توکن سوزی یا سوزاندن توکن از رویکردهای رایج در دنیای ارزهای دیجیتال است. رمزارزهایی مانند بایننس کوین، شیبا، پاندی ایکس و بی بی دوج از سوزاندن توکن با اهداف مختلفی از جمله افزایش ارز توکن خود استفاده می‌کنند. رمزارزهای زیادی هم مانند کاردانو هستند که از توکن سوزی پشتیبانی نمی‌کنند. اما واقعاً توکن سوزی چرا صورت می‌گیرد؟ لیست توکن سوزی جدید را از کجا پیدا کنیم؟ تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

توکن سوزی چیست؟

عبارت «سوزاندن توکن» متفاوت از آن چیزی است که ممکن است در واقع است به نظر برسد. در سوزاندن توکن نیازی به از بین بردن واقعی دارایی‌های دیجیتال نیست.

کسانی که با بلاکچین آشنا هستند احتمالاً می‌دانند که از بین بردن دارایی‌های دیجیتال غیرممکن است زیرا پروتکل بنیادی آنها ثابت است. تمام تاریخچه و داده‌های مربوط به پروتکل بلاکچین در بلوک‌ها قفل شده و در نتیجه به هیچ وجه نمی‌توان آنها را تغییر داد.

اما اگر در این میان چیزی واقعاً سوزانده نمی‌شود پس چه اتفاقی می‌افتد؟ توکن‌ها یا دارایی‌ها از طریق الگوریتمی با ارسال امضا به یک آدرس عمومی معروف به «آدرس خوار» از گردش خارج می‌شوند.

کلیدهای این آدرس مانند هر آدرس دیگری توسط هیچ کس قابل دستیابی نبوده و خصوصی است. به طور خلاصه، وقتی توکنی به این آدرس فرستاده شود دیگر قابل بازیابی و استفاده نخواهد بود.

دارایی‌هایی که سوزانده می‌شوند در سیستم دفتر کل شفاف بلاکچین ثبت می‌شوند تا همه گره‌ها بتوانند سوزانده شدن کوین‌ها را ببینند و تأیید کنند.

در فرایند سوزاندن توکن‌ها می‌توان دارایی‌ها را به چند روش مختلف از بین برد. به عنوان مثال، پروژه‌هایی وجود دارد که پس از عرضه اولیه کوین (ICO) روش یک بار سوزاندن را اجرا می‌کنند.

در این روش دارایی‌های فروخته نشده حذف می‌شود. علاوه بر این ممکن است توکن‌ها بر اساس کاربرد، اندازه و سایر متغیرها سوزانده شوند.

به عنوان مثال، صرافی بایننس توکن‌های بایننس کوین را از طریق یک عملکرد قرارداد هوشمند معروف به عملکرد سوزاندن به صورت دوره‌ای از بین می‌برد.

این فرایند به صورت سه ماه یک بار و تا زمانی که ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ توکن بایننس کوین (معادل ۵۰ درصد کل عرضه) به طور قطعی نابود شود ادامه پیدا می‌کند. همچنین توسعه دهندگان پروژه می‌توانند دارایی‌های خود را از صرافی‌ها پس بگیرند و با ارسال آنها به «آدرس خوار» آنها را از گردش خارج کنند.

پروتکل‌های دیگری نیز از توکن سوزی وجود دارد که در هر تراکنش بخشی از دارایی‌ها را می‌سوزاند. برای نمونه در یکی از آن ها هر زمان که کاربر با استفاده از دارایی دیجیتال بومی این پروژه تراکنشی انجام دهد باید کارمزد تراکنش را پرداخت کند. این کارمزد به ماینرها پاداش داده نمی‌شود بلکه وارد فرایند سوزانده شدن می‌شود.

اما سوزاندن توکن‌ها می‌تواند صرفاً برای رفع یک مشکل کوچک باشد؛ مانند اتفاقی که برای تتر افتاد و تیم توسعه آن که به طور اتفاقی ۵ میلیارد دلار رمز ارز تتر ایجاد کرد.

