با استفاده از سفارش بازار (market order) یا مارکت اوردر می‌توانید رمزارز مورد نظرتان را با قیمت لحظه‌ای معامله کنید، در حالی که در سفارش محدود (limit order) یا لیمیت اوردر می‌توانید قیمت خرید یا فروش دارایی‌تان را خودتان تعیین کنید. اما واقعا تفاوت سفارش بازار و سفارش محدود در رمزینکس چیست؟ کی باید از هر یک از این دو نوع ثبت سفارش خرید یا فروش ارز دیجیتال استفاده کرد؟ در این مقاله از رمزینکس با ما همراه باشید.

سفارش بازار و سفارش محدود چیست؟

در زمان وارد شدن به صرافی ارز دیجیتال رمزینکس و شروع به خرید یا فروش یک رمزارز دو روش اصلی سفارش بازار و سفارش محدود برای تعیین قیمت مورد معامله دارید. در سفارش بازار یا مارکت اوردر، رمزارز را با قیمت فعلی، هر چه که باشد، معامله می‌کنید. اما در سفارش محدود یا لیمیت اوردر می‌توانید قیمت دلخواهتان را تعیین کنید و معامله تنها در صورتی انجام می‌شود که رمزارز به آن قیمت برسد.

این اساسی‌ترین تفاوت بین سفارش بازار و سفارش محدود است، اما هر کدام از این سفارش‌ها می‌تواند برای موقعیت معاملاتی خاصی مناسب‌تر باشد. برای درک بهتر این دو نوع سفارش این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در ادامه به تفاوت سفارش محدود با سفارش بازار در صرافی رمزینکس پرداخته شده است.

سفارش بازار: همین حالا معامله را پر کن!

بزرگ‌ترین مزیت سفارش بازار این است که صرافی دیجیتال می‌تواند معامله شما را به اصطلاح پر یا اجرا کند، چون در این حالت شما در واقع به صرافی می‌گویید که معامله من را در بهترین قیمت موجود در آن لحظه انجام بده.

اگر در حال خرید باشید، سفارش بازارتان به هر قیمتی که فروشنده مقابل تعیین کند اجرا می‌شود. اما اگر بخواهید رمزارزی را بفروشید سفارش بازارتان به قیمتی که خریدار پیشنهاد دهد انجام می‌شود.

بزرگ‌ترین اشکال سفارش بازار این است که شما نمی‌توانید قیمت معامله را شخصاً تعیین کنید. اما این مورد در بسیاری از مواقع مهم نیست. اختلاف بین قیمت خرید و قیمت فروش رمزارزها و جفت ارزهای دارای نقدینگی بسیار بالا (با حجم معاملاتی بالا) که در بازار فارکس اسپرد نامیده می‌شود ناچیز است. این اختلاف قیمت مهم نیست مگر اینکه بخواهید معاملات بزرگ انجام دهید.

  الگوی کندل استیک انبرک سقف و انبرک کف چیست و چگونه سیگنال خرید یا فروش بگیریم؟

با این حال، اگر قیمت به سرعت حرکت کند ممکن است معامله شما در قیمت بسیار متفاوتی نسبت به زمانی که سفارشتان را ثبت کردید انجام شود.

این اتفاق نادر اما در عین حال ممکن است. سناریوی محتمل‌تر که در بازار سهام ممکن است اتفاق بیفتد این است که بعد از بسته شدن بازار یک سفارش بازار ثبت کنید و سپس شرکت مربوط اخباری را اعلام کند که بر قیمت سهام آن تأثیر بگذارد.

اگر قبل از باز شدن کارگزاری در روز بعد سفارشتان را لغو نکنید ممکن است معامله‌تان با قیمتی بسیار متفاوت از آنچه در نظر داشتید انجام شود.

یکی دیگر از معایب احتمالی سفارش بازار مربوط به دارایی‌های فاقد نقدشوندگی بالا (دارای حجم معاملاتی کم) است. هنگام ثبت کردن یک سفارش بازار ممکن است باعث افزایش یا کاهش قیمت دارایی شوید زیرا در آن لحظه خریدار یا فروشنده کافی برای پر کردن سفارشتان وجود ندارد.

در نهایت ممکن است معامله شما در قیمت متفاوتی نسبت به قیمت چند لحظه قبل انجام شود زیرا سفارش شما بر قیمت تاثیر گذاشته و آن را افزایش یا کاهش داده است.

کاربرد سفارش بازار

در موارد زیر از سفارش بازار استفاده کنید:

  • زمانی که بخواهید سفارشتان به سرعت و در هر قیمتی که شده انجام شود.
  • بخواهید بر روی یک رمزارز بزرگ و بسیار نقد شونده معامله کنید.
  • حجم معامله‌تان زیاد نباشد.

مزایای سفارش بازار

  • سریع است. تقریباً مطمئن هستید که سفارشتان در اسرع وقت پر می‌شود (به ویژه در بازار رمزارزها که همیشه باز است).
  • عدم محدودیت. با ثبت سفارش بازار می‌توانید معاملات با حجم‌های بالا را به طور کامل انجام دهید. چون در قیمت لحظه‌ای بازار معمولاً همیشه فروشنده یا خریدار وجود دارد.
  • می‌توانید دارایی‌های کمتر نقد شونده را معامله کنید.

