اگر دستی بر آتش ارز دیجیتال دارید یا دورادور چیزی در مورد آن شنیده‌اید، احتمالا مفاهیمی مثل معامله لانگ و معامله شورت برای‌تان آشنا باشد. در هر دوی این مفاهیم و روش‌های معامله، هدف شما کسب سود است؛ با خرید و فروش در بازه زمانی و بلند. برای اینکه بتوانید در این بازار موفق عمل کنید، باید استراتژی‌های معاملات هر کدام از این‌ها را بدانید. با ترکیب کردن این دو می‌توانید تا حد زیادی به کسب سود معقول امیدوار باشید. در این مطلب رمزینکس به معاملات لانگ و شورت و استراتژی‌های هر کدام نگاهی خواهیم داشت.

 

معامله لانگ چیست؟

در پاسخ به سوال لانگ یعنی چه؟ باید ابتدا به معنای لغوی آن بپردازیم؛ کلمه Long در زبان انگلیسی به معنای طولانی و بلند است و در بازارهای اقتصادی به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در جهت کسب سود در آینده گفته می‌شود.

معامله لانگ یا پوزیشن لانگ در رمزارزها به این معنی است که یک معامله‌گر با تحلیل و بررسی بازار و روند صعود و نزول یک ارز دیجیتال، پیش‌بینی می‌کند که ارز در آینده از نظر قیمت رشد خوبی خواهد داشت. به همین دلیل ارز را خریداری می‌کند تا در آینده با قیمت بالاتری آن را بفروشد. در این شرایط، تریدر ارز را در مالکیت خود می‌گیرد.

معامله لانگ یک استراتژی معاملاتی ساده است که می‌تواند برای کسب سود از افزایش قیمت رمز ارزها استفاده شود. این موضوع البته با ریسک هم همراه است و در صورت کاهش قیمت ارز خریداری شده، معامله‌گر مسلما متضرر خواهد شد. برای کاهش ریسک معامله لانگ، معامله‌گران می‌توانند از ابزارهای مدیریت ریسک مانند حد ضرر استفاده کنند. 

حد ضرر یک سفارش از پیش تعیین‌شده است که در صورت رسیدن قیمت رمز ارز به سطح مشخصی، اجرا می‌شود. این امر به معامله‌گران کمک می‌کند تا از ضررهای سنگین جلوگیری کنند.

برای داشتن معاملات لانگ بهتر نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • قبل از انجام هر معامله، تحقیقات لازم را انجام دهید و روند قیمت رمز ارز مورد نظر خود را تحلیل کنید.
  • از ابزارهای مدیریت ریسک مانند حد ضرر برای کاهش ریسک معاملات خود استفاده کنید.
  • همیشه از مدیریت سرمایه استفاده کنید و بیش از آنچه می‌توانید از دست بدهید، ریسک نکنید.

مزایا

  • سادگی
  • پتانسیل سودآوری بالا
  • کنترل کامل بر دارایی
  • انعطاف‌پذیری (تعیین مدت زمان نگهداری پوزیشن خود)

معایب

  • ریسک کاهش قیمت
  • هزینه‌های معاملاتی (مانند پرداخت کارمزد صرافی)
  • نوسانات بازار
  • زمان‌بر بودن

 معامله شورت چیست؟

معامله شورت (Short Position) دقیقا در نقطه مقابل لانگ قرار می‌گیرد. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در مالکیت و عدم مالکیت ارز دیجیتال است. در پوزیشن شورت معامله‌گر پیش‌بینی می‌کند که قیمت یک ارز دیجیتال در آینده کاهش پیدا خواهد کرد. در این شرایط وی از یک صرافی، این ارز دیجیتال را قرض می‌گیرد؛ یعنی مالک رمز ارز نیست و آن را به قیمتی که هم‌اکنون در بازار دارد، می‌فروشد. سپس زمانی که قیمت آن تا جایی که تریدر انتظار دارد، پایین آمد، مجددا آن را خریداری می‌کند و به صرافی باز می‌گرداند. ما‌به‌التفاوت این دو قیمت، سود معامله‌گر خواهد بود.

برای مثال، فرض کنید قیمت بیت‌کوین در حال حاضر ۴۰ هزار دلار است. یک معامله‌گر پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت‌کوین در آینده به ۳۰ هزار دلار کاهش خواهد یافت. برای کسب سود از این پیش‌بینی، او می‌تواند اقدام به معامله شورت کند.

معامله‌گر در صرافی ارز دیجیتال یک سفارش فروش برای ۱ بیت کوین در قیمت ۴۰ هزار دلار ثبت می‌کند. این بدان معناست که حاضر است بیت‌کوین را با قیمت ۴۰ هزار دلار بفروشد. اگر قیمت بیت‌کوین طبق پیش‌بینی وی کاهش یابد و به ۳۰ هزار دلار برسد، معامله‌گر می‌تواند بیت‌کوین قرض گرفته شده را با قیمت ۳۰ هزار دلار بخرد و به صرافی بازگرداند. در این صورت، سود ۲۵ درصدی کسب خواهد کرد.

معامله شورت یک استراتژی معاملاتی کوتاه‌مدت است. معامله‌گران باید زمان کافی برای انتظار کاهش قیمت ارز دیجیتال داشته باشند.