توسعه دهندگان برای حل این مسئله سریعاً بیشتر توکن‌ها را سوزاندند تا از بر هم خوردن وابستگی یک به یک این رمز ارز با دلار آمریکا جلوگیری کنند. فارغ از نحوه سوزاندن دارایی‌ها، این رمز ارزها از گردش خارج می‌شوند و دیگر هرگز نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

روند سوزاندن توکن‌ها چگونه است؟

مفهوم توکن سوزی ساده است اما به روش‌های مختلف می‌توان به این هدف رسید. هدف از سوزاندن توکن‌ها کاهش تعداد توکن‌های موجود است. اگرچه این رویکرد جالب به نظر می‌رسد اما در توکن سوزی دارایی‌ها به معنای واقعی کلمه از بین نمی‌روند بلکه استفاده از آنها در آینده غیرممکن می‌شود.

این فرآیند شامل بازخرید یا برداشت رمز ارز موجود توسط توسعه دهندگان پروژه و سپس از گردش خارج کردن آنهاست. همان‌طور که گفته شد روش‌های مختلفی برای سوزاندن توکن‌ها وجود دارد که به هدف از سوزاندن توکن‌ها بستگی دارد.

یکی از این روش‌ها یک بار سوزاندن پس از پایان عرضه اولیه کوین برای حذف توکن‌های فروخته نشده از گردش است. روش دیگر سوزاندن توکن‌ها در فواصل زمانی معین است.

برای مثال شرکت تتر زمانی توکن جدید ایجاد می‌کند که وجهی به ذخایر واریز شود و زمانی که این پول برداشت شود معادل مبلغ برداشتی کوین تتر می‌سوزاند.

دلایل توکن سوزی چیست؟

درک اینکه چرا پروژه‌های رمز ارزی توکن‌های ارزشمند خود را می‌سوزانند ممکن است گیج کننده باشد. اما این رویکرد مزایای خاص خود را دارد و نه تنها به نفع توسعه دهندگان پروژه بلکه به سود کاربران کوین نیز است. در ادامه با چند نمونه از دلایل اصلی سوزاندن توکن‌ها آشنا می‌شویم.

افزایش ارزش کوین

رایج‌ترین دلیل سوزاندن یک توکن کمک به افزایش قیمت و رشد ارزش آن کوین است. با توجه به قوانین اقتصادی تقاضا و عرضه، کاهش عرضه یک کالا در بازار منجر به افزایش تقاضای آن پروژه خاص می‌شود.

در نتیجه با سوزاندن مقادیری از یک توکن میزان عرضه کوین کاهش می‌یابد و تقاضا برای آن افزایش پیدا می‌کند زیرا مقدار کوین موجود نسبت به تقاضای مردم برای آن کمتر خواهد بود. در نتیجه قیمت کوین بالا رفته و ارزش آن تثبیت می‌شود.

رشد ارزش یک رمز ارز به سرمایه‌گذاران این پیام را می‌دهد که با افزایش تقاضا ممکن است قیمت رمز ارز حتی بیشتر شود و آنها را ترغیب می‌کند تا کوین‌های خود را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند. همچنین، نگه داشتن طولانی مدت کوین‌ها به حفظ پهنای باند شبکه کمک می‌کند که این به نفع توسعه دهندگان است.

ارائه سود سهام

ارائه سود سهام با افزایش ارزش ناشی از سوزاندن کوین ارتباط نزدیک دارد. با این حال، این مزیت بیشتر در توکن‌های امنیتی دیده می‌شود تا توکن‌های کاربردی.

توکن امنیتی به عنوان یک دارایی طبقه بندی می‌شود و بنابراین دارندگان آن به عنوان سرمایه‌گذار در نظر گرفته می‌شوند. اما در مورد توکن‌های کاربردی اینگونه نیست.

با افزایش قیمت کوین پس از سوزاندن مقادیری از آن، توسعه دهندگان به طور غیر مستقیم به دارندگان کوین پاداش می‌دهند زیرا ارزش دارایی آنها افزایش یافته است. این اقدام در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا که در آن از توزیع سود سهام‌داری توسط رمز ارزها به دارندگان توکن جلوگیری می‌شود بهتر نمود پیدا می‌کند.

جلوگیری از حملات اسپم

همه ارزهای دیجیتال در تحت‌الشعاع حوزه محاسبات هستند و همین امر آنها را در معرض تهدیدهای امنیت سایبری قرار می‌دهد. با در نظر گرفتن این نکته به سادگی می‌توان فهمید چرا توکن‌ها، به ویژه با توجه به افزایش تعداد کاربران رمز ارزها، ممکن است قربانی حملات «محروم سازی از سرویس» یا (DDOS) شوند.

