف دنیای محتوا هستم و حالا در حوزه کریپتو و رمزارزها تولید محتوا می‌کنم. هدف من اینه اطلاعات به‌روز رمزارزها رو به شکلی منتقل کنم که همه به راحتی بتونن باهاش ارتباط برقرار کنند و لذت ببرن.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید