تراست ولت یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای استفاده از ارزهای دیجیتال است. کاربران از این طریق می‌توانند به ارسال، دریافت و اشتراک گذاری ارزهای مختلف بپردازند. تعداد ارزهای دیجیتال لیست شده در این پلتفرم توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند و با‌وجود ایمنی بالایی شبکه، بیش از ۲۵ میلیون کاربر شبکه می‌توانند با اطمینان خاطر از این ارزها استفاده کنند.

رویکرد غیر‌متمرکز Trust‌Wallet توجه جامعه کریپتو را به خود جلب کرد و این شبکه توئیتی با این مضمون نوشته است:‌‌ «بیش از هر زمان دیگری این نیاز وجود دارد که به مردم کمک کنیم تا قدرت و آزادی ناشی از داشتن یک کیف‌پول رمزنگاری خاص و خصوصی را درک کنند»

TWT توکن اصلی TrustWallet و نوعی توکن BEP-20 بوده که کیف‌پول از آن برای دسترسی کاربران به فضای رمزنگاری و تشویق آن‌ها استفاده می‌کند. همچنین نوعی توکن حاکمیتی است که به کاربران حق رای و امکان مشارکت در تصمیمات مهم شبکه را می‌دهد و سرمایه گذاران احساس مالکیت بیشتری نسبت به پلتفرم پیدا می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال تراست والت حفظ حریم خصوصی افراد است؛ به طور‌ی‌که هیچ‌گونه اطلاعات شخصی از کاربران دریافت نمی‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این پلتفرم این است که برای برنامه‌های غیرمتمرکز به عنوان مرورگر عمل می‌کند و کاربران بدون خروج از کیف‌پول، می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند. همچنین از آنجایی که رویکرد غیر‌حضانتی را در پیش گرفته، تمامی کاربران کنترل کامل دارایی‌ها و کلیدهای خود را دارند. اما در‌صورت گم ‌شدن کلید، تمام دارایی‌های کاربر از بین خواهند رفت و امکان بازیابی آن‌ها وجود نخواهد داشت.

خبر خوب برای کاربرانی که به دنبال استیکینگ و کسب درآمد هستند این است که تراست ولت این گزینه را در اختیار کاربران قرار داده و ۱۲ سکه با نرخ درصدی سالیانه ۱۱٪ برای این کار ارائه داده است.

یکی از نکات قابل توجه این است که این پلتفرم از جهات مختلفی، مانند پوشش گسترده دارایی‌های دیجیتال، تنوع در ادغام بلاک‌چین‌ها، رابط کاربری ساده کیف پول و.. از رقبای خود متمایز است. اما این پلتفرم و توکن آن از کجا آغاز شد؟

تاریخچه توکن تراست والت (TWT) 

ویکتور راد‌چنکو در سال ۲۰۱۷ تراست ولت را راه‌اندازی کرد و پیش از این در توسعه و مهندسی چندین شرکت فناوری نقش داشته‌ است. این شخص Trucker Path، برنامه‌ای محبوب برای کامیونداران را در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کرد؛ این برنامه به پیدا کردن پارکینگ و سایر امکانات به کامیونداران کمک می‌کرد. رادچنکو زمانی‌که متوجه عدم وجود کیف‌پول رمزنگاری موبایل برای توکن‌های اتریوم و ERC20 شد، توجه خود را به این حوزه معطوف کرد و با ایجاد محیط کاربری ساده و سایر قابلیت‌های پلتفرم، توانست کاربران زیادی را به سمت خود جلب کند.

بایننس این پلتفرم را در جولای ۲۰۱۸ خریداری کرد اما همچنان رادچنکو به عنوان عضوی از تیم بایننس به فعالیت خود بر این پلتفرم ادامه می‌دهد. همچنین هویت تمامی افراد تیم شبکه به طور عمومی ذکر نشده است اما بیش از ۲۰ نفر از افراد متخصص، این تیم را تشکیل داده‌اند.

جالب است بدانیم که سازنده آن معتقد است که TWT توکنی بسیار مفید است؛ چرا‌که به کاربران خود در زمینه قدرت رای دادن و تصمیم‌گیری آموزش می‌دهد. رادچنکو رسالت این شبکه را اینطور بیان می‌کند:‌ «به طور خلاصه این پلتفرم دسترسی بسیار خوب و امکان ساخت کیف‌پول بدون محدودیت را به کاربران می‌دهد». حال بهتر است نگاهی به تاریخچه قیمتی این ارز نیز بیاندازیم.

