آشنایی با ارز پالیگان اکوسیستم توکن + کاربرد و مزایای آن

آشنایی با ارز پالیگان اکوسیستم توکن نسل بعدی توکن پالیگان

لوگو ارز پالیگان اکوسیستم توکن
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تاریخ بروزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

همانطور که می دانید، از سال ۲۰۲۰، توکن MATIC به‌عنوان ستون اصلی شبکه پالیگان شناخته می‌شده است. اما اخیرا، تیمی از بنیان‌گذاران و محققان پالیگان با هدف بهبود زیرساخت شبکه و تبدیل آن به «لایه ارزش اینترنت» (Value Layer of the Internet)، اقدام به معرفی معماری بازطراحی‌شده‌ای برای پروتکل پالیگان کرده‌اند. این بروزرسانی‌های فنی، تمامی اجزای زیرساخت، از جمله توکن شبکه را در برمی‌گیرد. در همین راستا، ارز دیجیتال جدیدی تحت عنوان ارز پالیگان اکوسیستم توکن (Polygon Ecosystem Token) یا به اختصار POL، به‌عنوان جایگزین نسل بعدی برای توکن MATIC معرفی شده است. هدف از خلق این توکن، تبدیل شدن آن به ابزاری کلیدی برای هماهنگی و رشد اکوسیستم پالیگان و پیشبرد چشم‌انداز «لایه ارزش اینترنت» است.

یک وایت‌پیپر (white paper) جامع در خصوص ارز دیجیتال POL منتشر شده است که به تمامی جنبه‌های مهم این توکن، از جمله مدل اقتصادی آن می‌پردازد. این مدل اقتصادی با هدف شبیه‌سازی و تحلیل تأثیر POL بر شبکه و اکوسیستم پالیگان طراحی شده است. در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که ارز پالیگان اکوسیستم توکن چیست و چه تفاوت‌هایی با ماتیک دارد. همچنین با مسیر توسعه آن هم آشنا می‌شویم.

نماد ارز POL روی سکه سه بعدی
ارز پالیگان اکوسیستم توکن ظرفیت‌های زیادی برای افزایش وفاداری کاربران دارد

مزایای ارز پالیگان اکوسیستم توکن

ارز دیجیتال پالیگان اکوسیستم توکن (POL) مزایای متعددی را برای دارندگان، توسعه‌دهندگان و کل اکوسیستم پالیگان به ارمغان می‌آورد. در اینجا برخی از مهم‌ترین مزایای این توکن جدید آورده شده است:

  • ارز POL به عنوان یک ارتقاء فنی و اقتصادی نسبت به توکن MATIC طراحی شده است. این توکن با هدف انعطاف‌پذیری و سازگاری با نیازهای آتی اکوسیستم پالیگان، به‌روزرسانی شده است. همچنین ارز دیجیتال POL با تقویت امنیت و مقیاس‌پذیری شبکه، به نفع اعتبارسنج‌ها (validators) خواهد بود. اعتبارسنج‌ها می‌توانند با تأمین امنیت چندین زنجیره، به اکوسیستم پالیگان در حین رشد صنعت، پشتیبانی ارائه دهند.
  • نکته مهم دیگر اینکه هولدرهای ارز پالیگان اکوسیستم توکن از حقوق حاکمیتی برخوردار خواهند بود. این به معنای آن است که آن‌ها می‌توانند در مورد پیشنهادات مربوط به توسعه پالیگان رای بدهند و در جهت‌گیری مسیر آینده این پروژه نقش داشته باشند. در مجموع ارز دیجیتال پالیگان اکوسیستم توکن کاربردهای متنوعی در اکوسیستم پالیگان خواهد داشت. این توکن می‌تواند به عنوان ارز رایج برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، تأمین امنیت شبکه، مشارکت در حاکمیت و موارد دیگر استفاده شود.
  • یکی دیگر از مزیت‌های مهم ارز POL سازگاری با زنجیره‌های جانبی است. ارز پالیگان اکوسیستم توکن با زنجیره‌های جانبی (sidechains) اکوسیستم پالیگان سازگار خواهد بود. یعنی می‌توان از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) در این زنجیره‌ها استفاده کرد. همچنین ارز پالیگان اکوسیستم توکن با ارائه مشوق‌های جذاب به اعتبارسنج‌ها و توسعه‌دهندگان، به جذب مشارکت بیشتر در اکوسیستم پالیگان کمک خواهد کرد.
نماد ارز POL کنار چارت کندل
قیمت ارز پالیگان اکوسیستم توکن مانند متیک احتمال نوسان شدید دارد

کاربردهای ارز دیجیتال پالیگان اکوسیستم توکن

همانطور که قبلاً اشاره شد، ارز POL کاربردهای متنوعی در اکوسیستم پالیگان خواهد داشت. در اینجا برخی از مهم‌ترین کاربردهای این توکن جدید آورده شده است:

  •  پرداخت کارمزد تراکنش: ارز دیجیتال POL می‌تواند به عنوان ارز رایج برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه پالیگان و زنجیره‌های جانبی آن استفاده شود. این امر به ساده‌تر و کارآمدتر شدن فرآیند پرداخت کارمزد برای کاربران کمک می‌کند.
  •  تامین امنیت شبکه: ارز پالیگان اکوسیستم توکن برای تأمین امنیت شبکه پالیگان از طریق مکانیزم اجماع اثبات سهم (Proof-of-Stake – PoS) استفاده می‌شود. اعتبارسنج‌ها (validators) برای تأمین امنیت شبکه و کسب پاداش توکن POL، باید توکن‌های POL را استیک کنند.

