از زمانی که راه مطمئن سرمایه‌گذاری، انباشتن اسکناس روی اسکناس بود، سال‌های زیادی گذشته و حالا، راه‌حل‌های تازه‌ای به عنوان جایگزین معرفی شده است. امروزه در کنار خرید سکه و ارز، رمزارزها قابل اتکاترین شیوه سرمایه‌گذاری هستند و در بین رمزارزهای مختلف نیز، بیت کوین، باارزش‌ترین نمونه است.

 با وجود این حقایق، هنوز یکی از بزرگترین موانع سرمایه‌گذاری بیت کوین در ایران، بی‌جواب بودن یک سوال است؛ چگونه بیت کوین بخریم؟ سؤالی که در نوشته حاضر، به آن پاسخ می‌دهیم و راه‌های خرید و فروش بیت کوین در ایران را نیز معرفی می‌کنیم.

خرید بیت کوین از صرافی خارجی؛ معرفی ۳ صرافی معتبر

صرافی‌های رمزارز خارجی، یکی از مسیرهای خرید بیت کوین هستند که مزایا و موانع خاص خود را برای کاربران ایرانی به همراه دارند. در ادامه با مشهورترین صرافی‌های خارجی و نحوه خرید و فروش بیت کوین در آن‌ها آشنا می‌شویم.

تصویر نام معتبرترین صرافی‌های رمزارز دنیا
از بین صرافی‌های مشهور رمزارز، سه صرافی Binance، Blockfi و coinbase از اعتبار و محبوبیت بالایی برخوردارند.

۱- Binance؛ مشهور و خوشنام

شهرت صرافی بایننس به اندازه‌ای بالاست که علاوه بر فعالان حوزه رمزارز، دیگران هم با آن آشنایی دارند. این صرافی از سال ۲۰۱۷ آغاز به فعالیت کرده و در حال حاضر یکی از معتبرترین صرافی‌های رمزارز جهان است. برای خرید بیت کوین از بایننس، پس از طی مراحل ثبت‌نام، باید اقدام به شارژ حساب کیف پولتان کنید. پس از شارژ حساب، می‌توانید شروع به ترید بیت کوین کنید.

۲- Blockfi؛ کسب سود از رمزارز

صرافی بلاک فای یکی از خاص‌ترین صرافی‌های رمزارز دنیاست؛ چرا که فرصت کسب سود از سپرده‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند. برای خرید و فروش بیت کوین در بلاک فای ابتدا باید در این صرافی ثبت‌نام کنید؛ سپس برای احراز هویت اقدام کرده و پس از آن با انتخاب رمزارز بیت کوین، به خرید و فروش آن بپردازید.

۳- coinbase؛ آموزش و معامله

کوین بیس، به عنوان سومین صرافی این لیست، علاوه بر امنیت بالا و رابط کاربری مناسب، منابع آموزشی معامله رمزارزها را هم در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. برای خرید بیت کوین در کوین بیس نیز باید مراحل مشابهی را دنبال کنید؛ ثبت‌نام، احراز هویت، شارژ حساب و اقدام به خرید رمزارز.

راهنمای خرید بیت کوین از صرافی‌های ایران؛ راحت‌تر و امن‌تر!

سرمایه‌گذاری روی بیت کوین در ایران به اندازه‌ای محبوب است که صرافی‌های داخلی نیز راه خرید و فروش این رمزارز را فراهم کرده‌اند. استفاده از صرافی‌های داخلی، خرید بیت کوین را در ۳ مرحله ممکن می‌کند:

  1. ثبت نام و احراز هویت
  2. تأیید حساب کاربری
  3. شارژ ریالی یا تبدیل رمزارزی

به یاد داشته باشید که قبل از خرید می‌توانید با مراجعه به صفحه چارت بیت کوین از جزئیات روز درباره این رمزارز باخبر شوید.

 علاوه بر این موارد خرید از صرافی‌های داخلی رمزارز مانند رمزینکس، مزایایی نسبت به خارج از کشور دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

تصویر سه بیت کوین در کنار پرچم ایران
خرید و فروش رمزارز در صرافی‌های داخل ایران، موانع و مشکلات بسیاری را رفع می‌کند.

امکان پرداخت ریالی از درگاه‌های بانکی

یکی از سدهای محکم در راه استفاده از صرافی‌های خارجی، مشکلات مربوط به جابه‌جایی پول است. به دلایلی از قبیل محدودیت‌های نقل و انتقال پول از مبدأ و مقصد ایران، کاربران مجبورند از هفت‌خوان بگذرند و به روش‌هایی مانند استفاده از تتر برای خرید بیت کوین متوسل شوند؛ در حالی‌که این مشکل در صرافی‌های داخلی وجود ندارد و می‌توان با پرداخت ریالی، اقدام به خرید بیت کوین کرد.