در اواخر جولای ۲۰۲۰، توکن TWT‌ با قیمت ۰/۰۰۶ دلار در صرافی CoinMarketCap قرار گرفت و تا ۶ ماه در این سطح قیمتی قرار داشت. سپس توانست روند صعودی را در پیش بگیرد. چرا‌که در این بازه زمانی‌، جامعه در حال تصمیم‌گیری برای ادغام اوالانچ با تراست ولت بود که در نهایت مورد تایید قرار گرفت و منجر به رشد قیمت TWT و رسیدن آن به ۱/۳۰ دلار در ۳ می گردید.

این پلتفرم با معرفی توکن غیر‌قابل تعویض (NFT) و معرفی شدن توسط حساب رسمی با‌یننس، در اواخر سال رشد دیگری را تجربه کرد و در ۵ سپتامبر ۲۰۲۱ توانست به بالا‌ترین سطح خود یعنی ۱/۶۵ دلار برسد. از آنجایی که نوسان بخشی از ماهیت بازار ارز دیجیتال است، TWT نیز در دسامبر و اوایل سال ۲۰۲۲ سقوطی را تجربه کرد. اما این سقوط پایدار نماند و مجددا در ماه مارچ با فهرست کردن APE/USD توانست به بالای یک دلار صعود کند. همچنین فرآیند ادغام با بایننس، رشد دیگری را برای آن به همراه داشت.

در آگوست ۲۰۲۲، با‌یننس برنامه‌ای را برگزار کرد که طی آن خریداران ارز دیجیتال، می‌توانستند تا سقف ۵۰۰۰ BUSD برنده شوند. در نتیجه این کار، قیمت TWT در ۵ آگوست به ۱/۵۱ دلار رسید.

اضافه کردن محصولات دیگر به پلتفرم، رشد‌های متعددی را برای این شبکه به همراه داشت؛ به عنوان مثال این پلتفرم افزونه مرورگر خود را راه‌اندازی کرد و با Binance Pay و Coinbase Pay یکپارچه گردید. از ۲۸ نوامبر، کاهش قیمت کمی را شاهد بودیم اما سپس رشد خیره‌ کننده ۸۶٪ رقم خورد. علاوه بر این‌ها در سال ۲۰۲۰، این برنامه در بین ۱۰ برنامه کیف‌پول رمز‌نگاری توانست رتبه ۶ را کسب کند. تا اینجا دیدیم که TrustWallet عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است؛ اما آیا برنامه‌ای برای آینده خود دارد؟

نقشه راه توکن تراست والت (TWT)

تمامی پروژه‌های معتبر ارز دیجیتال برای آینده خود دارای برنامه‌هایی هستند که آن‌ها را در قالب نقشه راه (Roadmap) ارائه می‌دهند. تراست ولت نیز نقشه راه خود را به شکل زیر در نظر گرفته است:

  • راه اندازی کف‌پول موبایل در سپتامبر ۲۰۱۷ – شهریور ۱۳۹۶
  • خرید پلتفرم توسط بایننس در جولای ۲۰۱۸ – تیر ۱۳۹۷
  • ادغام با زنجیره بایننس در اکتبر ۲۰۲۰ – مهر ۱۳۹۹
  • لیست شدن در ناحیه نوآوری (Innovation Zone) بایننس در ژانویه ۲۰۲۱ – دی ۱۳۹۹

معرفی و توزیع اولیه 

در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰، حدودا ۹۰ میلیارد توکن ایجاد شد و با وجود توزیع مدام سکه‌ها،‌ کمتر از ۱٪ آن‌ها در گردش قرار گرفت.

با انتقال به زنجیره هوشمند بایننس تغییراتی شکل گرفت که یکی از آن‌ها سوزاندن ۹۹٪ سکه‌های اولیه (۸۹ میلیارد توکن) بود و ۱ میلیارد سکه به عنوان سقف عرضه جدید تعیین گردید. تا آگوست ۲۰۲۰ بیش از ۲۵۰ میلیون توکن به عنوان پاداش بین کاربران اولیه توزیع شد. تعداد سکه‌های در گردش، به مرور زمان افزایش می‌یابد؛ چراکه کاربران با مشارکت در کمپین‌های ریفرال، انجام فعالیت‌های درون برنامه‌ای و… توکن‌های جدید کسب می‌کنند.