توکنومیکس ارز پالیگان اکوسیستم توکن

سیستم توزیع یا توکنومیکس ارز POL به گونه‌ای طراحی شده است که انگیزه‌های لازم را برای مشارکت فعالانه در اکوسیستم پالیگان ایجاد کند و به رشد و توسعه بلندمدت آن کمک کند. این توزیع به شرح زیر است

  • عرضه کل: عرضه کل ارز پالیگان اکوسیستم توکن، ۱۰ میلیارد واحد است.
  •  عرضه اولیه: عرضه اولیه ارز POL به دارندگان توکن MATIC به نسبت یک به یک تخصیص داده خواهد شد. یعنی برای هر یک توکن MATIC که یک کاربر در اختیار دارد، یک توکن POL دریافت می‌کند.
  •  عرضه: توکن‌های POL جدید از طریق فرآیندی به نام «انتشار از طریق اعتبارسنجی» (emission through validation) ایجاد خواهند شد. در این فرآیند، اعتبارسنج‌ها (validators) برای تأمین امنیت شبکه و کسب پاداش توکن POL، باید توکن‌های POL را استیک کنند.
چارت قیمت ارز POL
نوسان‌های قیمتی ارز POL تحت تاثیر شرایط بازار بوده است

جمع‌بندی

ارز پالیگان اکوسیستم توکن (POL) گامی مهم در جهت تکامل و رشد شبکه پالیگان است. این توکن با ارائه مزایای متعدد به دارندگان، توسعه‌دهندگان و کل اکوسیستم، به تقویت امنیت، مقیاس‌پذیری و حاکمیت پالیگان کمک خواهد کرد. با توجه به پتانسیل بالای پالیگان برای تبدیل شدن به «لایه ارزش اینترنت»، POL می‌تواند به یک دارایی ارزشمند برای سرمایه‌گذاران بلندمدت تبدیل شود.

سوالات متداول

پس از اتمام فرآیند انتقال، چه اتفاقی برای توکن‌های MATIC باقی‌مانده رخ می‌دهد؟

پس از اتمام فرآیند انتقال، توکن‌های MATIC دیگر قابل استفاده نخواهند بود. تیم پالیگان مکانیزمی برای سوزاندن توکن‌های MATIC باقی‌مانده در نظر خواهد گرفت. این امر به کاهش عرضه کل POL و در نتیجه، افزایش بالقوه ارزش آن کمک خواهد کرد.

آیا با راه‌اندازی POL، کارمزد تراکنش‌ها در شبکه پالیگان کاهش می‌یابد؟

کاهش کارمزد تراکنش‌ها یکی از اهداف بلندمدت تیم پالیگان است. با راه‌اندازی POL، به طور مستقیم شاهد کاهش کارمزد نخواهیم بود. با این حال، با توجه به قابلیت‌های ارتقاء یافته POL و چشم‌انداز کلی پالیگان برای بهبود مقیاس‌پذیری، می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد کاهش کارمزد تراکنش‌ها باشیم.

آیا ارز POL در صرافی‌های ارز دیجیتال قابل معامله خواهد بود؟

بله. انتظار می‌رود که ارز POL پس از راه‌اندازی در صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر قابل معامله باشد. تیم پالیگان در حال مذاکره با صرافی‌های پیشرو برای لیست کردن توکن POL است. شما می‌توانید این ارز را در رمزینکس هم با کمترین کارمزد خرید و فروش کنید.

آیا راه‌اندازی POL بر سایر پروژه‌های ساخته شده روی شبکه پالیگان تأثیری خواهد گذاشت؟

انتظار نمی‌رود که راه‌اندازی POL تاثیر مستقیمی بر پروژه‌های ساخته شده روی شبکه پالیگان داشته باشد. با این حال، با توجه به مزایای POL در زمینه امنیت، مقیاس‌پذیری و حاکمیت، می‌توان انتظار داشت که این موضوع به نفع کل اکوسیستم پالیگان و در نتیجه، به نفع پروژه‌های ساخته شده روی این شبکه باشد.

منابع: polygon | coingecko | coinmarketcap

مهدی زارع
درباره مهدی زارع
یک پدر جوان عاشق یادگیری، ورزش و سینما. هر کاری کنم، نوشتن یکی از جذاب‌ترین تفریحاتمه. از ۲۰۱۷ با بیت‌کوین و رمزارزها آشنا شدم و با اینکه تریدر نشدم، به آینده غیر متمرکز اقتصاد ایمان دارم.
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید