بازارچه دیسنترالند یا همان Decentraland Marketplace یکی از سرویس‌های متاورس دیسنترالند بوده که برای خرید و فروش همه دارایی‌های دیجیتال این دنیای مجازی طراحی و توسعه داده شده است. تیم و کامیونیتی دیسنترالند، این بازارچه را با هدف ایجاد فرصتی برای درآمدزایی و مدیریت عرضه و تقاضا برای انواع NFT توسعه داده‌اند. 

دارایی‌های دیجیتالی که در بازارچه یا مارکت‌پلیس دیسنترالند خرید و فروش می‌شوند، در این متاورس قابلیت استفاده دارند و همچنین برخی از آن‌ها در مارکت‌پلیس‌های NFT دیگر هم خرید و فروش می‌شوند. در این مقاله با قابلیت‌ها و مزیت‌های مارکت‌پلیس دیسنترالند و نحوه کار آن آشنا می‌شوید.

مارکت‌پلیس دیسنترالند چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

بازارچه دیسنترالند یک سرویس برای مدیریت و ترید کردن انواع دارایی‌های دیجیتال پلتفرم Decentraland است. این بازارچه انواع قابلیت‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • فروش: در این پلتفرم می‌توانید انواع دارایی‌ها از Esate و LAND تا پوشیدنی‌ها و حتی اسم‌های خاص کاراکترها را بفروشید. تنها باید قیمت مدنظر خود را با MANA تعیین کنید و منتظر خریدار باشید. البته باید تاریخ انقضای فروش را هم مشخص کنید.
  • خرید: همه موارد ذکرشده در بالا، قابلیت خرید دارند و می‌توانید با پرداخت ارز دیجیتال MANA این دارایی‌ها را بخرید و مالک واقعی آن‌ها باشید.
  • انتقال: تمامی دارایی‌ها را می‌توان در بازارچه دیسنترالند به دیگر کاربران انتقال داد.
  • جست‌وجو: سیستم Explore به شما امکان می‌دهد در نقشه Decentraland جست‌وجو کرده و همچنین از لیست دارایی‌های عرضه شده در پلتفرم، گزینه‌های مدنظر خود را پیدا کنید.
  • اسم‌گذاری: می‌توانید دارایی‌های زمین یعنی LAND و Estate را در بازارچه دیسنترالند اسم‌گذاری کنید.
  • مدیریت دسترسی به LAND: می‌توانید در بازارچه، زمین‌های تحت مالکیت خود را مدیریت کنید و اجازه کار کردن یا ساخت را به دیگر کاربران بدهید. همچنین می‌توانید با اتصال چند LAND به هم، یک Estate بسازید.

مارکت‌پلیس دیسنترالند چطور کار می‌کند؟

مانند هر بازارچه NFT دیگر، دیسنترالند هم برای کار کردن نیاز به وصل کردن یک کیف پول ارز دیجیتال دارد. از آنجایی که دیسنترالند روی بلاکچین اتریوم توسعه داده شده است، برای اتصال باید از کیف پول‌هایی استفاده کنید که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند. به‌عنوان مثال می‌توانید کیف پول متامسک را به دیسنترالند وصل کنید.

برای شروع کار فقط باید وارد لینک https://decentraland.org/marketplace/ بشوید و از قسمت Sign in، یک کیف پول را انتخاب کنید. بعد از طی شدن فرایندهای استاندارد اتصال کیف پول به اپلیکیشن (که در برخی موارد شامل پرداخت کارمزد هم می‌شود)، نام کاربری شما با همان آدرس کیف پول در دیسنترالند ثبت می‌شود.

بعد از ورود، می‌توانید در لیست دارایی‌های عرضه شده در پلتفرم، موارد دلخواه را پیدا کنید.