معایب سفارش بازار

شما هیچ نقشی در تعیین قیمت ندارید. قیمت بازار ممکن است ثانیه به ثانیه تغییر کند (حتی زمانی که بازارهای سهام یا فارکس بسته باشند). در نتیجه ممکن است سفارش شما در قیمتی پایین‌تر یا بالاتر از آنچه در لحظه مشاهده می‌کنید انجام شود.

سفارش بازار و سفارش محدود در صرافی رمزینکس

سفارش محدود: معامله من را در قیمت مناسب پر کن!

بزرگ‌ترین مزیت سفارش محدود این است که می‌توانید قیمت دلخواهتان را تعیین کنید و در صورت رسیدن رمزارز مورد نظر به آن قیمت احتمالاً (اما نه حتماً) سفارشتان انجام می‌شود.

گاهی اوقات صرافی سفارش شما را با قیمت مناسب‌تری پر می‌کند. در برخی از صرافی‌ها امکان تکمیل سفارش محدود تا حتی سه ماه پس از ثبت کردن آنها وجود دارد و به این یعنی نیاز نیست به صورت مرتب قیمت‌ها را دنبال کنید.

بزرگ‌ترین اشکال شفارس‌های محدود این است که هیچ تضمینی برای اجرای کامل سفارش وجود ندارد. اگر رمزارز مورد معامله هرگز به قیمت محدود نرسد معامله اجرا نمی‌شود.

حتی اگر رمزارز به قیمت محدود شما برسد، ممکن است تقاضا یا عرضه کافی برای پر کردن سفارش وجود نداشته باشد. این اتفاق بیشتر در مورد رمزارزهای کوچک و غیرقابل نقد رخ می‌دهد.

یکی دیگر از اشکالات سفارش محدود، به ویژه در مورد سفارش‌هایی که امکان تکمیل شدن آنها تا سه ماه آینده وجود دارد، این است که ممکن است قیمت رمزارز به طور چشمگیری حرکت کند. معامله شما ممکن است با قیمتی بسیار متفاوت از آنچه در غیر این صورت می‌توانستید انجام دهید، پر شود.

تصور کنید اخبار مثبتی در مورد یک پروژه رمزارز اعلام می‌شود و قیمت توکن آن از ۱۹۰ دلار به ۲۱۰ دلار افزایش می‌یابد، در حالی که شما سفارش محدودی برای فروش در قیمت ۱۹۲ دلار ثبت کرده‌اید.

اگر اخبار را از نزدیک دنبال نکنید ممکن است سفارشتان در قیمت ۱۹۲ پر شود، در حالی که می‌توانستید رمزارزتان را با قیمت بسیار بالاتری بفروشید.

یا برعکس ممکن است سفارش خریدی را در یک قیمت محدود ثبت کنید اما به دنبال انتشار اخبار منفی قیمت رمزارز ریزش زیادی بکند. در نتیجه سفارش شما در قیمت بالاتری نسبت به آنچه که می‌توانستید داشته باشید انجام می‌شود.

کاربرد سفارش محدود

زمانی از سفارش محدود استفاده کنید که:

  • می‌خواهید معامله را در قیمت مدنظر خودتان انجام دهید که گاهی اوقات بسیار متفاوت از قیمت فعلی رمزارز است.
  • می‌خواهید رمزارزی را که معامله کنید که نقد شوندگی کمی دارد.
  • می‌خواهید معامله‌ای با حجم بالا انجام دهید.

مزایای سفارش محدود

  • شما قیمت خرید یا فروش را تعیین می‌کنید و تحت تأثیر نوسانات قیمت بازار قرار نمی‌گیرید. رمزارز شما تنها در قیمتی که تعیین کرده‌اید یا بهتر معامله می‌شود.
  • می‌توانید زمان منقضی شدن سفارش خود را انتخاب کنید.

معایب سفارش محدود

  • هزینه کامل سفارش بلافاصله از موجودی حسابتان شما کسر می‌شود و تا زمانی که سفارشتان پر نشود، آن را لغو نکنید یا منقضی نشود به آن وجه دسترسی نخواهید داشت.
  • اگر قیمت بازار به قیمت دلخواه شما نرسد سفارشتان انجام نخواهد شد.
  • حتی در صورت رسیدن قیمت بازار به قیمت تعیین شده شما، در صورت نبود عرضه یا تقاضای کافی ممکن است سفارستان به طور کامل پر نشود.

سفارش بازار یا سفارش محدود؟

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران می‌توانند از یک آزمایش ساده برای تعیین اینکه آیا باید از سفارش بازار استفاده کنند یا سفارش محدود کمک بگیرند. اگر پر شدن یک معامله برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است پس سفارش بازار بهترین گزینه است.

اما اگر معامله کردن یک رمزارز در یک قیمت خاص برایتان حیاتی است بهتر از سفارش محدود استفاده کنید. انتخاب شما ممکن است به مرور زمان، حتی در مورد یک رمزارز، تغییر کند.

ممکن است در ابتدا یک سفارش محدود برای خرید یک رمزارز با قیمت مدنظرتان تعیین کنید و اگر معامله اجرا نشد ممکن است سفارش محدود را لغو کرده و به جای آن یک سفارش بازار ثبت کنید.

تصمیم‌گیری در مورد نوع سفارش ممکن است برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار دشوار باشد. اگرچه در ابتدا استفاده از سفارش بازار ممکن است ساده‌تر باشد اما قطعاً سرمایه‌گذار یا معامله‌گر به مرور زمان و آشنایی بیشتر با ساز و کار بازار می‌تواند بهترین نوع سفارش را برای معاملات خود شناسایی کند.