از لحاظ شیوه توزیع توکن‌ها، ۴۰٪ به جذب کاربر، ۱۵٪ به توسعه دهندگان، ۱۵٪ به اعضای جامعه TWT و ۳۰٪ به عنوان ذخیره تخصیص یافته‌اند. توزیع توکن میان کاربران از طریق تبلیغات، هدایا و رویدادهای جذب کاربر انجام می‌شود.

دلیل منحصر به فرد بودن توکن تراست والت

در حال حاضر Trust‌Wallet به عنوان یکی از محبوب‌ترین کیف‌پول‌های موبایل شناخته می‌شود. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سادگی در استفاده و امنیت:‌ این پلتفرم دارای کاربری بسیار ساده‌ای و امنیت بسیار خوبی  است که کاربران را به استفاده ترغیب می‌کند. پیش از این نیز ذکر کردیم که همین امر یکی از دلایلی است که بیش از ۲۵ میلیون کاربر از آن استفاده می‌کنند. از‌جمله نشانه‌های امنیت، ارائه کنترل کامل دارایی‌ها به دست کاربران است.
  • مرورگر DApp: بدون شک مرور‌گر داخلی DApp یکی از بارز‌ترین ویژگی‌های این شبکه است. درواقع Trust‌Wallet اولین کیف‌پولی است که امکان استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز به طور مستقیم از طریق کیف‌پول را امکان‌پذیر کرد. در این سیستم ارتباطی یکپارچه بین کاربر و بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم و بایننس ایجاد می‌شود و کاربران می‌توانند تجربه‌ای بهینه از وب ۳.۰ تلفن همراه داشته باشند.
  • پشتیبانی NFT:‌ این ویژگی تراست ولت گزینه‌ مناسبی برای کلکسیونرهای NFT است که نمی‌خواهند دارایی‌های خود را در کیف‌پول‌های مبتنی بر وب و کیف‌پول‌های سرد ذخیره کنند. از طریق این پلتفرم تمام توکن‌های غیر‌قابل تعویض همیشه در دسترس کاربر قرار دارند.
  • امنیت شبکه: بر‌اساس زنجیره هوشمند بایننس، TrustWallet توسط مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) پشتیبانی می‌شود که شبکه را در برابر بسیاری از تهدیدات بالقوه مانند حملات Sybil و ۵۰٪ محافظت می‌کند. همچنین برای محافظت بیشتر از شبکه برنامه‌ای در نظر گرفته که در آن به افرادی‌که حملات و آسیب‌پذیری‌ها را در شبکه کشف کنند، تا ۱۰،۰۰۰ دلار پاداش ارائه می‌شود. با این اوصاف این شبکه از امنیت بسیار خوبی برخوردار است.
  • سهولت در پرداخت: کاربران برای انجام معاملات خود با ارزهای دیجیتال فهرست شده، می‌توانند از کارت‌های اعتباری، حواله‌های بانکی، Google pay و Google pay استفاده کنند. با این اوصاف مشکلی از لحاظ پرداخت نخواهند داشت.
  • یکپارچه سازی با صرافی‌های غیر‌متمرکز: این پلتفرم با بسیاری از DEX‌ها مانند Uniswap، Pancake Swap و Binance DEX یکپارچه شده و کاربران با استفاده از یک رابط واحد می‌توانند به خرید، نگهداری و مبادله دارایی‌های مختلف بپردازند.

در ادامه جالب است که مزایای پلتفرم TrustWallet را از دیدگاه کاربران مختلف ببینیم:

  • تعداد زیادی از افراد آن را بسیار کاربر‌‌پسند توصیف کرده‌اند و افرادی که به تازگی با ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند، استقبال زیادی از رابط کاربری ساده آن انجام داده‌اند.
  • کاربران از منبع باز بودن برنامه و شفافیت آن احساس امنیت زیادی پیدا کردند.
  • تراست ولت کلیدهای خصوصی کاربران را به صورت فیزیکی و نوشتاری ذخیره می‌کند و برای این کار فضای ابری را در نظر نگرفته است و بسیاری از افراد بابت این موضوع قدردان هستند.
  • عموم کاربران بابت سرعت بالای پردازش تراکنش‌ها توسط سرویس اعلام رضایت دارند.
  • بسیاری از کاربران ذکر کرده‌اند که این برنامه، امکان رصد دارایی‌های مختلف را از طریق یک برنامه برایشان ساده‌تر شده‌است.