نکته: در حال حاضر، دارایی‌های LAND و اسم‌ها فقط روی شبکه اتریوم پشتیبانی می‌شوند، اما انواع پوشیدنی‌ها و المان‌های دیگر را می‌توانید هم در اتریوم هم پالیگان از بازارچه بخرید. برای خرید دارایی‌ها روی شبکه اتریوم باید هزینه Gas را با اتر بپردازید و برای خرید دارایی‌ها روی Polygon هم کارمزد به MATIC دریافت می‌شود.

با ورود به پلتفرم، می‌توانید از چند لیست و سرویس، فهرست انواع NFT و دارایی‌های قابل خرید را در بازارچه ببینید.

نمای نقشه یا Atlas View

نمای نقشه در بازارچه دیسنترالند به شما امکان می‌دهد که نمایی از زمین‌ها یا همان LAND ها در زمین متاورس ببینید. همچنین انواع Estate, Road, District و Plaza هم در نقشه دیده می‌شود.

بازارچه دیسنترالند Atlas View

مشخصات مالک هر قطعه زمین دیجیتال هم در همین نمای نقشه دیده می‌شود. زمین‌هایی که برای فروش عرصه شده‌اند با رنگ متفاوتی دیده می‌شوند. می‌توان در همین نما، برای هر قطعه LAND درخواست Bid یا همان پیشنهاد قیمت ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با دنیای دیسنترالند (Decentraland) و زمین‌ها و برنامه‌های جذاب این متاورس

نمای لیست یا Marketplace

در نمای لیست، یک لیست استاندارد از انواع NFT و دارایی‌های دیجتال قابل خرید در دیسنترالند را مشاهده می‌کنید. در این بخش می‌توانید NFTها را دسته‌بندی کنید، ترتیب نمایش آن‌ها را مشخص کنید و NFTهای عرضه‌شده در حراج را ببینید.

همان‌طور که گفتیم، همه دارایی‌های دیجیتال در پلتفرم دیسنترالند به‌صورت NFT در بازارچه قابل خرید و فروش هستند. در نمای لیست، انواع المان‌ها از پوشیدنی‌ها تا حتی جزئیاتی برای دکوراسیون ساختمان‌ها را می‌توانید در این بازارچه بخرید و بفروشید.

ارز دیجیتال مانا MANA در بازارچه دیسنترالند

دیسنترالند هم مانند همه پلتفرم‌های متاورس دیگر یک ارز دیجیتال اصلی دارد که برای کاربردهای متنوع در آن استفاده می‌شود. ارز دیجیتال MANA توکن اصلی این متاورس بوده که یکی از کاربردهای اصلی آن، خرید و فروش انواع دارایی‌های دیجیتال در بازارچه دیسنترالند است.

ارز دیجیتال مانا MANA در بازارچه دیسنترالند

ارز دیجیتال مانا را می‌توانید با پرداخت انواع ارز دیگر از صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز بخرید. در ایران می‌توانید از صرافی معتبر رمزینکس برای خرید مانا (MANA) با پرداخت ریال استفاده کنید. بعد از واریز MANA به کیف پول متصل به دیسنترالند، می‌توانید برای خرید دارایی‌های دیجیتال از آن استفاده کنید.

جمع‌بندی

بازارچه دیسنترالند یکی از مهم‌ترین سرویس‌های پلتفرم متاورس Decentraland است. این بازارچه با هدف ایجاد محیطی برای خرید و فروش و تبادل دارایی‌های دیجیتال دیسنترالند طراحی شد. کاربران می‌توانند انواع دارایی‌های دیجیتال از زمین (یعنی همان توکن LAND) تا پوشیدنی‌ها و المان‌های طراحی و ساخت ساختمان را در این مارکت‌پلیس بخرند و بفروشند.

برای خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال در Decentraland Marketplace به ارز دیجیتال مانا (MANA) نیاز دارید. این یکی از چند کاربرد مانا در متاورس دیسنترالند است که البته روی تعیین ارزش و افزایش یا کاهش قیمت MANA هم تاثیر دارد.