  بی بی دوج چیست و چرا می تواند از دوج کوین بهتر باشد؟ از کجا بخریم؟

حمله محروم سازی از سرویس اساساً یک حمله سایبری است که در آن هدف مهاجم جلوگیری کردن از اجرای برخی یا همه درخواست‌های معتبر توسط شبکه است.

در همین راستا، هدف از حملات محروم سازی از سرویس به توکن‌های دیجیتال مسدود کردن شبکه و جلوگیری از اجرای تراکنش‌ها است. با سوزاندن توکن‌ها توسعه دهندگان میزان تراکنش‌های کلی را به تعداد قابل کنترلی کاهش می‌دهند و شبکه را از حملات محروم سازی از سرویس و تراکنش‌ها اسپم محافظت می‌کنند.

ریپل نمونه کاملی از جلوگیری از حملات اسپم با سوزاندن کوین‌ها است. شرکت ریپل با سوزاندن خودکار بخشی از مقدار تراکنش شده مهاجمان را از انجام تراکنش‌های متعدد و تلاش برای فشار آوردن به شبکه دلسرد می‌کند.

تصحیح خطاها

اگرچه در موارد نادر اما گاهی توسعه دهندگان پروژه مرتکب اشتباهات جدی می‌شوند که تنها با سوزاندن توکن قابل اصلاح است.

به عنوان مثال، ممکن است یک پروژه به دلیل خطاهای فنی مقدار اضافی کوین صادر کند یا تعداد توکن‌ها را افزایش دهد. یا مثلاً شاید توکن‌ها برای معامله کردن مناسب نباشند.

برای مثال، ممکن است کوین‌هایی که کاربردشان پشتیبانی از انجام تراکنش‌ها باشد وارد توکن‌های در گردش عمومی شوند. از نظر تئوری، افزایش عرضه به معنای کاهش تقاضا و در نتیجه افت شدید قیمت کوین است.

توسعه دهندگان برای اصلاح این خطاها و جلوگیری از عواقب آنها اقدام به سوزاندن توکن‌های اضافی می‌کنند.

ایجاد  اعتماد و وفاداری

جلب اعتماد دارندگان کوین هدف نهایی هر پروژه رمز ارز، به ویژه رمز ارزهای تازه وارد به بازار، است.

قیمت رمز ارز پس از عرضه اولیه آن مطمئناً افزایش می‌یابد. توسعه دهندگان پروژه ممکن است تصمیم بگیرند با فروش کوین‌های اضافی به صرافی‌ها در قیمت‌های بالا سود بیشتری کسب کنند که این ناعادلانه است. به علاوه، فروش کوین‌های اضافی توسط آنها به این ادعا دامن می‌زند که سازندگان فقط به دنبال کسب سود هستند و کوین آنها هیچ ارزش واقعی ندارد.

اما سوزاندن کوین‌های اضافی نشان می‌دهد که سازندگان به دنبال رشد بلند مدت کوین هستند. همچنین، سرمایه جمع شده از عرضه اولیه برای عملیات تجاری استفاده می‌شود. اما مهم‌تر از همه، سوزاندن کوین‌های اضافی به غیر متمرکز شدن پروژه کمک می‌کند.

لیست و سایت توکن سوزی را از کجا پیدا کنیم؟

توکن سوزی با تاثیری که می‌تواند روی قیمت یک ارز دیجیتال مانند شیبا، بایننس و پاندی ایکس و بی بی دوج داشته باشد، خواهان زیادی دارد. کاربران زیادی به دنبال لیست توکن سوزی هستند.

برای اطلاع از جدیدترین توکن سوزی‌ها می‌توانید به سایت کوین مارکت کال مراجعه کنید. با مراجعه به این سایت با صفحه ای به شکل زیر مواجه خواهید شد.

لیست توکن سوزی

برای نمونه توکن سوزی بی بی دوج در تاریخ ۲۴ جولای (۲ مرداد) رخ داد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص بی بی دوج به مقاله «بی بی دوج (Baby Doge) چیست؟ فرزند خلف دوج کوین یا آلت دست ایلان ماسک!» مراجعه کنید.

الگوریتم اجماع اثبات سوزاندن چیست؟

اثبات سوزاندن (PoB) یکی از چندین الگوریتم مکانیسم اجماعی است که توسط شبکه بلاکچین اجرا می‌شود و در آن همه گره‌های شرکت کننده در مورد وضعیت واقعی و معتبر شبکه بلاکچین به توافق می‌رسند.

