فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال توانسته‌اند انقلابی در نحوه حمایت از تیم های فوتبال هم بوجود بیاورند.  توکن‌های هواداری امکاناتی را برای طرفداران بوجود آورده‌اند. مثلا با این توکن‌ها طرفداران می‌توانند جوایزی را به‌دست بیاورند و می‌توانند آن‌ها را با پاداش‌ها، جوایز قابل خرید و حتی فرصت رای دادن در مورد مسائل مربوط به باشگاه مبادله کنند.

توکن هواداری چیست؟

توکن‌های هواداری fan token نوعی دارایی‌ دیجیتالی هستند که به‌طور خاص برای طرفداران ورزش طراحی شده‌اند و مزایایی هم همراه با خودشان دارند. دارندگان توکن‌های طرفداری اغلب می‌توانند از طیف وسیعی از امتیازات منحصر به فرد برخوردار شوند. امتیازاتی مثل:

۱. دسترسی به محتوای انحصاری

۲. کالا

 ۳- حق رای در تصمیمات باشگاه

صنعت کریپتو اولین مجموعه از توکن‌های طرفداری خود را در سال ۲۰۱۹ تجربه کرد، اولین بار یوونتوس و پاری سن ژرمن این حرکت را با راه‌اندازی دارایی‌های دیجیتال خود آغاز کردند. از آن زمان، بسیاری از باشگاه‌های فوتبال در اروپا و سایر نقاط جهان از این روش پیروی کرده و سیستم دارایی دیجیتال مشابهی را راه‌اندازی کردند.

باشگاه‌ها از توکن‌های طرفداری به عنوان ابزاری برای مدیریت فعالیت‌های طرفداران خودشان در شبکه‌های بلاک چین استفاده می‌کنند. در همین حال، طرفداران از مزایای این توکن‌ها بهره‌مند می‌شوند. 

بیشتر بخوانید: همه چیز درمورد توکن‌های طرفداری یا Fan Token

با درک مفهوم توکن‌های طرفداری در اینجا بهترین توکن‌های طرفداری باشگاه‌های ورزشی را آورده‌ایم.

توکن هواداران تاتنهام (SPURS)

تاتنهام هاتسپر Tottenham Hotspur در آغاز فصل ۲۳/۲۴ لیگ برتر روند روبه رشدی داشت و پس از چند بازی بدون شکست به صدر جدول رسید. این موفقیت در زمین بازی با راه‌اندازی توکن طرفداری SPURS در اکتبر ۲۰۲۳ مصادف شد.

توکن هواداران تاتنهام (SPURS)

راه‌اندازی توکن هواداری SPURS یک رویداد مهم برای هواداران قدیمی تاتنهام بود، چرا که راه جدیدی برای تعامل با باشگاه و کسب جوایز انحصاری در اختیار هوادارن قرار می‌داد. چنین جوایزی شامل برنده شدن بلیت‌های مسابقات آینده و شرکت در ملاقات‌ها و احوالپرسی انحصاری با بازیکنان تیم می‌شود.

توکن هواداران پاری سن ژرمن (PSG)

پاری سن ژرمن Paris Saint-Germain یک باشگاه فوتبال مشهور فرانسوی است که در پاریس مستقر است. این باشگاه در سال ۱۹۷۰ تأسیس شد و به یکی از شناخته‌شده‌ترین باشگاه‌ها در سراسر جهان تبدیل شده و چندین بار قهرمان لیگ برتر فرانسه بوده است.

این باشگاه در سال ۲۰۱۹ جزو اولین‌ها در راه‌اندازی توکن باشگاه هواداران بود. پاری سن ژرمن، ارز دیجیتال PSG را در بلاک چین اتریوم تاسیس کرد که در پلتفرم توکن هواداری Socios در دسترس است. Socios یک بازار محبوب fan token است که در آن می‌توانید توکن بخرید یا بفروشید.

توکن هواداری سانتوس (SANTOS)

توکن هواداری سانتوس (SANTOS)

سانتوس Santos یک تیم فوتبال برزیلی معتبر و یکی از محبوب‌ترین تیم‌ها در قاره آمریکای جنوبی است. این باشگاه در آوریل ۱۹۱۲ تاسیس شد و در ویلا بلمیرو، سانتوس، سائوپائولو مستقر است.

برخی از نمادین‌ترین چهره‌های تاریخ فوتبال در مقطعی از دوران حرفه‌ای خود برای سانتوس بازی کرده‌اند. بازیکنانی مثل پله برنده سه جام جهانی فوتبال و نیمار، بهترین گلزن فعلی تیم ملی برزیل. هر دو بازیکن تاثیرات قابل توجهی در فوتبال جهانی بر جای گذاشتند و به محبوبیت سانتوس کمک کردند.