مزایا

  • امکان کسب سود از کاهش قیمت رمزارز
  • امکان کسب سود سریع
  • امکان استفاده از اهرم مالی
  • تنوع‌بخشی به سبد معاملاتی

معایب

  • ریسک بالای ضرر
  • نیاز داشتن به دانش و مهارت بالای تحلیل تکنیکال
  • پیچیدگی
  • هزینه‌های معاملاتی

 پیشنهاد خواندنی: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری 

بهترین استراتژی برای معاملات لانگ و شورت در ارز دیجیتال

بهترین استراتژی برای معامله این دو شکل از معامله در ارز دیجیتال، استراتژی‌ای است که بیشترین سود را با کمترین ریسک برای معامله‌گر به همراه داشته باشد. این استراتژی به عوامل مختلفی مانند شرایط بازار، تجربه معامله‌گر و اهداف سرمایه‌گذاری او بستگی دارد.

در ادامه چند استراتژی رایج برای این نوع معاملات را در ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم:

استراتژی تکنیکال

این استراتژی بر اساس تحلیل تکنیکال قیمت ارز دیجیتال انجام می‌شود. معامله‌گران با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال، روند قیمت ارز دیجیتال را شناسایی می‌کنند و در نقاط مناسب وارد معامله می‌شوند.

برخی از ابزارهای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال که در این استراتژی استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • خطوط روند که سطوح حمایت و مقاومت را نشان می‌دهند.
  • اندیکاتورها که ابزارهایی هستند که برای شناسایی الگوهای قیمت استفاده می‌شوند.
  • الگوهای نموداری که الگوهای تکرارشونده قیمت هستند.

استراتژی بنیادی

این استراتژی بر اساس تحلیل بنیادی ارز دیجیتال انجام می‌شود. معامله‌گران با بررسی عوامل بنیادی مانند اخبار، گزارش‌های مالی و توسعه‌های فناوری، ارزش ذاتی ارز دیجیتال را ارزیابی می‌کنند و در صورت مشاهده فرصت مناسب، وارد معامله می‌شوند.

استراتژی اسکالپینگ

اسکالپینگ یک استراتژی معاملاتی کوتاه‌مدت است که معامله‌گران در آن به دنبال کسب سود از نوسانات کوچک قیمت ارز دیجیتال هستند. این استراتژی برای معامله‌گرانی که ریسک‌پذیر بوده و می‌توانند به صورت مداوم به بازار ارز دیجیتال دسترسی داشته باشند، مناسب است.

استراتژی تریدینگ روزانه

 این استراتژی بر اساس معاملات روزانه انجام می‌شود. معامله‌گران در این استراتژی سعی می‌کنند از تغییرات قیمت ارز دیجیتال در طول روز سود کسب کنند و برای معامله‌گرانی که ریسک‌پذیر هستند و به صورت روزانه به بازار ارز دیجیتال دسترسی دارند، مناسب است.

استراتژی تریدینگ موقعیتی

 این استراتژی بر اساس معاملات بلندمدت انجام می‌شود. در این استراتژی تلاش بر این است که از روندهای بلندمدت قیمت ارز دیجیتال بیشترین سود به دست آید. استراتژی تریدینگ موقعیتی برای معامله‌گرانی که ریسک‌پذیری کمتری دارند و می‌توانند به صورت بلندمدت به بازار ارز دیجیتال دسترسی داشته باشند، کاربرد بهتری دارد.

برای انتخاب بهترین استراتژی برای معامله در ارز دیجیتال، باید به عوامل زیر را مد نظر داشت؛

  • سطح تجربه
  • اهداف سرمایه‌گذاری
  • ریسک‌پذیری

تفاوت اصلی بین دو استراتژی در این است که در معامله لانگ، تریدر پیش‌بینی می‌کند که قیمت ارز دیجیتال افزایش خواهد یافت، در حالی‌که در معامله شورت، پیش‌بینی معامله‌گر این است که قیمت ارز دیجیتال کاهش پیدا می‌کند.

 

آموزش شورت و لانگ در صرافی رمزینکس

استفاده از مفاهیم و استراتژی‌های معاملات شورت و لانگ، پیچیدگی زیادی ندارد. شما برای این کار باید از یک سری مفاهیم اولیه آگاهی داشته باشید و آموز‌ش‌های لازم را هم بگذرانید. آموزش قدم به قدم معامله شورت و لانگ در صرافی رمزینکس به شما کمک می‌کند که به بهترین شکل معاملات خود را انجام دهید. در ادامه این مراحل انجام این معاملات به صورت تصویری قرار داده شده است.

 

سخن آخر

لانگ یا شورت کردن یک رمز ارز به میزان ریسکی که می‌توانید بپذیرید و استراتژی و ترجیح معاملاتی شما بستگی دارد. ممکن است در مواقعی بر روی یک رمز ارز پوزیشن لانگ باز کرده باشید و بر روی رمز ارز دیگری پوزیشن شورت.

حتی ممکن است فرصتی پیدا کنید تا یک رمز ارز را شورت و سپس لانگ کنید. ممکن است برخی از معامله‌گران در طول روز بارها بر روی یک رمز ارز پوزیشن شورت و لانگ باز کنند.