امکان پیگیری قانونی؛ شانس طلایی معامله‌کنندگان

چگونه بیت کوین بخریم و بفروشیم اما نگران ایرادات شبکه و مشکلات تراکنش مالی نباشیم؟ در حقیقت مشکل در تراکنش‌های مالی گاهی بروز می‌کند و در این مواقع، امکان پیگیری یک شانس طلایی به حساب می‌آید؛ امکانی که در صورت خرید از صرافی‌های داخلی و استفاده از شبکه‌های مالی تحت نظر بانک مرکزی، وجود دارد.

چگونه بیت کوین بخریم؟ معرفی راه‌های ناشناخته!

علاوه بر ترید کردن یا همان معامله معمولی در بستر صرافی‌های مختلف، راه‌های دیگری نیز برای خرید و فروش این رمزارز بهره برد. در ادامه به معرفی برخی از راه‌های کمتر شناخته‌شده در این زمینه می‌پردازیم.

خرید بیت کوین در پلتفرم‌‌های همتا به همتا (P2P)

به این فکر کنید که به جای استفاده از روش مرسوم مبادله در صرافی‌ها، برای خرید و فروش بیت کوین، بدون واسطه شخص ثالث و در بستری امن و رمزنگاری شده معامله کنید؛ این اتفاق با استفاده از روش peer to peer یا همتا به همتا ممکن است. این روش که به شکل مخفف، P2P نامیده می‌شود حریم خصوصی معامله‌کنندگان را امن‌تر می‌کند.

معاملات OTC (Over-the-Counter)

در این روش به جای استفاده از روش مرسوم در صرافی‌ها برای خرید و فروش بیت کوین، به طور مستقیم با طرف معامله داد‌وستد کرده و رمزارزهای خود را (اعم از بیت کوین، تتر و دیگر رمزارزها) با یک‌دیگر مبادله کنید. این روش از مبادله را over the counter لقب داده و به شکل مخفف، otc می‌نامند. در روش otc امنیت معامله و حریم شخصی، بیشتر از روش قبلی است زیرا هیچ بستری برای وقوع معامله تعریف نشده است و افراد بدون هیچ واسطه‌ای معامله می‌کنند.

خرید بیت کوین از دستگاه های خودپرداز بیت کوین

این روش که البته هنوز در کشور ما عملی نیست، یکی از راه‌های جذاب خرید بیت کوین است. در این روش می‌توان با مراجعه به کیوسک‌های مخصوص، از طریق پرداخت با کارت اعتباری یا اسکن QR کد دستگاه، اقدام به خرید بیت کوین کرد.

کارت‌های هدیه

چگونه بیت کوین بخریم؟ با کارت هدیه! مدیوم gift card یا کارت هدیه یکی از ابزارهای خرید بیت کوین است. بعضی از صرافی‌های رمزارز، این امکان راه مهیا کرده‌اند تا کاربران به جای پرداخت پول یا کریپتوکارنسی، با کارت هدیه نسبت به خرید بیت کوین اقدام کنند.

جمع‌بندی

احتمالا بارها این سؤال را شنیده‌اید که «چگونه بیت کوین بخریم؟» و شاید پاسخی هم به آن داده‌اید؛ اما مطمئنا نمی‌دانید که روش‌های خرید و فروش بیت کوین از چه تنوعی برخوردارند! برای خرید بیت کوین علاوه بر پلتفرم‌های مشهور مانند بایننس و بلاک فای، می‌توانید به سراغ صرافی‌های داخلی نیز بروید و حتی با استفاده از روش ocr، بدون دخالت شخص ثالث، دست به انجام معامله بیت کوین بزنید. برگزیدن یک روش از این میان، به شرایط و انتخاب شما برمی‌گردد اما در هر صورت پیشنهاد می‌دهیم تا قبل از انجام معامله، از شرایط پلتفرم مورد نظرتان اطلاع یافته باشید.

سؤالات متداول

آیا خرید و فروش بیت کوین در حال حاضر قانونی است؟

بله؛ معامله رمزارز بیت کوین، هیچ ممنوعیتی ندارد.

امن‌ترین روش خرید بیت کوین چیست؟

با توجه به شرایط مالی و بانکی جهان، بهترین و امن‌ترین روش خرید و فروش بیت کوین صرافی‌های داخلی هستند.

آیا می‌توانم فقط قسمتی از یک بیت کوین را بخرم؟

بله؛ برای خرید بیت کوین لازم نیست حتما یک واحد کامل را خریداری کنید.

منابع: cryptonews | coindesk | investopedia