اثبات سوزاندن اغلب سیستم اثبات کار بدون اتلاف انرژی نامیده می‌شود. این مکانیسم به این ترتیب کار می‌کند که به ماینرها اجازه می‌دهد توکن‌های ارزی مجازی را بسوزانند. سپس به ماینرها اجازه داده می‌شود تا متناسب با کوین‌های سوخته بلوک ثبت کنند.

آیین استوارت، مخترع الگوریتم اثبات سوزاندن، برای توصیف این الگوریتم از تشبیه زیر استفاده می‌کند: کوین‌های سوخته مانند ریگ‌های استخراج هستند.

در این تشبیه، ماینر کوین‌های خود را می‌سوزاند تا یک ریگ استخراج مجازی خریداری کند که به آنها قدرت استخراج بلوک‌ها را می‌دهد. هرچه کوین‌های بیشتری توسط ماینر سوزانده شود، «ریگ» استخراج مجازی آنها نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

ماینرها برای سوزاندن کوین‌ها آنها را به یک آدرس پرداخت نشدنی می‌فرستند. این فرایند انرژی زیادی مصرف نمی‌کند (غیر از کوین‌های سوخته) و به افزایش فعالیت و چابکی شبکه کمک می‌کند.

بسته به نحوه اجرای فرایند، ماینرها مجاز به سوزاندن ارز بومی یا ارز بلاکچین دیگری مانند بیت کوین هستند. آنها در ازای این کار پاداشی را در قالب توکن بومی بلاکچین دریافت می‌کنند.

کاربر می‌تواند تراکنش‌هایی را به شبکه ارسال کند که رمز ارزهای او را بسوزاند. سایر شرکت کنندگان می‌توانند بر روی بلوک او اقدام به استخراج یا سوزاندن کنند و کاربر همچنین می‌تواند تراکنش‌های سایر شرکت کنندگان را پردازش کند و آنها را به بلوک خودش اضافه کند.

اساساً، تمام این فعالیت‌های سوزاندن شبکه را چابک نگه می‌دارد و به شرکت کنندگان به دلیل فعالیت‌هایشان (هم سوزاندن کوین‌های خودشان و هم سوزاندن کوین‌های افراد دیگر) پاداش می‌دهد.

برای جلوگیری از احتمال وجود مزایای ناعادلانه برای کاربران اولیه، سیستم اثبات سوزاندن مکانیزمی را برای سوزاندن دوره‌ای کوین‌ها برای حفظ قدرت استخراج به کار برده است.

هر بار که یک بلوک جدید استخراج می‌شود قدرت کوین‌های سوخته «ضایع» می‌شود یا تا حدی کاهش می‌یابد. این رویکرد ماینرها را تشویق می‌کند که به جای سرمایه‌گذاری یک باره به صورت منظم به فعالیت بپردازند. ماینرها برای حفظ مزیت رقابتی خود ممکن است لازم باشد در آینده و با پیشرفت فناوری تجهیزان پیشرفته‌تری تهیه کنند.

تاریخ توکن سوزی کاردانو

شایعات یا بهتر بگوییم گفته های مطرح شده توسط برخی از کارشناسان در مورد توکن سوزی کاردانو صرفا در حد و اندازه ایده بود و تا به امروز این ارز دیجیتال هیچ گونه استراتژی برای توکن سوزی ندارد. البته با توجه به تعداد زیاد در گردش بعید نیست در آینده ای نزدیک شاهد راه اندازی توکن سوزی کاردانو باشیم.

توکن سوزی اتریوم

به روزرسانی های برنامه ریزی شده در مسیر انتقال اتریوم به اتریوم ۲ مزایای زیادی برای این آلت کوین به ارمغان آورده است. توکن سوزی یکی از اینها است. توکن سوزی اتریوم باعث شده است عرضه اتریوم به مراتب رو به کاهش بگذارد و از این رو فشاز فزاینده خرید موجبات لازم برای افزایش قیمت را فراهم کند.

سخن آخر

توکن سوزی در ارزهای دیجیتال با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد. کاربران و خود رمزارز برنده‌های این فرایند هستند. در اغلب اوقات توکن سوزی موجب افزایش ارزش ارز دیجیتال مورد نظر خواهد شد اما خب شرایط زیاد دیگری بر نتیجه آن نیز تاثیر خواهند گذشت.

به نظر شما توکن سوزی باعث افزایش قیمت خواهد شد؟