این باشگاه فوتبال توکن هواداران خود (SANTOS) را در نوامبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد. توکن SANTOS بر اساس زنجیره هوشمند Binance به عنوان یک پروتکل BEP-20 عرضه می‌شود. دارندگان SANTOS می‌توانند در تمام فعالیت‌های تیم سانتوس و رای گیری‌ها شرکت کنند. طرفداران، فرآیند رای‌گیری را در پلتفرم رای گیری Binance Fan Token انجام می‌دهند. برای مثال، هواداران می‌توانند قبل از مسابقه فوتبال به آهنگی که برای زمان گرم کردن تیم درنظر گرفته شده است، رای بدهند.

توکن هواداری بارسلونا (BAR)

باشگاه بارسلونا یکی از برترین باشگاه‌های فوتبال اسپانیا و یکی از محبوب‌ترین باشگاه‌های جهان است. بارسلونا یک غول اروپایی است که خانه بسیاری از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال از جمله دیگو مارادونا، لیونل مسی و یوهان کرایف بوده است.

توکن هواداری بارسلونا (BAR)

FC Barcelona در نوامبر ۱۸۹۹ تأسیس شد و از آن زمان به لطف سال‌ها موفقیت باشگاه، هواداران بسیار وفاداری را به دست آورده است. این باشگاه در ورزشگاه معروف نیوکمپ با ظرفیت ۹۹۳۴۵ نفر که در بارسلونا اسپانیا قرار دارد بازی می کند.

باشگاه بارسلونا توکن هواداری خود (BAR) را در ژوئن ۲۰۲۰ عرضه کرد. BAR مبتنی بر اتریوم است و می‌توان با استفاده از پلتفرم توکن فن Socios به آن دسترسی داشت. طرفداران دارای BAR می‌توانند از انواع مختلفی از جوایز بهره‌مند شوند. آن‌ها می توانند در مورد تصمیمات مختلف درباره باشگاه، از جمله پیام روی بازوبند کاپیتانی رای دهند. سایر مزایای مرتبط با BAR مواردی مانند دسترسی به کالاهای رسمی باشگاه، دعوت‌نامه‌های جلسه و بلیت‌های مسابقه است.

توکن هواداری گالاتاسرای (GAL)

گالاتاسرای غول فوتبال ترکیه است که در سال ۱۹۰۵ تاسیس شد. این باشگاه مسابقات خانگی خود را در ورزشگاه نف واقع در استانبول برگزار می‌کند که در مجموع ۵۲۲۸۰ تماشاگر را در خود جای می‌دهد. هاکان سوکور، دیدیه دروگبا و وسلی اسنایدر از جمله نام‌های مطرح فوتبالی هستند که برای گالاتاسرای بازی کرده‌اند.

توکن هواداری گالاتاسرای (GAL)

گالاتاسرای توکن فن خود (GAL) را در فوریه ۲۰۲۰ روی پلتفرم Socios راه‌اندازی کرد. این توکن بر روی زنجیره جانبی بلاک چین اتریوم با قابلیت عملکرد به عنوان یک توکن ابزار کار می‌کند.

GAL به دارندگان این امکان را می‌دهد تا از طریق رای دادن، در فرآیندهای حاکمیتی باشگاه شرکت کنند. آن‌ها همچنین هنگام خرید اجناس رسمی باشگاه با استفاده از توکن فن از تخفیف برخوردار می‌شوند.

توکن هواداری منچسترسیتی (CITY)

توکن هواداری منچسترسیتی (CITY)

باشگاه فوتبال منچستر سیتی Manchester City که با نام من سیتی نیز شناخته می‌شود، یک باشگاه فوتبال انگلیسی است که در سال ۱۸۰۰ تأسیس شده است. ثروت من سیتی پس از تصاحب گروه ابوظبی یونایتد تغییر کرد. این باشگاه از آن زمان تا کنون تبدیل به یکی از باشگاه‌های برتر در جهان شده است.

رنسانس منچستر سیتی مصادف شد با یک تحول تکنولوژیکی که جهان را فرا گرفت. این باشگاه با ایجاد توکن هواداران خود (CITY)، با هواداران ارتباط برقرار کرده است. من سیتی توکن هواداران خود را در مارس ۲۰۲۱ در Chiliz راه اندازی کرد.

انقلابی که توکن‌های طرفداری در دنیای فوتبال ایجاد کرده‌اند

ایجاد و استفاده از توکن‌های طرفداری هنوز در روزهای اولیه خودش است و هنوز پتانسیل‌های کشف نشده زیادی در این ارزهای دیجیتال وجود دارد. پرشورترین حامیان تیم‌های فوتبال با در دست داشتن و استفاده از دارایی‌های دیجیتال در قالب توکن‌های هوادار، راه‌های جدیدی برای نشان دادن عشق و فداکاری خود به تیم پیدا کرده‌اند. علاوه بر این ایجاد دارایی‌های دیجیتالی مانند توکن هواداری به تقویت روابط بین باشگاه‌ها و حامیان آن‌ها کمک زیادی کرده است و منافع متقابل را برای هر دو طرف به ارمغان می‌آورد. هواداران اکنون می‌توانند در برخی از فرآیندهای تصمیم‌گیری باشگاه‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کنند شرکت کنند و احساس قدرت بیشتری داشته باشند.