موارد استفاده از توکن تراست والت

همانطور که پیش از این نیز ذکر کردیم یکی از مهم‌ترین اهداف این پلتفرم، ارائه دسترسی بالا به عموم کاربران است. TWT آگاهی را بین کاربران افزایش داده و خرید ارز دیجیتال را به روشی ساده امکان‌پذیر می‌کند.

حاکمیت

TWT نوعی توکن حاکمیتی است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن در تصمیمات مهم شبکه مشارکت کنند. نگهداری این توکن به تمامی کاربران امکان مشارکت در پورتال حاکمیتی شبکه را می‌دهد.

تخفیف

دارندگان این توکن می‌توانند در خرید‌ها،‌ معاملات و دریافت خدمات DEX از تخفیف‌های مختلفی بهره‌مند شوند.

استیک کردن

یکی از نکات قابل توجه درباره تراست ولت این است که ویژگی‌های صرافی غیرمتمرکز را به صورت فشرده در قالب نرم‌افزار ارائه می‌دهد. کاربران با استفاده از آن می‌توانند دارایی‌های خود را به اشتراک بگذارند و از خدمات تجاری و سرمایه گذاری با‌کیفیتی برخوردار شوند. کاربران می‌توانند ارزهایی مانند ALGO، VET، LUNA، ATOM، XTZ، TRX، BNB و… را به اشتراک بگذارند و در ازای آن پاداش دریافت کنند.

استخر نقدینگی

در حال حاضر امکان ذخیره و نگهداری توکن‌های TWT در استخرهای نقدینگی وجود دارد.

آیا تراست والت برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

همانطور که می‌‌دانیم پیش‌بینی‌های مختلفی پیرامون آینده یک ارز صورت می‌گیرد؛ اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که TWT روند صعودی خواهد داشت. برای داشتن سرمایه‌گذاری مناسب، بهتر است با پیش‌بینی‌های مختلف انجام شده آشنایی داشته باشیم. در همین راستا در ادامه چند مورد از این پیش‌بینی‌ها را بررسی می‌کنیم.

DigitalCoinPrice بر این باور است که در سال ۲۰۲۵، قیمت این ارز به ۸/۸۷ دلار و در سال  ۲۰۳۰ به ۳۰/۱۵ دلار خواهد رسید.

TechNewsLeader نیز پیش‌بینی‌ مشابهی را ارائه داده و قیمت آن را در سال ۲۰۳۰، حدود ۳۰ دلار در نظر گرفته است. با تمامی این اوصاف، بازار ارز دیجیتال دارای نوسانات بسیار زیادی است و نمی‌توان قیمت آینده یک ارز را به طور قطعی پیش‌بینی کرد. بنابراین پیش از سرمایه گذاری بهتر است تمامی جنبه‌های ارز، مانند رسانه‌ها، نمودار‌ها و… مورد بررسی قرار بگیرند. اگر کاربران پیش از سرمایه گذاری نکات مورد نیاز را مد نظر قرار دهند، می‌توانند به سود خوبی دست پیدا کنند.

چگونه ارز تراست والت (TWT) بخریم؟

در حال حاضر امکان خرید ارز TWT از صرافی‌های معتبر،‌ از‌جمله صرافی ارز دیجیتال رمزینکس، وجود دارد. شیوه خرید و فروش در این صرافی مشابه یکدیگرند و کاربران بنا به موقعیت و اهداف خود می‌توانند گزینه مناسب را برای خرید انتخاب کنند. در خرید ارز TWT به طور کامل راه‌های خرید و فروش این ارز را توضیح داده‌ایم اما در ادامه به نام روش‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سفارش بازار
  • سفارش محدود
  • حد زیان
  • OCO

همچنین سرمایه گذاران با اطلاع از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال می‌توانند به موقع به بازار ورود کنند و در زمان مناسب از آن خارج شوند.

سوالات متداول

امکان کسب درآمد از طریق TWT وجود دارد؟

بله این پلتفرم راه‌های مختلفی برای کسب سود در اختیار کاربران قرار داده‌است. یکی از این راه‌ها استیکینگ نام دارد که سود سالیانه بالایی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد.

چه مقدار از توکن‌های TWT در گردش قرار دارند؟

در حال حاضر (۲۹ آذر ۱۴۰۱) مقدار ۴۱۶/۶۴۹/۹۰۰ توکن در گردش قرار دارند.